مجله نماوا: بعد از ویدئوی معرفی آثار سینمای ایران در دهه‌ی شصت، به‌سراغ مرور سبک‌های مختلف فیلم‌سازی در دهه‌ی هفتاد می‌رویم؛ دهه‌ای که با فراموشی روزهای سخت جنگ تحمیلی شروع شده و تحت‌تأثیر سیاست‌های دولت پنجم و ششم، به فضاهای جدید سینمایی میدان می‌دهد.

جنس مواجهه با هر حادثه‌ای درطول زمان تغییر می‌کند. در دهه‌ی شصت، آثار سینمایی دفاع مقدس، بیش‌تر به‌دنبال روایت درگیری‌های میدان نبرد بودند. در دهه‌ی هفتاد اما، با فاصله‌گرفتن از روزهای بحران، فیلم‌سازان بسیاری به‌‌سراغ لحن‌ها و رویکردهایی تازه در داستان‌های دفاع مقدس رفتند. «آژانس شیشه‌ای» اولین پیشنهاد تماشای ما در این ویدئو است. این فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا در نیمه‌ی دهه‌ی هفتاد، مصداق مهم و روشنی از اضافه‌شدن زیرژانری جنگی به سینمای دفاع مقدس است که به روزگار بعد از جنگ و تبعات روحی و روانی آن می‌پردازد. «لیلی با من است» هم مثال دیگری از چرخش فیلم‌های دفاع مقدس از فضای جنگی غالب در دهه‌ی شصت به‌سمت ژانرها و دستورزبان‌های مختلف سینمایی در دهه‌ی هفتاد است.

اتفاق ویژه‌ی دیگری که در سینمای دهه‌ی هفتاد رخ می‌دهد، تولید فیلم‌هایی درباره‌‌ی کودکان و نوجوانان است. سینمای ایران، برای اولین‌بار در این دهه است که به‌شکلی جدی و ادامه‌دار، متوجه ظرفیت‌های داستانی مربوط به گروه کودکان و نوجوانان می‌شود. «خواهران غریبِ» کیومرث پوراحمد و «رنگ خدا»یِ مجید مجیدی دومورد از این فیلم‌ها هستند. رسول صدرعاملی هم داستان‌های دخترانه‌ی عمر سینمایی‌اش را از همین دهه و با «دختری با کفش‌های کتانی» شروع می‌کند.

ضلع دیگر بررسی روندهای مهم سینمای دهه‌ی هفتاد، ظهور مهم‌ترین بازیگران زن سینمای بعد از انقلاب، در این دهه است. بعد از موفقیت نیکی کریمی با فیلم «عروس» در آخرین روزهای دهه‌ی شصت، در دهه‌ی هفتاد سیاست‌های دولت وقت به ظهور دیگر ستاره‌های زن در سینمای ایران کمک محسوسی کرد. «شیدا» و «آب و آتش» دو پیشنهاد ویدئوی نماوا از دهه‌ی هفتاد هستند که در تبدیل‌شدن لیلا حاتمی به یک ستاره‌ی سینمایی، درکنار فیلم مهم و معروف‌تر «لیلا»، نقش مهمی داشتند. «شوکران»، «پارتی» و «آبی» هم سه پیشنهاد برای مرور روند چهره‌شدن هدیه تهرانی در این دهه هستند؛ بازیگری که از همین دهه‌ی هفتاد کارش را در سینمای ایران شروع کرد و خیلی زود به یکی از مهم‌ترین چهره‌های سینمای ایران تبدیل شد.

«اعتراض»، «درخت گلابی»، «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما»، «نیاز»، «آدم برفی» و «سام و نرگس» هم دیگر پیشنهادهای ما هستند که هرکدام به روشن‌شدن بخش‌هایی از مختصات سینمای دهه‌ی هفتاد کمک می‌کنند.
شما می‌توانید همه‌ی فیلم‌های پیشنهادی این ویدیو را روی سایت یا اپلیکیشن نماوا تماشا کنید.

متن: محمدحسین گودرزی
گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: حسین اکبری