اخبار سینما و اکران

شهریور هم آرام و بی‌صدا تمام شد و پاییز از راه رسید. به‌جز ویروس کرونا، تنها خبری که می‌توانست ابهت روزهای ابتدایی مهر را زیر سؤال ببرد، نامه محمود احمدی‌نژاد به آنجلینا جولی بود. درنتیجه اگر در این هوای پاییزی درختی را دیدید که به برگ‌هایش چنگ زده است، زیاد تعجب نکنید.
به‌هرحال، تولیدات سینمایی همچنان باقوت ادامه دارد. مرضیه برومند از ساخت شهر موش‌ها2 خبر می‌دهد و قربان محمدپور هم از انتظار برای بازگشایی بالیوود می‌گوید تا سلام بمبئی 2 فیلم‌برداری‌اش را شروع کند. در ادامه دنبال سازی‌ها، پوران درخشنده بعد از مدت‌ها با جذب سرمایه‌گذار، این بار هیس پسرها فریاد نمی‌زنند را آماده تولید می‌کند. او که قبلاً از حضور قطعی شهاب حسینی در این اثر گفته بود، حالا احتمال حضور این بازیگر را رد می‌کند و می‌گوید با شروع مراحل فنی، بازیگران این پروژه را معرفی خواهد کرد.
از سوی دیگر، ترانه علیدوستی جایگزین پریناز ایزدیار در تفریق شد تا بعد از کنعان و یک پذیرایی ساده سومین همکاری مشترک او با مانی حقیقی رقم بخورد. رضا میرکریمی هم با گرفتن پروانه ساخت، نوید محمدزاده را برای ایفای نقش در آخرین فیلمش یعنی نگهبان شب انتخاب کرد.
اما شاید جالب‌ترین خبر مربوط به اولین فیلم محمدامین کریم پور باشد. وقتی خبر صدور پروانه کارگردانی این شاخ اینستاگرامی صادر شد، بسیاری از چهره‌ها به انتقاد از این تصمیم سازمان سینمایی پرداختند. پاسخ سازمان سینمایی هم ارجاع به فیلم‌های کوتاه ارائه‌شده این چهره بود.
این در حالی است که غزاله سلطانی، کارگردان پرسه در حوالی من، ادعا کرده که فیلم‌های کوتاه ارائه‌شده کریم پور جعلی بوده است. بااین‌حال، این روزها کریم پور در حال انتخاب بازیگر است و از حامد بهداد تا ژاله صامتی به‌عنوان گزینه‌های او نام‌برده می‌شود. ما که آن‌قدر فیلم بد دیده‌ایم که بعید است کریم پور هم بتواند غافلگیرمان کند.

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته چهارم شهریور

تی تی
تی تی

البته همان‌قدر هم بعید است که کریم پور بتواند پا جای پای فیلم‌سازی چون شهرام مکری بگذارد که بعد از جشنواره ونیز با جنایت بی‌دقت راهی جشنواره شیکاگو می‌شود.
تی تی آخرین ساخته آیدا پناهنده با بازی الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و پارسا پیروزفر هم در جشنواره فیلم توکیو به نمایش درخواهد آمد. در همین حال از آثاری چون خورشید، روز صفر، درخت گردو و شنای پروانه به‌عنوان گزینه‌های احتمالی سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار یاد می‌شود.

