مجله نماوا: مستندهای ورزشی، یکی از محبوب‌ترین گونه‌های سینمایی در سراسر دنیا هستند. از آن‌جاکه خیلی از اوقات مستندهای ورزشی درباره‌ی یک چهره‌ی ورزشی شاخص‌اند، تلفیق این نوع فیلم‌ها با گونه‌ی «بیوگرافی» در تاریخ سینما خیلی متداول است. اغلب مستندهای ورزشی، به تشریح دوره‌ی خاصی از تاریخ یک باشگاه ورزشی یا یک ورزش‌کار سرشناس می‌پردازند و درکنار روایت رویدادهای ورزشی، منابع خوبی برای سرکشی به دوران‌های مختلف تاریخی و شناخت اوضاع اجتماعی دهه‌های مختلف به‌حساب می‌آیند. مثلا وقتی مستند «آخرین رقص» که روی سایت نماوا هم موجود است را تماشا می‌کنیم، علاوه‌بر این‌که با زندگی اسطوره‌ای به نام مایکل جردن و روحیاتش آشنا می‌شویم، اطلاعات زیادی هم از شرایط اجتماعی شیکاگو در دهه‌ی نود به‌‌دست می‌آوریم.
مستند «روش یونایتد» یکی از همان مستندهای ورزشی‌ است که به بهانه‌‌ی روایت فرازوفرودهای باشگاه فوتبال منچستر یونایتد، لایه‌های مختلفی از اطلاعات درباره‌ی فوتبال و زندگی را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. تمرکز مستند روی روند کار باشگاه منچستر یونایتد در طول تاریخ حیاتش است، اما به احوال انگلستان و منچستر و تصاویری از مردم این شهر و کشور هم سرک می‌کشد.
در این مستند که محصول سال ٢٠٢١ میلادی است، افراد مطرحی چون دیوید بکهام، رایان گیگز، اریک کانتونا و چندتن از افرادی که در برهه‌های زمانی مختلف در باشگاه منچستر یونایتد فعالیت کرده‌اند، حضور دارند که تقویم اتفاق‌ها و رویدادهای باشگاه‌شان را پیش‌روی دوربین و رو به تماشاگران، ورق می‌زنند.
میان پایکوبی طرفداران یک تیم بعد از کسب جام قهرمانی یا کنار اشک‌های هواداران تیم‌ها برای باخت و شکست تیم‌شان، انبوهی از خاطرات، یادها و لحظات تلخ و شیرین برای همیشه در تاریخ ثبت می‌شوند. در «روش یونایتد»، لحظاتی از جشن قهرمانی یونایتدی‌ها را می‌بینیم که حتما برای همیشه در جایی از ذهن طرفداران فوتبال ثبت شده است. خیلی از آدم‌ها، سال‌های گذشته‌ی زندگی‌شان را با اتفاق‌هایی مثل جشن قهرمانی تیم محبوب‌شان به‌یاد می‌آورند. از این منظر، «روش یونایتد» علاوه‌بر این‌که درباره‌ی فوتبال است، مستندی برای یادآوری سال‌های گذشته و مرور تاریخ مردمان یک شهر هم به‌حساب می‌آید.
شما می‌توانید به انتخاب خودتان، نسخه‌ی دوبله‌شده یا زیرنویس مستند روش یونایتد به کارگردانی مت هاجسون را روی سایت و اپلیکیشن نماوا ببینید.

متن: محمدحسین گودرزی
گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: حسین اکبری

تماشای این مستند در نماوا