مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

روزی روزگاری در هالیوود، اگر کسی سعی می‌کرد ایده یک مجموعه تلویزیونی جنایی-معمایی در شهری در عصر ویکتوریا پر از فِری‌های بالدار و فان‌هایِ با شاخ‌های پیچ‌درپیچ را تعریف کند، کلی به او می‌خندیدند. حتی پس‌ازاین که تراویس بیچام خالق «محله کارناوال» (Carnival Row)، فیلمنامه سینمایی «لیست سیاه» خود را در ۲۰۰۵ به شرکت نیو لاین فروخت، مطمئن بود که این پروژه به جایی نمی‌رسد. البته وقتی ایده سریال‌های بلاک‌باستر مانند «گمشدگان» و «بازی تاج و تخت» نیز برای اولین بار نقل شفاهی شد، خالقان آن‌ها مجبور شدند کمتر روی خطوط داستانی مانند سفر در زمان و اژدهایان مانور بدهند تا بتوانند ایده‌های خود را به مدیران اجرایی کم دل و جرات بفروشند.

اما پس از نزدیک به دو دهه رژیم ثابت این ژانر بسیار پردرآمد و تولید آثاری مانند «ارباب حلقه‌ها»، «هری پاتر» و «بازی تاج و تخت»، بیچام دید که داستان فانتزی پیچیده و استیم‌پانک او، ناگهان یک کالای پرطرفدار شده است و فیلمسازان و برنامه‌سازان دیگر متوجه شده‌اند که نمی‌توانند داستان‌های خود را بدون چرخش در ژانر بسازند. او که در مقام نویسنده حضور در بازسازی «برخورد تایتان‌ها» و همکاری با گیرمو دل تورو در «حاشیه اقیانوس آرام» را در کارنامه دارد، تصمیم گرفت داستان خود را در قالب یک مجموعه تلویزیونی گسترش بدهد، هرچند برای این کار لازم بود داستان خود را با عناصر جذاب همراه کند.

سریال محله کارناوال - کارا دلوین
کارا دلوین

کارا دِلِوین بازیگر ۲۹ ساله انگلیسی که در سریال «محله کارناوال» نقش یک فِری (پری) به نام وینیِت استون‌ماس را بازی می‌کند، در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کند یک داستان جنایی-معمایی با موضوع مهاجرت، مانند آنچه در دل «محله کارناوال» جریان دارد، بدون مخلوقات بالدار و شاخ‌دار خود می‌توانست با چراغ سبز روبرو شود، می‌گوید: «واقعاً ناراحت‌کننده است، اما احتمالاً نه.»

«محله کارناوال» اولین سریال فانتزی بزرگ، پر زرق و برق و پر خرج آمازون پرایم بود. فصل اول این مجموعه تلویزیونی در هشت اپیزود ۵۰ تا ۶۷ دقیقه‌ای در اوت ۲۰۱۹ نمایش داده ‌شد. وینیت با بازی دلوین یک فری پناه‌جوست که به یک شهر پایتخت به نام بِرگ می‌آید و به‌سرعت درگیر نقشه‌ای مرموز شبیه جک قاتل می‌شود، چرا که کسی شروع به هدف‌ قرار دادن و کشتن فری‌ها کرده است. در همین حال یک کارآگاهِ انسان به نام رایکرافت فایلوستریت (با بازی اورلاندو بلوم) برای تحقیق درباره قتل‌ها وارد عمل می‌شود. او پیش از جنگ با وینیت دوست بود و وینیت در تمام این مدت تصور می‌کرد او در جنگ جان خود را از دست داده است. داستان عاشقانه و تحقیقات مشترک آن‌ها درمورد قتل‌ها در پس‌زمینه‌ای شهری در حال فروپاشی روی می‌دهد و هم‌زمان سیاستمدارانی مانند صدراعظم ابسالوم برک‌اسپیر (با بازی جرد هریس) تلاش می‌کنند در مواجهه با بحران مهاجرت فری‌ها، ناآرامی‌های تعصب‌آمیز را سرکوب کنند.

