مجله نماوا، نیما بهدادی مهر

پوشش‌دهی هدفمند به سلایق و خواسته‌های مخاطبان، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهبردهای فعالیت هر رسانه در اشکال ماهوی مختلف است. یعنی هر رسانه بنا بر مقتضیات زمانی و مخاطب‌شناسی که دارد برای جلب رضایت آنها تولید، پخش و انتشار برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی را در دستور کار قرار می‌دهد تا بتواند گستره‌ای عام از مردم با سلایق و نگرش‌های متفاوت را به خود جذب کند.

در این میان علاوه بر آنکه باید مرزبندی تیپیک درستی در همسویی ژانر تولیدی یا ماهیت شکلی تولیدات و برنامه‌های رسانه‌ای با زاویه دید مخاطبان وجود داشته باشد از سوی دیگر هر رسانه باید درک بالایی در جهت‌دهی و سمت پذیری از نگرش عمومی برای رونق بخشی و ارتقای کیفی محصولات رسانه‌ای از خود نمایان کند.

پلتفرم نماوا با پوشش‌دهی گسترده به سلایق عام و خاص تلاش داشته تا در مسیر کیفی و کمی سرگرمی عمومی حرکت کند. درعین‌حال همه تلاش‌های این رسانه پخش آنلاین فیلم و سریال بر این بوده تا نگرش‌های مختلف مردم را جانب‌دار باشد و بتواند برای هر سلیقه‌ای برنامه، فیلم یا سریالی داشته باشد.

نوروز امسال پس از گذرکردن از سالی تلخ و تراژیک مقارن با ماه رمضان شده است و این هم زمانی دو رویداد مهم ملی و دینی زمان مناسبی را ایجاد کرده تا سفره‌ای نوروزی از داشته‌های نماوا برای تماشا در نوروز را به شما پیشنهاد دهیم. بدیهی است نمونه‌های اشاره شده در این فهرست تنها قطره‌ای از اقیانوس است و صرفاً باتوجه‌به تفاوت رویکردهای مخاطبان تلاش شده تا از هر گونه روایی فیلم یا سریال و نیز از هر برنامه تولیدی در حوزه مستند و انیمیشن و تالک شو به مخاطبان گرامی نماوا معرفی شود تا در صورت تمایل برای تماشای آنها در تعطیلات نوروزی برنامه‌ریزی کنید.

الف/ مستندها

بازنمایی واقعیت در دل گفتمانی حقیقت محور راهبردی مهم در تولید فیلم‌های مستند است. مستندهایی که هم نمایه‌ای از شوری فطری و باطنی به‌سوی معارف حق هستند و هم می‌توانند بازگویی ای از یک رویداد یا بازتعریفی از یک شخصیت باشند. در این میان و باتوجه‌به تعطیلات نوروزی و هم‌زمانی با ماه رمضان می‌توان فهرستی دوسویه از فیلم‌های مستند را به مخاطبان پیشنهاد داد. در یک‌سوی این بسته پیشنهادی مستندهای داستانی درباره شخصیت‌های سینمایی، ورزشی یا بازروایتی از مراحل تولید و ساخت یک فیلم و سریال و نظرات مردم و عوامل تولیدی درباره آن فیلم یا سریال است و در سوی دیگر این پیشنهادها می‌توان به مستندهایی درباره بناهای تاریخی یا رویدادهای مهم ملی و بین‌المللی اشاره کرد. در ادامه برخی از برترین مستندهای متناسب با ایام نوروز و ماه رمضان را که در پلتفرم نماوا قابل‌دسترسی هستند برای تماشا پیشنهاد می‌دهیم.

گره: روایت هایی از شفا

از گذشته تا کنون موضوع توسل به ائمه اطهار برای گرفتن حاجت یکی از سوژه‌های مناسب برای بازروایت شور معنوی جاری در میان مردم بوده است. مستند گره با تمرکز روی این موضوع تلاش دارد تا داستان‌هایی از شفاگرفتن‌های زوار حرم رضوی را بازنمایی کند. تماشای این مستند را در ایام نوروز و ماه رمضان در نماوا از دست ندهید.

از ایران یک جدایی: بازتاب یک افتخار جهانی در نظرگاه عمومی

مستند از ایران یک جدایی بازتابی از نظرگاه عمومی درباره فیلم جدایی نادر از سیمین و افتخارآفرینی آن است. مسیر تولید این فیلم مستند دوبخشی است. در بخشی تمرکز بر دلایل اهمیت این فیلم، ظرفیت‌های فنی و تکنیکی آن و علت توجه جشنواره‌های جهانی به آن موردنظر سازندگان مستند بوده و در سوی دیگر بازتاب این فیلم در دیدگاه مردم ارزیابی شده است. تماشای این مستند جذاب را در نماوا از دست ندهید.

