هفته گذشته، سینمای ایران اخبار جذابی داشت. از خبر بازگشایی سینماها، تا صدور پروانه نمایش برای چند فیلم مهم. حاشیه‌ها هم که همیشه چاشنی فضای هنری سینمای ایران هستند. از مهران مدیری که کم‌کم دارد تبدیل به آقای حاشیه می‌شود تا ناگفته‌هایی از فیلم پرسروصدای پایان‌نامه. در این یادداشت به اخبار فیلم‌های در حال تولید سری می‌زنیم و نگاهی هم به شبکه نمایش خانگی می‌اندازیم. و مسلماً حاشیه‌ها را هم از قلم نخواهیم انداخت.

حواشی سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته دوم خرداد

پیش به‌سوی سینما

آقای سانسور

در روزهایی که هشدارهایی مبنی بر شیوع موج دوم ویروس کرونا در ایران به گوش می‌رسد، با نامه رئیس‌جمهور، سینماها از اول تیرماه بازگشایی خواهند شد. آن‌هم نه با چهل درصد ظرفیت که در مصوبه سازمان ملی مبارزه با کرونا آمده بود، بلکه 50 درصد ظرفیت. اینکه با این شرایط، چگونه قرار است فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، معلوم نیست. به‌علاوه در نامه رئیس‌جمهور، هیچ اشاره‌ای به تئاتر و فعالیت‌های نمایشی نشده است.
به‌هرحال، بازگشایی سینماها، شرایط ویژه‌ای در برنامه اکران سال 99 رقم خواهد زد. در چنین اوضاع و احوالی معلوم نیست که چقدر از فیلم‌ها استقبال خواهد شد و همچنان برنامه اکران هم نامشخص است. در همین شرایط هم هست که محسن چگینی، تهیه‌کننده خوب، بد، جلف 2 گفته است تمایلی به نمایش اثرشان در این روزها ندارند. در حاشیه همین صحبت‌ها هم بود که معاون نظارت سازمان سینمایی اعلام کرد، قرعه به نام هر فیلمی بیفتد و از اکران خودداری کند، شش ماه از اکران محروم خواهد شد. شاید به همین دلیل است که آقای سانسور برای اکران داوطلب شده است، شاید هم چون سازندگان مطمئن هستند گیشه‌شان تضمین‌شده است.
وضعیت گیشه سال 99 در پایان سال هرچه باشد، مسلماً، ضرر هنگفتی نسبت به سال‌های گذشته برای سینما خواهد داشت. فیلم‌های کمدی ساخته‌شده و در انتظار اکران، حالا بیشترین شانس سینمای ایران برای نجات هستند و باید دید، چه فیلم‌هایی در این کارزار به اکران خواهند رسید.

بازگشت فروشنده‌ها

 اصغر فرهادی

با صدور پروانه ساخت، اصغر فرهادی بعد از همه می‌دانند، قهرمان را می‌سازد. آخرین حضور درخشان و جهانی فرهادی با فروشنده بود و بازگشت او به فضای فیلم‌سازی داخلی، می‌تواند خبرهای خوبی به همراه داشته باشد. امیر جدیدی، محسن تنابنده و رعنا آزادی ور، بازیگران اصلی فیلم فرهادی هستند و این اثر در شیراز فیلم‌برداری خواهد شد.
ترانه علیدوستی، هم که بعد از فروشنده فیلمی روی پرده نداشت، با اورکا ساخته سحر مصیبی بازخواهد گشت. فیلم جدید کارگردان صفرتا سکو، فضایی قصه‌گو و داستانی دارد و این روزها روی میز تدوین محمدرضا مویینی است.
شهاب حسینی هم گرچه بعد از فروشنده در چند اثر سینمایی ظاهر شد، اما هیچ‌کدام نتوانستند او را به‌روزهای اوجی که با اصغر فرهادی تجربه کرده بود بازگرداند. حالا حسینی با تهیه‌کنندگی بعد از اتفاق و بازی در بی‌همه‌چیز ساخته محسن قرایی قرار است دوباره به سینما بازگردد. شهاب حسینی در کنار این فعالیت‌ها، قرار است به‌عنوان داور در جشنواره گازیانتپ ترکیه هم حضورداشته باشد.
شهاب حسینی سال گذشته در مست عشق حسن فتحی در نقش شمس تبریزی به ایفای نقش پرداخت. جالب است که بعد از انتشار خبرهایی مربوط به ساخت پروژه مشترک و پرهزینه ایران و ترکیه، حالا دیگر هیچ خبری از آن در دسترس نیست. حسن فتحی هم که با جیران به شبکه نمایش خانگی بازگشته است و سرنوشت این اثر کاملاً نامشخص است. البته مخاطبان سینمای ایران عادت دارند که پروژه‌های بزرگ و پرسروصدا ناگهان رها شوند، نمونه‌اش فرزند صبح بهروز افخمی!

