مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

تریلر جاسوسی سریال مأمور شب (The Night Agent) نتفلیکس یادآور پروژه‌های دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ مانند «در خط آتش» و فیلم‌های «بورن» است. این یک تعریف است. درحالی‌که دنیای تلویزیونِ کلان‌محتوا تا حد زیادی به سمت پی‌رنگ‌های پیچیده و تفسیرهای فرهنگی رفته است، تماشای یک سریال جاسوسی ده اپیزودی خوش‌ساخت به سبک قدیمی، لذت‌بخش است. این مجموعه تلویزیونی هیچ قالبی را نمی‌شکند که نباید برای یک سریال پخش آنلاین استاندارد باشد.

«مأمور شب» که شان رایان (خالق سریال «سپر» و گرداننده سریال «نیروی ویژه») آن را از روی رمانی به همین نام نوشته متیو کوئرک ساخت، یک سریال خاطرجمع است، مجموعه‌ای که با انبوه ابداعات به شعور تماشاگر توهین نمی‌کند، در عوض پی‌رنگ خود را به حرکت درمی‌آورد و آن را تا پایان خونین سریال دنبال می‌کند.

گابریل باسو در سریال مأمور شب
گابریل باسو

«مأمور شب» با یک بمب‌گذاری آغاز می‌شود. پیتر ساترلند (گابریل باسو)، مأمور اف‌بی‌آی در قطار فردی را می‌بیند که یک ساک را در گوشه‌ای می‌گذارد و خارج می‌شود. ساترلند ساک را چک می‌کند. بمبی در آن است. او ترمز اضطراری را می‌کشد و قبل از انفجار بمب، مسافران را پیاده می‌کند و با این کار جان خیلی‌ها را نجات می‌دهد، اما به دلیل یک مسئله شخصی مربوط به گذشته، ساترلند به‌عنوان مظنون در این حادثه معرفی می‌شود که نتیجه آن یک کار اداری بی‌اجر و پاداش در زیرزمین کاخ سفید است.

او شب‌ها باید در یکی از اتاق‌ها ساعت‌ها مقابل تلفنی بنشیند که هرگز زنگ نمی‌خورد و بعد دوباره به خانه برود. درواقع این یک خط تلفن اختصاصی برای مأموران مخفی پلیس فدرال است تا در صورت بروز هر مشکل جدی از طریق آن اطلاع‌رسانی کنند. از این خط فقط در شرایط کاملاً اضطراری و در صورتی استفاده می‌شود که یک مأمور به مافوق خود دسترسی ندارد یا نگران این است که جانش به خطر افتاده باشد. ساترلند واقعاً انتظار ندارد تلفن زنگ بزند، اما یک شب این اتفاق می‌افتد.

در آن‌طرف خط، رز لارکین (لوسین بوکانان) قرار دارد، زنی جوان که به‌تازگی کارش در یک شرکت نوپا را از دست داده است و به‌طور موقت با خاله و شوهرخاله‌اش زندگی می‌کند. این شماره را آن‌ها به او داده‌اند که فکر می‌کرد فقط یک زوج معمولی ساکن حومه شهر هستند، اما نبودند. هر بار که به رز می‌گفتند به سفر می‌روند، درواقع درگیر یک مأموریت بودند و درنهایت مستقیماً به کاخ سفید گزارش می‌دادند.

گابریل باسو و لوسین بوکانان در سریال مأمور شب
گابریل باسو و لوسین بوکانان

در این شب خاص، دو آدمکش حرفه‌ای به نام‌های دیل (فینیکس راعی) و الن (ایو هارلو) با هدف کشتن آن‌ها به خانه حمله می‌کنند و ازقضا رز چهره دیل را می‌بیند. ساترلند می‌داند باید از رز پس از هر اتفاقی که برای خاله و شوهرخاله‌اش افتاده است، محافظت کند. او به رز پناه می‌دهد و پیش نزدیک‌ترین متحد خود در کاخ سفید، دایان فار، رئیس دفتر رئیس‌جمهور می‌رود (با بازی هونگ چاو، بازیگر نامزد اسکار برای فیلم «نهنگ» که طبق معمول حضوری قانع‌کننده دارد)، اما آیا آن‌ها می‌توانند امنیت رز را تضمین کنند و به عمق آنچه خاله و شوهرخاله‌ او کشف کرده بودند، برسند؟ و ماجرا چه ارتباطی با بمب‌گذاری در قطار دارد که ساترلند را از ابتدا به این آشفتگی کشاند؟