ب/ فیلم‌ها و سریال‌ها

رقابت پلتفرم‌ها در ساخت و پخش فیلم و سریال اگرچه سبب افزایش تولید در این حوزه شده؛ اما برخلاف موارد مشابه از شکل‌گیری چنین رقابت‌هایی، فضای کیفی سریال‌ها و فیلم‌ها نسبتاً استاندارد بوده و با وجود برخی کم‌وکاستی‌های آشکار از حیث پرداخت سوژه، فیلم‌ها و سریال‌هایی به مخاطبان عرضه شد که می‌توانست پوشش‌دهنده سلایق مختلف باشد. یعنی آنهایی که با سبکی از کمدی‌های عامیانه باب شده در اواخر دهه هشتاد مأنوس بودند می‌توانستند نیاز خود را با تماشای «زیر نظر»، «دینامیت»، «جادوگر» و «آنتن» برآورده سازند و آن دسته از مخاطبان که به کمدی نگاهی جدی‌تر داشتند از تماشای کمدی درام‌هایی چون «سگ بند»، «سلفی با دموکراسی»، «روزی روزگاری مریخ»، «هیولا» و «شبکه مخفی زنان» به وجد می‌آمدند. درعین‌حال دوستداران فانتزی، تعلیق و حادثه نیز طی سال ۱۴۰۱ بی‌نصیب نماندند و پلتفرم‌ها برای آنها نیز سفره مناسبی پهن کردند، از «روز صفر» و «مترجم» و «سرگیجه» تا «پوست» و «تومان» و «تی تی». در ادامه نمونه‌هایی از فیلم‌ها و سریال‌های برتر موجود روی نماوا که تا حدودی در اقناع باور حداکثری مخاطبان موفق بودند معرفی می‌شوند.

سرگیجه: پرواز حادثه در اذهان آشفته

درام سرگیجه در حلقه‌ای چرخان و زنجیروار از آشفتگی‌های ذهنی حاصل شده از حوادث روی تأثیرات هر کنش یا واکنش در زیست امروز تمرکز دارد. تمرکز سریال از همان قسمت ابتدایی بر روی سرگیجه‌ها و سردرگمی‌هایی است که ذهن جامعه امروز را به بازی گرفته و امکان یک زیست معمولی و بی‌دغدغه را از بشر سلب کرده است. در این میان شخصیت‌های سریال تداعی گران دایره‌ای انسانی هستند که در گردشی مداوم در حلقه سرگیجه‌هایی متعدد گیر افتاده‌اند و پازل‌های آنها از هر شخصیت یا رخداد تکمیل نمی‌شود و هر بار ابهامی جدید به روی پرونده هر رویداد یا شخصیتی گشوده می‌شود. تماشای این سریال برای دوستداران گونه روایی معمایی خالی‌ازلطف نیست.

مترجم: روایت تودرتویی که بوی خون می‌دهد

سریال مترجم شکل پیچیده‌تر و خواص پسندتر از یک معما را دست‌مایه خلق موقعیت‌های خود می‌کند. موقعیت‌هایی که قرار است در ذهن مخاطب پرسش ایجاد کند و زاینده تفکر باشد؛ اما درعین‌حال حواسش به جذب مخاطب حداقلی مدرن پسند نیز هست. این جمله بدین معناست که اگر سویه نگرش و سلیقه سینمایی شما در محدوده‌ای از تعلیق و معما می‌چرخد و به آثاری چون تلقین، بی‌خوابی، بریکینگ بد و دیگر فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این دسته می‌گنجند علاقه دارید شاید تماشای مترجم بتواند نیاز شما در تماشای یک سریال بومی را برآورده سازد پس تماشای مترجم را روی نماوا از دست ندهید.

آکتور: رمزهای هنرپیشگی

در میان همه سریال‌های کنونی پلتفرم‌ها، آکتور سوژه پردازی جذاب و نسبتاً نوینی دارد. تمرکز بر استعداد شگرف دو بازیگر جوان گمنام و قراردادن آنها در موقعیت‌های مختلف برای اثبات توانایی‌های درونی در هنرپیشگی، مجالی است تا جاذبه‌های تکنیکی و ارزش‌های انسانی و فرهنگی هنر بازیگری بیشتر برای جامعه نمایان شود. دیدن آکتور در روزهای نوروز را از دست ندهید.

