مجله نماوا، نغمه خدابخش

«شریک جرم» حاصل دومین همکاری مازیار میری و همایون اسعدیان، کارگردان و تهیه‌کننده، و پلتفرم نماوا ست. اولین همکاری‌شان سریال «خسوف»؛ عاشقانه‌ای موفق است که توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند.

«خسوف» با اتفاقی ساده و تکراری آغاز و با بحرانی غیرقابل پیش‌بینی پیش رفت و به عاشقانه‌ای دلچسب رسید. «شریک جرم» اما از محیطی پرتنش چون زندان آغاز می‌شود و در همان دقایق اولیه با پرسش‌هایی که در ذهن مخاطب بوجود می‌آورد، او را برای پیگیری ادامه داستان ترغیب می‌کند. اولین نکته مورد توجه در «شریک جرم» ترکیب بازیگران آن است.

در ابتدا بار داستان به دوش بازیگرانی است که در مجموعه «خسوف» معرفی و شناخته شده‌اند. المیرا دهقانی و سجاد بابایی با قدرت، نقطه عطف آغازین قصه را رقم می‌زنند و در کاراکترهایی متفاوت از «خسوف»، اینک در «شریک جرم» و در لحظاتی کوتاه از حضور خود بلوغ بازیگری‌شان را به رخ می‌کشند.

اسما شخصیت پرمدعا و خودخواه «خسوف»، «ندا»یی را در «شریک جرم» نقش‌آفرینی می‌کند که در اولین لحظه حضورش بازی در سکوتی دارد که بیانگر حرف‌های ناگفته است. او با نگاه‌های معنادار و اضطرابی که در اجزای چهره‌اش پیداست حرف‌هایش را بدوش وکیل خود گذاشته تا بجای او سخن بگوید. گویی موجودی ناتوان است و  مردد. اما هنگامی که به ناچار لب به سخن باز می‌کند با طنین صدایش، استرس درونش و قاطعیت در تصمیمش، شخصیتی قدرتمند را به تصویر می‌کشد. شخصیتی که گویا در ابتدا توان حرکت و مقابله با شخصیت مقابلش را ندارد به ناگاه از جا برمی‌خیزد، سخن می‌گوید، فریاد می‌زند، در برابر تهمت از خود دفاع می‌کند، طرف مقابل را سرکوب کرده و حقیر می‌شمارد. او در موقعیت و وضعیت هولناکی گرفتار شده و ترس در نگاه و حرکاتش محسوس است اما جسارت دارد و روی حرف و تصمیم خود پافشاری می‌کند، شجاعت دارد و در مقابل آدمی که تعادل روانی نداشته تسلیم نمی‌شود و در انتها با قدرت حرف‌های آخرش را می‌زند. 

و اما امیرِ عاشق پیشه و آرام «خسوف» اینک محسنِ مستاصل و مفلوک «شریک جرم» است که دستش به جایی بند نیست گویی هم جسمش زندانی است هم زندانی روح و روانش است. قرص‌هایش را نخورده تا بتواند هشیار باشد و حرف بزند، تا بتواند از حق خود دفاع کند، تا بتواند دلیل تنها گذاشتنش را بداند، تا بتواند عشق زندگی‌اش را نگه دارد، تا بتواند در مقابل خیانت قد علم کند.

«شریک جرم» یک سارا بهرامی متفاوت را به تصویر می‌کشد که دلنشین است. میترا، وکیلی با پرونده‌های موفق با خونسردی و آرامشی خاص با شخصیت‌های مقابلش روبرو می‌شود. پرونده اخیر، او را گرفتار چالشی کرده که برای رهایی از آن ناچار است دیگر پرونده‌ها را رها کرده و معمای پیش رو را حل کند. پس از نقطه عطف آغازین، میترا، نقش اول روایت، ادامه قصه را رقم زده و پیش می‌برد.

در قسمت دوم ورود بازیگرانی چون علی مصفا و بهناز جعفری به بخش بازیگری مجموعه اعتبار می‌بخشند و حضور بازیگرانی چون محمدامین شعرباف(وکیل) و وحید آقاپور(برادر) پررنگ‌تر می‌شود. محمدامین شعرباف اولین بار با حضور در مجموعه «قورباغه»، هومن سیدی، به مخاطبان معرفی و با نقش آفرینی قابل قبول در مجموعه «نوبت لیلی»، روح‌الله حجازی، هنر خود را در این عرصه به اثبات رسانید. حضور پررنگ مهتاب ثروتی (نسرین) در قسمت سوم، مسیر روایت را تغییر داده و به سمت و سویی تازه هدایت می‌کند. ثروتی با حضور در مجموعه‌های «خاتون» و «مترجم» توجه مخاطبان را به نقش آفرینی‌های خود جلب کرد و حال در «شریک جرم» وجه دیگری از هنر خود را به تصویر می‌کشد. بی‌شک با هدایت و کارگردانی مازیار میری می‌توان در انتظار نقش‌آفرینی متفاوت و حرفه‌ای بازیگران نوظهور بود.

از نکات قابل توجه «شریک جرم» در سه قسمت آغازین، بر خلاف تولیدات مشابه، ریتم تند و اتفاقات هیجان‌انگیزی است که کنجکاوی بیننده را باعث می‌شود. قصه با ماجرایی غیرقابل پیش بینی آغاز و در فضایی محدود شکل می‌گیرد. وکیلِ قصه پیگیر قضایایی میشود که باعث قتل موکلش شده اما در ادامه، روایت  شکل گسترده‌تری بخود گرفته و ماجرا از آنچه وکیل فکر می‌کرده پیچیده‌تر می‌شود. اکنون وکیل ناچار است با شخصیت‌های بانفوذی مقابله کند.

«شریک جرم» با آغازی معماگونه راوی قصه‌ای جنایی و پرتعلیق است که با درایت سازندگانش قطعا می‌تواند نظر مخاطب را به خود جذب کرده و او را برای تماشای اتفاقات و ماجراهای جذاب و غریب در آینده مشتاق کند.

تماشای «شریک جرم» در نماوا