مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

در سریال ۹ غریبه کامل (Nine Perfect Strangers)، مینی سریال هشت اپیزودی که سال ۲۰۲۱ از هولو پخش شد، همه سعی می‌کنند از گذشته فرار و راهی برای حرکت به جلو پیدا کنند. داستان بر ۹ غریبه شهری تمرکز دارد که برای استراحت ۱۰ روزه در یک استراحتگاه سلامت و تندرستی به نام «خانه آرامش» در کالیفرنیای شمالی جمع می‌شوند.

این اقامتگاه که متعلق به یک زن روسی به نام ماشا (نیکول کیدمن) است، به مهمانان قول می‌دهد آن‌ها را متحول و از درد عمیقی که احساس می‌کنند، رها کند. بااین‌حال، هر روز که می‌گذرد، هم ماشا و هم روش او مشکوک به نظر می‌رسد.

«۹ غریبه کامل» بین ملودرام، تریلر و کمدی شخصیت‌های مختلف تلوتلو می‌خورد و می‌کوشد ناامیدی ما برای سلامتی و تحول را کند و کاو کند.

نیکول کیدمن
نیکول کیدمن

فرهنگ سلامت برای کیدمن کاملاً آشناست. بازیگر و تهیه‌کننده برنده اسکار وقتی جوان‌تر بود در یک جلسه مدیتیشن در سکوت شرکت کرد، جایی که شرکت‌کنندگان برای این که با هم ارتباط برقرار کنند، به‌جای صحبت کردن، روی دفترچه‌های یادداشت می‌نوشتند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

کیدمن درباره این تجربه می‌گوید: «مثل این است که سوار یک ترن هوایی کامل باشید.» او با خنده اضافه می‌کند: «من همیشه کنجکاو بوده‌ام و چیزهای مختلف را امتحان کرده‌ام. من حتی در یک صومعه زندگی کرده‌ام. گذشته تکان‌دهنده‌ای دارم، اما آن را توصیه می‌کنم – آن‌قدر شگفت‌انگیز است که نمی‌توانم از کلمات استفاده کنم.»

میشا، تازه‌ترین شخصیت کیدمن روی صفحه کوچک، یک شفادهنده اثیری و مرموز است. او گروهی را برای شرکت در یک برنامه استراحت ۱۰ روزه انتخاب کرده است؛ شامل فرانسیس (ملیسا مک‌کارتی)، نویسنده‌ای در یک وضعیت غیر قابل کنترل به لحاظ شخصی و کاری؛ کارمل (رجینا هال)، مادری با مشکلات مربوط خشم؛ تونی (بابی کاناواله)، یک ورزشکار سابق که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند؛ خانواده عزادار مارکونی شامل ناپلئون (مایکل شنون)، یک معلم دبیرستان، همسرش هدر (اشر کدی) و دختر نوجوانشان زویی (گریس ون پتن) که غصه از دست دادن پسر خانواده را می‌خورند؛ لارس لی (لوک ایوانز)، مردی که با انگیزه‌ای پنهان به استراحتگاه آمده است؛ جسیکا چندلر (سامارا ویوینگ)، یک اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی و همسرش بن (ملوین گرگ) که در لاتاری برنده پول هنگفتی شده است.

اما فراتر از استخر شنای آرام، پیاده‌روی‌های روزانه در طبیعت و اسموتی‌های صبحانه مختص هر فرد، به نظر می‌رسد چیزی شوم‌تر در «خانه آرامش» اتفاق می‌افتد.

«۹ غریبه کامل» سومین همکاری کیدمن با دیوید ای. کلی، نویسنده و تهیه‌کننده پس از سریال کوتاه «تباهی» در ۲۰۲۰ و دو فصل از «دروغ‌های کوچک بزرگ» است که هر دو از اچ‌بی‌او پخش شدند. «۹ غریبه کامل» بر مبنای کتابی پرفروش به همین نام در ۲۰۱۸ به قلم لیان موریارتی ساخته شد که همچنین نویسنده «دروغ‌های کوچک بزرگ» و از دوستان نزدیک کیدمن است.

سریال ۹ غریبه کامل
«۹ غریبه کامل»

کیدمن ۵۴ ساله که حقوق تلویزیونی کتاب را حتی قبل از به پایان رسیدن نگارش آن خرید، به یاد می‌آورد: «وقتی لیان رمان را می‌نوشت، به من گفت، “شخصیتی به نام ماشا را برای تو می‌نویسم.” و بعد داستان را خواندم و گفتم: “شخصیت ماشا یک توهین به من است یا باید به‌به و چه‌چه کنم؟”»

کیدمن می‌گوید آنچه نظر او را به این پروژه جلب کرد، «فرصت بازی در یک نقش واقعاً عجیب و غریب و همچنین حضور بازیگران زن شگفت‌انگیز بود»، ازجمله مک‌کارتی که موریارتی شخصاً درخواست کرد او نقش فرانسیس را بازی کند.

