مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

وقتی صحبت از مجموعه‌های کارآگاهی خودمانی و بانشاط می‌شود، سریال اسرار مادام بلان (The Madame Blanc Mysteries) با قتل‌های نوآورانه، لوکیشن آفتابی، یک گروه شخصیت‌های ثابت نامتعارف و ترکیبی از عاشقانه و بگومگو بین کارآگاه (هرچند آماتور) و دستیارش، مطمئناً همه شرایط را دارد.

حالا این سریال به فصل سوم خود رسیده است تا بار دیگر شاهد ماجراجویی‌های جین وایت، بانوی میانسال انگلیسی و همراهان او در دهکده سان ویکتوار در جنوب فرانسه باشیم.

در فصل اول که اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۱ در شش اپیزود از شبکه پنج بریتانیا و شبکه بریتانیایی-آمریکایی ایکورن تی‌وی پخش شد، جین، یک متخصص عتیقه‌جات اهل منچستر بعدازاین که متوجه می‌شود شوهرش در حادثه‌ای غم‌انگیز در فرانسه فوت کرده است به سان ویکتوار سفر می‌کند تا به راز آنچه برای شوهرش اتفاق افتاد و مرگ مرموز او پی ببرد و هم‌زمان مشکل ورشکست شدن خود را حل کند. در آنجا او به‌تدریج با تکیه بر تخصص خود در زمینه عتیقه‌جات، به‌عنوان یک کارآگاه آماتور درگیر معماهای جنایی در این شهر ساحلی کوچک و زیبا می‌شود.

سالی لیندسی در نقش جین وایت

فصل دوم «اسرار مادام بلان» با یک اپیزود ویژه کریسمس و شش اپیزود دیگر به‌صورت هفتگی، از پنج ژانویه تا ۹ فوریه ۲۰۲۳ به نمایش درآمد و ادامه ماجراهای جین را کم و بیش با همان سبک و سیاق فصل اول پی گرفت. فصل سوم مانند دو همتای قبلی خود ساختار اپیزودی دارد و هم‌زمان با روایت داستان بر شخصیت‌های اصلی و فرعی و روابط آن‌ها تمرکز می‌کند.

اما با توجه به نمونه‌های تلویزیونی متعدد در این ژانر خاص، چه چیزی این سریال محبوب را متمایز می‌کند؟

سالی لیندسی، یکی از دو خالق و نویسنده و یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی «اسرار مادام بلان» و همچنین بازیگر نقش جین وایت، می‌گوید: «این سریال پادزهر روزهای هولناک است. این چیزی است که ما می‌خواستیم – رازهای زیرکانه و آنچه ذهن شما را سرگرم کند. تنها یک گروه دوست‌داشتنی از شخصیت‌هایی که در جایی بسیار آفتابی دوست دارید با آن‌ها همراه شوید و نوشیدنی بخورید.»

بازیگر، کمدین و نویسنده ۵۰ ساله متولد استاکپورت در شمال غرب انگلستان که سابقه سال‌ها کار در تلویزیون را دارد، ادامه می‌دهد: «این چیزی است که خودم از یک برنامه تلویزیونی انتظار دارم و به‌نوعی به همین دلیل این سریال را ساختم.»

رابین اَسک‌ویت، سو هولدرنس، سالی لیندسی، استیو اج، سو وینسنت، الکس گوماند

لیندسی می‌گوید: «وقتی ایده “اسرار مادام بلان” به ذهنم رسید سریال “فرار به شاتو” (۲۰۲۲-۲۰۱۶) درباره یک زوج انگلیسی که خانه خود را در بریتانیا ترک می‌کنند و به یک قلعه متروکه فرانسوی می‌روند حسابی پرطرفدار بود. با خودم گفتم خیلی خوب می‌شود بر مبنای یک دلال عتیقه دوست‌داشتنی به نام جَن کاری بسازم که داستانش در فرانسه اتفاق می‌افتد. جَن در برنامه تلویزیونی “اصل جنس دیکنسون” که از ۲۰۰۶ تاکنون پخش می‌شود، یک کارشناس عتیقه‌جات است. من حدود شش سال پیش در تعطیلات با او ملاقات کردم.»

