مجله نماوا: نه از روی تعداد سیمرغ‌ها، که حالا دوتا شدند؛ بلکه با مرور کارنامه‌ی طناز طباطبایی می‌توان نتیجه‌ گرفت او میان بازیگر بودن و ستاره‌شدن اولی را انتخاب کرده است.

طباطبایی به سیاق بسیاری از بازیگران هم‌نسلش، یکی از کشف‌های صدرعاملی بود. او فعالیت‌ش را در سینما با «دیشب باباتو دیدم آیدا» و در نقشی مکمل و هم‌نام با خودش شروع کرد و چندسال بعد به مخاطب تلویزیونی با سریال «میوه ممنوعه» معرفی شد. با این همه مریمِ «مرهم» بود که توجه همه را به او جلب کرد و انگار طباطبایی پس از یک دهه فعالیت در مسیر بازیگری‌اش پوست انداخت. حالا در پایان دهه دوم و مرور کارنامه‌اش می‌بینیم بسیاری از نقش‌های سخت این سال‌های سینمای ایران به لطف حضور او تصویر شده‌اند؛ از حکیمه‌ی «پریناز» که سال‌ها در توقیف ماند تا شیرین «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند».

طباطبایی پس از شهرتی که با فیلم پوران درخشنده به آن رسید می‌توانست مسیر دیگری برود، اما هم‌چنان به تجربه‌گرایی خود ادامه داد. بازی‌‌های او در «آرایش غلیظ»، «رخ دیوانه» و «روسی» این گزاره را ثابت می‌کنند.

شما می‌توانید برخی از آثار متاخر طناز طباطبایی مانند «طلا» و «شنای پروانه» یا فیلم‌های کم‌تر دیده‌شده‌ای چون «میلیونر میامی» و «پریناز» را در سایت یا اپلیکیشن نماوا مشاهده کنید.

متن: عرفان شفیع‌پور

گفتار: گل‌بو فیوضی

تدوین: حسین اکبری