تقریبا هفت هفته قبل از تاریخ ۱۷ جولای، کمپانی وارنر برادرز پیش‌نمایش فیلم انگاشته Tenet جدیدترین ساخته کریستوفر نولان، را منتشر کرد تا طرفداران سینما را برای بازگشتن به سالن‌های سینما هیجان‌زده کند. که البته همین‌طور هم شد، اما باید به این نکته‌ نیز توجه کرد که کمپانی‌های فیلم‌سازی نیز نمی‌توانند شرایط ماه‌های آینده را پیش‌بینی کنند،‌ به همین‌دلیل هیچ تاریخ اکرانی در این پیش‌نمایش اعلام نشده است.
جابه‌جا شدن تاریخ‌ اکران فیلم‌ها در چند ماه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها اتفاقی عادی است. کمپانی‌های ای‌ام‌سی و سین‌مارک مشتاق بهتر شدن اوضاع و اکران فیلم انگاشته Tenet هستند،‌ اما دلایل کافی وجود دارد که به ما نشان می‌دهد نباید خیلی به تاریخ اکران این فیلم با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری در ماه جولای، امید داشت.

همچنین بخوانید:
آیا فصل پنجم مجموعه تلویزیونی شرلوک Sherlock ساخته خواهد شد؟

پروژه‌ای پرخرج

بودجه فیلم انگاشته Tenet با محاسبه تبلیغات آن چیزی در حدود ۳۵۰ میلیون دلار است و این فیلم، فیلمی مستقل و خارج از یک مجموعه فیلم است. درست است که نام نولان به تنهایی ارزش زیادی به این فیلم اضافه کرده است، اما نمی‌توان مانند‌ فیلم‌های مجموعه‌ای، مانند ساخته‌های مارول، فروش بالایی برای آن پیش‌بینی کرد. با این‌حال اکران آن در ۱۷ جولای، انگاشته Tenet‌ را جزو اولین فیلم‌های اکران شده در سینما پس از وقفه‌ای طولانی قرار می‌دهد. از آن‌جایی که اکثر سالن‌های سینما در آمریکا این فیلم را نمایش خواهند داد، فاصله‌گذاری اجتماعی تاثیر منفی بر فروش آن نخواهد گذاشت.

نداشتن نشست خبری ویژه

فیلمی با حضور ستاره‌ای محبوب، جان دیوید واشنگتن در نقش اصلی داستان، نیازمند مارکتینگ و تبلیغات دقیق، مخصوصا در کشورهای دیگر از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی است که به دلیل شرایط فعلی، این امکان وجود ندارد.

تاثیر فاصله‌گذاری اجتماعی بر تجربه رفتن به سینما

طرفداران فیلم و سینما از شلوغی سینما نیز لذت می‌برند. حالا این سوال مطرح می‌شود که با وجود قانون جدید و اجازه فروش تنها ۲۵ درصد صندلی‌های سالن سینما، فاصله‌گذاری اجتماعی چه تاثیری بر تجربه دوستداران سینما خواهد گذاشت.

نسخه آی‌مکس

فیلم‌های کریستوفر نولان همیشه از نظر صوتی و تصویری از کیفیت بالایی برخوردار هستند. انگاشته Tenet نسخه‌ ساخته شده با سیستم آی‌مکس نیز دارد و به همین دلیل قیمت بلیط‌های آن بالاتر است. با این وجود سالن‌های محدودی قابلیت پخش نسخه آی‌مکس آن را دارند و با توجه به قانون ۲۵ درصد سالن سینما، به فروش بلیط‌های نسخه آی‌مکس ضرر زیادی وارد خواهد شد.

آیا دنیا آماده است؟

انگاشته Tenet

برخی سینماهای آمریکا دوباره مشغول به کار شده‌اند و امید است که در ماه جولای تمامی سینماها فعالیت خود را آغاز کنند. کمپانی وارنر برادرز امیدوار است که بیشتر سالن‌های سینما در کشورهای مختلف تا تاریخ ۲۳ جولای آغاز به کار کنند. اما با توجه به این‌که هر کشور قوانین مخصوص خود را دارد، نمی‌توان به درستی تاریخی را مشخص کرد. دو کشور ایتالیا و ژاپن تاریخ بازگشایی سینماها را ۱۸ سپتامبر اعلام کرده‌اند. انگاشته Tenet فیلم آغاز‌کننده جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، که قرار است از تاریخ ۲ سپتامبر تا ۱۲ سپتامبر برگزار شود، خواهد بود.

نیویورک و لس‌آنجلس

به دلیل نبودن رقابت جدی، برخی کمپانی‌های فیلم‌سازی تاریخ اکران تابستانی را برای فیلم‌های خود اعلام کرده‌اند. با این‌حال هنوز وضعیت سینماهای لس‌آنجلس و نیویورک مشخص نیست. با این‌که جمعیت این دو شهر در نهایت ۶ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد، اما به دلیل وجود سالن‌های بزرگ سینما و قیمت بالای بلیط‌های آن، نبودن آن‌ها در لیست سینماهای فعال کشور، ضرر زیادی به فروش تمامی فیلم‌ها وارد می‌کند. تنها در صورت بازگشایی سینماهای لس‌آنجلس و نیویورک، کمپانی وارنر برادرز در تاریخ ۱۷ جولای جدیدترین ساخته خود را اکران خواهد کرد.

علت و معلول

با آغاز به کار بسیاری از مشاغل، رشد تعداد مبتلایان به این ویروس نیز قابل پیش‌بینی است. اما میزان و شدت آن مشخص نیست، بنابراین احتمال به تعویق افتادن برگزاری مراسم و یا هر فعالیت اجتماعی گروهی دیگری وجود دارد.
ممکن است نولان به اکران شدن فیلمش در تابستان امسال راضی شود، اما کمپانی سازنده این فیلم به آمدن روزهای بی‌استرس‌تر امید دارد. اگر وارنر برادرز تصمیم به تعویق انداختن اکران انگاشته Tenet بگیرد، ضرر زیادی به سالن‌های سینما، که در انتظار اکران این فیلم مهم بودند، وارد خواهد شد. با این‌حال تغییر دادن تاریخ اکران فیلم چندین هفته مانده به زمان نمایش آن نیز در نهایت تاثیر منفی بر فروش آن خواهد داشت.
این مطلب از نوشته تام بروگمن در سایت ایندی‌وایر گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.