مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

امیلیا فاکس، بازیگر کهنه‌کار انگلیسی در سریال داستان سیلویا («خانم وُلپه» – Signora Volpe) نقش یک مأمور اطلاعاتی بریتانیایی دلسرد را بازی می‌کند که خودش را در حال حل جنایات در نواحی روستایی زیبای ایتالیا می‌بیند.

فاکس می‌گوید: «چند بار پیش می‌آید شما را برای انجام یک کار عالی با یک داستان شگفت‌انگیز و بازی در نقش یک شخصیت عالی، به زیباترین مکان بفرستند؟»

فاکس در سریال سه قسمتی «خانم ولپه» که دوم مه ۲۰۲۲ از ایکورن پخش شد با نام خانوادگی واقعی خود نقش‌آفرینی می‌کند. شخصیت او، سیلویا فاکس یک مأمور ناراضی ام‌آی‌۶ است که حالا در مقام یک کارمند عالی‌رتبه بیشتر پشت‌ میز می‌نشیند، اما دلش برای روزهای پرهیجان جاسوسی‌ که او را به سراسر جهان می‌برد، تنگ شده است.

سریال داستان سیلویا
امیلیا فاکس

فاکس ۴۷ ساله می‌گوید: «فکر می‌کنم بخش اول زندگی‌ سیلویا با شغلش تعریف شده و او هر چه در توان داشته برای زندگی حرفه‌ای‌اش گذاشته است. او به‌وضوح رابطه خوبی با کارمندان زیر دست خود دارد.»

سیلویا هنوز با همسر سابقش، آدام (جیمی بمبر) که او هم یک مقام ارشد اطلاعاتی است در ارتباط است، اما پس از آن که حس می‌کند در یک عملیات اطلاعاتی مخاطره‌آمیز به او خیانت شده است، برای شرکت در مراسم عروسی خواهرزاده‌اش، آلیس (ایسی ناپفلر)، دختر خواهر بزرگش، ایزابل (تارا فیتزجرالد) – که در ایتالیا با همسر دکترش، ماتئو (ماتئو کارلومانیو) زندگی می‌کند، به اومبریا در نواحی مرکزی این کشور می‌رود.

فاکس می‌گوید: «وقتی ام‌آی‌۶ پشت مأموران مخفی سیلویا را خالی می‌کند، احساس می‌کند به او و همکارانش خیانت شده و احساس می‌کند همکاران خود را در معرض خطر قرار داده و زمین زده است. سیلویا احساس می‌کند شوهر سابقش در حق او بی‌انصافی کرده است… و به همین خاطر تصمیم می‌گیرد برای زندگی جدیدی که در ایتالیا کشف کرده است، همه‌چیز را رها کند.»

فاکس ادامه می‌دهد: «سیلویا عادت دارد ‌تنهایی کار کند و به‌وضوح کارش را خیلی خوب انجام می‌دهد – او شجاع، باهوش، مصر و فیزیکی است. من فکر می‌کنم دلیل این که او به ایتالیا می‌رود و خود را در معرض پیامدهای زندگی خانوادگی قرار می‌دهد این است که تصمیم می‌گیرد چیزی را که هر کس با خانواده‌اش دارد احساس کند و شاید این کار جنبه کاملاً جدیدی از او را باز کند.»

سریال داستان سیلویا
امیلیا فاکس و تارا فیتزجرالد

سیلویا و ایزابل یک رابطه خواهری پرتنش دارند – که با ادامه سریال بیشتر دلیل آن را متوجه می‌شوید – و پیش از آن که دیر شود، سیلویا از تخصص خود در عملیات اسرارآمیز و پرهیجان برای تحقیق درمورد توماسو، نامزد مشکوک آلیس که یک گذشته جنایت‌بار را مخفی کرده است، استفاده می‌کند.

در پایان اپیزود اول، سیلویا – که از شغل دوم خود انرژی گرفته و مجذوب سبک زندگی ایتالیایی شده است – یک خانه روستایی درب و داغون در نزدیکی شهر قرون‌وسطایی پانیکاله را می‌خرد و به‌عنوان یک فرد کوچ‌کرده‌ی حلال جنایات، زندگی جدیدی را آغاز می‌کند.

