مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

فصل دوم سریال هری وایلد (Harry Wild) ادامه ماجراهای هری (جین سیمور)، استاد بازنشسته ادبیات انگلیسی در دوبلین، ایرلند و همکار جوانش، پسری به نام فرگوس (روهان ند) را در حالی دنبال می‌کند که آن‌ها همچنان در حال توسعه آژانس کارآگاهی خود هستند، جرائم و بزهکاری‌ها در شهر خود را حل می‌کنند و برای اجرای عدالت در مسیر چارلی (کوین رایان)، پسر کارآگاه هری و همکاران او قرار می‌گیرند.

فصل دوم «هری وایلد» که اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۳ در شش اپیزود از ایکورن تی‌وی پخش شد، هری و فرگوس را به جاهای مختلف می‌برد – دهکده‌ای به‌ظاهر تسخیرشده، یک مهمانی زنانه پیش از عروسی که در آن قتلی اتفاق می‌افتد، یک مهمانی با تم معمای قتل که حالت واقعی به خود می‌گیرد و… . این دو به‌تدریج اسم و رسمی به هم زده‌اند که از یک‌سو باعث احیای دوران بازنشستگی به‌ظاهر خسته‌کننده هری می‌شود و از سوی دیگر به فرگوس فرصت می‌دهد از شرایط نابسامانی که در آن بزرگ شد عبور کند و در مسیر یک زندگی سالم و مفید قرار بگیرد.

جین سیمور

مانند فصل اول، فصل جدید «هری وایلد» در مقایسه با بسیاری از دیگر تولیدات ایکورن تی‌وی حال و هوای تیره‌تر و تلخ‌تر دارد و چشم‌انداز ایرلندی و جنبه‌های دانشگاهی این سریال را برتر از دیگر مجموعه‌های تلویزیونی با محوریت یک کارآگاه آماتور نشان می‌دهد که تعدادشان نیز کم نیست.

این بار هری و فرگوس بیشتر به اطراف سرک می‌کشند و با پرونده‌ها و لوکیشن‌های بسیار متنوع روبرو می‌شوند. «هری وایلد» از این لحاظ نیز یک سر و گردن بالاتر از بسیاری سریال‌های دیگر ایکورن تی‌وی است. هری و همکارش در فصل جدید به دهکده‌های دورافتاده، جزایر اسرارآمیز و جاهای دیگر سفر می‌کنند و درنتیجه هر اپیزود تنوع واقعی دارد، ضمن این که تسلط هری بر ادبیات به سریال یک حس آکادمیک تقریباً تاریک داده است.

تعدادی از عناصر جدی‌تر فصل اول نظیر جرائمی که ریشه در منابع ادبی دارند و روابط تیره‌تر بین هری و پلیس حذف شده است، اما حس و حال کلی، لوکیشن‌ها و مناظر همچنان قوی و در همه حال واقعاً لذت‌بخش است.

خود هری یک شخصیت شگفت‌آور باقی می‌ماند و سیمور بار دیگر در این نقش فوق‌العاده خوب ظاهر می‌شود. او که پس از بازنشستگی‌ به کار کارآگاهی علاقه‌ پیدا کرده یک شخصیت قوی، باهوش و در عین حال شوخ‌طبع است و با تکیه بر این ویژگی‌ها به پرونده‌ها نزدیک می‌شود. دوستی/همکاری او با فرگوس نیز قوی باقی می‌ماند و فصل دوم نشان می‌دهد این دو در نقش کارآگاهان خصوصی بسیار مؤثر و متعهد هستند.

