قابل‌انکار نیست که برخی از فیلم‌ها با کاراکترهایشان در ذهنمان ماندگار شده‌اند. کاراکترهایی که گاه خود آن‌قدر پرنفوذ و کاریزماتیک بودند که یک فیلم را فقط با خاطره آن‌ها به خاطر می‌آوریم و برخی در تقابل با کاراکتر روبرویشان بود که فرصت می‌یافتند اوج و فرود شخصیتشان را به رخ مخاطب بکشانند. این تقابل‌های دونفره، وقتی به ثمر می‌نشیند که دو بازیگر به شیمی خوبی برسند، بازی یکدیگر را به جلو ببرند و مثل قطعات پازل یکدیگر را تکمیل کنند.
برخی از این ترکیب‌های دونفره، آن‌قدر موفق بوده‌اند که بارها و بارها تکرار شده‌اند، اما فقط برخی از آن‌ها، توانسته‌اند در طول زمان و در فیلم‌های مختلف همان چاشنی جادویی اولیه را به نمایش بگذارند. در این یادداشت نگاهی می‌اندازیم به ده زوج بازیگری که روی پرده موفق بوده‌اند و برخی‌شان هم‌بارها تکرار شده‌اند.

همچنین بخوانید:
هفت فیلم اولی جریان ساز سینمای ایران

1- پریناز ایزدیار، نوید محمدزاده

سرخپوست نوید محمد زاده پریناز ایزدیار

اولین بار این زوج را در «ابد و یک روز» دیدیم. کاراکتر معصوم سمیه که تلاش می‌کند خانواده‌اش را حفظ کند با برادر معتادش، محسن انگار رابطه‌ای ویژه‌ای دارد. بیننده چیزی از این رابطه روی پرده نمی‌بیند اما بازی ایزدیار و محمدزاده او را قانع می‌کند که محسن جایگاهی ویژه در قلب سمیه دارد و شاید همین رابطه دوطرفه است که محسن را وامی‌دارد برای سرنوشت سمیه بجنگد و در مقابل بقیه بایستد.
محمدزاده و ایزدیار، بار دیگر در «سرخپوست» در مقابل یکدیگر ظاهر می‌شوند و به یکی از نقاط قوت «سرخپوست» تبدیل می‌شوند. ایزدیار و محمدزاده در «متری شیش و نیم» هم در نقش دو عاشق ظاهر می‌شوند، اما هیچ سکانسی در مقابل هم ندارند. بااین‌حال، بازی ظریف و پراحساس هر دو، عشق میان ناصر و الهام و جدایی آن‌ها را به یک تراژدی تبدیل می‌کند.

2- ترانه علیدوستی، شهاب حسینی

ترانه علیدوستی، شهاب حسینی -زوج

بی‌شک ترانه علیدوستی و شهاب حسینی یکی از محبوب‌ترین زوج‌های سینمای ایران هستند. اولین بار این زوج در «درباره الی» اصغر فرهادی ظاهر شدند. اما بهترین و به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی این دو مربوط به مجموعه «شهرزاد» است. علیدوستی و حسینی آن‌قدر خوب در کنار هم ظاهر شدند و آن‌قدر زیبا تفاوت‌ها و شباهت‌های دو کاراکتر را به نمایش گذاشتند که ترکیب قباد و شهرزاد به زوج جذاب‌تری از فرهاد و شهرزاد تبدیل شد. این همکاری در «فروشنده» هم تکرار شد و بار دیگر به موفقیت رسید. حسینی و علیدوستی به‌خوبی بیننده را متقاعد می‌کنند که یک زوج جوان از طبقه متوسط هستند و در اوج و فرود فیلم‌نامه به‌خوبی بازی یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

3- لیلا حاتمی، علی مصفا

علی مصفا لیلا حاتمی - زوج

لیلا حاتمی و علی مصفا در «لیلا» ساخته داریوش مهرجویی برای اولین بار باهم همبازی شدند. دو بازیگر جوان و آن زمان کمتر شناخته‌شده که به چنان شیمی قوی روی پرده می‌رسند که بعدازاین فیلم ازدواج می‌کنند. این زوج بارها در آثار مختلف در کنار یکدیگر ظاهرشده‌اند و باوجوداینکه هر دو بازیگران توانایی هستند و در کنار دیگر بازیگران هم به‌خوبی از پس نقششان برمی‌آیند اما هر بار که در مقابل هم قرار می‌گیرند، خاطره‌انگیز می‌شوند. «آسمان محبوب»، «چیزهایی هست که نمی‌دانی»، «پله آخر»، «در دنیای تو ساعت چند است؟» و «مردی بدون سایه» دیگر فیلم‌هایی هستند که این زوج محبوب را کنار یکدیگر قراردادند.

4- هدیه تهرانی، فریبرز عرب نیا

هدیه تهرانی، فریبرز عرب نیا

هدیه تهرانی و فریبرز عرب نیا برای اولین بار در «سلطان» ساخته مسعود کیمیایی حاضر می‌شوند. ترکیب این دو آن‌قدر درخشان و جذاب از آب درمیاید که با همان یک فیلم هم می‌توانستند به یکی از موفق‌ترین زوج‌های سینمای ایران تبدیل شوند. شخصیت قهرمان همیشگی کیمیایی در کنار بازیگری تازه‌وارد اما بااستعداد، نام این زوج را بر سر زبان‌ها انداخت. تهرانی و عرب نیا بار دیگر در «شوکران» بهروز افخمی همان جاذبه جادویی را می‌آفرینند.
البته تهرانی اساساً بازیگری است که در بیشتر ترکیب‌های دونفره می‌تواند هم بازیگر مقابلش را به جلو هدایت کند و هم خودش به‌خوبی بدرخشد. او با ابوالفضل پورعرب در «غریبانه» و «دست‌های آلوده» هم به همین حضور درخشان دست می‌یابد و در کنار محمدرضا فروتن در «قرمز» هم عالی است.

