مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

«اخبار دنیا» (News of the World) تازه‌ترین ساخته پل گرین‌گرس با بازی تام هنکس در نقش یک کهنه‌سرباز جنگ داخلی آمریکا، تمام ویژگی‌های یک وسترن کلاسیک را دارد، اما پیام امیدوارکننده فیلم در تلاطم‌ روزگار معاصر، خیلی به‌موقع به نظر می‌رسد.

بعد از آن که پل گرین‌گرس در ۲۰۱۸ تولید فیلم «۲۲ ژوئیه» را درباره یک خانواده گرفتارِ افراط‌گرایی راست‌گرا و حمله تروریستی سال ۲۰۱۱ در نروژ – که ۷۷ قربانی برجای گذاشت – به پایان رساند، درگیر یک پرسش شد. او می‌گوید از خودم سؤال کردم: «دنیا خیلی دچار شکاف شده است. چه راهی پیش روی فرزندان ما قرار دارد؟»

پل گرین‌گرس

گرین‌گرس برای یافتن پاسخ این پرسش، به گذشته نگاه کرد، به داستانی که در تگزاسِ پس از جنگ داخلی اتفاق می‌افتد و این پس‌زمینه «اخبار دنیا» تازه‌ترین فیلم اوست. کارگردان بریتانیایی که بیشتر به خاطر تحرک ذاتی سه فیلم مجموعه اکشن «بورن» شامل «برتری بورن» (۲۰۰۴)، «اولتیماتوم بورن» (۲۰۰۷) و «جیسن بورن» (۲۰۱۶) با بازی مت دیمن در نقش یک جاسوس فراری، و تریلرهای مبتنی بر اطلاعاتِ واقعی مانند «یونایتد ۹۳» (۲۰۰۶) – که به خاطر آن نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد – و «یکشنبه خونین» (۲۰۰۲)، همین‌طور دو فیلم «منطقه سبز» (۲۰۱۰) و «کاپیتان فیلیپس» (۲۰۱۳)، شهرت دارد، قصد نداشت مانند «۲۲ ژوئیه» فیلم دیگری با هدف کاوش در تاریکی بسازد. گرین‌گرس می‌گوید: «می‌خواستم فیلمی بسازم درباره امید، جبران خسارت، و مسیری که به التیام ختم می‌شود.»

«اخبار دنیا» بر اساس رمانی به همین نام نوشته پولت جایلز شاعر، خاطره‌نویس و رمان‌نویس آمریکایی ساخته شده است. (این رمان در ۲۰۱۶ منتشر شد و به فارسی با نام «خبرخوان» ترجمه شده است).

تام هنکس

هنکس در «اخبار دنیا» که دومین تجربه همکاری او با گرین‌گرس بعد از فیلم نامزد اسکار «کاپیتان فیلیپس» است، نقش سروان جفرسن کایل کید، عضو سابق پیاده‌نظام اتحادیه ایالات جنوب را بازی می‌کند که پس از جنگ داخلی، برای امرار معاش به شهرهای مختلف سفر می‌کند و برای مردم خبرهای روزنامه‌ها را می‌خواند. جفرسن با بی‌میلی می‌پذیرد دختری جوان به نام یوهانا (با بازی هلنا زنگل بازیگر آلمانی) را – که در کودکی‌ توسط یک قبیله سرخپوست ربوده شد – به خانواده‌اش برگرداند. آن‌ها از جاده‌های هولناک عبور می‌کنند و برای زنده ماندن با موانع متعددی رو‌به‌رو می‌شوند، و دراین‌بین یک رابطه خویشاوندیِ دور از ذهن شکل می‌گیرد.