اخبار شبکه نمایش خانگی

انگار ماجرای تقابل صداوسیما و وزارت ارشاد تمامی ندارد. بعد از نامه هیئت‌مدیره خانه سینما به وزارت ارشاد درباره جلوگیری از رفتارهای غیرقانونی در شبکه نمایش خانگی، حالا تقابل این دو نهاد بر سر مالکیت این شبکه جدی‌تر شده است. کار تا جایی بالاگرفته که صداوسیما از فیلم‌برداری جیران آخرین ساخته حسن فتحی برای شبکه نمایش خانگی، در شهرک غزالی جلوگیری کرده است.
در همین حال است که 99 عادل فردوسی پور در صف اول ترکش‌های این تقابل قرار دارد. درحالی‌که گفته می‌شود که این برنامه برای پخش در آبان ماه آماده خواهد شد، مجوز ساترا تعیین‌کننده خواهد بود.
باوجوداینکه در چند ماه آینده با ورود ملکه گدایان، قورباغه و احتمالاً 99 شبکه نمایش خانگی روزهای پررونقی را تجربه خواهد کرد، با پایان یافتن سریال دل فعلاً آقازاده تنها مجموعه شبکه نمایش خانگی است. دل که در زمان پخشش یکی از پرمخاطب‌ترین و البته پرانتقاد‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود، پایان چندان آرامی هم نداشت. سعید راد که قبلاً در مصاحبه‌ای از تجربه حضور در دل اظهار رضایت کرده بود، بعد از قسمت سی‌ونه در آستانه پایان این مجموعه انتقادات تندی به این سریال وارد کرد. از انتخاب بازیگران تا کش دادن طرح قصه، موضوع انتقادات راد بود. البته معلوم نیست که چرا درست زمانی که این مجموعه به پایان رسید، سعید راد به یاد حق و شعور مخاطبان افتاده است. همین‌طور، بابک کایدان، نویسنده دل هم به‌تازگی و با پایان سریال از اضافه شدن 12 قسمت به این مجموعه و نارضایتی‌اش از انتخاب بازیگران می‌گوید. به‌هرحال شوری آش وقتی حس می‌شود که ریحانه پارسا در توییتی به حامد بهداد و ” حتی به‌غلط” او کنایه میزند.

سریال دل

از سوی دیگر در حالیکه زمزمه‌هایی از توقیف فیلم کمدی محمدحسین مهدویان، شیشلیک، به گوش می‌رسد، او قصد دارد وارد شبکه نمایش خانگی شود. رضا عطاران هم بعد از سال‌ها دوری از سریال سازی قصد دارد این بار با شبکه نمایش خانگی به ریشه‌های آشنایش بازگردد. بهمن فرمان‌آرا هم چهره دیگری است که قصد دارد با داستان جاوید به بازیگری فاطمه معتمدآریا، شبکه نمایش خانگی را تجربه کند. سعید ابوطالب هم بعد از موفقیت شام ایرانی این بار با شب‌های مافیا و بازیگرانی که بیشترشان را قبلاً در همین برنامه شام ایرانی دیده‌ایم، بازمی‌گردد.

اخبار هنرمندان و حاشیه‌ها

بعد از خبر مهاجرت الهام چرخنده، حالا انتقادات سحر زکریا از مهران مدیری جنجال‌آفرین شده است. البته معلوم نیست که انتقاد خانم زکریا به چیست و چرا انتظار دارد مهران مدیری در همه کارهایش جایی هم برای تیم قدیمی‌اش باز کند؟ البته ادعای یکی از کاربران خانم زکریا مبنی بر انگیزه‌های غیراخلاقی ایشان و مقاومت پاکدامنانه مهران مدیری هم از عجایب هفته گذشته بود.
اما هیچ حاشیه‌ای به‌پای شاهنامه‌خوانی مسعود فراستی در کتاب‌باز نمی‌رسد. باز جای شکرش باقی است که مسعود فراستی به این اشتباهش اصراری نورزید و برخلاف نقدهایی که بدون دیدن فیلم انجام می‌دهد، نگفت اگر شما هم می‌توانید مثل من اشتباه بخوانید بفرمایید.
از سوی دیگر در حالیکه تصاویر مهناز افشار از پوسترها و تبلیغات فیلم گیلدا حذف‌شده است، بهنوش طباطبایی هم از نمایش اولد سانگز محمد رحمانیان حذف شد. اپیزود اجرای او بانام بانو و سگ ملوس به دلیل حضور یک گربه توقیف شد. گربه را هم به لیست ممیزی‌ها اضافه کنید!

به یاد عباس جوانمرد

یادداشت این هفته را با یادی از عباس جوانمرد، پهلوان اکبر تئاتر ایران به پایان می‌بریم. عباس جوانمرد که از چهره‌های پیشرو تئاتر و نمایش در ایران بود، هفته گذشته در کانادا درگذشت. روحش شاد و یادش گرامی.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.