مجله نماوا: هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، شنبه‌شب پس از ۱۱ روز با معرفی برندگان بخش رسمی جشنواره به کار خود پایان داد و داوران بخش مسابقه بین‌الملل فیلم مستند «تمام زیبایی و خون‌ریزی» به کارگردانی لورا پویترس را به‌عنوان برنده جایزه شیر طلایی بهترین فیلم این دوره جشنواره معرفی کردند.

این فیلم آمریکایی دوران کاری نن گلدین، عکاس و فعال آمریکایی و تلاش او برای پاسخ‌گو کردن شرکت داروسازی پوردو فارما متعلق به خانواده سکلر در تولید داروهای اعتیادآور را بررسی می‌کند.

فیلم فرانسوی «سن اومر» به کارگردانی آلیس دیوپ جایزه بزرگ هیئت داوران را از آن خود کرد. اولین فیلم داستانی دیوپ که به‌عنوان مستندساز شهرت دارد، داستان راما یک رمان‌نویس جوان باردار را پی می‌گیرد که در دادگاه لارنس کولی، یک زن سنگالی که متهم به قتل فرزند ۱۵ ماهه‌اش در ساحل است شرکت می‌کند تا این اتفاق غم‌انگیز را مبنای بازگویی ادبی نمایشنامه «مده‌آ» کند.

مستند تمام زیبایی و خون‌ریزی
«تمام زیبایی و خون‌ریزی»

دو فیلم هر کدام با دو جایزه به خانه رفتند. لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی با «استخوان‌ها و همه‌چیز» جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان را برد و فیلم او جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره را برای تیلور راسل به همراه داشت. راسل و تیموتی شالامی در «استخوان‌ها و همه‌چیز» نقش دو عاشق آدم‌خوار را بازی می‌کنند که در سفری به سراسر کشور با هم همراه می‌شوند.

از سوی دیگر، مارتین مک‌دونا برای «بَنشی‌های اینیشرین» جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد و کالین فارل نیز برای این فیلم برنده جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد شد. داستان فیلم جدید نمایشنامه‌نویس و فیلمساز بریتانیایی-ایرلندی، در سال ۱۹۲۳ در جزیره اینیشرین در ایرلند اتفاق می‌افتد و ماجرای دو دوست، پارِک (فارل) و کالِم (برندن گلیسون) را دنبال می‌کند. وقتی کالم به‌طور ناگهانی و غیرمنتظره به دوستی‌ خودش با پارک پایان می‌دهد و آن را حوصله سر بر می‌خواند، آن‌ها در بن‌بست قرار می‌گیرند، درحالی‌که پارک حیرت‌زده تلاش می‌کند رابطه‌ را بهبود ببخشد.

جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر زن نیز به کیت بلانشت برای بازی در نقش یک موسیقیدان برجسته و یک رهبر ارکستر توانا در فیلم «تار» به کارگردانی تاد فیلد رسید.

جایزه ویژه هیئت داوران نیز به «خرس نیست» به کارگردانی جعفر پناهی اعطاء شد. این فیلم داستان یک کارگردان سینما را روایت می‌کند که می‌خواهد از اتفاقی مستند در ترکیه، فیلمی عاشقانه بسازد، غافل از این ‌که خودش ناخواسته در ایران درگیر ماجرای عاشقانه دیگری می‌شود. «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند، دیگر نماینده ایران در بخش مسابقه بین‌الملل بود.

 تیلور راسل و  تیموتی شالامی در «استخوان‌ها و همه‌چیز»
تیلور راسل و تیموتی شالامی در «استخوان‌ها و همه‌چیز»

امسال در بخش مسابقه بین‌الملل ۲۳ فیلم برای دریافت جایزه شیر طلایی رقابت کردند که شامل تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازانی چون الخاندرو گونزالس ایناریتو، دارن آرونوفسکی، سوزانا نیکارلی، نوآ بامبک، جوانا هاگ و جانی آملیو نیز می‌شد. همه آن‌ها مراسم اختتامیه جشنواره ونیز را دست خالی ترک کردند.

کازوئو ایشی‌گورو نویسنده و فیلمنامه‌نویس ژاپنی-انگلیسی، لیلا حاتمی بازیگر ایرانی، ماریانو گون کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آرژانتینی، لئوناردو دی کوستانتزو کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی، اودري ديوان کارگردان فرانسوی-لبنانی و رودریگو سوروگوین کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیایی، همکاران جولین مور در هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل بودند.

هومن سیدی و محسن تنابنده

موفقیت فیلم ایرانی در بخش افق‌ها

«جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی به‌عنوان نماینده ایران در بخش افق‌ها به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرد و برنده دو جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده شد. تنابنده در ششمین فیلم بلند سینمایی سیدی نقش شکیب، یک کارگر روزمزد بی‌خانمان را بازی می‌کند که محل کار فعلی او لوکیشن فیلمی درباره جنایات نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است. وقتی اتفاقی برای بازیگر نقش هیتلر در فیلم می‌افتد، شکیب به خاطر شباهت به هیتلر به‌عنوان بازیگر نقش او انتخاب می‌شود و از اینجا به بعد در هزارتویی از اتفاقات مختلف فرو می‌رود.

