مجله نماوا، نیما بهدادی مهر

برخی بازیگران از نقش‌های دم‌دستی یا ساده هم می‌توانند یک اتفاق جذاب رقم بزنند. آنها به گونه‌ای با چنین نقش‌هایی برخورد می‌کنند که گویی مهم‌ترین نقش یک فیلم یا سریال را ایفا می‌کنند. رویکرد چنین بازیگرانی به نقش برآمده از تعهدی عاشقانه است. ستاره اسکندری از جمله چنین بازیگرانی است. به همین دلیل روشن من نام خیاط نقش ها را روی او می گذارم. اسکندری اندازه هر نقش را می‌داند و به زیبایی لباس مناسب را برقامت نقش می‌پوشاند. برای نقش مهتاب در سریال خسوف چنین اتفاقی افتاده است. یعنی اسکندری با ظرافتی مثال‌زدنی مساحت دراماتیک نقش مهتاب و ماهیت ذاتی آن در مسیر قصه را به درستی درک کرده و مهتاب را مانند یک سنگ صبور برای دیگران به تصویر کشیده است.

نوع برخورد مهتاب با افراد مختلف یک کلاس درس جامعه‌شناسی است. به واقع مهتاب به خوبی از ظرفیت‌های درونی‌اش برای مواجهه با هر فردی بهره می‌برد. به سیاق همان دیالوگی که به آتیه گفت و از ذات درست امیر حرف زد. یا بدون آنکه اسما را بشناسد از ری‌اکشن‌ها و حالت‌های او و نوع نگاهی که به کافه گالری آتیه داشت پی به بحرانی برد که از روبه‌رو شدن اسما با آتیه و امیر به وجود می‌آید و بر همین اساس درخواست می کند که اسما به آنجا نرود.

دوراندیشی و صمیمیت در نقش مهتاب

در رفتار مهتاب به غیر از سنگ صبوری و صمیمیتی که به افراد نشان می‌دهد نوعی دوراندیشی و پختگی هم ملموس است به گونه‌ای که در نگاه‌ها و رفتارش نوعی سکون و آرامش وجود دارد که حکایتی از تجربه‌های گران‌سنگش در زندگی است. در عمق نگاه مهتاب یا لحنی که به کار می‌برد حسرتی و آهی ملموس است که در پایان قسمت نهم سریال راز این نگاه نیز برملا می‌شود. مردی که دیرهنگام از راه می‌رسد و درخواست قهوه می‌کند و دست و دلی که از بهت یا شوق دیدار یار قدیمی می‌لرزد خبر از راز درونی مهتاب می‌دهد. شاید خبری از یک عشق دیرینه.

ستاره اسکندری برای ایفای نقش به ظاهر ساده مهتاب ردی از عطوفت و همراهی را در بطن نقش شناسایی می‌کند و با چهره گرم و آرام و لحن موقر خود مرزهای بازی احساسی در این نقش را به درستی رعایت می‌کند. یعنی به وقتش می‌خندد یا در جایی که لازم است با جدیت برخورد می‌کند. اسکندری در این نقش مشابهتی با نقش دایی در فیلم «پل چوبی» با بازی آتیلا پسیانی دارد. هر دو نقش به سانِ یک سایه‌بان امن برای جوانان عمل می‌کنند و سنگ صبوری برای جوانان هستند.

اسکندری با بازی در نقش مهتاب باز هم این نکته را اثبات می‌کند که بازیگر خوب تعیین‌کننده اندازه یک نقش است و همچون خیاطی ماهر سوزن‌ها را در جای درست به قامت نقش کوک می‌زند.

تماشای سریال خسوف در نماوا