اخبار سینما و اکران

هنوز چند ماهی از بازگشایی سینماها نگذشته بود که با ورود به فاز سوم شیوع ویروس کرونا، تعطیلی بار دیگر دامن سینمای ایران را گرفت. این در حالی است که در این چند ماه هم گیشه کم رونقی داشتیم. آقای سانسور از آخرین فیلم‌هایی که روی پرده رفته بود از پخش نشدن تیزرهایش از تلویزیون انتقاد داشت و همکاری زیادی در حمایت از فیلم‌هایی که در این شرایط دشوار روی پرده می‌رفتند هم صورت نمی‌گرفت.
با همه این‌ها، دبیر جشنواره فجر از برگزاری این رویداد در زمان همیشگی خبر داد. محمد طباطبایی نژاد که جایگزین ابراهیم داروغه-زاده شده است، از برگزاری محدود و با پنجاه‌درصد ظرفیت جشنواره فیلم فجر و با الگوبرداری از جشنواره ونیز خبر داده است. عبارت “پروتکل‌های بهداشتی” هم ورد زبان آقایان است و احتمالاً منظورشان همان پروتکل‌هایی است که در زمان کنکور سراسری و مراسم عزاداری ماه محرم به کار گرفته‌ شد و حالا ایران را به سومین کشور در زمینه تلفات ویروس کرونا رسانده است!
در این میان، فعلاً بحث معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار حسابی داغ است. از سویی خورشید ساخته مجید مجیدی و جنایت بی‌دقت ساخته شهرام مکری که در جشنواره ونیز با اقبال خوبی روبرو شدند، از شانس‌های اصلی هستند. از سوی دیگر، درخت گردو ساخته محمدحسین مهدویان هم برای اسکار دورخیز کرده است و قرار است به مدت یک هفته در کردستان اکران شود تا شرایط معرفی به اسکار را کسب کند. گرچه درخت گردو تاکنون به‌جز جشنواره فجر نمایشی نداشته است و از این حیث از دیگر رقبایش عقب است، اما قصه انسانی و ضد جنگ فیلم و حضور پیمان معادی که حالا چهره‌ای بین‌المللی است، می‌تواند شانس مهمی برای این فیلم باشد.

مرده‌خور
مرده‌خور

از فیلم‌های در دست تولید و آماده نمایش هم خبرهای جالبی داریم. امیر آقایی به‌عنوان بازیگرخائن کشی، جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی انتخاب‌شده است. ترکیب آقایی و کیمیایی می‌تواند به نتایج درخشانی برسد، به‌شرط آنکه این نتیجه شبیه همکاری کیمیایی و امیر جدیدی در قاتل اهلی نباشد.
از سوی دیگر، فیلم‌های مرده‌خور به کارگردانی صادق دقیقی، عنکبوت ساخته ابراهیم ایرج زاد و خورشید ساخته مجید مجیدی پروانه نمایش گرفتند. شهاب حسینی هم که به‌تازگی ضبط هم رفیق را کلید زده است، برای تهیه‌کنندگی فیلم سومین روز جهان به کارگردانی و نویسندگی محمدمهدی رسولی پروانه ساخت گرفت. در آخرین جلسه شورای پروانه ساخت، همچنین پروانه ساخت دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی و بولینگ به کارگردانی اصغر نعیمی صادر شد.

اخبار شبکه نمایش خانگی

شبکه نمایش خانگی در انتظار پخش هم رفیق و قورباغه روزهای آرامی را می‌گذراند. فعلاً آقازاده تنها مجموعه‌ای است که پخش می‌شود و از جنجال‌های چند قسمت اول این مجموعه هم دیگر خبری نیست.
بااین‌حال، بابک کایدان، نویسنده مانکن و دل از نوشتن یک کمدی ترسناک برای شبکه نمایش خانگی خبر می‌دهد. امیدواریم که منظورشان چیزی شبه دل نباشد که از شدت کمدی بودن ترسناک شده بود.
خسرو نقیبی هم از فعالیتش در شبکه نمایش خانگی خبر می‌دهد. نقیبی که فیلم‌نامه پل چوبی را به نگارش درآورده است در حال نگارش سریالی به نام دنا است که قرار است بهرام رادان تهیه‌کنندگی آن را بر عهده بگیرد. رادان هم که این روزها مشغول بازی در نقش ناصرالدین‌شاه در جیران ساخته حسن فتحی است. البته رادان تجربه خوبی از شبکه نمایش خانگی ندارد و اولین و آخرین حضورش مربوط به رقص روی شیشه است که نیمه‌کاره رها شد.

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته اول مهر

هم رفیق

اخبار هنرمندان و حاشیه‌ها

جنجال‌های انتقادات سحر زکریا به مهران مدیری همچنان ادامه دارد. سحر زکریا بعدازاین اظهاراتش در گفتگویی با سید جواد یحیوی به علی اوجی و یکتا ناصر و برخی دیگر از هنرمندان هم بدون ذکر نامشان تاخت. زکریا همچنین با بهنوش طباطبایی وارد درگیری لفظی شد و او را “نخود هر آش” نامید. ما هم که تازه ماجرای غش کردن بهنوش بختیاری میان عطرها را فراموش کرده بودیم، حالا چشممان یا بهتر است بگوییم گوشمان به تبلیغ نیوشا ضیغمی برای یک نوشیدنی انرژی‌زا روشن شد!
البته بعد از زکریا، محمد شیری هم انتقادات مشابهی مطرح کرد و سعید پیر دوست، از بی‌معرفتی مدیری گفت. اینکه محیط سینمای ایران بی‌رحم است قابل‌انکار نیست، اینکه سعید پیر دوست پیشکسوت سینمای ایران است و باید تا هست قدرش را دانست هم محرز است. اما مهران مدیری بیمه تأمین اجتماعی نیست و این هنرمندان باید ریشه مشکلات خود را جایی دیگر جستجو کنند.
شهره قمر هم که همچنان با اظهارنظرهای عجیبش سوژه است و این بار به محمدرضا شجریان و علاقه مردم به او تاخته است. محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی، چند روز گذشته بار دیگر به دنبال مشکلات جسمی در بیمارستان بستری شد و برخی از رسانه‌ها هم دوباره وارد رقابتی برای انتشار خبر فوت استاد شدند. به‌هرحال، برای استاد آواز ایران واکبر عالمی، مستندساز و استاد سینمای ایران که به کرونا مبتلا شده‌ است، آرزوی بهبودی داریم و خانم قمر را تنها می‌گذاریم تا در اینستاگرامشان سرگرم باشند.

به یاد نصرت‌الله وحدت

یادداشت این هفته را به یاد نصرت‌الله وحدت، کمدین محبوب ایرانی و از پایه‌گذاران تئاتر اصفهان به پایان می‌بریم. نصرت‌الله وحدت مانند بسیاری از هم‌دوره‌هایش، بعد از سال‌ها دوری از صحنه، 15 مهرماه درگذشت. روحش شاد و یادش گرامی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.