مجله نماوا، محمد تقی‌زاده

«پینوکیو»ی گیرمو دل‌تورو جدیدترین اقتباس از داستان «پینوکیو» نوشته کارلو کلودی ایتالیایی است که تابه‌حال سه اقتباس دیگر از این داستان در سینما به نمایش درآمده است. نخستین نسخه این قصه در سال ۱۹۴۰ توسط کمپانی دیزنی، دومین در سال ۱۹۷۶ توسط کارگردان ژاپنی و سومین نسخه نیز همزمان با دل تورو از سوی رابرت زمه‌کیس ساخته‌شده که از اهمیت این قصه جذاب در دنیای سینما حکایت دارد. ناگفته نماند که پویانمایی‌ها و فیلم‌های دیگری نیز از این قصه الهام گرفته شده‌اند، اما به اهمیت و محبوبیت اقتباس‌های فوق نبودند.

دل تورو که در سال ۲۰۱۷ برای «شکل آب» اسکار بهترین کارگردانی را از آن خود کرده بود، کار روی پروژه «پینوکیو» را علاقه ازلی ابدی‌اش به این قصه عنوان کرده و با نگاه فانتزی و متفاوتش سرانجام موفق شد پس از چندین وقفه و تاخیر، این اثر را در سال ۲۰۲۲ به نمایش عمومی درآورد.

نسخه ۲۰۲۲ «پینوکیو» متعلق به دل تورو، جنبه‌های فلسفی و عمیق قصه اصلی کارلو کلودی را حفظ و مفاهیم ماندگار و تأثیرگذاری چون مرگ، عشق، تولد و زندگی در این انیمیشن کودکانه طراحی‌ کرده است. شخصیت پینوکیو در این اثر سه مسیر متفاوت را برای زندگی انتخاب می‌کند؛ به سیرک و درآمدزایی می‌رود، به ارتش و میهن‌پرستی روی می‌آورد و در نهایت به پدربزرگ خود باز می‌گردد و یک عشق انسانی را تجربه و باعث تحول شخصیت ژپتو می‌شود. تحول اصلی پینوکیوی دل تورو در کاراکتر ژپتو صورت می‌گیرد جایی که این پیرمرد نگاهش از پینوکیو به‌عنوان فردی جایگزینی برای پسر دست رفته‌اش را به پینوکیوی مستقل با هویت شخصی‌ تغییر می‌کند و به قول خود شخصیت پینوکیو، خودش را برای خودش می‌خواهد.

بااینکه در «پینوکیو»ی ۲۰۲۲ متعلق به کارگردان مکزیکی خبری از دو شخصیت جذاب «روباه مکار» و «گربه نره» خبری نیست اما جذابیت‌های بصری، جزئیات شخصیت‌پردازی و مهارت‌های کارگردانی منحصربه‌فردی در این نسخه وجود دارد تا جاییکه این انیمیشن را در حد بهترین انیمیشن سال و شانس اول اسکار ۲۰۲۳ ارتقا داده است. ناگفته نماند در این اثر نیز آنتاگونیستی همچون «کنت ولپ» با صداپیشگی کریستف والتس و در نقش شخصیت تیپیکال و سمپاتیک ایفای نقش می‌کند که قرار است با قدرت و ثروت خود پینوکیوی ساده‌دل را فریب داده و مسیر زندگی‌اش را متحول کنند.

صداپیشگان «پینوکیو» ۲۰۲۲ یکی دیگر از جذابیت‌های این انیمیشن است که تماشای نسخه دوبله‌شده آن را تلف‌شده و ناخوشایند کرده است. حضور هنرپیشگان جذابی چون تیلدا سوئینتن در نقش «وود اسپرایت» پری جادویی خردمند، کیت بلانشت در نقش «سپتازاتورا» دستیار میمون کنت ولپ و «کریستف والتس» در نقش «کنت ولپ» یک اشراف‌زاده بلندپرواز از جمله جذابیت‌های صوتی این انیمیشن جذاب است که تصور تماشای دوبله اثر را نیز غیرممکن می‌سازد!

در کل باید «پینوکیو» ساخته گیرمو دل تورو را اثری تحسین برانگیز بر شمرد که علاوه بر کودکان، بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و علاوه بر دوستداران سینما، منتقدان و داوران را نیز مجذوب کرده و گمانه‌زنی‌ها برای موفقیت آن در اسکار ۲۰۲۳ کم نیست!

تماشای «پینوکیو» در نماوا