به گفته گری گوتزمن شریک هنکس در شرکت فیلمسازی پِلِی‌تَُن، که یکی از تهیه‌کنندگان «اخبار دنیا» است، برای این بازیگر بیشترین جذابیت، بازی در نقش یک قصه‌گو بود که برای مردم شیفته، خبر می‌آورد. گوتزمن می‌گوید: «ایده كسی كه این طرف و آن طرف می‌رود و نسخه‌ای از سی‌ان‌ان پس از جنگ داخلی است، كاملاً او را تحت تأثیر قرار داد.»

اریک راث فیلمنامه‌نویس، کتاب جایلز را به هنکس پیشنهاد داد و پلی‌تن برای تولید فیلم با الیزابت گِیبِلر رئیس وقت شرکت فاکس ۲۰۰۰ به توافق رسید. به دنبال آن گرین‌گرس به‌عنوان کارگردان پروژه انتخاب شد. گرین‌گرس می‌گوید: «وقتی دیزنی در مارس ۲۰۱۹ شرکت فاکس را خرید و فاکس ۲۰۰۰ را که زیرمجموعه آن بود، تعطیل کرد، ناگهان همه چیز به هم ریخت و فیلم کوچک ما هم در این وسط ماند. فکر کردیم که دیگر باید قید ساخت «اخبار دنیا» را بزنیم، اما چند هفته نگذشته بود که یونیورسال فیلم را تحویل گرفت و تا سپتامبر، برنامه ۵۳ روز فیلمبرداری در سانتافه مرکز ایالت نیومکزیکو آغاز شد.»

تام هنکس و هلنا زنگل

وقتی گرین‌گرس فیلمنامه را با همکاری لوک دیویز (فیلمنامه‌نویس فیلم «شیر») می‌نوشت، تصمیم گرفت بزرگ‌ترین آسیب‌های روحی داستان – سال‌های سروان در جنگ و خشونت دوران کودکی دختر – را از صفحه‌نمایش دور نگه دارد. گرین‌گرس می‌گوید: «نمی‌خواستم با فلاش‌بک این قصه‌ها را بگویم. می‌خواستم آنچه برای این شخصیت‌ها اتفاق افتاده است، همان‌طور که با آن‌ها روبرو می‌شوند، به ما منتقل شود.»

گرین‌گرس همچنین می‌خواست مطمئن باشد که شخصیت دختربچه را بیش‌ازحد امروزی یا عقلِ کل جلوه نمی‌دهد. «استفاده از فلاش‌بک، ملودرام را به همراه داشت، که باعث سستی این شخصیت می‌شد و ما را از عمق سفر دور می‌کرد.»

هلنا زنگل

یکی از دلهره‌آورترین کارها پیدا کردن بازیگری بود که بتواند نقش یوهانا را بازی کند؛ شخصیتی که قرار بود پدر و مادرش آلمانی-آمریکایی باشند و خودش در قبیله کیووا بزرگ شده باشد.

گیل میوتروکس تهیه‌کننده، زنگل را که اکنون ۱۲ سال دارد، در فیلم آلمانی «ضد سیستم» (۲۰۱۹) دید و فیلم را برای گرین‌گرس فرستاد. او می‌گوید: «فکر کردم، خوب، او خودِ جنس است. بلافاصله می‌توان این را تشخیص داد. بنابراین سریع او را انتخاب کردم. حتی دیگر به خود زحمت ندادم که دنبال انتخاب‌های دیگر بروم.»

زنگل برای آزمون بازیگری چند خط از زبان کیووا را یاد گرفت، اما توانایی او در برقراری ارتباط غیرکلامی بود که گرین‌گرس را تحت تأثیر قرار داد. زنگل می‌گوید: «بازی در نقش این شخصیت از خیلی جهات بسیار سخت بود چون من نیاز داشتم واقعاً با چشمانم صحبت کنم و احساساتم را نشان دهم. می‌توانستم صحبت کنم، اما [کید] زبان من را متوجه نمی‌شد.»

