مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

در میان تمام سریال‌های اخیر آرتی‌ای ایرلند، دور از ذهن بود که مجموعه‌ای پرپیچ و خم مانند سریال دارایی ‌های مخفی (Hidden Assets) موفق از کار درآید، اما فصل اول این تریلر ایرلندی-بلژیکی دو سال پیش برخلاف انتظار بسیار با استقبال روبرو شد. «دارایی‌های مخفی» پس از جذب حدود ۵۰۰ هزار بیننده در ایرلند در بی‌بی‌سی چهار بریتانیا روی آنتن رفت و بعد در ایکورن تی‌وی ایالات متحده به نمایش درآمد و نقدهای مثبت دریافت کرد.

این تریلر پان اروپایی که فصل دوم آن اولین بار سپتامبر ۲۰۲۳ در شش اپیزود از آرتی‌ای پخش شد، با چند تغییر مهم بازگشته است. شخصیت ایمر بِری، کارآگاه اداره شناسایی اموال نامشروع (سی‌ای‌بی) با بازی آنجلین بال از پروژه بیرون رفت و جای خود را به نورا-جین نون داد که در فصل جدید نقش گروهبان کارآگاه کلر والاس، عضو جدید و بلندپرواز سی‌ای‌بی را بازی می‌کند.

در همین حال، در آنتورپ، پیامدهای بمب‌گذاری‌های تروریستی فصل یک ادامه دارد و آدم‌های بد در صحنه‌ای که به نسخه‌ جمع و جور «مخمصه» مایکل مان می‌ماند، در روز روشن به پلیس‌ها حمله می‌کنند.

نورا-جین نون

این بار بهترین لحظه‌های «دارایی‌های مخفی» در لیمریک روی می‌دهد، جایی که یک رخنه اطلاعاتی، دفتر مرکزی سی‌ای‌بی را به خطر می‌اندازد. هکرها میلیون‌ها بیت کوین می‌خواهند و تهدید می‌کنند در غیر این صورت اطلاعات حساس را منتشر خواهند کرد. (گویا انعکاس حمله سایبری به اداره خدمات سلامت ایرلند، اچ‌اس‌ای در ۲۰۲۱ عامدانه بوده است.) این یک گرفتاری بزرگ برای والاس و همکارانش، نورا (کتی بِلتون) و جاش (کوئیکو فورچون) است.

این صحنه‌ها با همسویی واقعی شخصیت‌ها به تصویر درمی‌آید و چه حیف که کل سریال درباره والاس و همکاران او در سی‌ای‌بی نیست. این بار بخش بلژیکی داستان برجسته‌تر و شخصیت بی‌بی ملنیک (سیمون کربی)، بازرگان فاسد حضور بیشتری دارد. بی‌بی متأثر از اتفاقات فصل قبلی این‌سو و آن‌سو پرسه می‌زند و عصبانی به نظر می‌رسد. وقتی او به خانه‌اش در ایرلند برمی‌گردد مورد سوءقصد قرار می‌گیرد، اما از بمب‌گذاری در ماشین خود جان سالم به درمی‌برد. (درمجموع به نظر نمی‌رسد با ضد قهرمانی به نام بی‌بی بتوان به جایی رسید.)

فصل اول «دارایی‌های مخفی» به‌عنوان ویترینی برای نمایش شخصیت پرجذبه آنجلین بال طراحی شد. این نگرانی که شاید سریال در غیاب او از هم بپاشد، منطقی به نظر می‌رسید، اما نون به‌راحتی جای او را گرفته است و ازاین‌جهت مشکلی احساس نمی‌شود.

در فصل اول، وُتر هندریکس، بازیگر بلژیکی در نقش سربازرس کریستیان دو یونگ و بال در نقش کارآگاه بِری یک زوج پلیسی عجیب و غریب شکل دادند. آن‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن یک تهدید چندملیتی را کشف می‌کردند و همه راه‌ها به بی‌بی ختم می‌شد، اما این پایان ماجرا نبود.

سیمون کربی

این بار دو یونگ و کارآگاه والاس تحقیقات پرمخاطره‌ای را با پیامدهای سیاسی در سطح بین‌المللی آغاز می‌کنند، جایی که هیچ‌چیز آن‌طور نیست که به نظر می‌رسد و این دو هرگز مطمئن نیستند به چه کسی می‌توانند اعتماد کنند.

شاید مشکل سریال خطوط داستانی متعدد آن باشد و حیف که آرتی‌ای مجبور شد (احتمالاً برای تأمین بودجه) بپذیرد بخش زیادی از داستان در بلژیک اتفاق بیفتد، اما «دارایی‌های مخفی» در نیمه‌‌راه یک سریال پلیسی تأثیرگذار ایرلندی قرار دارد؛ بنابراین بهتر است بخش خوب قضیه را نگاه کرد و از این مجموعه به خاطر آنچه هست تجلیل کرد.