ما در فصل جدید با پولا (سامانتا مومبا)، مادر فرگوس آشنا می‌شویم که چند سال پیش او و خواهر کوچکش، لیبرتی را رها کرد و به دنبال زندگی خود رفت. او که در فلوریدا زندگی می‌کند ناگهان بار دیگر در زندگی آن‌ها ظاهر می‌شود. از همان ابتدا مشخص است پولا هدفی دارد، هرچند این بار فرگوس و لیبرتی برخلاف دفعه قبل که مادرشان آن‌ها را ترک کرد، ثبات بیشتری دارند که عمدتاً به خاطر همکاری فرگوس با هری است؛ بنابراین حالا این دو در برابر آنچه ممکن است اشتباه پیش برود، خیلی ناآماده نیستند.

با این که فرگوس از مادرش به‌شدت دلخور است، اما بدش نمی‌آید خانواده‌ دوباره کنار هم قرار گیرند. بااین‌حال او کاملاً هشیار است و از توانایی‌های کارآگاهی‌ خود برای روبرو شدن با مادرش که می‌کوشد لیبرتی را از او جدا کند بهره می‌برد. فصل دوم با شروع یک نبرد حضانت به پایان می‌رسد و قطعاً فصل سوم بیشتر به این موضوع می‌پردازد. نکته اینجاست که فرگوس حالا به‌واسطه حضور هری ساز و کار حمایتی بسیار بزرگ‌تری دارد و کاملاً مشخص است هری برای او مبارزه می‌کند.

درمجموع، «هری وایلد» یک سریال معمایی بسیار مفرح و دنج است و اگر از فصل اول آن لذت بردید، فصل دو را نیز دوست خواهید داشت.

زنی که طبق قوانین خودش عمل می‌کند

موفقیت «هری وایلد» برای جین سیمور، بازیگر ۷۲ ساله انگلیسی نیز بسیار خوشایند است و او تجربه چند دهه بازیگری در فیلم‌ها‌ و سریال‌‌های مختلف را با خود به این کار می‌آورد. بازی در نقش یک استاد بازنشسته ادبیات انگلیسی موفقیت دیگری برای او رقم زد و سیمور نمی‌تواند خوشحال‌تر از این باشد.

جین سیمور، روهان ند

او با خنده می‌گوید: «مردم همه‌جا جلوی من را می‌گیرند و چه باور کنید چه نه، بخصوص دانشگاهیان و اساتید سریال را دوست دارند.»

البته بازی در «هری وایلد» برای سیمور خیلی بی‌دردسر نبود. او می‌گوید: «در دو هفته اول تصویربرداری فصل اول کشکک زانوی من آسیب دید و مجبور شدم بیشتر وقت‌ها از عصا استفاده کنم. سر صحنه عصا را کنار می‌گذاشتم و بعد از تصویربرداری دوباره زانوبند می‌بستم، اما در فصل جدید بیشتر دوندگی می‌کنم و خیلی هم با چابکی!»

او درباره این که چرا بازی در نقش هری را دوست دارد، می‌گوید: «او طبق قوانین خودش عمل می‌کند. همیشه حق با اوست. حتی وقتی اشتباه می‌کند، حق با اوست و می‌تواند آن را ثابت کند. روال این است که برای بازیگران زن همه‌چیز تا ۴۰ سالگی تمام شود، اما ببینید حالا من در ۷۲ سالگی در یک سریال نقش زنی را بازی می‌کنم که اصلاً احساس نمی‌کند زندگی‌اش تمام شده است.»

سیمور با بازی در نقش یک فالگیر زیبا مقابل راجر مور در فیلم جیمز باند «زندگی کن و بگذار بمیرند» (۱۹۷۳) وارد فرهنگ لغات سینمایی شد و با نقش‌آفرینی روبروی کریستوفر ریو فقید در کلاسیک کالت «جایی در زمان» (۱۹۸۰) موقعیت خود را تثبیت کرد.

