مجله نماوا، نغمه خدابخش

اگر هنوز تماشای این سریال را آغاز نکرده‌اید، این نوشته بخش‌هایی از داستان را لو می‌دهد

سکانس آغازین، قبرکنی که در حال کندن قبر است و نمایی از قبرستان، دو نفر اسیر در دست یک فرد و شکنجه‌های نامتعارف صرفا جهت تذکر، کارخانه‌ای بزرگ به ریاست یک زن و اشاره‌ای به ازدواج دوم و مشکلاتش، چند برادر با روحیات متفاوت و در عین حال مرتبط با کارخانه مذکور و مدیرش، دختر کافه‌دار با بیماری نامعلوم، باندی ظاهرا خلافکار با رئیسی قدرتمند و فردی تحت اوامر او، رابطه نامعلوم دختر دانشجو با مردی که همسن پدر اوست و در سکانس پایانی فلاش‌بک از وقوع یک فاجعه در سال‌ها پیش. مجموعه اینها اجزای تشکیل‌دهنده قسمت اول از سریال تازه به نمایش درآمده سریال حرفه‌ای در نماوا به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده هستند.

سریال «حرفه‌ای» مخاطب را در مقابل شخصیت‌های متعدد و پیچیده با قصه‌هایی به ظاهر معماگونه قرار می‌دهد. برخلاف انتظار بیننده معرفی کاملی از کاراکترهای خود در قسمت اول ندارد و این‌گونه مخاطب را مشتاق و کنجکاو برای دنبال کردن قسمت‌های بعدی نگه می‌دارد. علاوه بر طرح قصه‌هایی تودرتو و پیچیده در بخش انتخاب بازیگران هم به گونه‌ای عمل شده که کنجکاوی مخاطب دو چندان شود. حضور بازیگرانی چون سیروان خسروی و زانیار خسروی دو برادر صاحب نام در عرصه موسیقی که هر کدام سابقه بازیگری کوتاهی در کارنامه خود دارند (سیروان حضوری کوتاه در فیلم «سوت پایان» به کارگردانی نیکی کریمی دارد و زانیار با حضور در فیلم «برف روی کاج‌ها» ساخته پیمان معادی و سریال «عشق تعطیل نیست» اثر بیژن بیرنگ)، از دیگر المان‌های کنجکاوی‌برانگیز برای طرفداران این دو خواننده است. همچنین حضور بازیگرانی چون سارا بهرامی و علی مصفای گزیده‌کار نشان از انتخاب درست یک کارگردان برای دیده شدن اثرش دارد. نقش‌آفرینی قابل توجه بازیگر تازه‌کار در نقش «سینا» با بازی مرتضی تقی‌زاده در دو سکانس کوتاه در قسمت اول از دیگر نکات قابل توجه در بخش بازیگری در این مجموعه است.

مصطفی تقی‌زاده مجموعه‌ای از فیلم کوتاه و نیمه‌بلند در کارنامه هنری خود دارد و در سال ٩۵ موفق به ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان «زرد» شد. به نظر می‌رسد وی در اولین تجربه سریال‌سازی در بخش نمایش‌خانگی سعی در عملکردی حرفه‌ای داشته و می‌توان امید به تماشای اثری متفاوت و خلاقانه داشت.

تماشای سریال حرفه ای در نماوا