لیندسی پیش‌ازاین در مصاحبه‌ای دیگر گفته بود: «من عاشق این‌جور داستان‌ها هستم. من از طرفداران پر و پا قرص آگاتا کریستی، آرتور کانن دویل هستم و ما نمونه‌های کلاسیکی در ژانر معمایی در بریتانیا داریم که فکر می‌کنم واقعاً استثنایی هستند؛ بنابراین می‌خواستم قصه‌ای با چنین ویژگی‌هایی را در قالب یک سریال بگویم، قصه‌ای که بتوانید خود را در آن غرق کنید، چیزی که حمل آن خیلی ساده باشد. طنز زیادی داشته باشد و معما هم داشته باشد. می‌خواستم این دو را به هم گره بزنم و هر دو را واقعاً ثبت کنم. “اسرار مادام بلان” با این نگاه شکل گرفت. من عاشق قرار دادن ایده‌ها در کنار هم هستم.»

با این که داستان «اسرار مادام بلان» در فرانسه در دهکده خیالی سان ویکتوار می‌گذرد، سریال اصلاً در آنجا تصویربرداری نمی‌شود، بلکه در جزیره‌ای به نام گُزُ در مرکز دریای مدیترانه مقابل دوربین می‌رود.

لیندسی درباره این لوکیشن توضیح می‌دهد: «درواقع به خاطر همه‌گیری کرونا بود، چون در آن دوره فرانسه در مقایسه با بریتانیا “بسته‌تر” بود و پروتکل‌های بهداشتی سفت و سخت‌تری داشت. ما می‌خواستیم فصل اول “اسرار مادام بلان” را در ۲۰۲۱ تصویربرداری کنیم و تنها جای ممکن برای این کار گُزُ بود که جزیره‌ای کوچکی در شمال مالت است.»

فصل سوم «اسرار مادام بلان» مانند فصل دوم با یک اپیزود ویژه کریسمس شروع شد که ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ به نمایش درآمد و پخش اپیزودهای دیگر از چهار ژانویه سال جدید میلادی آغاز شد.

در اپیزود ویژه کریسمس، زوج عجیب و غریب جودیت (سو هولدرنس) و جِرِمی (رابین اَسک‌ویت) از دوستان خود دعوت می‌کنند در یک مهمانی با عنوان «شب معمای قتل» در هتلی با گذشته‌ای‌ اسرارآمیز شرکت کنند؛ بنابراین جین؛ دام (استیو اج)، راننده تاکسی محلی که حالا همراه و دستیار وفادار جین است؛ بازرس آندره کارون (الکس گوماند)، رئیس پلیس شهر؛ و گلوریا (سو وینسنت، دیگر خالق و نویسنده سریال)، مالک یک تعمیرگاه ماشین محلی، در یک سفر جاده‌ای کوتاه به هتل سانگینه که از سان ویکتوار تا آنجا تقریباً یک ساعت راه است، به جودیت و جرمی ملحق می‌شوند.

با ورود به هتل، آن‌ها با دوستان جرمی و صاحبان هتل، مارتین (جرج لیتون) و لیدیا (ویکی) آشنا می‌شوند. این زن و شوهر به لحاظ مالی برای اداره هتل مشکل دارند و به دنبال سرمایه‌گذاران جدید هستند. تنها کارمند آن‌ها جانسون (تایو آلوکو)، «پیشخدمت» است که از مالک قبلی به آن‌ها رسیده و سال‌هاست در هتل کار می‌کند. هم‌زمان طوفان هولناکی به راه می‌افتد و باران شدیدی می‌بارد. شرایط زمانی بدتر می‌شود که در ادامه «شب معمای قتل» یک مرگ واقعی اتفاق می‌افتد. حالا همه‌چیز به جین و دام بستگی دارد که با سرک کشیدن در اطراف هتل، قاتل را شناسایی کنند و از راز اتفاقات ترسناکی که مدت‌هاست بر هتل سانگینه سایه انداخته پرده بردارند.

