مجله نماوا: همشهری کین، ساخته‌ی اورسون ولز یکی از آثار مهم تاریخ سینما است که همواره کنجکاوی‌ها و گمانه‌ها درباره‌ی نحوه‌ی ساخت آن، به‌اندازه‌ی تحلیل‌های خود فیلم، طرفدار داشته است.
در سال ۲۰۲۰، دیوید فینچر کارگردان مشهور سینما که درمیان تماشاگران ایرانی با آثاری چون هفت و سرگذشت عجیب بنجامین باتن شناخته می‌شود، پروژه‌ی بزرگ منک را در ادامه‌ی گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی نقش خالقان اصلی فیلم همشهری کین، کارگردانی کرد.
داستان فیلم منک، درباره‌ی هم‌کاری هرمن مَنکه‌ویتس با دست‌اندکاران تهیه و تولید هالیوود، در زمان نگارش فیلم‌نامه‌ی همشهری کین و نقش و سهم این نویسنده در شکل‌گیری داستان بزرگ‌ترین فیلم تاریخ سینماست.
ظرفیت‌های داستانی و بصری فیلم منک به گونه‌ای‌ست که دو طیف متفاوت از تماشاگران فیلم‌های سینمایی، می‌توانند با آن، ارتباط برقرار کنند. نخست تماشاگران همیشگی فیلم‌های تاریخ سینما که با مناسبات پشت صحنه‌ی هالیوود در آثار دهه‌ی سی و چهل میلادی آشنایی دارند و شخصیت‌های فیلم منک و کارهای‌شان در سینما را می‌شناسند و طیف دیگر تماشاگران که روایت تاریخی فیلم منک از عصر طلایی هالیوود را نمی‌شناسند، می‌توانند از روایت جذاب اثر درباره‌ی زندگی یک نویسنده‌ی حرفه‌ای و صحنه‌پردازی‌های باشکوه فیلم لذت ببرند. شخصیت اصلی فیلم، نویسنده‌ای‌ست با بازی گری اولدمن با گرایشات سوسیالیستی که زندگی در لحظه را به دوراندیشی عقل‌گرایانه ترجیح می‌دهد و بداهه‌گوی قدرت‌‌مندی‌ست. هرمن منکه‌ویتس، قادر است در کسری از ثانیه، با تیزترین جملات، به‌شکلی طنازانه، مقابل استدلال‌ها و مناسبات سرمایه‌دارها بایستد.
آماندا سایفِرِید، لی‌لی کالینز و تاپنس میدلتن از جمله بازیگران منک هستند که در کنار درخشش گری اولدمن در نقش اصلی فیلم، ایفای نقش می‌کنند. اولدمن برای اجرای دقیقش در این فیلم، نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر مرد شد.
شما می‌توانید نسخه‌ی دوبله‌شده‌ی فیلم منک را روی نماوا تماشا کنید.

متن: محمدحسین گودرزی
گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: حسین اکبری

تماشای این فیلم در نماوا