مجله نماوا، مهگان فرهنگ

علت‌های فردی، آموزشی و مدل تربیتی خانواده‌ها همیشه در رفتار بچه‌ها و در ادامه بزرگسالی، باعث بروز رفتارهای آن‌هاست. ایرج طهماسب در مجموعه‌ی «مهمونی» به بسیاری از رفتارهای دوران کودکی می‌پردازد. از ویژگی‌های فردی گروهی که با آن‌ها همکاری دارد، عروسک‌ها تا ویژگی‌های مهمان‌هایش، به موشکافی بسیاری از مسایل اخلاقی، رفتاری پرداخته و به نکات روانشناختی آن‌ها می‌پردازد.

مهمان‌هایی ‌که در مجموعه‌ی «مهمونی» حاضر می‌شوند هر کدام عادت‌هایی دارند و از همه مهمتر هر کدام توانایی‌ها و رفتارهایی که براحتی از این قابلیت‌ها و به بهترین شکل برای گفت‌وگو، کسب تجربه، آموزش و یادگیری و همچنین خاطرات خوش استفاده می‌شود.

مواجهه‌ی مهمان‌ها با هر کدام از عروسک‌ها و شخصیت‌ها بسیار جالب است. حضور افراد محبوب و دوست‌داشتنی و نگاه‌های متفاوتی که می‌تواند به مهمان‌هایی که به سلبریتی معروف هستند را درمیان آن‌ها دید. ایرج طهماسب با دعوت چهره‌هایی که بسیار خودمانی هستند به مخاطب خود، یاد می‌دهد که هنرمند و یا افراد برتر، همان‌هایی هستند که با فروتنی و اخلاق خوب، محبوب‌ترند.

ضمن اینکه شخصیت‌های مجموعه نیزهرکدام با اخلاق و رفتار خود به نوعی از رفتار و شخصیت‌پردازی یا قشری از اجتماع می‌پردازند. در این میان شخصیت بچه که پرسرو صداترین شخصیت این مجموعه هست، با هر حضورش به نکات بسیاری درارتباط با مسایل کودکان، دوران کودکی و زندگی آن‌ها اشاره دارد. بچه از ورودش به مجموعه تا به حال تغییراتی کرده و حالا در میان خانواده‌ی «مهمونی» و ایرج طهماسب جایگاهی برای خودش دارد. ایرج طهماسب هم در مواجهه با بچه که هنوز تحت تاثیر خلق و خوی کوچه و خیابانی‌اش است، با مهربانی و توجه رفتار می‌کند، در مواقعی که عصبانی می‌شود، سعی می‌کند او را کنترل کند و به او بگوید که باید کلمات نرم و لطیف به‌کار ببرد. مهمتر این است که بچه در این میان برخی از واژگان خوب را نیز یاد گرفته است.

مهمونی

دوست دارد به مهمان‌ها نشان دهد که اوهم بلد است و کوچک نیست. دراین میان ایرج طهماسب، نه مهربانی زیاد برایش به خرج می‌دهد و نه از دریچه‌ی تندی و تنبیه با او رفتار می‌کند. اما دراین میان تذکرهای به موقع او مانند یک معلم یا بزرگتر باهوش ومهربان است.

آقای طهماسب از قابلیت‌ها و توانایی‌های مهمان‌هایش نیز، برای تاثیرگذاری بر مخاطب استفاده می‌کند. قسمت دهم از فصل یک مجموعه «مهمونی» یکی از بهترین‌های مواجهه با مهمان است. در این قسمت با حضور پژمان جمشیدی، که ابتدا به‌دلیل سابقه‌ی ورزشی و سپس به لحاظ اخلاقی و اجتماعی فردی محبوب است، فضا طنازی‌های خاص خودش را دارد. بده‌بستان‌هایش با بچه از نوع ورزشی و متفاوت است و در مقابل او کوتاه نمی‌آید. باز همان بحث خرید گل که در میان همه‌ی مهمان‌ها وجود دارد، اینجا هم وجود دارد و گفت‌وگوهایش درباره‌ی کودکی و عادت‌هایش نیز بسیار جذاب است. در گفت‌وگو با ایرج  طهماسب نیز به بسیاری از آداب و عادت‌هایی چون: آداب نشستن، غذا خوردن و دیگررفتارهای اجتماعی و… اشاره می‌کنند.

پژمان جمشیدی با هیجان فوتبالی، روپایی زدن با توپ، باب گفت‌وگو و حتی یکی بدو کردن با بچه را در برنامه به جریان انداخت و با شیطنت‌های ورزشکاری با بچه که حالا به‌خاطر حضور پژمان جمشیدی کاپشن ورزشی پوشیده است، به بازنمایی یکی از هیجان‌های دوران کودکی که آرزوی روبرو شدن کودکان با یک قهرمان ورزشی است، را نشان داد.

بچه‌ی مجموعه‌ی «مهمونی» از طرفی دوست دارد مانند او باشد و او را دوست دارد و از طرفی همچنان خلق و خویش به سراغش می‌آید و او را عصبی می‌کند. که در این میان آقای طهماسب به خوبی این میان را می‌گیرد.

خودنمایی‌ها و بهانه‌گیری‌های بچه در «مهمونی»، مانند تمام بهانه‌گیری‌ها و خودنمایی‌های کودکان می‌تواند ناشی از عدم توانایی آن‌ها در بیان احساسات و انتظاراتشان باشد؛ چراکه کودکان گاه درک خوبی از محیط و فضای زندگی‌شان دارند، اما توان بیان آن را ندارند. به همین شکل است که شیوه‌های محتلف در اخلاق و رفتار بچه‌ها، می تواند بروز کند.

مهمونی

کودک، کودک است و نیازهای خاص خودش را دارد. نکته کلیدی اینجاست که زمان مواجهه‌ی نق‌زدن کودکان، او نیاز دارد یک کودک دیگر در مقابل او قرارگیرد نه یک بزرگسال با تذکر و…

زمانی که بچه نق می‌زند به‌ویژه قبل از خواب و چیزهایی را مطالبه می‌کند. آقای طهماسب به بچه می‌گوید که باید الان بزرگترت تو را ببوسد تا بخوابی و بعد بچه را در آغوش می‌گیرد و او را می‌بوسد.

بهانه‌گیری در همه‌ی کودکان و دوران کودکی وجود دارد و تا حدودی می‌تواند طبیعی باشد. دلیل آن هم عدم رشد اجتماعی کودکان است. آقای طهماسب درمواجهه‌ی مهربانانه و صبورانه با بچه، این مهم را یاد آوری می‌کند که باید موشکافانه به رفتارهای کودکان نگاه کرد، گفت‌وگو کرد، حتی اگر لازم باشد به آن‌ها نه گفت. اما از مهربان بودن نباید فاصله گرفت. شاید اشاره به همان جمله‌ی زیبایی که ایرج طهماسب در ابتدای قسمت دهم می‌گوید، بسیار زیبا باشد. که دادن یک گل یا یک هدیه‌ی کوچک باعث می‌شود که دوستی‌تان دوام داشته باشد. این خودش نوعی بیان محبت و مهربانی است.  

تماشای «مهمونی» در نماوا