لیندسی درباره ایده خود برای اپیزود ویژه کریسمس «اسرار مادام بلان» می‌گوید: «می‌خواستم این اپیزود ازنظر ژانر کاملاً با اپیزود ویژه کریسمس سال گذشته متفاوت باشد؛ بنابراین تصمیم گرفتم ساختار آن به سبک و سیاق بازی فکری “سر نخ” و ایده سریال آنتولوژی “خانه وحشت همر” (۱۹۸۰) باشد، یعنی همه اتفاقات در یک مکان بیفتد و همه شخصیت‌ها در یک جا گرفتار شوند.»

او ادامه می‌دهد: «من عاشق ایده “خانه وحشت همر” هستم؛ هوای طوفانی است، جاده مسدود است، شخصیت‌ها نمی‌توانند از جایی که هستند بروند، اما همه این‌ها در یک فضای مفرح اتفاق می‌افتد؛ مثلاً دام و جرمی با هم در یک اتاق هستند و جین با جودیت در یک اتاق دیگر. تمهیداتی شبیه این کمی حال و هوای اپیزود را سبک کرد. مدیر تصویربرداری ما به شوخی می‌گفت شبیه یکی از اپیزودهای “اسکوبی دو” شده است، با این تفاوت که آدم‌های بزرگسال محور داستان هستند. این را به‌عنوان یک تعریف در نظر می‌گیرم و به آن افتخار می‌کنم!»

لیندسی درباره این که خودش در زندگی واقعی تجربه حضور در مهمانی‌های با موضوع معمای قتل را دارد یا نه، می‌گوید: «تا الان نه، اما سو (وینسنت) می‌گوید در یکی از آن‌ها بوده است! بازیگرانی که در این اپیزود نقش شخصیت‌های “شب معمای قتل” را بازی کردند خیلی بامزه بودند. فقط به آن‌ها گفتم: “تا آنجا که می‌توانید بد باشید.” و وقتی کار تمام شد سو به من گفت: “فکر می‌کنم آن‌ها بدتر بودند!”»

کمتر از ۱۰ روز پس از پخش اپیزود ویژه کریسمس ۲۰۲۳، فصل سوم «اسرار مادام بلان» به‌طور رسمی با اپیزود «اقیانوس» شروع شد. در اپیزود اول، یک گروه متخصص زیست‌شناسی دریا در نزدیکی سان ویکتوار در حال غواصی هستند که گری، یکی از آن‌ها سکه‌ای کمیاب پیدا می‌کند و در جیب می‌گذارد، اما چند لحظه بعد در آب دچار ایست قلبی می‌شود و می‌میرد. بازرس کارون سکه را به جین نشان می‌دهد و از او می‌خواهد در تحقیقات به او کمک می‌گیرد تا مشخص شود چه اتفاقی برای گری افتاده است – آیا دانشمندان واقعاً در بستر دریا در حال تحقیق روی مواد معدنی بودند یا انگیزه‌ای پنهان داشتند؟

درنهایت از لیندسی سوال می‌کنیم آیا شخصیت اصلی «اسرار مادام بلان» را شبیه خود می‌داند؟

او با اصرار می‌گوید: «خب، جین قطعاً من هستم. من او را خلق کردم، چون این شخصیت را دوست دارم. شرکت تهیه‌کننده سریال ما دوست دارد برای بازیگران دیگر هم نقش‌های زنانه قوی خلق کند. این آرزوی بزرگ من است. شما همیشه دوست دارید برای خودتان کار کنید، اما من واقعاً به خلق نقش برای زنان دیگر علاقه‌مند هستم.»

منبع: مترو، وات‌توواچ

تماشای سریال اسرار مادام بلان در نماوا