ایزابل کوشِت، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیایی رئیس هیئت داوران بخش افق‌ها بود که ۱۸ فیلم در آن رقابت کردند. لائورا بیسپوری کارگردان ایتالیایی، آنتونیو کامپوس کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی، صوفيا جاما کارگردان الجزایری و ادوارد وینتروپ منتقد فیلم فرانسوی، به همراه کوشت، برندگان این بخش را انتخاب کردند.

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار شد.

فهرست برندگان جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ به این شرح است:

بخش مسابقه بین‌الملل (ونیز ۷۹)

شیر طلایی بهترین فیلم: «تمام زیبایی و خون‌ریزی» (All the Beauty and the Bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس (آمریکا)

جایزه بزرگ هیئت داوران: «سن اومر» (Saint Omer) به کارگردانی آلیس دیوپ (فرانسه)

شیر نقره‌ای بهترین کارگردان: لوکا گوادانینو برای «استخوان‌ها و همه‌چیز» (Bones & All) (ایتالیا/آمریکا)

جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد: کالین فارل برای «بَنشی‌های اینیشرین» «Banshees of Inisherin» به کارگردانی مارتین مک‌دونا (ایرلند/بریتانیا/آمریکا)

جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر زن: کیت بلانشت برای «تار» (Tár) به کارگردانی تاد فیلد (آلمان/آمریکا)

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره: تیلور راسل برای «استخوان‌ها و همه‌چیز» به کارگردانی لوکا گوادانینو (ایتالیا/آمریکا)

جایزه بهترین فیلمنامه: مارتین مک‌دونا برای «بَنشی‌های اینیشرین» (ایرلند/بریتانیا/آمریکا)

جایزه ویژه هیئت داوران: «خرس نیست» (No Bears) به کارگردانی جعفر پناهی (ایران)

بخش مسابقه افق‌ها:

بهترین فیلم: «جنگ جهانی سوم» (World War III) به کارگردانی هومن سیدی (ایران)

بهترین کارگردان: تیزا کووی و راینر فریمل برای «ورا» (Vera) (اتریش)

جایزه ویژه هیئت داوران: «نان و نمک» (Bread and Salt) به کارگردانی دامیان کوتسور (لهستان)

بهترین بازیگر مرد: محسن تنابنده برای «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی (ایران)

بهترین بازیگر زن: ورا جما برای«ورا» (اتریش)

بهترین فیلمنامه: فرناندو گوتزونی برای «Blanquita» (شیلی/مکزیک)

بهترین فیلم‌ کوتاه: «برف در سپتامبر» (Snow in September) (فرانسه/مغولستان)

شیر آینده – جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول: «سن اومر» به کارگردانی آلیس دیوپ (فرانسه)

جایزه آرمانی فیلم برگزیده تماشاگران: «Nezouh» به کارگردانی سدد كعدان

بخش The Venice Immersive

بهترین تجربه: «مردی که نمی‌توانست برود» (The Man Who Couldn’t Leave) به کارگردانی چن سینگینگ (تایپه)

جایزه بزرگ هیئت داوران: «از میدان اصلی» (From the Main Square) به کارگردانی پدرو هارس (آلمان)

جایزه ویژه هیئت داوران: «Eggscape» به کارگردانی جرمن هلر، خورخه ترسو و فدریکو هلر (آرژانتین)

جوایز ویژه:

جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد: پل شریدر کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد فیلم آمریکایی و کاترین دونوو بازیگر فرانسوی

برخی جوایز جنبی:

جایزه فیپرشی (انجمن منتقدان بین‌المللی) – بهترین فیلم بخش مسابقه بین‌الملل: «آرژانتین، ۱۹۸۵» (Argentina, 1985) به کارگردانی سانتیاگو میتره (آرژانتین/آمریکا)

جایزه فیپرشی (انجمن منتقدان بین‌المللی) – بهترین فیلم بخش افق‌ها و بخش‌های موازی: «زندگی‌نامه شخصی» (Autobiography) به کارگردانی مقبول مبارک (اندونزی/فرانسه/آلمان/لهستان/سنگاپور/فیلیپین/قطر)

جایزه بزرگ هفته منتقدان فیلم بین‌المللی ونیز: «آیسمایر» (Eismayer) به کارگردانی داوید واگنر (اتریش)

جایزه SIGNIS (انجمن جهانی کاتولیک): «کیارا» (Chiara) به کارگردانی سوزانا نیکارلی (بلژیک/ایتالیا)

تقدیر: «آرژانتین، ۱۹۸۵» به کارگردانی سانتیاگو میتره (آرژانتین/آمریکا)

جایزه سینماهای اروپا ۲۰۲۲: «کثیف، سخت، خطرناک» (Dirty, Difficult, Dangerous) به کارگردانی وسام شرف (فرانسه/ایتالیا/لبنان)