مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

شرکت خیالی لومن اینداستریز راه حلی پیدا کرده که پیش‌فرض سریال «جداسازی» (Severance) است و روی کاغذ حالت برد-برد را دارد. آدام اسکات نقش مارک یکی از کارمندان این شرکت مرموز را بازی می‌کند که در آن افراد می‌توانند با یک عمل جراحی و دست‌کاری مغز، زندگی اداری خود را عملاً از زندگی شخصی خود جدا کنند.

کارمندانِ «جداسازی‌شده» به مدت هشت ساعت در روز هیچ اطلاعی از زندگی خود در آن سوی اداره ندارند، درحالی‌که نسخه خارج از کار آن‌ها نیز هیچ ایده‌ای درباره نوع امرار معاش خود ندارد. با این کار، شرکت‌ها می‌توانند کارمندانی را جذب کنند که افکار مربوط به زندگی شخصی آن‌ها حواسشان را پرت نمی‌کند، درحالی‌که در خارج از اداره نیز گرفتار ضرب‌‌الاجل‌ و مشکلات کاری نمی‌شوند.

 جان تورتورو، بریت لوور، زک چری در «جداسازی»
جان تورتورو، بریت لوور، زک چری

ایده «جداسازی» از دن اریکسون نویسنده تازه‌کار است، درحالی‌که بن استیلر و ایفه مک‌آردل به‌طور مشترک ۹ اپیزود سریال را کارگردانی کردند. استیلر و تعدادی از بازیگران اصلی «جداسازی» شامل اسکات، بریت لوور، پاتریشیا آرکت، جان تورتورو، زک چری و ترامل تیلمن درباره این سریال که پخش آن از ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ در اپل تی‌وی پلاس شروع ‌شد، صحبت کردند.

بن استیلر، یک کارگردان «جدی»

استیلر می‌گوید آنچه او را بیش از همه مجذوب داستان کرد، طرح این پرسش بود که «اگر جداسازی شوید چه اتفاقی می‌افتد، چه معنایی دارد. این ایده که وقتی سر کار هستید، خاطرات و احساسات و زندگی خارج از حوزه کاری را از یاد ببرید.»

به گفته استیلر که تهیه‌کننده اجرایی «جداسازی» و همچنین کارگردان شش اپیزود از ۹ اپیزود آن است، سریال «اداره» و فیلم «فضای اداره» به‌نوعی «اجداد» این مجموعه تلویزیونی هستند.

او توضیح می‌دهد: «لحن متن من را به یاد کمدی‌هایِ با موضوع کار اداری می‌انداخت که در ۲۰ سال گذشته در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده بودم و به‌نوعی یک ژانر برای خودشان تشکیل داده‌اند. برای من تقریباً این حس را داشت که متن با این لحن آشنا و ریتم کمدی حرف‌های افرادی که در اداره با هم شوخی می‌کنند و سربه‌سر هم می‌گذارند، بازی می‌کند. بااین‌حال یک لایه دیگر هم بود، این پرسش‌ها که این آدم‌ها کی هستند، چه می‌کنند، چرا آنجا هستند؟ بنابراین نوشته دن اریکسون ته‌مایه‌ای سورئال داشت. از همان ابتدا مجذوب این موضوع شدم، چون احساسی آشنا و در عین حال متفاوت داشت و شروع کردم به تصور این که این دنیا می‌تواند چه شکلی باشد. فکر کردن به آن واقعاً هیجان‌انگیز بود.»

بن استیلر
بن استیلر

استیلر اذعان می‌کند جلوه دلهره‌آور شرکت لومن اینداستریز نیز از مقایسه‌ها در دنیای واقعی گرفته شده است. بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده ۵۶ ساله نیویورکی می‌گوید: «این شرکت آشکارا بازتاب برخی از شرکت‌های غول‌پیکر مثل اپل یا دیزنی است که همه‌چیز را در دنیای ما می‌بلعند و این که موجودیت شما به‌عنوان یک فرد در این شرکت‌های بزرگ چگونه است.»

استیلر نامی است که برای نقش‌‌آفرینی در بسیاری کمدی‌های ابزورد مانند «زولندر»، «داج‌بال» و «تندر گرمسیری» شناخته می‌شود، اما به گفته تورتورو، یکی از بازیگران «جداسازی»، او در عین حال یک کارگردان بسیار جدی است.

تورتورو می‌گوید: «او یک فرد بسیار جدی است. واقعاً سخت‌کوش، واقعاً دقیق نسبت به جزئیات، واقعاً خاص و زیاد هم شوخی نمی‌کند. او به توسعه کل سریال کمک کرد و در هر بخش متعهد بود، بنابراین بن استیلر در مقام کارگردان یک فرد کاملاً متفاوت است.»