درحالی‌که سیلویا فاکس سرش گرم حل جنایات است – در اپیزود دوم، او در یک حفاری باستان‌شناسی اسکلتی را کشف می‌کند که با یک مرد محلی مظنون به قتل مرتبط است – با نیروی پلیس محلی مشخصاً سروان ریوا (جووانی چیرفیرا) نیز روبرو می‌شود. ریوا او را خانم ولپه (Volpe در ایتالیایی به معنای Fox یا روباه است) صدا می‌کند. هرچند سیلویا و ریوا در ابتدا با اکراه همدیگر را تحمل می‌کنند، اما این حس به‌تدریج به یک احترام متقابل – و شاید حتی چیزی بیشتر – تبدیل می‌شود. (به گفته فاکس، معادل ایتالیایی نام شخصیت سیلویا در سریال به‌خوبی بیانگر شخصیت او به‌عنوان «یک کارآگاه» است.)

فاکس می‌گوید: «همین که به آنجا رسیدم با همه این بازیگران ایتالیایی شگفت‌انگیز آشنا شدم. فرهنگ فیلم در ایتالیا بسیار غنی است و تمام بازیگران محلی که به پروژه آمدند باسابقه بودند. آن‌ها واقعاً به‌عنوان یک حرفه به این کار اهمیت می‌دادند. ضمن این که ما یک گروه تولید فوق‌العاده ماهر داشتیم و به همین دلیل است که اپیزود‌های (۹۰ دقیقه‌ای) سریال به فیلم سینمایی شباهت دارند.»

سریال داستان سیلویا

خانه روستایی که منزل جدید سیلویا می‌شود در شهر کوچکی در براچانو در ۳۰ مایلی شمال رم واقع شده است. فاکس می‌گوید: «باید بگویم یکی از زیباترین خانه‌هایی است که در کل زندگی‌ام در آن بوده‌ام. یک مکان بسیار شگفت‌انگیز در نزدیکی دریاچه‌ای در براچانو است. عوامل تولید آن خانه را کاملاً از نو ساختند. خانه متعلق به یک خانم نقاش فوق‌العاده است و شما می‌توانید خیلی از نقاشی‌های او را روی دیوار خانه سیلویا ببینید. جزو زیباترین نقاشی‌هایی هستند که تابه‌حال دیده‌ام. درنهایت خیلی از آن‌ها را خریدم و به بریتانیا آوردم. کارکنان فرودگاه جلوی من را گرفتند و گفتند این کارها چقدر قشنگ هستند.»

آموزش زیر نظر یک جاسوس واقعی

فاکس برای این که آماده بازی در نقش سیلویا شود با کسانی که در دنیای جاسوسی تجربیات واقعی داشتند، تماس گرفت. او می‌گوید: «با کسی که کارهای جاسوسی زیادی انجام داده بود صحبت کردم و طرز کار با سلاح گرم را از او یاد گرفتم. ضمن این که او شکل حرکت‌های یک مأمور مخفی، این که خودش را در کجای اتاق قرار می‌دهد و حتی زمانی که در حال قدم زدن در جاده است، به چه چیزی توجه می‌کند، به من آموزش داد.»

فاکس ادامه می‌دهد: «او آدم خیلی جالبی بود. صندوق‌عقب ون خود را باز کرد و همه‌ چیزهایی را که این آدم‌ها استفاده می‌کنند به من نشان داد. بعد با هم با ماشین به خیابان رفتیم و او به من نشان داد به‌عنوان یک مأمور اطلاعاتی برای این که ببینم چه کسی من را دنبال می‌کند، چطور باید به انعکاس‌ تصویر در آینه‌های بغل ماشین و چیزهایی مثل آن نگاه کنم.»

فاکس برای اطلاعات بیشتر با پدر خود ادوارد فاکس (بازیگر ۸۵ ساله بریتانیایی که بیش از همه برای بازی در فیلم «روز شغال» فرد زینه‌مان شهرت دارد) نیز مشورت کرد. او می‌گوید: «با پدرم که در “روز شغال” نقش جاسوس، شغال را بازی کرد حرف زدم و از کمک گرفتم. نظر او را درباره دنیای جاسوسی پرسیدم و درمورد مهارت‌های او در استفاده از سلاح گرم و حرکت و این که نقش شغال چطور بود، سؤال کردم. پدرم برای مشورت گزینه خیلی خوبی بود.»

سریال داستان سیلویا
امیلیا فاکس و جووانی چیرفیرا

فاکس شیفته یادگیری اطلاعات بیشتر درباره دنیای جاسوسی شد و مشتاق بود باانرژی و سازنده در نقشی فرو برود که اذعان می‌کند اغلب به زنان داده نمی‌شود.

