مجله نماوا، عماد عبودزاده

در سینمای ایران که مخاطب به دغدغه‌های اجتماعی، فضاسازی خشن، چرک و شخصیت‌های به ته خط رسیده عادت کرده است، فیلم «تی تی» مسیر کاملاً متفاوتی را رفته و اثری گرم و دوست‌داشتنی با مایه‌هایی از فانتزی در فضاسازی و شخصیت‌پردازی رسیده است که می‌تواند حال و هوای مخاطب خود را عوض کند و حداقل به مفهوم زندگی، امیدوارانه بنگرد.

ترکیب سه بازیگر اصلی فیلم، به خوبی به نتیجه رسیده و در کنار پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا که توانایی آنان برای عموم مخاطبان تئاتر و سینما ثابت شده، الناز شاکردوست به شخصیت اصلی اثر به معنای واقعی کلمه روح و جان بخشیده است. شاکردوست با ایفای این نقش نشان داده مانند سال‌های اخیر می‌توان برای نقش‌های سخت و پیچیده به درستی روی او حساب کرد.

شخصیت تی تی خاص‌ترین زن در میان آثار آیدا پناهنده است. او زنی با ویژگی‌ها و شخصیت تازه در سینمای ایران به شمار می‌رود، او کمی شعبده می‌داند و گاهی حقه‌هایی جادویی می‌زند؛ زنی تنها که رسالت او در این دنیا فرزندآوری برای دیگران است و دیوانه‌ای که یک شب تا صبح در دریا شنا می‌کند و آرزویش این است که حال ابراهیم بهبود یابد.

این اثر با دو ساخته پیشین پناهنده، یعنی «ناهید» و «اسرافیل»، ویژگی‌های مشترکی دارد؛ همچون تمرکز روی زنان و جغرافیای قصه که هر سه در شمال ایران و با چشم‌اندازهایی از دریا، جنگل و طبیعت روایت شده است. فضاهای عاشقانه و دراماتیک در این نوع آثار، تأثیر روانی بسیار خوبی بر روی مخاطبان گذاشت. استفاده از لهجه‌ها، لباس‌های محلی و لوکیشن‌های جذاب و طبیعی این تأثیرگذاری را دوچندان کرده است.

مهم‌ترین نکته درباره «تی تی» این است که مخاطب به واسطه زاویه نگاهی که کارگردان و نویسنده به او می‌دهد، متوجه اطرافش می‌شود. شخصیت تی تی یا هر انسان دیگری قرار است آنقدر بزرگ شود تا بتواند تصمیمات زندگی خود را به تنهایی بگیرد.

تماشای «تی تی» در نماوا