مک‌کارتی می‌گوید: «وقتی نیکول کیدمن می‌گوید “این رمان را بخوان و ببین دوستش داری؟” کدام دیوانه‌ای می‌تواند پاسخ منفی بدهد؟»

مک‌کارتی و هال به‌استثنای نقش‌آفرینی‌های دراماتیک تحسین‌شده به ترتیب در «هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟» و «از دخترها حمایت کنید»، بیشتر برای کارهای کمدی خود شناخته می‌شوند، اما مک‌کارتی ۵۰ ساله می‌گوید بدون در نظر گرفتن ژانر، یک شخصیت سه‌بعدی چیزی است که او در پروژه‌ها دنبال می‌کند.

ستاره «ساقدوش‌ها» با خواندن کتاب «۹ غریبه کامل» از این که چگونه همه شخصیت‌ها «خیلی پیچیده و ازهم‌پاشیده‌اند» شگفت‌زده شد. او می‌گوید: «در کتاب هر کس روش متفاوتی برای نقاب زدن دارد و همه آن‌ها کاملاً شکست‌خورده‌اند. شیوه نگارش داستان بسیار عالی است. من همه نقش‌های سریال را دوست داشتم و بلافاصله مجذوب فرانسیس شدم.»

هال که به خاطر بازی‌های در «سفر دختران» و مجموعه فیلم‌های «فیلم ترسناک» محبوب است، این سریال را «یک نگاه دزدانه باورنکردنی به انسان بودن در همه سطوح» می‌نامد. «۹ غریبه کامل» به‌نوعی مثل اسب تروآ عمل می‌کند؛ ابتدا تماشاگر را با معمای اصلی خود درمورد ماشا و «خانه آرامش» جذب می‌کند و بعد گفت‌وگوهای عمیق‌تر درمورد سلامت ذهنی، تصویر بدن، روابط و موفقیت را در دستور کار قرار می‌دهد.

مک‌کارتی می‌گوید: «این قدرتمند است که بعد از یک سال و نیم که همه ما در قرنطینه بودیم بیرون بیاییم و بتوانیم بگوییم “من در جای خوبی نیستم” و بتوانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم و بدانیم همه ما در این احساس مشترک هستیم؛ و درک این‌ مسئله که این غریبه‌ها – نه خانواده و دوستان – هستند که به هم کمک می‌کنند، آن هم در دنیایی که اخیراً آدم‌ها را بسیار از هم جدا کرده است. فکر می‌کنم قرار دادن چنین ایده‌ای در این سریال چیز بدی نیست.»

کیدمن می‌گوید درحالی‌که سریال در شهر ساحلی بایرون بی در استرالیا فیلمبرداری می‌شد، بازیگران به مدت شش ماه در کنار هم و دور از اجتماع بودند. او توضیح می‌دهد: «ما واقعاً با هم ارتباط برقرار کردیم و این برای امروز و این عصر غیرعادی است، چون خیلی مواقع آدم‌ها می‌آیند و می‌روند و شما آن رفاقت و دوستی را دریافت نمی‌کنید.»

وقتی کیدمن فاش کرد در کل پنج ماه فیلمبرداری «۹ غریبه کامل» در شخصیت خود باقی ماند، خبرساز شد. بازیگر استرالیایی تلاش کرد رفتار آرام و انرژی شفابخش ماشا را حفظ کند و همیشه با لهجه روسی متمایز این شخصیت صحبت می‌کرد.

پوستر سریال ۹ غریبه کامل

هال ۵۰ ساله تأیید می‌کند: «راستش را بخواهید کمی سورئال بود. او وارد خانه می‌شد و روسی بود! من عملاً تا زمانی که نیکول در پایان تولید سریال برای بازیگران و گروه سخنرانی کرد، صدای واقعی او را نشنیدم.»

مک‌کارتی اضافه می‌کند: «نیکول هر کاری را امتحان می‌کند. او نمی‌ترسد در هر لحظه عجیب یا آسیب‌پذیر یا سخت‌گیر باشد.»

کیدمن توضیح می‌دهد: «من لهجه ماشا را در تمام مدت تولید حفظ کردم و قطعاً برای من یک اصل بود. سعی کردم با انرژی خاصی با آدم‌ها ارتباط برقرار کنم که احتمالاً نگران‌کننده بود. یادم می‌آید وقتی کار تمام شد و سخنرانی کردم، تعدادی از همبازیان به من گفتند. “ما قبلاً هیچ‌وقت صدای واقعی شما را سر صحنه نشنیده بودیم.” آن‌ها شوکه شده بودند.»