سیمور در ادامه در هر دهه در تولیدات بی‌شمار روی پرده‌های بزرگ و کوچک ظاهر شد. او برای بازی در نقش ماریا کالاس در «اوناسیس: ثروتمندترین مرد جهان» (۱۹۸۸) برنده جایزه امی شد و برای «شرق بهشت» (۱۹۸۱) و «دکتر کوئین، زن پزشک» (در ایران «پزشک دهکده»؛ ۲۰۰۱-۱۹۹۳) دو جایزه گلدن گلوب دریافت کرد. از کارهای اخیر او می‌توان به سریال تحسین‌شده «متد کامینسکی» اشاره کرد.

سامانتا مومبا

بازی در «هری وایلد»، ستاره بریتانیایی را بار دیگر به آن‌سوی اقیانوس اطلس برد. این بار در لوکیشن‌های داخل و اطراف دوبلین، ایرلند.

سیمور در کنار بازی در نقش اصلی، تهیه‌کننده اجرایی سریال است و برخلاف بسیاری از بازیگران که این عنوان را بخشی از قرارداد خود می‌دانند، اصلاً برای او جنبه زینتی ندارد. سیمور از ۵۰ ساله تجربه خود در حوزه تصویر برای کمک به عوامل تولید برای رسیدن به بهترین نور و صدا استفاده ‌کرد.

او توضیح می‌دهد: «ما برای فصل دوم در شیفت‌های ۹ ساعته کار می‌کردیم. زمانی کار را شروع می‌کردیم که هوا هنوز تاریک بود و بعد سعی می‌کردیم تا جایی که می‌شود از نور طبیعی استفاده کنیم. وقتی بیرون بودیم با سرعت کار می‌کردیم و وقتی نور طبیعی را از دست می‌دادیم، نماهای داخلی را می‌گرفتیم یا راهی برای ادامه کار روی نماهای خارجی پیدا می‌کردیم.»

سیمور با اشاره به این که برای «هری وایلد» از تجربیاتش در سریال «پزشک دهکده» استفاده کرد، می‌گوید: «بعضی وقت‌ها هوا به‌قدری تاریک بود که اصلاً نمی‌دانستیم کجا هستیم، اما رولند “آزی” اسمیت، مدیر تصویربرداری ما همچنان می‌توانست صحنه را طوری جلوه دهد که انگار روز روشن است؛ بنابراین می‌دانستم وقتی هوا تاریک است، می‌توان به نحوی کار را پیش برد.»

سابقه سیمور در این صنعت به او فرصت داد با تعدادی از بهترین‌ بازیگران عصر طلایی هالیوود کار کند و چیزهای زیادی درمورد تکنیک‌های تصویربرداری بیاموزد.

او به یاد می‌آورد: «من با اولیویا دی هاویلند در فیلم “زنی که او دوست داشت” و دیگر بازیگران زن بزرگ آن زمان کار کردم و آن‌ها همیشه اصرار داشتند نور درست باشد – و در این مورد خیلی سخت می‌گرفتند، طوری که تا وقتی نورپردازی به شیوه خاص نبود حاضر نمی‌شدند یک صحنه را بازی کنند.»

سیمور ادامه می‌دهد: «تعجب می‌کردم که چرا این‌قدر نسبت به این مسئله حساسیت نشان می‌دهند و چرا نمی‌پذیرند مدیر فیلمبرداری دیدگاه خودش را دارد. حالا که پیرتر شده‌ام می‌فهمم آن‌ها به عصری تعلق داشتند که در آن نور می‌توانست به یک بازیگر قالب بدهد. آن‌ها به این نکته خیلی توجه داشتند، چون قبل از آن که مانند خیلی از ما بازیگران زن ناگهان از دور خارج شوند باید خودشان را فریبنده نشان می‌دادند. وقتی یک بازیگر زن مرز ۴۰ سالگی را رد می‌کند دیگران تصمیم می‌گیرند تاریخ انقضای او فرا رسیده است.»

سیمور می‌گوید از بازی در نقش یک زن مسن‌تر که هنوز حس ماجراجویی دارد، لذت می‌برد و امیدوار است این نقش برای سایر زنانی که «هری وایلد» را تماشا می‌کنند، الهام‌بخش باشد.

