مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

فصل اول سریال اسرار مادام بلان (The Madame Blanc Mysteries) در سال ۲۰۲۱ در ایکورن تی‌وی پخش شد و بسیار موفق بود – یک مجموعه معمایی گرم و دوستانه درباره یک زن میانسال انگلیسی به نام جین وایت (با بازی سالی لیندسی و همچنین یکی از دو خالق و نویسنده و یکی تهیه‌کنندگان اجرایی سریال) که متخصص عتیقه‌جات است.

زندگی جین زمانی ازاین‌رو به آن‌رو می‌شود که خبر می‌رسد، شوهرش در سان ویکتوار در جنوب فرانسه کشته شده و سرمایه آن‌ها به‌طور اسرارآمیزی ناپدید شده است. جین به آنجا سفر می‌کند و درحالی‌که می‌کوشد با تراژدی از دست دادن همسرش کنار بیاید و به راز مرگ او پی ببرد، در قالب یک کارآگاه غیر حرفه‌ای درگیر دیگر معماهای جنایی در این شهر ساحلی کوچک و زیبا می‌شود.

سالی لیندسی و الکس گوماند

مجموعه شش اپیزودی «اسرار مادام بلان» خیلی زود خود را در فهرست سریال‌های خوب ایکورن جا داد و با استقبال نسبتاً خوبی از سوی منتقدان و تماشاگران مواجه شد، به‌اندازه‌ای که برای فصل دوم تمدید شد تا طرفداران شاهد ماجراجویی‌های بیشتر جین وایت باشند.

فصل دوم با یک اپیزود ویژه کریسمس شروع شد که ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و شش اپیزود دیگر آن به‌صورت هفتگی از پنج ژانویه تا ۹ فوریه ۲۰۲۳ پخش شد. دو فصل ازنظر سبک و لحن کاملاً مشابه هستند و به همین دلیل هر کسی که از فصل اول «اسرار مادام بلان» لذت برده باشد، به‌احتمال زیاد فصل دوم را نیز می‌پسندد. فصل جدید از یک ساختار اپیزودی و یک فرمول قابل پیش‌بینی مشابه پیروی می‌کند و در عین حال در تمام مدت بر شخصیت‌های اصلی و فرعی و روابط بین آن‌ها متمرکز است.

سو هولدرنس و رابین اسک‌ویت

به نظر می‌رسد ایکورن تی‌وی متخصص تولید نوعی سریال‌های معمایی است که از اپیزود اول به شخصیت‌ها و معماهای خود کاملاً اطمینان دارند. تماشاگر نیز می‌داند این قالب در فصل‌های بعدی قوی‌تر می‌شود و می‌تواند به درک بهتری از روابط بین شخصیت‌های اصلی و نحوه تعامل آن‌ها با هم برسد. فصل دوم «اسرار مادام بلان» بار دیگر این توانایی را نشان می‌دهد.

در کنار جین، دیگر شخصیت‌های اصلی فصل اول بازگشته‌اند؛ ازجمله دام (با بازی استیو اِج)، یک راننده تاکسی محلی که عملاً به همراه وفادار جین تبدیل می‌شود؛ زوج عجیب و غریب جودیت (سو هولدرنس) و جِرِمی (رابین اَسک‌ویت)؛ بازرس آندره کارون (الکس گوماند)، رئیس پلیس شهر؛ گلوریا (سو وینسنت، دیگر خالق و نویسنده سریال) که مالک یک تعمیرگاه ماشین محلی است؛ نایل (اِنگوس وبر)، صاحب یک بار و همسرش، سلین (مارگو لَمپلی) و باربارا (الیویا کَفری)، یک شخصیت مرموز که می‌خواهد جین را بکشد. چارلی (سانکیا مک‌کورمک)، صاحب یک مغازه عتیقه‌فروشی در سان ویکتوار و همسرش، سیمون (ژیندا کین) نیز در خطوط داستانی فصل دوم نقش پررنگی دارند.

سالی لیندسی و استیو اج

فصل اول «اسرار مادام بلان» تا حد زیادی یادآور دیگر سریال‌های ایکورن مانند «خانم فیشر»، «زندگی من قتل است» و «آگاتا ریزین» بود. هیچ‌چیز در فصل دوم تغییر نکرده است، ضمن این که سریال همچنان بر جذابیت سالی لیندسی در نقش جین استوار است. لوکیشن‌ها نیز همچنان یکی از جنبه‌های جذاب کار هستند، اما جور شدن و همبستگی داستان‌ها و روابط شخصیت‌ها، این مجموعه تلویزیونی را به چیزی بیش از یک معمای هفتگی تبدیل کرده است.

یک خط داستانی کلی به سیمون اختصاص دارد که پس از گذراندن دوره محکومیت در زندان به اتهام کلاه‌برداری، در شرف آزادی است. او دائم به این فکر می‌کند که چارلی بالاخره او را می‌بخشد و در زندان به ملاقات او می‌آید، اما درعوض با باربارا روبرو می‌شود که در پایان فصل اول تا آستانه کشتن جین پیش رفت.