زنگل که خود در خانه‌اش در آلمان اسب دارد، با صحنه‌های فراوان سوارکاری در فیلم بسیار راحت بود، اما سر صحنه معلوم بود که او تازه ‌وارد این حرفه شده است. گرین‌گرس می‌گوید: «یک بار میکروفون او داغ کرده بود و صبح خیلی زود هم بود. داشتیم آن را درست می‌کردیم. او و تام [هنکس] روی واگن نشسته بودند و من ناگهان شنیدم که می‌گوید، “تام، همیشه سر صحنه یک فیلم آمریکایی آدم‌ها تمام‌وقت فحش می‌دهند؟”»

دوروثی وایت‌هورس دلان، یکی از بزرگان قبیله کیووا در اکلاهما که خود در «اخبار دنیا» بازی کرده است، به زنگل، هنکس و گرین‌گرس زبان کیووا را یاد داد و دقت داشت تصویری درست از این قبیله ارائه شود، قبیله‌ای که از دهه ۱۹۵۰ در یک فیلم هالیوودی به تصویر کشیده نشده بود.

زنگل می‌گوید: «من فرهنگ، زبان، طرز تفکر آن‌ها، نحوه حرکت و نحوه رفتارشان را یاد گرفتم. من از آن‌ها در مورد تاریخچه قبیله‌شان سؤال کردم، و سفیدپوستان که سرزمینشان را گرفتند. شنیدن روایت آن‌ها از آنچه واقعاً اتفاق افتاد و آنچه پشت سر گذاشتند برای من بسیار جالب بود.»

«اخبار دنیا» اولین فیلم وسترن گرین‌گرس و هنکس است. گرین‌گرس، که میراث جان فورد را در سری فیلم‌های مستند «پنج نفر بازگشتند» (۲۰۱۷) تولید نتفلیکس بررسی کرد، فیلم بلند سینمایی خود را نسخه معکوس فیلم «جویندگان» (۱۹۵۶) فورد می‌داند – درحالی‌که در «جویندگان»، جان وین به دنبال یک دختر ربوده شده است، در «اخبار دنیا»، هنکس این دختر به خانه می‌آورد. گرین‌گرس می‌گوید: «وقتی یک فیلم وسترن می‌سازید، ردپای عظیم همه آن کارگردانان بزرگ وسترن – بیش از همه فورد – را احساس می‌کنید.»

گرین‌گرس برای این که به لحاظ تصویری به داریوش وولسکی مدیر فیلمبرداری خود، ایده بدهد، نسخه‌ای از فیلم سیاه و سفید «انجیل به روایت متی» (۱۹۶۴) به کارگردانی پیر پائولو پازولینی را به او داد. هدف این بود كه فیلمبرداریِ پر جنب و جوش با دوربین روی دست، که ویژگی کاری گرین‌گرس است، رویكردی بیشتر کلاسیک‌ داشته باشد. وولسکی که برای کار خود در فیلم نامزد اسکار شده است، می‌گوید: «من به ‌سادگی اعتقاد دارم. ما از کِرِین استفاده نکردیم. از هیچ وسیله فانتزی استفاده نکردیم. خوب است آدم بتواند جلوی خود را بگیرد.»

گرین‌گرس درباره وولسکی که چند فیلم ریدلی اسکات ازجمله «مریخی» همچنین مجموعه سینمایی «دزدان دریایی کارائیب» را فیلمبرداری کرده است، می‌گوید: «”اخبار دنیا” با دوربین روی دست فیلمبرداری شد، اما این مسئله خیلی به چشم نمی‌آید. داریوش به خاطر کارهای سینمایی زیبایش معروف است، درحالی‌که من تمایل دارم زوایای دوربین بیشتر اول‌شخص باشد. ما به طرز جالبی همدیگر را هل می‌دادیم و می‌کشیدیم. طولی نکشید این حس ایجاد شد که فیلمبرداری در عین شباهت به کارهای قبلی من، شکلی کلاسیک هم دارد و هوای مورد نیاز فیلم‌های وسترن، یعنی حس مکان و منظره نیز فراهم شده است.»

