مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

برای درک دوگانگی ویل فورته، به این مورد توجه کنید: بازیگر، نویسنده و چهره سابق برنامه «پخش زنده شنبه‌شب»، ژوئیه ۲۰۲۱ در یک مراسم خصوصی در آخر هفته، با اولیویا مدلینگ ازدواج کرد تا پدر و مادرش را که به‌طور اتفاقی به ملاقات آن‌ها رفته بودند، غافلگیر کند.

دوشنبه بعد، فورته به سر صحنه تصویربرداری «مک‌گروبر» (MacGruber)، سریال جدید خود برای شبکه پیکاک بازگشت که بر مبنای یکی از بخش‌های برنامه‌ای با اجرای او در «پخش زنده شنبه‌شب» تولید ان‌بی‌سی ساخته می‌شد و فورته در آن نقش یک ماجراجوی بی‌پروا را تکرار می‌کرد. او باید در صحنه‌ای بازی می‌کرد که لازم بود کاملاً برهنه باشد.

فورته با وجود تلاش‌هایش برای خوش‌فرم بودن در آن صحنه، می‌گوید: «فکر می‌کنم از جمعه تا یکشنبه هفت پوند اضافه کردم. باد کرده بودم. درست شکل باباهای میانسال شده بودم.»

کریستن ویگ در «مک‌گروبر»
ویل فورته

فورته، ۵۱ ساله، ازهرجهت، فردی ملایم و خوش‌بیان است – به خانواده‌اش توجه دارد، حواسش به دختر ۱۰ ماهه‌اش، زویی هست و از چیزی به‌سادگی یک جفت جوراب نامعمول هیجان‌زده می‌شود. بااین‌حال، وقتی در نقش مک‌گروبر، یک قهرمان اکشن بی‌رحم که از انفجارهای متعدد و البته یک بمب در فیلم سینمایی «مک‌گروبر» (۲۰۱۰) – که از روی بخش‌های کوتاه او در برنامه «پخش زنده شنبه‌شب» ساخته شد – جان سالم به در برده است، فرو می‌رود، انگار دچار تحول می‌شود.

۱۱ سال پس از آن فیلم – با کمال تعجب فورته و البته دیگران – مک‌گروبر با یک سریال استریمینگ بازگشت که از جایی شروع می‌شود که فیلم به پایان رسید. سریال «مک‌گروبر» که ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱ آنلاین پخش شد، بار دیگر به فورته اجازه داد در قالب شخصیت مک‌گروبر، مهارت‌های رزمی ساختگی را به نمایش بگذارد، آدم‌های شرور را از بین ببرد و برخی از بی‌ادبانه‌ترین دیالوگ‌هایی را که او و همکاران ‌نویسنده‌اش می‌توانستند بنویسند، بیان کند.

پخش این سریال همچنین فرصتی برای فورته آرام و تعدادی از همکاران قابل اعتماد او فراهم کرد تا به این فکر کنند که چرا او کاملاً به این شخصیت عجیب و غریب متصل است. این سؤالی است که فورته می‌گوید گهگاه درمورد یک مسیر کاری که او آن را «پوشاندن موارد هوشمندانه‌تر در چیزهای احمقانه» می‌داند، به آن فکر کرده است، سؤالی که تصور نمی‌کند به پاسخگویی به آن نزدیک‌تر شده باشد.

او می‌گوید: «من کاملاً بیمار نیستم، اما عملاً نسبت به خیلی ‌چیزها حساسیت ندارم. مدت‌ها در درون خودم زندگی کرده‌ام، بنابراین فکر نمی‌کنم منحرف باشم. شاید فقط به خودم عادت کرده‌ام.»

شخصیت مک‌گروبر در اوایل دهه ۲۰۰۰ در «پخش زنده شنبه‌شب» معرفی شد، جایی که یورما تاکونی، نویسنده (که در ابتدا این شخصیت را به‌عنوان نقشی برای لنس آرمسترانگ مجری میهمان طراحی کرده بود) او را به‌عنوان برادر ناتنی زمخت و دست و پا چلفتی مک‌گیور، قهرمان تلویزیونی مبتکر که اولین بار ریچارد دین اندرسون در نقش او ظاهر شد، تصور کرد.

