مجله نماوا: تا مدت‌ها، نام آرون سورکین را در تیتراژ چندین فیلم با عناوین مختلف فیلم‌نامه‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده می‌دیدیم. سورکین با عناوین مختلفی ماجراجویی‌اش در سینما را شروع کرد اما، جایزه‌ی اسکاری که برای فیلم‌نامه‌ی فیلم «شبکه‌ی اجتماعی» به کارگردانی دیوید فینچر گرفت یا موفقیت او در نگارش فیلم‌نامه‌ی فیلم «استیو جابزِ» دنی بویل، وزن فیلم‌نامه‌نویسی را در کارنامه‌ی این هنرمند، نسبت به دیگر فعالیت‌هایش بالا برد.

وقتی در سال ۲۰۱۷، سورکینِ فیلم‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌ی «بازی مالی» خودش را در اولین تجربه‌ی کارگردانی‌اش ساخت، با واکنش‌های مثبتی نسبت به توانایی‌اش در عرصه‌ی کارگردانی مواجه شد. بعد از «بازی مالی»، تصویری که از سورکین در سینما باقی مانده بود، با شمایل یک فیلم‌نامه‌نویس خارق‌العاده و یک کارگردان مستعد و آینده‌دار رنگ‌آمیزی شده بود.

«محاکمه‌ی شیکاگو هفت»، دومین تجربه‌ی کارگردانی آرون سورکین، در شش بخش اسکار ۲۰۲۱ نامزد دریافت جایزه شد. این فیلمِ پرشخصیت، نسبت به تجربه‌ی قبلی سورکین در کارگردانی، پروژه‌ی پیچیده‌تری به‌حساب می‌آید.

محکامه‌ی شیکاگو هفت، خوانشی از مجموعه رویدادهای واقعی در ارتباط با محاکمه‌ی هفت تن از لیدرهای اصلی جنبش مخالفت با جنگ آمریکا علیه ویتنام است. گروه هفت نفره‌ای که شخصیت‌های اصلی این فیلم هستند و به «شیکاگو هفت» معروف شده‌اند، به اتهام توطئه در زمان اعتراضات داخلی آمریکا به جنگ ویتنام، محاکمه می‌شوند.

روایت سورکین از ماجرای محاکمه و بازتاب و منشأ بیرونی آن، به‌شکلی موازی پیش می‌رود. تماشاگران این فیلم، مدام درجریان اتفاق‌های بیرون و درون دادگاه قرار می‌گیرند و از این حیث، شخصیت‌پردازی دقیق و پر از جزئیات فیلم‌نامه‌ی سورکین، با کارگردانی همه‌جانبه‌نگری همراه شده که مخاطب را موبه‌مو در جریان بستر تاریخی و اجتماعی اتفاق‌های فیلم قرار می‌دهد.

همان‌طور که قصه‌ی اصلی این محاکمه، متشکل از طیف وسیعی از شخصیت‌ها از نظر نژاد، گروه سنی و خصوصیات رفتاری است، سورکین هم در مرحله‌ی انتخاب بازیگر، از بازیگرانی با رویکردهای اجرایی و توانایی‌های متنوعی استفاده کرده است.

به‌عنوان مثال، حضور ساشا بارون کوهن، کمدین توانای سینما، در نقش یکی از هفت شخصیت اصلی، حال‌وهوای پرشور و شوخی به لحظاتی از دادگاه جدی شیکاگو اضافه کرده است.

فیلم «محکامه‌ی شیکاگو هفت»، با مجموع ۱۰ نامزدی در گلدن گلوب و اسکار، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال اخیر است. روایت یک‌دست و نفس‌گیر دوره‌ای از تاریخ معاصر آمریکا، درکنار روابط دوبه‌دوی شخصیت‌های متعدد فیلم، هزارتویی از خرده‌داستان‌های کنجکاوی‌برانگیز به‌وجود آورده است. شما می‌توانید دوبله‌ی این فیلم را روی نماوا ببینید.

متن و گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: رضا مهرپرور

تماشای این فیلم در نماوا