او توضیح می‌دهد: «فکر می‌کنم زنان زیادی هستند که این سریال را می‌بینند و می‌گویند: “وای، من دوست دارم کمی از هری را در زندگی‌ام داشته باشم.” او قطعاً تسلیم زندگی نشده است. منظورم این است که او شصت و چند ساله است. این سنی است که خیلی‌ها دست خود را به نشانه تسلیم بالا می‌برند و می‌گویند: “می‌دانی، من فقط می‌خواهم بنشینم و فکر کنم، یاد گذشته بیفتم و بازنشسته شوم، یا هر چیز دیگری.” برعکس هری اصلاً حس بازنشسته شدن ندارد. او پر جنب و جوش است، دوستان عجیبی دارد و از هیچ‌کس یا هیچ‌چیز نمی‌ترسد. او خیلی باهوش است.»

سیمور در عین حال این جنبه را که هری یک زن درمانده و آشفته نیست دوست دارد. مهم نیست شرایط چقدر خطرناک باشد، او همیشه عقل و زیرکی خود را حفظ می‌کند.

بازیگر توضیح می‌دهد: «فکر می‌کنم مردم این نکته را دوست دارند که او این‌همه دانش را دارد. وقتی صحبت از هر نوع اطلاعات ادبی یا تاریخی می‌شود هری مثل یک کامپیوتر متحرک است. او همچنین بامزه است، مثلاً حتی وقتی در تنگنا قرار دارد و در مقابل فردی است که به‌وضوح می‌خواهد او را بکشد، دستور زبان او را تصحیح می‌کند. فکر می‌کنم این نوع گستاخی برای مردم جذاب است.»

درنهایت سیمور از بازی در سریال «هری وایلد» خیلی راضی است و بخصوص خوشحال است ایکورن تی‌وی به تولید فصل سوم «هری وایلد» چراغ سبز نشان داد.

او درباره فصل بعدی که قرار است سال ۲۰۲۴ پخش شود، می‌گوید: «من برای یک فصل پررمز و راز دیگر “هری وایلد” هیجان‌ دارم و بی‌صبرانه منتظرم طرفداران ما ببینند هری و فرگوس در فصل سوم با چه تحقیقاتی روبرو می‌شوند. بازی در نقش این شخصیت چندوجهی و بازگشت دوباره به ایرلند برای همکاری با این بازیگران و گروه تولید بااستعداد ازنظر من فوق‌العاده است.»

آن‌طور که ایکورن تی‌وی اعلام کرده است فصل سوم «هری وایلد» از جایی شروع می‌شود که فصل دو به پایان رسید؛ فرگوس با راهنمایی هری قصد دارد ادعای حضانت پولا درمورد لیبرتی را به چالش بکشد، ضمن این که فصل بعدی هری را در مسیر یک رابطه عاشقانه قرار می‌دهد. درواقع، هری شیفته یک کارآگاه خصوصی می‌شود که مطمئن نیست بتواند به او اعتماد کند و این مسئله به‌شدت او را عصبانی می‌کند.

سیمور نمی‌خواهد این خط داستانی را لو بدهد و می‌گوید: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که هری با یک آقای متشخص برخورد می‌کند که به نظر می‌رسد او هم در همین حرفه است. آدم جالبی است، اما مشکوک به نظر می‌رسد و هری نمی‌داند او دقیقاً طرف چه کسی است؛ مدام در جاهای عجیب و غریب ظاهر می‌شود و بین آن‌ها یک رابطه و دوستی نزدیک شکل می‌گیرد. نمی‌خواهم کل داستان را لو بدهم، اما بله، زمان آن رسیده بود که هری درگیر یک رابطه عاشقانه شود.»

منبع: ایکورن تی‌وی، تی‌وی اینسایدر، دفینیشن مگزین

تماشای سریال هری وایلد در نماوا