سریال محله کارناوال - اورلاندو بلوم
اورلاندو بلوم

دلوین پیش از بازی در «محله کارناوال» به‌واسطه بازی در فانتزی فضایی و پر شاخ و برگ «والرین و شهر هزار سیاره» به کارگردانی لوک بسون و «جوخه انتحار» ساخته دیوید آیر تا حدی با این ژانر آشنا بود، اما بلوم که در «محله کارناوال» نقش مقابل او را بازی می‌کند، از زمان حضور ستاره‌وار خود در فرنچایز «ارباب حلقه‌ها» در تقریباً بیست سال پیش، بیشتر، آن را یاد گرفته است. بازیگر ۴۴ ساله انگلیسی اعتقاد دارد این روزها صحبت کردن با خبرنگاران و حتی طرفداران درباره کارهای فانتزی بسیار آسان‌تر است. او می‌گوید: «حالا همه‌چیز مختصر و مفید است» و نیازی نیست که او درباره انواع گونه‌های عجیب و غریب دنیای «محله کارناوال» توضیح دهد.

بلوم مجبور نیست توضیح دهد، چرا که به لطف گسترش فرهنگ توضیح‌دهنده، حالا یوتیوبرها، سازندگان پادکست‌ها و کسانی که همه‌چیز را خلاصه می‌کنند، مایل هستند این کار را بجای او انجام دهند.

سریال محله کارناوال

درحالی‌که دلوین از هالیوودی که با فانتزی دوستانه‌تر برخورد می‌کند، سپاسگزار است، خودش همیشه این توضیحات را نمی‌خواند. او می‌گوید: «اگر کتاب را نخوانده‌اید یا طرفدار سرسخت نیستید – به همین دلیل است که من تا الان “بازی تاج و تخت” را ندیده‌ام، چون هرگز وقت نداشتم – وقتی شروع به دیدن می‌کنید، باید همه‌چیز را بدانید و این جنبه غریب آثار فانتزی است.» بااین‌حال، او اشاره می‌کند «محله کارناوال» هزاران صفحه از منابع مختلف ندارد که ناچار باشید آن را زیر و رو کنید. ایده این داستان در اتاق خوابگاه دانشگاه به ذهن بیچام رسید؛ بنابراین تماشاگران ازلحاظ نظری می‌توانند مستقیماً وارد سریال شوند. این که «محله کارناوال» داستانی نبود که از قبل طرفداران پر و پا قرص داشته باشد و لازم باشد انتظارات آن‌ها برآورده شود، چیزی است که برای بلوم، کسی که تجربه بازی در اقتباس سینمایی از کتاب‌های محبوب «ارباب حلقه‌ها» را داشت، «نجات‌بخش» بود.

حتی اگر دلوین «بازی تاج و تخت» را ندیده باشد، خیلی‌های دیگر روی کره زمین آن را دیده‌اند. نمی‌توان انکار کرد که موفقیت آن سریال، هم در را برای سریالی مانند «محله کارناوال» باز کرد و هم آن‌قدر موفق بود که کار را برای نمونه‌های مشابه بعد از خود دشوار کرد. (و نه‌فقط به این خاطر که در هر دو سریال ایندیرا وارما بازیگر هیجان‌انگیز بازی می‌کند.) هر دو سریال «بازی تاج و تخت» و «محله کارناوال» سعی می‌کنند از طریق یک دریچه فانتزی با دغدغه‌های سیاسی دست و پنجه نرم کنند و به گفته ستاره‌های «محله کارناوال» این یکی دیگر از مزایای قصه‌گویی در قالب ژانر است.

سریال محله کارناوال - جرد هریس
جرد هریس

بلوم و دلوین همچنین درباره «ترس» از مهاجرت صحبت می‌کنند، موضوعی که به‌ویژه در فضای سیاسی کنونی مهم است. دلوین می‌گوید این ترس از دولت‌ها ناشی می‌شود، درحالی‌که بلوم می‌گوید: «مردم هم این ترس را دارند. فکر می‌کنم امروز در جهان ترس زیادی از مهاجران و مهاجرت وجود دارد.»

بلوم ادامه می‌دهد: «ما می‌توانیم درباره بحران پناهندگی یا مهاجرت از دریچه فانتزی اظهار نظر کنیم. مردم می‌توانند به‌جای این که حس کنند مجبور به جانب‌داری هستند، به آن نگاه کنند و واقع‌بین باشند.» به عبارت دیگر، نشانه‌های دنیای فری‌ها می‌توانند تلخی دوا را کمتر کند. دلوین با این حرف موافق است و می‌گوید: «مردم می‌خواهند کمی از دنیای واقعی خارج شوند، حتی اگر واقع‌گریزی نباشد. هیچ‌کس نمی‌خواهد یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت فمینیسم ببیند. در عوض می‌توان سریال “سرگذشت ندیمه” را دید.» و به کسانی که ترجیح می‌دهند سرگرمی‌های فانتزی آن‌ها کاملاً غیرسیاسی باقی بماند؟ دلوین قاطعانه پاسخ می‌دهد: «زندگی سیاست است.»