یک پایان‌نامه پردردسر

 حامد کلاه‌داری

سال 89، خبری منتشر شد درباره ساخت فیلمی درباره حوادث بعد از انتخابات سال 88. از همان زمان جنجال‌ها شروع شد. وقتی خبر رسید لیلا اوتادی قرار است در این فیلم حضورداشته باشد، افراد بسیاری به صفحه او هجوم بردند و حتی تکذیب این خبر هم کمی از خشم مخاطبان نکاست. بعد از اکران فیلم هم این حواشی ادامه داشت. تا آنجایی که حامد کمیلی، بهاره افشاری و حتی داریوش ارجمند از بازی در این فیلم ابراز پشیمانی کردند.
حالا بعد از حدود ده سال، حامد کلاه‌داری، کارگردان جوان این فیلم، در گفتگو با کافه سینما، به اظهارات بازیگران فیلمش اعتراض کرده است. او با عنوان کردن مبالغی که دستمزد این بازیگران بوده است، همین مسئله را دلیل موافقت آن‌ها برای حضور در این پروژه اعلام کرده است. البته حامد کلاه‌داری از امیر آقایی که به خاطر انصراف از این پروژه دو سال و نیم خانه‌نشین بوده، حرفی نزده است.

سرگرمی به شیوه آنلاین

حکایت دریا

باوجوداینکه قاچاق فیلم‌های آنلاین به شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی ادامه دارد، بهمن فرمان آرا، در ویدیویی از مردم دعوت کرد تا به تماشای حکایت دریا، آخرین ساخته پر بازیگر او بنشینند.
لتیان به کارگردانی علی تیموری و نویسندگی اکتای براهنی، با بازی امیر جدیدی، پریناز ایزدیار و سارا بهرامی، از دیگر آثاری است که به‌زودی در جریان اکران آنلاین به نمایش درخواهد آمد.
شبکه نمایش خانگی هم که باقدرت به کارش ادامه می‌دهد. تصویربرداری بخش‌های پایانی آقازاده در تهران ادامه دارد. حسین یاری به‌عنوان دومین بازیگر گیسو، ادامه مجموعه عاشقانه معرفی شد. هم گناه هم مرزهای جغرافیایی را درنوردید و قرار است از شبکه کوردست عراق پخش شود.
تینا پاکروان و شهاب حسینی هم پروانه تهیه‌کنندگی شبکه نمایش خانگی دریافت کردند تا به‌زودی شاهد حضور چهره‌های جدیدی در شبکه نمایش خانگی باشیم.

از ابتدال تا ابتذال

مهران مدیری قرار است تهیه‌کننده فصل جدید دورهمی باشد. به گفته او فصل جدید این برنامه فرمت جدیدی خواهد داشت و این برنامه گفت‌وگومحور، تغییرات زیادی خواهد کرد.
مدیری در صحبت‌های هفته گذشته خود در این برنامه با انتقاد از اصلاحات واردشده به دورهمی، از ابتذال و روند رو به گسترش آن در فضای هنری گفته بود. شاید ابتذال از “مربا بده بابا” و دعوت از خوانندگانی شروع می‌شود که از اجرای یک ترانه زنده عاجزند، یا از فیلم‌هایی چون رحمان 1400، البته شاید. آقای مدیری بهتر می دانند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.