مجله نماوا، سحر عصرآزاد

مجموعه نمایشی «مهمونی» تازه‌ترین ساخته ایرج طهماسب؛ عضو آشنا و پای ثابت خانه ما ایرانی‌ها در ایام نوروز سه دهه اخیر است. بالاخره پس از چند سال غیبت بی‌دلیل، به لطف شبکه نمایش خانگی و پلتفرم نماوا اثری از این نویسنده- کارگردان ساخته شد و از نوروز ۱۴۰۱ پخش آن آغاز شده است.

هنرمندی که چندین دهه متوالی بی‌ادعا و بی‌منت برای چندین نسل خاطره‌سازی کرد و هنوز هم تماشای آثار حرفه‌ای او چه در تلویزیون و چه سینما همراه با یادآوری دوران طلایی این دو مدیوم در جذب دلی مخاطبانی از سنین مختلف است.

هنوز هم کاراکترهای عروسکی و زنده‌ای که او خالق‌شان بوده با تکیه کلام‌ها، رفتارها، شیرینی‌ها و طنازی‌های خاص‌شان برای مخاطب زنده، ملموس و قابل ارجاع هستند. در صدر این فهرست کلاه قرمزی و کاراکترهای به یادماندنی قرار می‌گیرند که هنوز هم به حیات خود در خاطره و ذهن مخاطب ادامه می‌دهند و چه خوب که امکانی جدید برای تجدید این خاطرات و خلق خاطراتی جدید از دریچه ذهن این هنرمند خلاق فراهم شد.

«مهمونی» هرچند از ساختار آشنای مجموعه برنامه‌های نوروزی «کلاه قرمزی و آقای مجری» بهره می‌برد، اما با ظرافت به روز و مدرن شده که یادآور اشراف این نویسنده- کارگردان به کارکردهای مدیوم‌های مختلف و البته به دست داشتن نبض مخاطب کودک و بزرگسال است. حضور تماشاگران به عنوان مهمانان واقعی در استودیو برنامه «مهمونی» که نماینده مخاطبان میلیونی در خانه‌ها هستند، از آن جمله است که به نظر می‌آید در قسمت‌های بعدی حضوری پویاتر در بخش‌های مختلف برنامه داشته باشند.

اما هسته اصلی این مجموعه نمایشی، کاراکتر آقای مجری است که در «مهمونی» به شکلی خودمانی‌تر و صمیمانه‌تر توسط کاراکترها و عروسک‌ها، ایرج طهماسب خطاب می‌شود. او با نقل مکان به خانه‌ای جدید که در همسایگی یک تالار عروسی قرار دارد، با آدم‌ها و عروسک‌های جدیدی قصه‌ساز می‌شود که همگی تازه وارد هستند.

مهمونی

از سیروس و نوروز و سهیلا؛ آدم‌هایی که از کارکنان تالار عروسی هستند تا قیمه، بچه، کته، شاباش و دی جی؛ آدم‌هایی که در شمایل عروسک امکان مانور بیشتر بر شخصیت‌ها و تیپ‌های مختلف را فراهم می‌کنند تا مگس و پشه؛ حشراتی که در شمایل عروسک قرار است تعاملی جذاب بین همه موجودات از انسان تا عروسک و حیوان و حشره ایجاد کنند و در همه آثار این نویسنده- کارگردان حضور دارند. همچنین قرار است در هر قسمت یک مهمان هم در گفت‌وگوی حضوری با آقای مجری شرکت کند تا وجه تسمیه «مهمونی» ابعاد مختلفی پیدا کند.

همچنان نخ تسبیح برقراری ارتباط دراماتیک بین این کاراکترها در لوکیشن ثابت خانه با اتاق‌های مختلف، ایرج طهماسب یا همان آقای مجری است که حکم نخ تسبیح حسی مخاطب با کلیت مجموعه را نیز برعهده دارد. کاراکتر دوست داشتنی که هرچند از اسم واقعی خود بهره می‌برد، اما با ظرافت و جزئیات هوشمندانه پرداخت شده تا شمایلی منعطف‌تر از آقای مجری را در طول این دهه‌ها به کودکان دیروز و امروز ارائه دهد.

کاراکتری که در طول ساخت سری‌های مختلف کلاه قرمزی؛ بدون آنکه از صمیمیت و باورپذیری‌اش کاسته شود، به تدریج دچار تغییراتی ملموس شد تا امروز در میانسالی (هرچند خودش به خاطر پیری عذرخواهی کرد!) دوست داشتنی‌تر، جذاب‌تر و البته برگ برنده «مهمونی» باشد.

ایرج طهماسب که مخاطب جوان و بزرگسال امروز؛ رد پای گذر روزگار خود را در سپیدی تارهای مو، چین‌های پیشانی و عطوفت و نرمی دوچندانش در مواجهه با کودکان و … از نظر می گذراند و مخاطب کودک هم با انعطاف و صمیمیت‌اش، پیام‌های اخلاقی ظریف هر قسمت را به گوش می‌سپارد.

این دو شیوه و رویکرد مختلف در همراهی گرفتن از مخاطبان نسل‌های مختلف، همچنان طهماسب و برنامه‌اش را مقبول و پذیرفتنی کرده و قطعاً در گذر قسمت‌های مختلف گیراتر و محبوب‌تر هم خواهد کرد. سریالی که به همین زودی روز پخش را در هفته به نام خود ثبت کرده است.

تماشای «مهمونی» در نماوا