مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

یک شرکت ارائه‌دهنده فضاهای کار مشترک برای استارت‌آپ‌های فناوری، چقدر می‌تواند ارزش داشته باشد، یا چقدر می‌تواند به موفقیت ادامه دهد؟ برای آدام نیومن، بنیان‌گذار وی‌ورک، عدد جادویی ۴۷ میلیارد دلار بود. این یا ناظران را تحت تأثیر قرار داد یا آن‌ها را حیرت‌زده کرد، به‌خصوص وقتی خبر سقوط ناگوار شرکت منتشر شد.

شرکت در ۲۰۰۸ تأسیس و در کمتر از یک دهه به‌سرعت به یک برند جهانی تبدیل شد، اما ارزش آن در کمتر از یک سال بسیار کاهش یافت. وی‌ورک در دوران طلایی خود، به‌شدت گسترش یافت و سرمایه‌گذاری در آن شگفت‌انگیزی بود و در میان «اعضای» خود تقریباً جایگاه کالت پیدا کرد، اما سریال فروپاشی کمپانی ما (WeCrashed)، سریال کوتاه اپل تی‌وی پلاس که پخش آن از ۱۸ مارس ۲۰۲۲ آغاز شد، به آن صرفاً در حد یک داستان درباره کسب و کار نمی‌پردازد. شعار تبلیغاتی این مجموعه تلویزیونی «یک داستان عاشقانه به ارزش ۴۷ میلیارد دلار» است. این سوی ماجرا را شما در تیتر اخبار پیدا نمی‌کنید.

سریال فروپاشی کمپانی ما

مهم است تأکید کنیم سریال درام هشت اپیزودی «فروپاشی کمپانی ما» با بازی جرد لتو در نقش آدام نیومن و آن هاتاوی در نقش ربکا نیومن، به همان اندازه که از رویدادهای واقعی الهام گرفته شده است، یک مستند نیست. در عوض، سازندگان سریال تأکید دارند که قصد داشتند داستان را انسانی جلوه دهند و حسی از همدلی به آن تزریق کنند. بدیهی است نقطه بحرانی رویدادها همان چیزی است که در واقعیت اتفاق افتاد، مانند این مسئله که ماسایوشی سان، بنیان‌گذار شرکت سافت‌بانک که مجذوب بلندپروازی‌های بزرگ و اعتمادبه‌نفس فراوان آدام شده بود، ابتدا ۴.۴ میلیارد دلار در وی‌ورک سرمایه‌گذاری کرد و ارزش شرکت را به ۲۰ میلیارد دلار افزایش داد و بعد ارزش آن را به ۴۷ میلیارد دلار ‌رساند.

چرا داستان وی‌ورک؟

لی آیزنبرگ و درو کرولو، برنامه‌سازان، تهیه‌کنندگان اجرایی و نویسندگان، پس از آن که اپیزودهای پادکست «فروپاشی کمپانی ما: ظهور و سقوط وی‌ورک» تولید واندری را – که سریال از روی آن ساخته شد – شنیدند، تصمیم گرفتند بر مبنای آن یک مجموعه تلویزیونی بسازند؛ با این تفاوت که این دو دوست قدیمی درمورد چگونگی روایت داستان، دیدگاه مشابهی داشتند. آیزنبرگ که کارهای او شامل پنج فصل سریال «اداره» است، می‌گوید «داستان آدام و ربکا داستان وی‌ورک است.»

او که نامزدی جایزه ‌امی را در کارنامه دارد، ادامه می‌دهد: «من همیشه مجذوب داستان‌های با موضوع ظهور و سقوط کسب ‌و کارها هستم، اما نکته هیجان‌انگیزتر درباره این یکی، عاشقانه‌ای بود که در دل آن موج می‌زد.»

سریال فروپاشی کمپانی ما

جرد لتو در نقش آدام نیومن

انتخاب بازیگران سریال عالی است. لتو همان جذابیت مغناطیسی آدام را دارد و همان بینشی را پیش روی تماشاگر می‌گذارد که آدام با آن سرمایه‌گذاران خود را تحت تأثیر قرار می‌داد، اما ازآنجایی‌که جنبه زشت کسب و کار، حرص آدام و جاه‌طلبی‌های غیرواقعی او را نیز می‌بینید – با وجود حضور افراد مناسب در اطرافش که توصیه‌های درستی ارائه می‌دهند – ممکن است همدلی با او برای شما دشوار باشد.