او می‌گوید: «نقش سیلویا برای یک بازیگر زن نقش خیلی خوبی است که خود را در قالب یک جاسوس واقعاً به آن نزدیک کند، اما به‌جز این، عنصر خانوادگی این شخصیت و لحظه‌های سرگرم‌کننده و عاشقانه او هم مهم است. امیدوارم این ضیافت ایتالیایی مورد پسند همه باشد.»

فاکس پس از گذراندن یک دوره آموزشی طولانی زیر نظر یک کارشناس جاسوسی تا حدی با این دنیا آشنا شد، اما مطمئن نیست جاسوسی در زندگی واقعی باب میل او باشد. او می‌گوید: «به‌عنوان یک بازیگر بازی در نقش یک جاسوس می‌تواند کار خیلی خوبی باشد چون دائم رنگ عوض می‌کنید و آدم‌های متفاوتی می‌شوید، اما فکر نمی‌کنم برای زندگی واقعی هم همین‌ احساس را داشته باشم، به این دلیل که از تعقیب شدن یا تعقیب کردن متنفرم، حتی در بچگی هم از قایم‌موشک بازی متنفر بودم. هرچند فکر می‌کنم برای زندگی واقعی باید مهارت‌هایی در این زمینه داشته باشم، اما واقعیت این است که ندارم، ولی خدای من، از بازی در نقش یک جاسوس کیف می‌کنم.»

سیلویا در این سریال درنهایت به دنبال چه چیزی می‌گردد؟ فاکس پاسخ می‌دهد: «فکر می‌کنم او به دنبال این است که خودش را بر مبنای چیزی بشناسد که می‌خواهد. شغل او خیلی از این موارد را پوشش داده است. جاسوس بودن به این معنی است که شما همیشه یک نفر دیگر هستید و این بی‌شباهت به بازیگری نیست، شما همیشه نقش شخص دیگری را بازی می‌کنید. (می‌خندد) سیلویا به دنبال این است که بداند از زندگی چه می‌خواهد.»

فاکس در بیش از دو دهه اخیر یکی از بازیگران پرکار تلویزیون بریتانیا بوده است، اما اولین موفقیت بزرگ او با بازی در فیلم برنده اسکار «پیانیست» (۲۰۰۲) به کارگردانی رومن پولانسکی به دست آمد. فاکس در آن فیلم نقش دوروتا را در مقابل ولادیسلاو با بازی آدرین برودی ایفاء کرد.

پولانسکی در ۴۰ سال گذشته به خاطر یک پرونده تعرض جنسی در اواخر دهه ۱۹۷۰ و موارد دیگری ازاین‌دست همیشه با انتقادات زیادی روبرو بوده است. «پیانیست» برای فاکس یک نقطه عطف کاری بود، اما او اذعان می‌کند در آن زمان وقتی تصمیم‌ گرفت در فیلم پولانسکی بازی کند، همه جوانب را در نظر نگرفت.

سریال داستان سیلویا
امیلیا فاکس و جیمی بمبر

او می‌گوید: «فکر می‌کنم همه ما تحت تأثیر چیزهایی هستیم که درباره پولانسکی می‌دانیم. “پیانیست” اولین تجربه بازیگری من در یک فیلم سینمایی بود و آن زمان از آن دریچه به مسئله نگاه نمی‌کردم، بنابراین تأثیری بر کار من روی فیلم نداشت. حرف برای گفتن زیاد است. نمی‌دانم می‌تواند بخشی از این مصاحبه باشد یا نه. موضوع خیلی بزرگی است.»

فاکس با بازگشت به موضوع «خانم ولپه» ابراز امیدواری می‌کند این سریال در حد سه اپیزود خلاصه نشود و او برای فصل‌های بیشتر برگردد. «اگر آن‌ها من را بخواهند، برمی‌گردم. بازی در نقش سیلویا فاکس لذت‌بخش است. دوست دارم دوباره نقش او را بازی کنم. در سه اپیزودی که او را بازی کردم، لحظه‌های خوبی داشتم.»

درنهایت، فاکس امیدوار است تماشاگران چه چیزی از سریال «خانم ولپه» بگیرند؟ «امیدوارم از عناصر مختلف سریال لذت ببرند، عناصر معمایی، عناصر خانوادگی، عناصر عاشقانه، طنز کار و همچنین جنبه‌های تاریک‌تر و جدی‌تر آن. این سریال درمورد انسانیت است، درمورد خانواده است، درمورد عشق و چیزهایی است که می‌توانیم با آن‌ ارتباط برقرار کنیم، اما با پس‌زمینه‌ای از معماهایی که باید حل شود.»

منبع: نیویورک پست، نیوزویک

تماشای سریال داستان سیلویا در نماوا