در عوض، فورته در بخش‌های متعدد که بین ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ روی آنتن رفت و متن آن‌ها را با تاکونی و جان سالومون می‌نوشت، نقش این شخصیت را بازی کرد. تقریباً در هر بخش، مک‌گروبر در حالی نشان داده می‌شد که می‌کوشد – و البته ناموفق است – یک وسیله انفجاری را خنثی کند.

«مک‌گروبر»

فورته می‌گوید: «همیشه با منفجرشدن من تمام می‌شد، اما سفر برای رسیدن به انفجار هر بار متفاوت بود.» با این‌ حال، او از حضور مکرر این شخصیت در «پخش زنده شنبه‌شب» شگفت‌زده می‌شد. او می‌گوید: «در هر مرحله از راه، به نظر می‌رسید مک‌گروبر به پایان راه رسیده است.»

در ادامه، مک‌گروبر در یک آگهی تبلیغاتی برای پپسی که در ۲۰۰۹ در جریان سوپر بول به نمایش درآمد، ظاهر شد. سال بعد، فورته در فیلمی به نام «مک‌گروبر» که فیلمنامه آن را با تاکونی و سالومون نوشت و تاکونی آن را کارگردانی کرد، بازی کرد.

فیلم از گذشته وابسته به شخصیت مک‌گیور فراتر رفت و مک‌گروبر را بیشتر به یک ارتش تک‌نفره به سبک قهرمانان اکشن دهه ۱۹۸۰ مانند رمبو و جان مک‌کلین تبدیل کرد. «مک‌گروبر» همچنین از درجه R خود نهایت استفاده را کرد و واژگانی را به کار برد که هرگز در برنامه «پخش زنده شنبه‌شب» شنیده نمی‌شود.

رایان فیلیپ که در فیلم نقش ستوان دیکسون پایپر، دوست و متحد مک‌گروبر را بازی کرد، با یادآوری تجربه حضور در اولین نمایش «مک‌گروبر» در جشنواره جنوب از جنوب غربی در مارس ۲۰۱۰ می‌گوید: «همه قهقهه‌ می‌زدند. مردم از خنده روده‌بر شده بودند و کف می‌زدند. به خودم گفتم یک فیلم موفق ساخته‌ایم؛ شاید نه در حد “خماری”، اما به یک موفقیت متوسط دست پیدا کرده‌ایم.»

اما وقتی «مک‌گروبر» در ماه می اکران شد، یک شکست تمام‌عیار را رقم زد، نقدهای منتقدان سینما بی‌رحمانه بود و فیلم به‌زحمت بیش از ۹ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخت. فورته می‌گوید او و همکارانش در ابتدا شوکه شدند، اما «همگی به طرز عجیبی به فیلم کوچک نفرت‌انگیز خود افتخار می‌کردیم.» به اعتقاد او معنادار بود که سازندگان فیلم به حساسیت‌های غریب خود نسبت به چیزهایی که بامزه می‌دانستند، پایبند ماندند.

فورته می‌گوید: «اوه، من تجربه بمب/شکست دارم – این بازی با کلمات از جنس حرف‌های مک‌گروبر نیست. من بخشی از مسیری بوده‌ام که در آن چیزهایی را تغییر می‌دهید تا سعی کنید برای مردم بیشتر قابل دسترس‌ باشد، بااین‌حال همچنان ناموفق هستید و این سخت‌ترین بخش کار است.»

او اضافه می‌کند: «ما چند هفته وقت داشتیم که هر تصمیمی را که گرفته بودیم زیر سؤال ببریم. بعد از دو هفته متوجه شدیم “می‌دانید چیست؟ چیزی را تغییر نمی‌دهیم.”»

