مجله نماوا: در ادامه‌ی بررسی دهه‌به‌دهه‌ی سینمای ایران، به پیشنهادهای نماوا برای مرور دهه‌ی هشتاد سینمای ایران رسیدیم.

در همان ابتدای دهه‌ی هشتاد و در سال 1381، چهار فیلمِ «کاغذ بی‌خط» از ناصر تقوایی، «طلای سرخ» از جعفر پناهی، «مهمان مامان» از داریوش مهرجویی و «ده» به کارگردانی زنده‌یاد عباس کیارستمی، نمایندگان کار تعدادی از فیلم‌سازان بزرگ در این دهه هستند. یک‌سال قبل از این سال، بهمن فرمان‌آرا فیلم مهمش یعنی «خانه‌ای روی آب» را کارگردانی کرد. مسعود کیمیایی هم در دو مقطع از این دهه، با فیلم‌های «حکم» و «جرم» نظر منتقدان و داوران جشنواره‌ی فجر را به‌خودش جلب کرد.

ضلع دیگر سینمای دهه‌ی هشتاد، متبحرشدن کارگردان‌هایی‌ست که از دهه‌ی قبل فعالیت خود را در سینمای ایران آغاز کرده بودند و در این دهه چند مورد از مهم‌ترین آثارشان را می‌سازند. فریدون جیرانی، رسول صدرعاملی و رضا میرکریمی سه‌تن از مهم‌ترین کارگردان‌های باتجربه در فیلم‌سازی دهه‌ی هشتاد هستند. ابراهیم حاتمی‌کیا و رسول ملاقلی‌پور هم از چهره‌های سرشناس همین نسل از فیلم‌سازان هستند. ملاقلی‌پور متفاوت‌ترین فیلم‌هایش در حوزه‌ی دفاع مقدس را در همین دهه می‌سازد.

مهم‌ترین دستاورد دهه‌ی هشتاد برای سینمای ایران، معرفی فیلم‌سازان جدید با رویکردهای مختلف فیلم‌سازی بود. این اتفاق درباره‌ی چهره‌های جدید در دو مقطع صورت می‌پذیرد.

در ابتدای دهه و در موج اول ورود تازه‌نفس‌ها، چهره‌هایی مثل حمید نعمت‌الله، پرویز شهبازی، مانی حقیقی، فرزاد مؤتمن، سامان مقدم، مازیار میری و مهدی کرم‌پور وارد عرصه‌ی فیلم‌سازی شدند.

موج دوم ورود استعدادهای تازه به سینمای ایران در دهه‌ی هشتاد، با شناسایی نفراتی مثل بهرام توکلی، مصطفی کیایی و هومن سیدی در نیمه‌ی دوم دهه همراه بود.

اصغر فرهادی هم که در دهه‌ی هشتاد به جمع فیلم‌سازان سینمای ایران اضافه می‌شود، ظرف چند سال، جایگاه خود را به عنوان مهم‌ترین چهره‌ی این دهه در سینمای ایران تثبیت می‌کند. او در انتهای دهه‌ی هشتاد با فیلم «درباره الی» راهیِ دوره‌ی دیگری از فیلم‌سازی‌اش می‌شود؛ مسیر جهانی‌شدن و موفقیت‌های بین‌المللی.

پیشنهادهای تماشای این ویدیوی ما هم مربوط به چهره‌های جدید دهه‌ی هشتاد است.

«بوتیک»، «کنعان»، «این‌جا بدون من»، «چه کسی امیر را کشت؟» و «مکس» پیشنهادهای این ویدیو برای تماشا هستند.

شما می‌توانید همه‌ی فیلم‌های پیشنهادیِ ما در این ویدیو را روی سایت و اپلیکیشن نماوا ببینید.

متن: محمدحسین گودرزی
گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: حسین اکبری