انتخاب آدام اسکات برای نقش اصلی

به‌محض این که استیلر مجذوب متن «جداسازی» نوشته اریکسون شد، خیلی خوب می‌دانست چه کسی را برای بازی در نقش اصلی مارک، کارمند بی‌اطلاع شرکت لومن می‌خواهد. استیلر می‌گوید: «من متن را ورق زدم و آدام اسکات اولین کسی بود که به ذهنم رسید، بنابراین در اولین فرصت با او تماس گرفتم.»

اسکات می‌گوید: «خیلی عجیب است چون من از طرفداران پر و پا قرص بن بودم. من و همه دوستانم هر یکشنبه‌شب “نمایش بن استیلر” را در فاکس تماشا می‌کردیم و همیشه می‌گفتم، “این آدم را خیلی دوست دارم.”»

 آدام اسکات در «جداسازی»
آدام اسکات

اسکات قبلاً در سال ۲۰۱۳ با بازی در فیلم «زندگی مخفی والتر میتی»، رؤیای خود را برای همکاری با استیلر محقق کرده بود و در این سال‌ها همیشه به او گفته بود که می‌خواهد دوباره با او کار کند. اسکات می‌گوید: «بن برای این سریال با من تماس گرفت و ایده داستان فوراً من را جذب کرد، چون دقیقاً از همان سریال‌هایی است که خودم دوست دارم تماشا کنم، بنابراین همان ابتدا پاسخ مثبت دادم.»

تلاش برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

«جداسازی» در دل خود، یک سریال معمایی- تریلر با لایه‌های زیاد است که در ۹ اپیزود باز می‌شود، اما پیش‌فرض آن چیزی است که همه ما هر چند وقت یک‌بار از نو ارزیابی می‌کنیم: تعادل بین کار و زندگی شما چگونه برقرار می‌شود؟

تصویربرداری سریال قرار بود مارس ۲۰۲۰ شروع شود، اما کووید ۱۹ پروژه را به تعویق انداخت. درنهایت، تصویربرداری از نوامبر همان سال شروع شد و در دوران همه‌گیری ادامه پیدا کرد. عوامل تولید ناچار شدند برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصویربرداری را چند بار متوقف کنند، بنابراین تولید مجموعه با یک روند طولانی و کند همراه بود.

پاتریشیا آرکت، بازیگر برنده جایزه اسکار اذعان می‌کند توقف چندباره تولید پروژه به دلیل همه‌گیری، کار را برای عوامل تولید سخت کرده بود. او می‌گوید: «احساس می‌کردم این کار هیچ‌وقت تمام نمی‌شود.»

 پاتریشیا آرکتدر «جداسازی»
پاتریشیا آرکت

آرکت ادامه می‌دهد: «مجبور بودیم موقع کار ماسک‌هایمان را برداریم. فوق‌العاده خطرناک و ترسناک بود. بعد پروژه چند بار تعطیل شد و قراردادها به پایان رسید، بنابراین همیشه فشار را احساس می‌کردم و صادقانه بگویم به‌نوعی من را دیوانه کرده بود. فوق‌العاده عجیب بود.»

آرکت نقش هارمونی کوبل را بازی می‌کند، یکی از مدیران اجرایی لومن که بخش مارک را با اقتدار کامل اداره می‌کند. نقش میلچیک، نفر دست راست او را ترامل تیلمن، بازیگر تازه‌کار ایفاء می‌کند که در کل سریال دامنه وسیعی را به نشان می‌گذارد، اما در تمام مدت حسی از ترس‌آور بودن را نیز منتقل می‌کند.

او از نزدیک با آرکت کار کرد و می‌گوید هیچ فرصت یادگیری را از دست ندارد. تیلمن می‌گوید: «خیلی لذت‌بخش بود که می‌توانستم کار پاتریشیا را تماشا کنم و به حرف‌هایش گوش کنم. برخی از لحظه‌های محبوب من زمانی بود که دیالوگی نداشتم و فقط می‌نشستم و او را نگاه می‌کردم.»

جان تورتورو و کریستوفر واکندر «جداسازی»
جان تورتورو و کریستوفر واکن

آرکت نیز نقش‌آفرینی تیلمن را تحسین می‌کند. او می‌گوید: «ترامل به‌عنوان یک بازیگر استعدادهای باورنکردنی زیادی دارد. شخصیت‌های ما در سریال، در این شرکت مطرح شدند و واقعاً به آن اعتقاد دارند و درنهایت شرکت است که مبنای وفاداری این دو شخصیت به هم را تشکیل می‌دهد.»