کریستن ویگ در «مک‌گروبر»
کریستن ویگ

لورن مایکلز، خالق و تهیه‌کننده اجرایی قدیمی برنامه «پخش زنده شنبه‌شب» می‌گوید دفاع از «مک‌گروبر» و نوع کمدی آن مهم است، حتی وقتی عموم مردم با آن همراهی نمی‌کنند. مایکلز که همچنین تهیه‌کننده فیلم و مجموعه تلویزیونی «مک‌گروبر» است، می‌گوید: «فکر می‌کنم واقعاً خنده‌دار است، اما چیزی نیست که هیچ منتقد رسمی آن را تحسین کند.»

او می‌گوید: «جنس این کمدی خیلی فراتر از حد قابل قبول است. به‌گونه‌ای حماقت را در آغوش می‌گیرد که بیشتر مردم از اذعان به آن‌ها خجالت می‌کشند. مردم، کمدی با رفتار بهتر را دوست دارند، اما کمدی تخریبگر است و می‌تواند آزاردهنده باشد. رهاکننده است. شاید بیشتر با ذائقه پسرهای نوجوان جور باشد. نمی‌توان آن را توجیه کرد، بنابراین نیاز به کسی دارد که از طرف آن صحبت کند.»

با گذشت زمان، شهرت فیلم «مک‌گروبر» بیشتر و بیشتر شد. فیلیپ به یاد می‌آورد: «کمدین‌ها و فیلمسازانی را می‌دیدم که می‌گفتند، “این چیزی است که وقتی افسرده هستم دوست دارم ببینم.” شنیدم در دانشگاه‌ها یک بازی بر مبنای “مک‌گروبر” انجام می‌شود؛ هر وقت که یک نفر می‌گوید “گروبس” یک قلپ نوشیدنی می‌خورید.»

فورته در ادامه در فیلم‌هایی مانند کمدی-درام نبراسکا و سریال آخرین مرد روی زمین تولید فاکس که سالومون نویسنده و تهیه‌کننده آن بود، بازی کرد. تاکونی فیلم‌هایی مثل «ستاره‌های پاپ: هرگز متوقف نمی‌شوند (با آکیوا شفر) و سریال‌هایی نظیر «بروکلین نُه-نُه» را کارگردانی کرد.

بااین‌حال، آن‌ها هرگز ایده ساخت دنباله «مک‌گروبر» را رها نکردند. تاکونی می‌گوید: «ما ایده‌های زیادی داشتیم که در ۱۱ سال روی هم جمع شده بودند.»

به نویسندگان گفته شد پیشنهاد آن‌ها برای ساخت یک دنباله سینمایی ازنظر مالی مقرون‌به‌صرفه نیست، اما وقتی ان‌بی‌سی، سرویس استریم خود، پیکاک را معرفی کرد، یک پنجره تازه باز شد و تولید «مک‌گروبر» به‌عنوان یک سریال هشت اپیزودی در دستور کار قرار گرفت.

تاکونی می‌گوید با توجه به این فرصت جدید، هدف سازندگان «مک‌گروبر»، نه تغییر شخصیت یا رفع ایرادات فرض‌شده در فیلم، بلکه بیشتر ارائه «نسخه تقویت‌شده» فیلم بود – هنوز هم خشن و بی‌ادبانه، اما مثل یک تریلر صریح که هرگز به تماشاگر چشمک نمی‌زند یا نامعقول بودن خود را تصدیق نمی‌کند.

 کریستن ویگ، ویل فورته و رایان فیلیپ در فیلم  «مک‌گروبر» ( ۲۰۱۰ )
کریستن ویگ، ویل فورته و رایان فیلیپ در فیلم «مک‌گروبر» ( ۲۰۱۰ )

تاکونی می‌گوید: «برای ما این بخشی از شوخی است. ما یک دنیای فیلم اکشن می‌سازیم تا بعد آن را نابود کنیم و این فضا هرچه واقعی‌تر باشد، حضور این شخصیت اصلی نادرست را خنده‌دارتر می‌کند.»