5- بیتا فرهی، خسرو شکیبایی

بیتا فرهی خسرو شکیبایی - زوج

اگر یک زوج طلایی در سینمای ایران داشته باشیم، آن زوج بی‌شک خسرو شکیبایی و بیتا فرهی هستند. شکیبایی و فرهی در «هامون»، حمید و مهشیدی می‌شوند که هنوز که هنوز است سینمای ایران سعی در بازآفرینی‌شان دارد. یک زوج استثنایی که به رابطه‌ای درست و به‌قاعده روی پرده می‌رسند و ماندگار می‌شوند. موفقیت این زوج، در «بانو» و «کیمیا» هم تکرار می‌شود.

6- مهناز افشار، محمدرضا گلزار

مهناز افشار، محمدرضا گلزار

اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد، دوران ملودرام‌های عاشقانه بود و محمدرضا گلزار و مهناز افشار، به‌عنوان دو سوپراستار محبوب گیشه، ستاره این عاشقانه‌ها بودند. «کلاغ‌پر»، «تله»، «آتش‌بس» و «زهر عسل»، فقط چندتایی از این همکاری‌ها هستند. گلزار در کنار الناز شاکردوست هم مدتی زوج موفق اصلی کمدی رمانتیک‌های سینمای ایران بودند. این زوج که در «گل یخ» به شهرت رسیدند در آثاری چون «تو و من»و «دو خواهر» هم همبازی بودند اما گلزار نه به شیمی که با افشار داشت رسید و نه ترکیب این دو بازیگر موفقیت «گل یخ» را تکرار کرد. این اواخر هم گلزار در کنار ساره بیات به زوج جدیدی رسیده‌اند که به نظر می‌رسد مخاطب مشتاق دیدن آن‌ها در کنار یکدیگر است. بعد از مجموعه «عاشقانه» این زوج در «رحمان 1400» هم همبازی بودند.

7- ایرج طهماسب، فاطمه معتمدآریا و حمید جبلی

ایرج طهماسب، فاطمه معتمدآریا و حمید جبلی - زوج

گرچه این ترکیب سه‌نفره است، اما نمی‌توان از موفقیت زوج های بازیگر روی پرده گفت و به این سه بازیگر و تجربه‌های درخشانی که رقم‌زده‌اند اشاره نکرد. طهماسب یا جبلی به‌عنوان کارگردان و طهماسب در مقابل معتمدآریا، زوجی هستند که کمدی‌ها و آثار کودک زیبایی آفریده‌اند. البته این همکاری به زمانی قبل‌تر و «جهیزیه‌ای برای رباب» و «مدرسه موش‌ها» بازمی‌گردد. «کلاه قرمزی»، «زیر درخت هلو» و «عینک دودی» از همکاری‌های دونفره یا سه‌نفره این مثلث بازیگری است.

8- سام درخشانی، پژمان جمشیدی

سام درخشانی حامد کمیلی پژمان جمشیدی

زوج موفق کمدی چند سال اخیر دیگر ایرج طهماسب و حمید جبلی نیستند، بلکه زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی هستند. زوجی که از مجموعه «پژمان» همکاری‌شان را شروع کردند و بعد به سینما راه یافتند. «خوب، بد، جلف» همان ترکیب و داستان را به سینما آورد و بعد نوبت به «تگزاس» و دنباله‌های آن رسید. حالا زوج درخشانی و جمشیدی به یکی از پرفروش‌ترین زوج‌های سینمای ایران و ستاره بی‌چون‌وچرای کمدی‌ها تبدیل‌شده‌اند.

9- هادی حجازی فر، جواد عزتی

آتابای - زوج

رابطه موفق دو بازیگر روی پرده به آثار عاشقانه محدود نمی‌شود. هادی حجازی فر و جواد عزتی بااینکه هرکدام ثابت کرده‌اند به‌عنوان یک بازیگر مستقل هم می‌توانند موفق باشند، اما قطعاً لحظات درخشانی در کنار یکدیگر رقم‌زده‌اند. اولین بار زوج عزتی و حجازی فر را در «ماجرای نیمروز» دیدیم. جنس متفاوت بازی این دو در کنار یکدیگر به برجسته کردن نقاط برجسته بازی دیگری کمک می‌کرد. این همکاری موفق به «لاتاری»، «ماجرای نیمروز، رد خون» و درنهایت به «دوزیست» و «آتابای» ختم شد.

10- امیر جدیدی، ساعد سهیلی

امیر جدیدی، ساعد سهیلی

امیر جدیدی و ساعد سهیلی هردو از نسل جدید بازیگران سینمای ایران هستند که در «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی درخشیدند. امیر جدیدی در این مدت نشان داده است که در یک گروه بازیگری می‌تواند هم به پیشبرد درام کمک کند و هم حضور خود را به رخ بیننده بکشد. از «تنگه ابوقریب» تا «هت‌تریک» جدیدی در کنار تمام همبازی‌هایش، حضوری موفق و درخشان داشته است. بااینکه بعد از «رخ دیوانه» این زوج تا «روز صفر» هیچ همکاری دیگری نداشتند، اما همین دو کار نشان می‌دهد که جدیدی و سهیلی می‌توانند لحظات دوست‌داشتنی روی پرده رقم بزنند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.