در این فصل، کارون درگیر ماجرای مرگ همسرش می‌شود و در عین حال جین و دام را داریم که رابطه آن‌ها از دوستی فراتر می‌رود. این خطوط داستانی هرچند در هر اپیزود به‌طور متمرکز دنبال نمی‌شوند، اما برای ایجاد یک دنیایی دلپذیر در اطراف جین و دام، درحالی‌که او از دانش خود درمورد عتیقه‌جات برای کمک به حل پرونده‌های جنایی استفاده می‌کند، کافی هستند.

فصل دوم درمجموع لحن سبکی دارد، اما با توجه به برخی داستان‌های ادامه‌دار، به سبکی فصل اول نیست. شاید حل تعدادی از معماها چندان سخت نباشد، اما در سریالی مانند این، بیشتر شخصیت‌ها و روابط مهم هستند و این چیزی است که «اسرار مادام بلان» به‌وفور دارد. شاید دلیل موفقیت سریال همین نکته باشد و شاید به همین خاطر ایکورن از قبل به تولید فصل سوم چراغ سبز نشان داده است.

درمجموع «اسرار مادام بلان» با همراهی شخصیت‌های خود، معماهای سرگرم‌کننده‌ای برای حل کردن پیش روی ما می‌گذارد و بخصوص نقش‌آفرینی لیندسی آن را بسیار تماشایی کرده است.

در جستجوی زمان ازدست‌رفته

برای سالی لیندسی، تکرار نقش جین و ادامه ماجراهای او در سان ویکتوار یک فرصت استثنایی و دل‌نشین بود. بازیگر ۵۰ ساله متولد استاکپورت در شمال غرب انگلستان می‌گوید: «فکر می‌کنم این به‌نوعی بازگشت به گذشته است، بازگشت به همه‌چیزهایی که در دهه ۱۹۹۰ دوست داشتم و حالا آشکارا کاملاً از بین رفته‌اند! من این نوع برنامه تلویزیونی را دوست دارم. این چیزی است که دلم می‌خواهد تماشا کنم و “اسرار مادام بلان” را با همین نگاه ساختم.»

درحالی‌که داستان سریال در فرانسه اتفاق می‌افتد، پروژه درواقع در جزیره‌ای به نام گُزُ در شمال مالت در مرکز دریای مدیترانه تصویربرداری می‌شود. لیندسی درمورد این که محبوبیت «اسرار مادام بلان» چگونه باعث معروف‌تر شدن جزیره شده است، می‌گوید: «مجبور شدم خیلی کارها کنم. به هر کس می‌رسیدم، می‌گفتم به گُزُ بیایید. ما در آنجا تصویربرداری می‌کنیم. خیلی برای آن‌ها تبلیغ کردم!»

لیندسی ادامه می‌دهد: «جزیره‌ای زیباست. خیره‌کننده است. یک جواهر کوچک است. نوعی ساختارگریزی در آن دیده می‌شود. اعیانی نیست. انگار هنوز کاملاً تمام نشده است و ساختمان‌ها نمی‌توانند بلندتر از کلیساها باشند. به همین دلیل شبیه جنوب فرانسه در دهه ۱۹۵۰ است، چون پر از سازه نیست.»

سالی لیندسی و الکس گوماند

فصل اول «اسرار مادام بلان» اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۱ در بحبوحه همه‌گیری جهانی منتشر شد. لیندسی می‌گوید: «سریال ما درست زمانی پخش شد که همه حالشان از همه‌چیز به هم می‌خورد، اما “اسرار مادام بلان” توانست به دل خیلی‌ها بنشیند. محبوبیت آن برای من قابل باور نبود. واقعاً افتخار می‌کنم. سریال در خیلی جاها دیده می‌شود، به‌عنوان مثال در آمریکای جنوبی که برای من واقعاً عجیب است. دائم از خودم سؤال می‌کنم: “چرا؟… تماشاگران چه برداشتی از سریال ما دارند؟” کار ما در جاهایی که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم بازتاب خیلی خوبی داشته است. دیوانه‌کننده است!»

ملاقات «مون‌لایتینگ» و «لاوجوی»

شخصیت دام در فصل دوم در کنار کمک به جین در حل پرونده‌های جنایی و البته روبرو شدن با مسائل زندگی شخصی خود، دغدغه تازه‌ای نیز دارد. یک راننده جدید (کوپر با بازی آوانات استرنگل) به شهر آمده و خیلی زود با گلوریا گرم گرفته است. در شرایطی که اوضاع کاری دام خیلی روبه‌راه نیست، آمدن یک راننده دیگر می‌تواند شرایط او را خراب‌تر از قبل کند. به همین دلیل است که وقتی در اپیزود آخر، کوپر در ارتباط با مرگ یک تولیدکننده عطر محلی مورد سوء ظن قرار می‌گیرد، دام ته دلش خوشحال است.