پس از چند اپیزود، «مأمور شب» از یک پی‌رنگ موازی پرده برمی‌دارد که مدی (سارا دژاردن از سریال ژاکت‌زردها)، دختر معاون رئیس‌جمهور را درگیر می‌کند که مسئولیت حفظ امنیت او با یک مأمور سرسخت به نام چلسی آرینگتون (فولا ایوانز-آکینگبولا) و مأمور اریک مانکس (دی. بی. وودساید) است. وقتی مدی خودش به یک هدف تبدیل می‌شود، سریال در اپیزودهای پرهیجان پایانی درنهایت قوس‌های داستانی آرینگتون و ساترلند را با هم تلفیق می‌کند.

هونگ چاو در سریال مأمور شب
هونگ چاو

«مأمور شب» یک نمونه‌ای عالی از این‌دست و آن‌دست کردن اهداف روایی متعدد در یک تریلر جاسوسی است. از یک‌سو، داستانی درباره زنده ماندن است – حفاظت از رز و بعداً مدی با یک قدم جلوتر بودن از کسانی که قصد کشتن آن‌ها را دارند. از سوی دیگر، یک قصه معمایی است – بستگان رز چرا کشته شدند و دشمنان اساساً از مدی چه می‌خواهند؟ ساترلند چگونه به عمق چیزی مشکوک در بالاترین سطح دولت می‌رسد و هم‌زمان رز را زنده نگه می‌دارد؟ رایان و تیم نویسنده‌های او هر اپیزود را درجه‌بندی می‌کنند تا کمی از این ستون به کمی از آن ستون بروند و پس‌زمینه این شخصیت‌ها را در این سفر باورنکردنی به تصویر درآورند.

داشتن یک گروه بازیگر قوی که می‌فهمد باید چه کار کند برای رسیدن به این هدف کمک می‌کند. باسو از بازی در نقش مردان جوان‌تر در اینجا به یک نقش بالغ رسیده است. او در قالب یک جک بائر امروزی خیلی تأثیرگذار است و در نقش ساترلند بین خویشتن‌داری یک مأمور اف‌بی‌آی و شور به لحاظ اخلاقی شرافتمندانه، تعادل درستی برقرار می‌کند. دراین‌بین، نقش‌آفرینی بوکانان به کمک باسو می‌آید تا توازن به‌خوبی برقرار شود و کمک می‌کند بین این دو یک احساس متقابل عالی شکل بگیرد. ایوانز-آکینگبولا می‌داند چگونه تعهد و بدگمانی فردی را که کارش را خیلی جدی می‌گیرد، متعادل کند. انتخاب‌ بازیگران نقش‌های مکمل نیز خوب است، ازجمله راعی و هارلو در نقش یک زوج آدمکش ناجور – دیلِ قوی، اما خاموش و الن عجیب و غریب.

سریال مأمور شب

مانند خیلی از سریال‌های نتفلیکس، الزام تولید مجموعه‌ای ۱۰ اپیزودی مانند «مأمور شب» گاهی اوقات ضرب‌آهنگ را پایین می‌آورد. تریلرها آن‌قدر وابسته به شتاب هستند که حفظ آن‌ در این مدت‌زمان طولانی کار سختی است. منصفانه است بگوییم «مأمور شب» بعضی وقت‌ها افت می‌کند، اما نه به‌اندازه خیلی از سریال‌های امروزی مانند خودش.

موفقیت «یلواستون» زمینه‌ساز تولید سریال‌های زیادی شده است که به نظر می‌رسد برای جذب تماشاگران مسن‌تر که به دنبال قالب سنتی‌تر داستان‌گویی هستند، طراحی شده‌اند. «مأمور شب» یکی از این پروژه‌ها است. این سریال ۲۳ مارس ۲۰۲۳ در نتفلیکس به نمایش درآمد و در چهار روز اول عنوان سومین سریال پربازدید تازه‌ پخش‌شده در نتفلیکس را به خود اختصاص داد. هنوز یک هفته نگذشته بود که برای فصل دوم تمدید شد، ضمن این که در یک ماه به ششمین سریال پربیننده این استریمر تبدیل شد.