آرکت در فکر فرو می‌رود و ادامه می‌دهد: «اما شخصیت من کمی پیش می‌رود، اما خارج از دیوارهای شرکت… این تنها چیزی است که می‌گویم.»

شخصیت‌های اداری قابل تشخیص

اگرچه لومن با رنگ‌های بی‌روح و تکنولوژی قدیمی، یک محل کار نامعمول به نظر می‌رسد، اما همچنان بسیاری از کلیشه‌های یک فضای اداری را تداعی می‌کند. همکاران مارک در این فضای پارتیشن‌بندی‌شده، بیش از هر چیز دیگری آن کلیشه‌ها را به نمایش می‌گذارند. نقش آدم بامزه اداره را زک چری، کمدین بازی می‌کند که پیشینه خود به‌عنوان یک کمدین را با شخصیتش در فیلمنامه ترکیب کرد. او می‌گوید: «بخش زیادی از طنز این شخصیت در متن بود. هنگام کار به‌نوعی آن را کشف کردیم. بخشی از آن هم به من برمی‌گشت.»

«جداسازی»

دراین‌بین، هلن، کارمند جدید اداره با بازی بریت لوور، یک چهره شورشی است. لوور می‌گوید: «هلن ویژگی‌هایی دارد که من بسیار آن را تحسین می‌کنم. او پرشور، فعال، پویا و کاملاً روراست است؛ برایش اهمیتی ندارد مردم درمورد او چطور فکر می‌کنند. بازی در این نقش برای من خیلی دلچسب بود.»

در همین حال، اروینگ بازی جان تورتورو کسی است که به قوانین اداره اهمیت زیادی می‌دهد. او قوانین لومن را موبه‌مو رعایت می‌کند تا این که ملاقات تصادفی با کارمند یک بخش دیگر، دیدگاهش را تغییر می‌دهد. این همکار جدید، برت با بازی کریستوفر واکن است.

تورتورو توضیح می‌دهد که چگونه دوست قدیمی‌اش را متقاعد کرد به گروه بازیگران «جداسازی» بپیوندد. «خوب می‌دانستم اگر قرار است با کسی ارتباط قوی داشته باشم، خیلی خوب است با کسی باشد که می‌شناسم و می‌توانم با او بازی کنم، کسی که به او اهمیت می‌دهم و از حضور در کنارش لذت می‌برم.» به همین دلیل تورتورو که قبلاً با واکن بازی و در فیلم‌های «ایلومیناتا» و «The Jesus Rolls» او را کارگردانی کرده بود، خیلی راحت برای او یک پیامک فرستاد و از او خواست در سریال بازی کند.

بریت لوور، زک چری، جان تورتورو و آدام اسکاتدر «جداسازی»
بریت لوور، زک چری، جان تورتورو و آدام اسکات

تورتورو می‌گوید او و واکن هرگز قبل از تصویربرداری یک صحنه با هم درباره آن صحبت نمی‌کردند – خیلی راحت مقابل دوربین می‌رفتند و امیدوار بودند برداشت خوبی از کار دربیاید. تورتورو می‌گوید: «کریس هنوز هم می‌تواند مثل یک بچه کوچک نقش خود را بازی کند. هنوز هم می‌تواند این کار را انجام دهد و فکر می‌کنم این واقعاً نادر است. من عاشق کار کردن با او هستم.»

استیلر که «جداسازی» دومین تجربه کارگردانی تلویزیونی او در سال‌های اخیر بعد از سریال کوتاه «فرار از دانمورا» در ۲۰۱۸ است، از این که «جداسازی» بالاخره به ثمر رسید، سپاسگزار است. او می‌گوید: «قطعاً این احساس را دارم که ما تمام تلاشمان را کردیم. امیدوارم یکی از سریال‌هایی باشد که مردم بتوانند درباره چیزی که از آن به دست می‌آوردند یا برایشان مهم است، بحث کنند.»

استیلر در فکر فرو می‌رود و ادامه می‌دهد: «هر کدام از این شخصیت‌ها، چیزهای زیادی برای کاوش دارند، چون شما را به فکر می‌اندازند که واقعاً چقدر خودِ جداشده‌شان را تجربه می‌کنند و ناخودآگاه چه چیزهایی را احساس می‌کنند؟ همه آن چیزها بخشی از احساسات صحنه‌ها بود و کشف آن واقعاً برای من سرگرم‌کننده بود.»

منبع: نیوزویک (جیمی برتون)، اینترتینمنت ویکلی (تایلر آکویلینا)

تماشای سریال «جداسازی» در نماوا