گذشته از این، لتو در تقلید از لهجه و رفتار آدام واقعی کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد؛ البته که بازیگر برنده اسکار به خاطر غرق شدن در نقش‌هایش شهرت دارد. به‌عنوان مثال، آدام نیومن در یک کیبوتس (مزارع و کارخانه‌های اشتراکی) در اسرائیل بزرگ شد. لتو تلاش کرد آن تجربه را از نو خلق کند اما درها به روی او بسته بود.

بازیگر و موسیقی‌دان ۵۰ ساله می‌گوید: «امکانش را نداشتم که نوع زندگی در یک کیبوتس را از نزدیک تجربه کنم. درواقع سعی کردم، اما به من اجازه ندادند به اسرائیل بروم چون در قرنطینه بودند. می‌توانست خاص باشد، اما ما داستانی قابل توجه و یک شخصیت جالب داشتیم. نکته خوب این است که یک داستان جدید است، بنابراین کلی مطلب در دسترس بود و من فقط در تحقیقات مدفون شدم که آن را دوست داشتم.»

او درمورد لهجه‌ شخصیت آدام توضیح می‌دهد: «خودم را کاملاً در بین اسرائیلی‌ها احاطه کردم، خودم آموزش دیدم و خودم تمرین کردم. می‌خواستم بهترین کار را برای اجرای آن لهجه انجام دهم.»

جدا از لهجه‌، لتو با پروتزهایی که کازو هیرو هنرمند برنده جایزه اسکار طراحی کرده بود، روند چهره‌پردازی پیچیده‌ای را نیز طی کرد. این روند به‌اندازه آنچه او برای بازی در نقش پائولو گوچی در فیلم خاندان گوچی تجربه کرد، طولانی نبود، اما لتو اعتراف می‌کند که پیچیده‌تر بود و برای رسیدن به ظرافت، تلاش‌ها و خطاهای زیادی شد. «خوشبختانه، ما ابتدا اپیزود سوم را تصویربرداری کردیم، بنابراین می‌توانستیم ظاهر و احساس شخصیت آدام را اصلاح کنیم.»

وقتی از لتو سؤال می‌شود چه چیزی او را به بازی در این نقش ترغیب کرد، پاسخ می‌دهد: «من این ایده را دوست داشتم که او یک شرکت را از هیچ به یک امپراتوری ۴۷ میلیارد دلاری رساند. او موفقیت‌های بی‌شماری داشت و رؤیاهایش را به واقعیت تبدیل کرد، اما شکست‌های زیادی را هم تجربه کرده است. کمی از مضمون ایکاروس در داستان او هست.»

سریال فروپاشی کمپانی ما

آن هاتاوی در نقش ربکا نیومن

آن هاتاوی در نقش ربکا نیومن، به همان اندازه روی تصویر، کاریزما دارد، آن هم با ایفای نقش شخصیتی که در واقعیت، در اخبار زیاد به او اشاره نشده است. درحالی‌که همه شبکه‌ها و پلتفرم‌ها سخنرانی‌های بزرگ آدام را تحسین می‌کردند، کسی که در پشت صحنه به او فشار می‌آورد و در عین حال از او حمایت می‌کرد، همسرش و مدیر بخش برند وی‌ورک بود. هاتاوی می‌گوید: «از وقتی وی‌ورک تأسیس شد تا سال ۲۰۱۶، نام ربکا در فهرست بنیان‌گذاران شرکت نبود. فکر می‌کنم این خیلی جالب است و سریال یک درمورد این که چه چیزی می‌توانست باعث آن شده باشد، یک پرتره و مطالعه ارائه می‌دهد.»

در مقایسه با لتو درمورد شخصیت آدام، هاتاوی مطالب تحقیقاتی کمتری داشت که به‌راحتی به‌صورت آنلاین در دسترس باشند. «تا وقتی متن اپیزود افتتاحیه به دستم نرسیده بود، هیچ‌چیزی از داستان وی‌ورک نمی‌دانستم – به‌نوعی از کل ماجرا بی‌خبر بودم – بنابراین همان کاری را انجام دادم که هر کس جای من بود بعد از خواندن متن انجام می‌داد. این شخصیت‌ها را در گوگل جستجو کردم. روایت رسانه‌ها از آن‌ها را خواندم که فکر می‌کنم همه می‌توانیم توافق کنیم خاص است، اما کنجکاو شدم که بدانم تا چه حد درست است. بعد متوجه شدم ما چند نفر مشترک داریم، بنابراین با آن‌ها تماس گرفتم و واژه‌ای که افراد مختلف به‌دفعات درباره ربکا به کار می‌بردند این بود که او شخصیت خوشایندی داشت.»