درحالی‌که همه بلندپروازی‌های سریال‌هایی مانند «بری» یا «آخرین بازمانده از ما» را دوست دارند، بعضی وقت‌ها شما فقط می‌خواهید یک تریلر درباره آدم‌های خوب، آدم‌های بد و کسانی که در هر دو طرف بازی می‌کنند، ببینید.

سریال مأمور شب

شخصیت‌های شگفت‌انگیز برای یک مجموعه تلویزیونی

شان رایان درباره شکل‌گیری ایده «مأمور شب» می‌گوید: «اوایل تا اواسط مارس ۲۰۲۰ در آخرین جلسه‌ای که قبل از شروع همه‌گیری کرونا داشتیم، با جیمی وندربیلت (فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده) و تعدادی از افراد شرکت او ملاقات کردیم. دیداری در حد آشنایی بود. در پایان جلسه، جیمی به کتاب “مأمور شب” اشاره کرد و از من خواست آن را بخوانم و اگر تمایل داشتم اقتباس کنم. چند روز بعد ناگهان همه‌گیری به یک مسئله خیلی جدی تبدیل و همه کارها تعطیل شد. حالا من کتاب را در خانه‌ام داشتم و فرصت زیاد تا آن را بخوانم. کتاب را در دو روز تمام کردم و بلافاصله مجذوب چیزی شدم که فکر کردم یک قلاب، یک مفهوم و شخصیت‌های شگفت‌انگیز برای یک مجموعه تلویزیونی است. این را هم می‌دانستم که کتاب برای پر کردن یک فصل کامل تلویزیونی کافی نیست.»

او ادامه می‌دهد: «هم‌زمان روی ایده دیگری کار می‌کردم درباره افرادی که در سرویس مخفی کار می‌کنند و مسئولیت حفاظت از دختر معاون رئیس‌جمهور را در زمانی که در کالج است، به عهده دارند. به نظرم تغییر جالبی بود، چون در فیلم‌ها و سریال‌ها معمولاً این رئیس‌جمهور و خانواده اوست که از آن‌ها محافظت می‌شود.»

لوسین بوکانان سریال مأمور شب
لوسین بوکانان

اما ایده‌ رایان برای کار در یک مجموعه تلویزیونی کافی نبود. او بلافاصله به فکر افتاد ایده اصلی خود را با کتاب ترکیب کند.

او می‌گوید: «این کار در پنج روز انجام دادم. من متن سریال را نوشتم و برای سونی فرستادم. چند ماه بعد آن را وارد بازار کردیم. چند شرکت پیشنهاد همکاری دادند، اما درنهایت احساس کردیم نتفلیکس جای مناسبی برای به تصویر کشیدن این داستان است و خوشبختانه آن‌ها واقعاً علاقه‌ نشان دادند.»

«مأمور شب» یک تریلر سیاسی است، بنابراین نتفلیکس می‌خواست بدانند در ادامه فصل چه اتفاقی می‌افتد. رایان ایده کلی را با آن‌ها در میان گذاشت و یک ماه بعد به پروژه چراغ سبز نشان داده شد و رایان و همکارانش پروژه را شروع کردند. او می‌گوید: «همه‌چیز خیلی سریع اتفاق افتاد.»

صرف نظر از اضافه شدن ایده معاون رئیس‌جمهور و اتفاقاتی که برای دختر او می‌افتد، یکی دیگر از تغییرات این است که در سریال برخلاف کتاب، رئیس‌جمهور یک زن است.

رایان می‌گوید: «معاون رئیس‌جمهور یکی از شخصیت‌های کتاب نیست، بنابراین وقتی در اینجا معاون رئیس‌جمهور را یک پدر معرفی کردیم، از ایده زن بودن رئیس‌جمهور خوشمان آمد. یکی از مواردی که واقعاً می‌خواستم در این سریال به آن بپردازم، نوع همکاری زن و مرد با هم در محیط‌های کاری مختلف بود. اگر به سریال نگاه کنید، پیتر و رز درحالی‌که فراری هستند باید یک رابطه کاری بین خود شکل دهند. چلسی و اریک، دو مأمور سرویس مخفی نیز که وظیفه محافظت از مدی را بر عهده دارند، باید این رابطه را داشته باشند. من از ایده یک رئیس‌جمهور زن و یک معاون مرد و پویایی ارتباط آن‌ها خوشم آمد، این مرد درمورد این که معاون یک رئیس‌جمهور زن است چه احساسی دارد؟ خب، معلوم می‌شود خیلی از این موضوع راضی نیست.»