دیوید ای. کلی ۶۵ ساله، بیش از سه دهه است به‌عنوان یک تهیه‌کننده و نویسنده کارکشته تلویزیونی شهرت دارد، از درام‌های قانونی مانند «دفتر وکالت» تا کمدی‌هایی چون «الی مک‌بل» و داستان‌های پرتعلیق نظیر «دروغ‌های کوچک بزرگ» و «تباهی» و تاکنون برنده ۱۱ جایزه‌ امی شده است.

او درباره «۹ غریبه کامل» می‌گوید: «دیالوگی در سریال هست، “مردم برای رنج می‌آیند” این احتمالاً درمورد من مصداق دارد. من کتاب را خواندم و جذب این شخصیت‌های شکست‌خورده و ناامید شدم. همیشه در پروژه‌ها برایم جذاب است شخصیت‌هایی را کشف کنم که در دل آرزومند هستند، اما عملکردشان خراب است و این همان چیزی است که در اینجا اتفاق افتاد: هرچه بیشتر با همه آن‌ها آشنا می‌شوید، بیشتر به جنبه‌های انسانی پی می‌برید و این چیزی است که من هم در این سن و سال به سمت آن کشیده می‌شوم.»

کیدمن درباره کلی می‌گوید: «او بسیار متفکر و فوق‌العاده باهوش است و از صمیم قلب می‌نویسد. او کسی است که “الی مک‌بل” و تمام آن درام‌های دادگاه را ساخت. او تلویزیون را خیلی خوب می‌شناسد و شخصیت‌ها را هم می‌شناسد.»

کلی با اشاره به موفقیت سریال کوتاه «تباهی» و مقایسه آن با «۹ غریبه کامل» می‌گوید: «درمورد “تباهی” احتمالاً احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشتم، چون پی‌رنگ خیلی فشرده بود. در مقابل “۹ غریبه کامل” سرکش است. این وحشی است. مطمئناً محبوب همه نخواهد بود، اما من نسبت به شخصیت‌ها احساس خوبی داشتم. حس من این بود که اگر وقت بگذاری و توجه کنی، درنهایت به درون تو نفوذ می‌کنند و پاداش آن تلاش را می‌گیری، اما آمادگی‌اش را هم داشتم که ممکن است مردم آن را ببینند و بگویند “چی؟”»

ملیسا مک‌کارتی و گریس ون پتن
ملیسا مک‌کارتی و گریس ون پتن

در همین حال، جاناتان لوین که کارگردانی تمام اپیزودها را بر عهده داشت، همیشه به دنبال راهی برای ثبت درست شخصیت‌های ناکارآمد فیلم بود. او دراین‌باره می‌گوید: «من خیلی احساس مسئولیت می‌کردم تا سفر این شخصیت‌ها را به شیوه‌ای معتبر و محترمانه ثبت کنم، به‌خصوص وقتی مربوط به خانواده مارکونی‌ می‌شد که با غم از دست دادن یک بچه و خودکشی دست و پنجه نرم می‌کنند. رنج آن‌ها احتمالاً عمیق‌ترین و خاص‌ترین رنج شخصیت‌های سریال است، حتی اگر هر کدام از آن‌ها با آسیب عمیق و گذشته خود دست و پنجه نرم می‌کنند. ارتباط برقرار کردن با آنچه آن‌ها از سر می‌گذرانند ساده است چون همه ما در مقطعی از زندگی خود با مسائل مشابه روبرو بوده‌ایم.»

او ادامه می‌دهد: «دلیل رفتن این شخصیت‌ها به خانه آرامش این است که آن‌ها ناامیدانه می‌کوشند در مدت‌زمان کوتاه خود را عوض کنند. اگر کسی به من بگوید، “من در ۱۰ روز تو را درست می‌کنم”، احتمالاً این کار را انجام خواهم داد، اما حقیقت این است که تغییر و عبور از آسیب‌ها برای ما واقعاً کار سختی است. سؤال اصلی همیشه این است که چگونه از شوک روحی عبور می‌کنید. یا اصلاً عبور می‌کنید؟ چیزی که گریز ارائه می‌دهد فرصتی برای رهایی از این الگو با یک راه فوری است، اما در پایان روز، حقیقت این است که هیچ جادویی برای روبرو شدن با این ‌همه درد وجود ندارد.»

منبع: یو‌اس‌ای تودی، هارپرز بازار، د اسپول

تماشای سریال «۹ غریبه کامل» در نماوا