سگ بند: شرافت سادگی در روایت

سگ بند می‌توانست راه آشنای بسیاری از کمدی‌های سال‌های اخیر را برود؛ اما هوشمندانه از آن پرهیز کرد و به سبکی مخاطب پذیر از کمدی توجه نشان داد. سبکی برآمده از شوخی‌ها و موقعیت‌های کمیک ساده و آشنا برای مخاطب عام که در تلاقی خلق شخصیت‌هایی قرار گرفت که برای جامعه آشنا بودند. تماشای سگ بند تجربه‌ای دوساعته از سرگرمی با یک فیلم شریف کمدی است.

تی تی: عالم خیال‌انگیز دختران ایران

لطافت، شاعرانگی و خیال‌بافی شخصیت تی‌تی ما به ازایی از حقیقت وجودی دختران ایران است. دخترانی در آرزوی زیستنی سرخوشانه، بدون تابوهای کهنه و دست‌وپاگیر و حضور در جامعه‌ای که هویت آنها را به همان گونه که هستند مورد پذیرش قرار می‌دهد. تی تی تلاشی برای ارجاع به سویه‌ای کم‌رنگ شده از دختران پراحساس، لطیف‌طبع و شوخ‌وشنگ است که جامعه بسته و سنتی آنها را در انزوایی از جملات فرمایشی قرار داده و با امرکردن‌های مداوم آنها را به حاشیه رانده است.

مهمونی: هزارتوی روایت‌های اجتماعی از زبان عروسک‌ها

ساخت آثاری با محوریت کاراکترهای عروسکی بازنمودی از گفتمان‌های مسلط و رایج در یک جامعه است. یعنی هر کاراکتر عروسکی در دل دیالوگ و کنش‌هایی که از خود نمایه می‌کند بازتابی از فرهنگی گفتاری یا رفتاری را نشانه گرفته است. مجموعه مهمونی که فصل دوم آن از ابتدای سال ۱۴۰۲ از نماوا آغاز می‌شود دنباله‌ای جذاب بر روایت داستان‌هایی است که در فصل اول از هر عروسک در ذهن مخاطبان جای گرفت. روایت تلخی‌ها، حسرت‌ها، کمبودها، آرزوها، هدف‌ها، مهربانی‌ها و ضیافتی از گردهمایی کاراکترهایی که از دل یک جامعه بیرون‌آمده‌اند و هر کدام بازتابی از پستوهای شهری محزون و غم‌زده هستند. بازتابی از دختران غم خورده و پر حسرتی  مانند کته که آرزوهایشان در حصار بدگمانی‌ها و افکار مریض به حاشیه رفته و خنده‌هایشان نه یک کنش انسانی که واکنشی سبک‌سرانه دانسته می‌شود، کودکان کاری که معنای کودکی را درک نکرده‌اند، پشه‌ای که بازتاب منفعت‌طلبی و فرصت‌طلبی است، مگسی که از اینجا رانده و از آنجا مانده است و کمتر به‌حساب آورده می‌شود، قیمه خانمی که همچون خاله پیرزن قصه‌های کلاسیک نقشی مادرانه و سایه‌بان گون را برای دیگر کاراکترها ایفا می‌کند، شخصیت روحی که در نهان‌خانه ذهنش کلیدواژه غربت جای گرفته و در نهایت دو شخصیت شاباش و دی جی که باید با موانع مختلفی بجنگند تا هنرشان ولو اندک و ساده باشد به چشم بیاید. تماشای فصل دوم مهمونی را از نماوا از دست ندهید.

آخرین داستان: برداشتی آزاد از روایت ضحاک ماردوش

آخرین داستان اولین انیمیشن بلند سینمایی برآمده از متون کهن فارسی است که برداشتی آزاد از داستان ضحاک ماردوش در شاهنامه فردوسی داشته و از گروه نام آشنایی از بازیگران سینمایی برای صداپیشگی شخصیت‌های خود بهره برده است. روایت اگرچه با داستان اصلی متفاوت است اما می‌تواند تداعی‌گر آشنای نبرد سپیدی و سیاهی و بازتاب نور فره ایزدی بر سرزمین ایران باشد که پس از سیاهی مطلق دوران ضحاک، آفریدون به‌پا‌می‌خیزد و تخت ستم را بر می‌کند. تماشای این انیمیشن جذاب را در نماوا از دست ندهید.