مجله نماوا: فیلم «قهرمان» تازه‌ترین اثر اصغر فرهادی، فیلم‌ساز محبوب و بین‌المللی سینمای ایران است که با حضور در تازه‌ترین جشنواره‌ی کن بار دیگر توجه سینمای جهان را به این فیلم‌ساز جلب کرده است. فرهادی در بخش تهیه‌کنندگی این فیلم، با الکساندر ماله‌-گیِ فرانسوی هم‌کاری کرده است.
اصغر فرهادی با پروژه‌ی جدایی نادر از سیمین، شهرت سینمایی‌اش را به بیرون از مرزهای ایران رساند. او در ادامه، روند یکی‌درمیانی را در فیلم‌سازی در اروپا و ایران پیش گرفت. ابتدا فیلم گذشته را در فرانسه ساخت و بعد با کارگردانی فیلم فروشنده، به فیلم‌سازی در ایران بازگشت. سپس یک فیلم در اسپانیا ساخت و حالا، با قهرمان، بار دیگر در آستانه‌ی پنجاه‌سالگی و بعد از دو دهه فعالیت در سینما، به فیلم‌سازی در ایران و این‌بار در شیراز بازگشته است.
در خلاصه‌ی داستان فیلم قهرمان آمده که رحیم به علت بدهی در زندان است. او وقتی به مرخصی کوتاه‌مدتی می‌آید، تلاش می‌کند تا بدهی‌اش را بپردازد. هم‌زمان با این اتفاق، همسر رحیم، کیف پولی پیدا می‌کند که می‌تواند بدهی‌های رحیم را جبران کند. اما رحیم نمی‌پذیرد و دیگران به‌دنبال این تصمیم او، به کمکش می‌آیند.
مهم‌ترین نکته‌ای که خلاصه‌ی داستان قهرمان درباره‌ی فیلم جدید اصغر فرهادی در اختیار ما می‌گذارد، نگارش فیلم‌نامه‌ی قهرمان برمبنای «دو راهی‌های اخلاقیِ» رایج در سینمای این کارگردان است.
نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی فیلم قهرمان، حضور چندین‌ بازیگر شناخته نشده در این پروژه‌ی کنجکاوی‌برانگیز است که در کنار امیر جدیدی، محسن تنابنده و فرشته صدر عرفایی و سارینا فرهادی، در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. استفاده از بازیگران جدید، یک وجه همیشه‌حاضر در آثار فرهادی است. سحر دولتشاهی برای اولین‌بار در سینما، جلوی دوربین فرهادی در چهارشنبه‌سوری رفت. هم‌چنین پیمان معادی و مانی حقیقی با درباره الی از سینماگران پشت‌صحنه به بازی‌گرانی محبوب تبدیل شدند؛ و فرید سجادی حسینی ثابت کرد این خصیصه در سینمای فرهادی سن‌وسال هم نمی‌شناسد و حضورش در فروشنده او را به بازیگری پرکار در سینمای ایران بدل کرد.
از قهرمانِ اصغر فرهادی، بعدازظهر سه‌شنبه ۲۲ تیرماه برای نخستین بار در کن ۲۰۲۱ رونمایی می‌شود.

متن: محمدحسین گودرزی
گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: حسین اکبری