سریال فروپاشی کمپانی ما

هاتاوی ادامه می‌دهد: «از مطالبی که آنلاین خواندم هیچ‌کدام از این‌ها را دریافت نکردم که باعث شد واقعاً علاقه‌مند شوم درمورد ربکا تحقیق کنم. در این مرحله، یک پادکست، یک مستند و چند کتاب در دسترس بود که از آن‌ها استفاده کردم»

پس چه چیزی باعث شد نظر هاتاوی برای بازی در این سریال جلب شود؟ ستاره فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد» پاسخ می‌دهد: «به نظر فرصتی برای کشف افراد درگیر ماجرا بود؛ و آن‌ها واقعاً آدم‌های عادی هستند. مثل همه ما انسان هستند، به این معنی که ما ترکیبی از ویژگی‌هایی هستیم که قابل تحسین هستند، ویژگی‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کنیم و برخی از آن‌ها هنوز کاملاً به دست نیامده‌اند. من علاقه‌مند بودم این شخص را از آن منظر کند و کاو کنم.»

بازیگر ۳۹ ساله برنده اسکار در نقش‌آفرینی‌های خود دامنه گسترده‌ای دارد، اما در این مورد خاص، چیزی که بیش از همه مورد توجه قرار داشت این بود که چگونه صدای ربکا را اجرا کند – پایین و آرام. او می‌گوید: «دیدن بازی جرد در نقش آدام برای درک من از نحوه اجرای عالی صدا، ضروری بود. این را با مریل استریپ در “شیطان پرادا می‌پوشد” تجربه کرده بودم، اما نمی‌دانستم راه مناسب را پیدا کنم. بین اجرای لهجه و یافتن صدای شخصیت تفاوت هست و کاری که جرد در به تصویر کشیدن آدام انجام داد، یک رابطه صمیمانه با صدا بود. من تحت تأثیر کار او قرار گرفتم و به‌قدری الهام گرفتم که بلافاصله درمورد نحوه برخورد با صدایم تجدید نظر کردم.»

در اواسط سریال مشخص می‌شود که در این داستان هیچ‌کس شخصیت منفی نیست؛ هاتاوی نقش زنی را دارد که گم شده است، یا آن‌طور که سازندگان سریال می‌گویند یک جستجوگر است. گذشته از این، ربکا نیومن با گوئینت پالترو نسبت خانوادگی دارد و شاید خیلی از ما بتوانیم احساس انسانی زندگی در زیر سایه دیگران را درک کنیم. ما شاهد تقلای ربکا برای پیدا کردن هویت خود هستیم تا خودش و جهان آن را ببینند.

سریال فروپاشی کمپانی ما

ملاقات با نیومن‌ها

نکته ثابت در کل داستان، پیوند و عشق بین آدام و ربکا است – این ارتباط در سریال می‌درخشد. هاتاوی رابطه این دو شخصیت را «پرشور، توفانی، همراه با حمایت، عمیقاً محبت‌آمیز و احتمالاً کیهانی» توصیف می‌کند. ربکا نیومن مصاحبه‌های زیادی نکرد، اما او در پادکست «مدرسه عظمت» که اغلب مورد اشاره قرار می‌گیرد، حضور داشت. او می‌گوید همیشه احساس می‌کرد درمورد آدم‌های دیگر سقفی وجود دارد، اما با آدام، هیچ‌چیزی وجود نداشت. هاتاوی اشاره می‌کند: «بنابراین، با توصیف خود ربکا، احتمالاً رابطه آن‌ها بی‌حد و مرز است.»

لتو رابطه آن دو را «شراکت و عشق» توصیف می‌کند و می‌گوید: «آن‌ها به‌شدت به هم وفادار هستند. حالا شش فرزند دارند و در این سفر وحشیانه متعهد مانده‌اند. فکر می‌کنم آدام، ربکا را کسی می‌داند که کمک کرد او و شرکت وی‌ورک به آن جایگاه برسد. ربکا به آدام کمک کرد به برخی از دیوانه‌وارترین رؤیاهای خود دست پیدا کند. این داستان دو نفر است که به چیزهای غیرممکن دست یافتند و با شکست‌های بزرگی هم روبرو شدند؛ و این کاملاً جذاب است.»

منبع: buro247 (ریچل او)

تماشای سریال فروپاشی کمپانی ما در نماوا