ازجمله بزرگ‌ترین چالش‌ها هنگام ساخت فیلم می‌توان به زمین (برای یک صحنه تیراندازی، بازیگران و عوامل فیلم مجبور شدند برای قرار گرفتن در جای مناسب با طناب‌ خود را ببندند) و مارهای زنگی (یک مارگیر سر صحنه حضور داشت) اشاره کرد. به گفته وولسکی، هنکس بیش از دیگران در لوکیشن‌ها حضور داشت. او می‌گوید: «او با یک صندلی کوچک به صحنه می‌آمد، می‌نشست و ما منتظر بقیه عوامل می‌شدیم. یک بار به او گفتم، “تام، کمی طول می‌کشد. می‌توانی در کاروان خود منتظر بمانی.” جواب داد، “من تمام زندگی‌ام در کاروان بوده‌ام. به این نگاه کن. اینجا چقدر قشنگ است.” او یک چتر کوچک داشت، روی صندلی می‌نشست، و بسیار خوشحال بود.»

تولید فیلم در دسامبر ۲۰۱۹ به پایان رسید و گرین‌گرس و ویلیام گلدنبرگ تدوینگر فیلم، نسخه مورد نظر کارگردان فیلم را به پایان رساندند، و آن را برای نمایش به مسئولان یونیورسال در اواسط ماه مارس آماده می‌کردند، که جدی بودن پاندمی برای خیلی‌ها ثابت شد و این زمانی بود که خبر رسید هنکس در استرالیا به کرونا مبتلا شده است. گوتزمن می‌گوید: «تام ساعت ۶:۳۰ صبح با من تماس گرفت و گفت، “آقا، من کرونا گرفتم.” از تعجب خشکم زده بود.»

کار تدوین «اخبار دنیا» از راه دور با استفاده از نرم‌افزاری به نام «Evercast» انجام شد و پس از بهبودی هنکس، او توانست در مراحل پس‌تولید مشارکت داشته باشد.

«اخبار دنیا» قرار بود در تعطیلات کریسمس روی پرده سینماها برود، اما با بدتر شدن بیماری و بسته شدن سالن‌های سینما در بازارهای بزرگ، یونیورسال فیلم را به‌طور محدود روانه سینماها کرد و از ۱۵ ژانویه به‌طور آنلاین در دسترس مخاطبان قرار داد. گرین‌گرس می‌گوید: «واقعیت این است که گزینه‌های خوبی نداریم، داریم؟ من نمی‌خواستم یک سال صبر کنم، چون احساس کردم حرف فیلم در شرایط فعلی باید شنیده شود.»

گرین‌گرس نیز مانند سروان قصد دارد مخاطبان خود را در شرایط دشوار پیدا کند. او می‌گوید: «درنهایت، فیلم درباره آدمی است که داستان می‌خواند، و این همان کاری است که ما برای امرار معاش انجام می‌دهیم. در دورانی چنین هولناک و متلاطم که بلاتکلیفی جهان را فرا گرفته است و بین این همه هرج و مرج و غم و اندوه، و بقیه موارد، این فیلم مسیر خود را طی می‌کند. ما داستان‌های خود را در زمان‌های دشوار تعریف می‌کنیم و امیدواریم دوران بهتری فرا برسد.»

«اخبار دنیا» در چهار بخش بهترین فیلمبرداری (داریوش وولسکی)، موسیقی (جیمز نیوتن هوارد)، طراحی صحنه (طراح صحنه: دیوید کرنک؛ طراح دکور: الیزابت کینان) و صدا (الیور تارنی، مایک پرست‌وود اسمیت، ویلیام میلر و جان پریچت) شانس دریافت جوایز اسکار امسال را دارد که برندگان آن در هفته اول اردیبهشت معرفی می‌شوند.

منبع: هالیوود ریپورتر