ورود به تیمی که از قبل بود

برای نورا-جین نون که در فصل جدید «دارایی‌های مخفی» در نقش کارآگاه گروهبان کلر والاس، مسئول جدید اداره شناسایی اموال نامشروع به گروه بازیگران اضافه شد، قرار گرفتن در محیطی که پیش از او شکل گرفته بود، در ابتدا خیلی هیجان‌انگیز و بعد ترسناک بود، اما درنهایت بازی در این سریال را یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کارهای خود تابه‌حال دید.

کوئیکو فورچون، نورا-جین نون، آرون موناهن

او می‌گوید: «هفته اول با کتی بلتون بودم. او خیلی دوست‌داشتنی است، بلافاصله از من استقبال کرد و این کار را خیلی راحت کرد. هفته بعد با آرون (موناهن) و کوئیکو (فورچون) کار کردم و خیلی زود همه با هم صمیمی شدیم. آن‌ها کار من را برای وارد شدن به تیمی که از فصل اول آنجا بود، بسیار آسان کردند.»

بازیگر فیلم «آتش سوزان» درباره این که چه چیز او را به سمت نقش کلر کشاند، می‌گوید: «کلر یک نقش شگفت‌انگیز است. او باهوش و مصمم است و برای رسیدن به حقیقت در سریع‌ترین زمان ممکن از هیچ تلاشی فروگذار نیست. عناصر شخصی کوچک کلر برای من قابل درک است، مثلاً این نکته که او یک مادر شاغل است و آن شکاف بین ترک خانه و تأمین مخارج خانواده. ضمن این که او حس شوخ‌طبعی موذیانه‌ای دارد که به نظر من واقعاً بامزه است.»

یک شخصیت زن اصلی بسیار متفاوت

فصل دوم «دارایی‌های مخفی» دو نویسنده جدید دارد که با هدایت پیتر مک‌کنا گرداننده سریال به گروه نویسندگان سریال اضافه شدند: مری فاکس و مارتی تورنتون.

فاکس درباره ورود به دنیایی که پیش‌ازاین در فصل اول کاملاً خلق شده بود، می‌گوید: «همکاری من و مارتی در فصل دوم “دارایی‌های مخفی” به این معنی بود که ما با درک مختصر دنیای داستان و شخصیت‌هایی که برای فصل جدید برمی‌گشتند به اتاق نویسندگان آمدیم. پیش‌ازاین، ویکی اوونز، یکی از تهیه‌کنندگان پروژه، نتایج تحقیقات خود را در زمینه جرائم مرتبط با سوءاستفاده افراد بلندپایه از موقعیت و مقام خود و دنیای بازیکنان آن با ما در میان گذاشت. این به ما سر نخ داد که داستان می‌تواند به کجا برود و چه چیز به شخصیت‌ها در هر دو طرف، چه مجریان قانون و چه بزهکاران انگیزه می‌دهد.»

نورا-جین نون

او ادامه می‌دهد: «با هدایت پیتر مک‌کنا و در کنار شووان بورک، تهیه‌کننده سریال، از همان ابتدا یک فضای امن ایجاد شد. محیطی بود که در آن ایده‌ها مورد استقبال قرار می‌گرفتند و نویسندگان آزادانه نظرات خود درمورد داستان فصل دوم و شخصیت‌های آن را طرح می‌کردند. شخصیت‌ها چه می‌خواهند؟ چه چیزی را برای به دست آوردن آن قربانی می‌کنند؟ و این که آیا موفق می‌شوند؟»

فاکس می‌گوید: «آنچه در اتاق نویسندگان اتفاق افتاد یک فرآیند مشارکتی بود، ضمن این که هرکدام از ما از دنیاهای متفاوت آمده‌ بودیم و دیدگاه‌های متفاوت داشتیم. همکاری با یک گروه افراد بااستعداد که تجربه زیسته و هوش خود را پای میز گفت‌وگو آورده بودند یک امتیاز بود. نویسندگان فصل دوم باطوم را از نویسندگان فصل اول گرفتند و با آن شروع به دویدن کردند.»

فاصله بین تولید فصل اول و دوم «دارایی‌های مخفی» قابل توجه بود و طبعاً این شکاف بر روند داستان تأثیر داشت.

تورنتون توضیح می‌دهد: «از منظر داستان، این فاصله زمانی به ما فرصت داد شخصیت‌هایمان را یک سال بعد ببینیم. ریچارد ملنیک مرده است، بی‌بی از همسرش جدا شده و به ایرلند برگشته است، ایمر بِری پست بالاتر گرفته و از سی‌ای‌بی رفته است و حالا کلر والاس رئیس گروه سی‌ای‌بی است. از نظرگاه پیرنگ، برای اتفاقات خاص به زمان نیاز داشتیم: خصوصی‌سازی بندر آنتورپ و روند مناقصه بعدی برای خرید آن؛ بنابراین می‌توانستیم در پایان همه این رویدادها وارد داستان شویم.»

