مجله نماوا، زهرا مشتاق

چای، شیر، قهوه و یا هر چیز دیگری که دوست دارید کنارتان بگذارید و دکمه play را فشار دهید و از یک سریال جدید سال ۲۰۲۳ به اندازه خیلی زیادی لذت ببرید. جنب  نخورید و به صفحه بزرگ نمایش فیلم خیره شوید تا «اتفاقات پیش رو بر پایه یک مشت دروغ بنا شده‌اند» شما را ببلعد. تکلیف‌تان همان اول با فونت درشت مشخص شده است؛ اتفاقات پیش رو بر پایه یک مشت دروغ بنا شده است. می‌توانید بترسید و هیچ لبخندی را باور نکنید. و حتا در چند راهی اینکه چه کسی واقعا دروغ می‌گوید، قرار گیرید. اما نه! اختیاری وجود ندارد. مثلا نویسنده‌ای که تمام کتاب‌هایش بر پایه فانتزی و اژدها و خیال‌های ترسناک نوشته شده است، از کجا بداند زن خیاط راست می‌گوید یا همسرش؟ او از هر دوی آنها دروغ شنیده است و دیگر نمی‌داند به کدام سو می‌تواند گرایش یا اعتماد داشته باشد. از کجا معلوم، شاید جینی اسکینر و پنه لوپه اسکینر که هر دو نویسنده این سریال هستند، با انتخاب مضمون کلی دروغ، می‌خواهند مخاطبان خود را یک راست به سمت جهنمی از گناه‌های گره خورده یا زاده شده از دروغ ببرند. دروغ می‌تواند شکل لبخند باشد. شکل یک گریه، دلسوزی، خشم، نفرت، زد و خورد و البته شاید جنایت. و از کجا معلوم که پایان این مثلث قرار است ما را به کدام سیاهچاله پرتاب کند؟

این ویژگی BBC است. ساخت مجموعه‌های مستند و داستانی درجه یک، عالی، نفس‌گیر با کمترین نقص ممکن. فیلم‌هایی که می‌شود آنها را بارها و بارها نگاه کرد. خسته نشد و عاشق‌شان شد.

قصه بر پایه نداشته ها پیش می‌رود. مثل طراحی که اعتماد به نفس ندارد. احساس حقارت و کوچکی می‌کند. احساس دیده نشدن. درست برعکس زنی که مشهور است. دیده شده است. اما قلبش تنهاست. و درونش احساس فراموش‌شدگی آزارش می‌دهد. و بالاخره یک دروغگوی بزرگ که کلکسیونی از خصایل شیطانی است و هر کاری، دقیقا هر کاری از او بر می‌آید. درست مثل نقشه کشتن یک سگ دوست داشتنی در اعماق یک رودخانه.

واقعا دروغ‌ها از کجا پیدا می‌شوند؟ چرا آنها را باور می‌کنیم؟ یا چرا در معرض‌شان قرار می‌گیریم؟ آیا درون ما چیزی است که ما را مایل به پذیرفتن و باور دروغ می‌کند؟ آیا چنین است که در بسیاری از مواقع می‌دانیم در دام دروغ گرفتار شده‌ایم ولی توانی برای گریز از تله دروغ نداریم یا دروغ‌ها، رویاهای خیالی و شیرینی هستند که ذهن ما را دچار نشخوار می‌کند. چرا دروغ می‌تواند کلید ورود به تمام پلیدی‌ها باشد. درست است که این مجموعه رازآلود، معمایی، انباشته از ایجاد ترس و تعلیق است؛ اما نکوهش یکی از بدترین خصلت‌های آدمی نیز هست: دروغ.

دیدن این مجموعه را در نماوا و با زیرنویس فارسی از دست ندهید. مجموعه ای به کارگردانی رابرت مک کیلوپ و نیکول چارلز.

تماشای «اتفاقات پیش رو بر پایه یک مشت دروغ بنا شده‌اند» در نماوا