ایو هارلو سریال مأمور شب
ایو هارلو

رایان درباره انتخاب گابریل باسو برای نقش اصلی «مأمور شب» می‌گوید: «پیدا کردن بازیگرانی مانند او کار سختی است. البته ما مجبور نبودیم برای پیدا کردن او به استرالیا یا انگلیس برویم. او بچه سنت لوئیس در میزوری است. من همیشه گفته‌ام – سخت‌ترین کار پیدا کردن یک بازیگر مرد نقش اصلی بیست و چند ساله است و فکر می‌کنم ما او را پیدا کردیم. خوشحالم او در این سریال بازی کرد، اما حتی اگر هم بازی نمی‌کرد، یک فردِ کاردرست است و یک ستاره می‌شود. فکر می‌کنم با “مأمور شب” این اتفاق افتاده باشد، اما او آینده درخشانی دارد.»

نقش باسو در «مأمور شب» خیلی دور از روزهای او به‌عنوان یک ستاره کودک است که با سریال‌هایی چون «آی کارلی» (۲۰۰۷-۲۰۱۲) و «متوسط» (۲۰۰۹-۲۰۱۸) شناخته شد و بعد در ۱۶ سالگی در مجموعه تلویزیونی «سرطان» (۲۰۱۰-۲۰۱۳) در کنار لورا لینی نقش‌آفرینی کرد.

بازیگر ۲۸ ساله درباره نقش خود در «مأمور شب» می‌گوید: «پیتر ساترلند از آن دسته آدم‌هایی است که در مواجهه با سختی‌ها حاضر نیست دست از جست‌وجوی حقیقت بردارد. فکر می‌کنم کل سریال اساساً به این مسئله مربوط می‌شود – حتی اگر باعث دلخوری اطرافیانش شود یا در شرایطی باشد که همه‌چیز در اطراف او در حال فروپاشی است. او تنها چیزی که دارد ارزش‌هایش است و همین او را در موقعیتی قرار می‌دهد که حاضر است هر کاری کند. به نظر نمی‌رسد هرگز اهل سازش باشد و کاری را انجام می‌دهد که ازنظرش به لحاظ عینی درست است.»

سریال مأمور شب

رایان در سریال رابطه دو شخصیت پیتر و رز را به شکل عمده گسترش داد. او درباره این مسئله توضیح می‌دهد: «بله کتاب زمان کمتری را به تعامل این دو شخصیت اختصاص داده است، اما ما به خاطر طولانی بودن سریال توانستیم بیشتر به آن بپردازیم.»

او ادامه می‌دهد: «من خیلی به فضای تریلر و این که چرا در فیلم‌ها موفق‌تر از مجموعه‌های تلویزیونی است، فکر کردم، اما یکی از چیزهایی که در فیلم‌های تریلر زمانی که می‌خواهند عاشقانه‌ای به آن اضافه کنند، اتفاق می‌افتد این است که عموماً عجولانه به نظر می‌رسند و به نظر من درست شکل نمی‌گیرند؛ بنابراین حتی در یک فیلم عالی مانند «سه روز کندور»، رابطه شخصیت‌های رابرت ردفورد و فی داناوی گره می‌خورد و بعد به‌نوعی با هم عشق‌بازی می‌کنند. این یک عاشقانه مضحک است. من دوست داشتم سریال ما واقعاً وقت می‌گذارد تا نشان دهد این دو شخصیت که در بحبوحه یک بحران با هم آشنا می‌شوند، باید به هم تکیه کنند تا زنده بمانند و تجربه‌ای بسیار سخت را پشت سر بگذارند تا متوجه شوند چه رابطه معناداری می‌توانند داشته باشند.»

منبع: ددلاین، rogerebert.com

تماشای سریال مأمور شب در نماوا