استیو اج، بازیگر نقش دام با اشاره به این که فصل دوم «اسرار مادام بلان» در مقایسه با فصل اول بیشتر حالت اپیزودی دارد، درمورد احساس شخصیت خود نسبت به کوپر می‌گوید: «فکر می‌کنم او از این که پلیس به کوپر مشکوک شده کمی خوشحال است. به‌هرحال او خیلی از کوپر خوشش نمی‌آید. درواقع به او اعتماد ندارد. با آمدن او کسب و کار تاکسی او با مشکل مواجه شده است. ضمن این که دام و گلوریا سال‌هاست همدیگر را می‌شناسند؛ بنابراین می‌خواهد مطمئن شود مشکلی برای گلوریا پیش نیاید. نکته فصل جدید این است که چون آلِی لاوسن، بازیگر نقش کلودت، دختر دام در سریال در دسترس نبود، او خانواده کوچک خود را ندارد؛ برای همین به گلوریا نزدیک‌تر شده که به همان اندازه خوب است، هرچند به روشی متفاوت.»

یکی از نکات جالب «اسرار مادام بلان» ارتباط عمیق و کاملاً دوستانه جین و دام است که هرچند خیلی صمیمانه پیش می‌رود، اما برخلاف انتظار تماشاگر تا اینجای کار حالت آشکارا عاشقانه به خود نگرفته است.

اج می‌گوید: «وقتی سالی (لیندسی) اولین بار ایده “اسرار مادام بلان” را با من در میان گذاشت توضیح داد به‌نوعی ملاقات دو سریال “مون‌لایتینگ” و “لاوجوی” است، یعنی عتیقه‌جات دارد، قتل دارد و این گمانه‌زنی که آن‌ها بالاخره با هم رابطه عاشقانه برقرار می‌کنند یا نه؟ همه ما یادمان هست در “مون‌لایتینگ” (یک سریال پلیسی آمریکایی در دهه ۱۹۸۰ با بازی سیبل شپرد و بروس ویلیس) وقتی آن‌ها با هم صمیمی شدند، سریال تمام شد! بنابراین باید راهی برای جذاب نگه‌داشتن رابطه جین و دام پیدا کرد و موانعی سر راه آن‌ها قرار داد. در فصل دوم، دام در یکی از اپیزودها کاری می‌کند که جین از او دلخور می‌شود، پس اول باید این مشکل را حل کند…»

«اسرار مادام بلان» لحظه‌های عجیب و غریب و در عین حال دل‌نشین کم ندارد. یکی از شوخی‌های جالب فصل دوم، لحظه‌هایی است که بین دام و چارلی، شریک تجاری جین اتفاق می‌افتد.

اج درباره بازی در این صحنه‌ها می‌گوید: «خب، خیلی جالب است! هر بار که جین و دام به دیدن چارلی می‌روند، او جور خاصی به دام نگاه می‌کند. درواقع کمی بیش‌ازحد به او زل می‌زند که باعث می‌شود دام از او بترسد. فکر می‌کنم در ادامه می‌شود خیلی بیشتر روی این نکته تمرکز کرد. من و سانکیا (مک‌کورمک بازیگر نقش چارلی) در این صحنه‌ها خیلی خوب با هم کار می‌کنیم. برای هر دوی ما سخت است جلوی خنده‌مان را بگیریم و صورتمان را صاف نگه داریم!»

سالی لیندسی و استیو اج

یکی دیگر از جنبه‌های محوری «اسرار مادام بلان»، مادلین، سیتروئن جی‌اس، ماشین قدیمی و محبوب دام است که به‌نوعی به یک شخصیت تبدیل می‌شود.

اج می‌گوید: «من واقعاً عاشق این ماشین شده‌ام. در سریال می‌بینیم که روی نواحی مرتفع عالی نیست. درست است، اما نکات عجیب دیگری هم هست. هر وقت آن را روشن می‌کنید باید حدود پنج دقیقه صبر کنید. اگر نمایی باشد که دام و جین باید به‌سرعت به جایی بروند، ماشین باید از ۲۰ دقیقه قبل گرم شود! همه‌چیز این ماشین عجیب و غریب است! استارت آن زیر فرمان است، ترمزدستی جایی است که رادیو باید باشد… هیچ‌چیز سر جای خودش نیست، اما عالی به نظر می‌رسد! کریس ایوانز (بازیگر) کلکسیون ماشین‌ دارد. او بعد از دیدن “اسرار مادام بلان” به سالی گفت از آن خوشش آمده و می‌خواهد آن را بخرد. واکنش من این بود: “مگر از روی نعش من رد شود! این ماشین برای سریال است. نمی‌خواهم کسی دستی به سر و گوش آن بزند. همین نقص‌ها آن را به یک چیز عالی تبدیل کرده است.”»

الیویا کفری

برای بازیگر ۵۰ ساله انگلیسی، موافقت با تولید فصل سوم «اسرار مادام بلان» بسیار خوشایند است. اج می‌گوید: «همه ما پای کار هستیم و مشتاقانه می‌خواهیم این داستان را ادامه دهیم. امیدواریم طرفداران هم از سواری لذت ببرند!»

منبع: دیسایدر، ویرجین رادیو یو کی، وات‌توواچ

تماشای سریال اسرار مادام بلان در نماوا