قهرمان سریال «مک‌گروبر» بار دیگر خود را در موقعیت‌های خطرناک با پیامدهای جهانی و رویارویی با یک شخصیت منفی از گذشته خود می‌بیند. بازیگران سریال شامل چند چهره کهنه‌کار فیلم‌های ماجرایی غیر طنز شامل لارنس فیشبرن، بیلی زین و سام الیوت است و تعدادی از بازیگران همیشگی «مک‌گروبر» ازجمله فیلیپ و کریستن ویگ نقش‌های خود را تکرار کرده‌اند.

ویگ که از زمان بخش‌های مک‌گروبر در برنامه «پخش زنده شنبه‌شب»، نقش ویکی سینت المو، عشق زندگی او را بازی کرده، می‌گوید هر وقت با تیم سازنده نمایش کار کرده، خود را آزاد دیده است که به‌اندازه نیاز داستان مضحک باشد.

ویگ که اغلب در پروژه‌های کمدی ظاهر می‌شود، ‌می‌گوید: «شما عموماً به خودتان شک می‌کنید یا در فکر فرومی‌روید که “این خنده‌دار است؟!” وقتی با این بچه‌ها کار می‌کنم این نگرانی را ندارم. کاملاً به آن‌ها اعتماد دارم. فقط می‌گویم، “هر چی نوشتید، من می‌گویم.”»

و هیچ‌کس بهتر از خود فورته تجسم آن ابزورد بودن بیش‌ازحد نیست. ویگ می‌گوید: «در بهترین حالت، هیچ خودآگاهی نیست.»

سالومون فورته را از وقتی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس دانشجو بودند می‌شناسد. او می‌گوید بازی در نقش مک‌گروبر به دوستش مکانی برای بیان خلاقانه‌ فراهم می‌کند که در حالت دیگر در زندگی شاد روزمره‌اش نمی‌گنجد.

سالومون می‌گوید: «این بهترین راه برای اوست که همه‌چیز را بیرون بریزد. برای ویل واقعاً مهم است به حرف مردم گوش بدهد و کاری کند آدم‌ها در حضور او احساس راحتی کنند. چیزهای زیادی در مغز او می‌گذرد و مک‌گروبر یک دریچه‌ را باز می‌کند. او با موقعیت‌هایی که مک‌گروبر باید در آن قرار بگیرد احساس راحتی می‌کند.»

ویل فورته در «مک‌گروبر»
ویل فورته

خود فورته می‌گوید تنها تا حدی با این شخصیت همذات‌پنداری می‌کند: «من سعی می‌کنم یک آدم خوب و محترم باشم. من در زندگی خصوصی‌ گلوی هیچ‌کس را نمی‌بُرم!»

او اضافه می‌کند: «ما در این سریال کارهای کثیف زیادی می‌کنیم، اما باور کنید یا نه، خودمان نقش پلیس را برای خودمان داریم. مواقعی هست که می‌گوییم، “نه، این خیلی بد است، قطعاً فراتر از حد است.”»

فورته می‌گوید با خوشحالی منتظر پخش سریال «مک‌گروبر» بود تا ببیند برخی از زشت‌ترین شوخی‌‌های آن با چه واکنشی روبرو می‌شود. او همچنین می‌گوید نسبت به تأثیر این سریال بر جایگاه اجتماعی مادرش نگران است.

او می‌گوید: «مامان من چند دوست داشت که در ۲۰۱۰ به سینما رفتند و فیلم ما را دیدند و بعد به خاطر فیلم دوستی خود را با او قطع کردند که خیلی دیوانه‌وار است. او چند دوست نسبتاً بی‌طرف هم داشت که ما با “نبراسکا” آن‌ها را برگرداندیم. حالا این دوباره باعث جدایی می‌شود. سریال “مک‌گروبر” مامانم را به دردسر می‌اندازد.»

منبع: نیویورک تایمز (دیو ایتزکاف)

تماشای سریال «مک‌گروبر» در نماوا