سریال محله کارناوال - کارا دلوین و اورلاندو بلوم
کارا دلوین و اورلاندو بلوم

بعید به نظر می‌رسد تقاضای فزاینده برای سرگرمی‌های ژانری از بین برود. بلوم می‌گوید: «تماشاگران، تقاضای نمونه‌های بیشتر و نه لزوماً بهتر را دارند.» اما «محله کارناوال» با وجود میل شدید طرفداران امروزی فیلم و تلویزیون به صحنه‌های تماشایی، تمام تلاش خود را می‌کند تا داستان فری‌های بلندپرواز خود را روی زمین نگه دارد. سریال تا آنجا که ممکن است حداقل استفاده را از تصاویر کامپیوتری می‌کند و تا حد زیادی بر صحنه‌های پیچیده و جلوه‌های عملی تکیه دارد تا ظاهری که بلوم آن را «ملموس و در عین حال شگفت» می‌نامد، حاصل شود. محیط چرک و کلان‌شهری سریال نیز چیزی تازه‌ برای طرفداران فانتزی است که به قلعه‌های الهام‌گرفته از دوران قرون وسطی و جنگل‌های خال‌خالی از نور آفتاب عادت کرده‌اند. بلوم که از زمان بازی در «ارباب حلقه‌ها»، همه پروژه‌های فانتزی را رد کرده بود، به این پروژه پاسخ مثبت داد، زیرا «هرگز قبلاً این جهان را ندیده بود.»

سریال محله کارناوال - دیوید گیسی و تامزین مرچانت
دیوید گیسی و تامزین مرچانت

بهترین مثال از تلاش «محله کارناوال» برای واقعی نگه‌داشتن چیزها، بال‌های فریِ دلوین است – که وقتی از آن‌ها استفاده نمی‌شود، پشت او به یک لباس تبدیل می‌شوند که وینیت می‌تواند با آن قدم بزند. بلوم مخصوصاً عاشق این بال‌ها است و می‌گوید وقتی مخفی می‌شوند، «یک دختر کوچک یا کسی که طرفدار کارا است می‌تواند نگاه کند و بگوید، “من هم می‌توانم این کار را کنم. من هم می‌توانم این‌طوری باشم.”» البته «محله کارناوال» مانند «بازی تاج و تخت» پر از سکس و خشونت است. برای همین دلوین سریع حرف بلوم را قطع می‌کند و می‌گوید: «هیچ بچه کوچکی نباید این سریال را ببیند.»

فصل اول «محله کارناوال» آن‌قدر موفق بود که آمازون با ساخت فصل دوم آن موافقت کرد. بلوم می‌گوید: «نمی‌دانم شما چه نظری دارید، اما وقتی فصل‌های اول سریال‌های بزرگ را می‌بینم، اغلب آن‌ها قدم اول را محکم برمی‌دارند. فکر می‌کنم ما هم این کار را خیلی خوب انجام دادیم.»

سریال محله کارناوال - کارا دلوین
کارا دلوین

درحالی‌که طرفداران «محله کارناوال» انتظار داشتند خیلی زود شاهد فصل جدید باشند، تولید فصل دوم در پی شیوع کووید-۱۹ در سالی که گذشت، با موانع زیادی روبرو شد. تولید فصل جدید که از نوامبر ۲۰۱۹ آغاز شده بود، در مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا متوقف شد. تا پیش از همه‌گیری، پنج اپیزود از هشت اپیزود فیلمبرداری شد.

فیلمبرداری از مه ۲۰۲۱ در جمهوری چک از سر گرفته شد و اورلاندو بلوم که سال قبل به دلیل تولد فرزندش از کتی پری خواننده نتوانست گروه را همراهی کند، مقابل دوربین رفت. بلوم در ماه سپتامبر تعدادی عکس به اشتراک گذاشت و با فایلو شخصیت خود در سریال خداحافظی و تأیید کرد که فیلمبرداری فصل ۲ «محله کارناوال» به پایان رسیده است، اما هنوز مشخص نیست این سریال فصل سوم هم دارد یا خیر، ضمن این که تاریخ پخش فصل جدید نیز هنوز اعلام نشده است. تقریباً ۱۷ ماه طول کشید که فصل اول پس از اتمام فیلمبرداری به سرویس استریم برسد، بنابراین اگر فصل دوم «محله کارناوال» با همان سرعت پیش برود، می‌توان انتظار داشت که در اوایل سال ۲۰۲۲ به نمایش درآید.

منبع: ونیتی فر

تماشای سریال محله کارناوال در نماوا