نورا-جین نون، وتر هندریکس، سیمون کربی

چالش بزرگ نویسندگان برای فصل جدید، خروج شخصیت ایمر بِری و جایگزینی او با کلر والاس بود.

فاکس این نکته را تائید می‌کند و در عین حال می‌گوید در مقام نویسنده همیشه از چنین چالش‌هایی استقبال می‌‌شود. او توضیح می‌دهد: «مهم این بود که ما کلر والاس را به‌عنوان یک شخصیت زن اصلی بسیار متفاوت، اما به همان اندازه قوی معرفی کنیم. ایمر و کلر هر دو باور دارند سوء استفاده افراد بلندپایه از موقعیت خود “جرم بدون قربانی” نیست. این دو تأثیر آن را از نزدیک دیده‌اند: زندگی‌هایی که هم ازنظر عاطفی و هم به لحاظ مالی از هم پاشیده است.»

او ادامه می‌دهد: «ایمر یک مأمور تحقیق هشیار، باانگیزه و مصمم است. او لذت می‌برد که مجرمان پول نامشروع خود را از دست دهند، اما آرزوی چیز بزرگ‌تری را دارد. به همین دلیل در فصل اول برای همکاری با واحد مبارزه با تروریسم بلژیک بسیار پرانرژی است. از سوی دیگر، کلر والاس هشیار، کوشا و پیگیر است. او نقش خود در سی‌ای‌بی را باحیثیت و گام بعدی در یک طرح شغلی دقیق می‌بیند که هدف نهایی آن ارتقاء درجه یا دستمزد بالا در بخش خصوصی است. او یک کارآگاه کنترل‌شده، حرفه‌ای و متفکر است که هم‌زمان از پس چند کار برمی‌آید.»

ازآنجاکه داستان «دارایی‌های مخفی» بین ایرلند و بلژیک در رفت و آمد است، ایجاد تعادل بین دو طرف روایت برای نویسندگان بسیار اهمیت داشت.

تورنتون می‌گوید: «این سریال یک تریلر جنایی بین‌المللی است. در فصل دوم، اداره شناسایی اموال نامشروع ایرلند و واحد مبارزه با تروریسم بلژیک بار دیگر در جریان تحقیقات همکاری می‌کنند. هر دو گروه با هدایت کلر والاس به نمایندگی از سی‌ای‌بی و کریستیان دو یونگ به نمایندگی از سی‌تی‌یو به‌خوبی توسعه یافته‌اند. ما جنبه‌های پلیسی هر دو واحد را بررسی می‌کنیم. هرچند هر دو نهاد مجری قانون اهداف بسیار متفاوت دارند. طرف ایرلندی همیشه دنبال پول نامشروع است، درحالی‌که طرف بلژیکی نجات جان آدم‌ها را دستور کار اصلی خود می‌داند. در حقیقت در این فصل نه‌فقط کلر والاس، رئیس جدید بلکه کل تیم سی‌ای‌بی به آنتورپ می‌روند.»

سیمون کربی

به نظر می‌رسد سازندگان سریال از تریلرهای جنایی، چه در سینما چه در تلویزیون الهام گرفتند، بخصوص یک صحنه حمله در روز روشن به پلیس‌ها در اپیزود اول فصل دوم که سایه‌هایی از «مخمصه» مایکل مان را دارد.

فاکس با خنده می‌گوید: «خیلی بامزه است. “مخمصه” نقطه مرجع ما برای این صحنه نبود، اما با خوشحالی از این مقایسه استقبال می‌کنیم! واقعیت این است که ما تحت تأثیر فیلم‌هایی مانند “دایره سرخ” ملویل و “روز شغال” زینه‌مان بودیم؛ دلیلش هم توجه دقیق این دو فیلم به جزئیات، تعلیق و چرخش‌های مبتکرانه است. ضمن این که از دو سریال “استارت‌آپ” و “پول کثیف” الهام گرفتیم.»

خط داستانی حملات سایبری در فصل دوم «دارایی‌های مخفی» متأثر از حمله سایبری اخیر به اداره خدمات سلامت ایرلند است.

تورنتون درباره این مسئله می‌گوید: «به تصویر درآوردن هک شدن یک فرد یا افراد روی پرده ممکن است سخت باشد چرا که در حوزه دیجیتال آشکار می‌شود. ما نیاز داشتیم برای درام به تعادل درست برسیم. اگر خیلی تکنیکی به ماجرا نگاه کنید با خطر از دست دادن تماشاگر مواجه می‌شوید. اگر هم رویکرد شما خیلی تکنیکی نباشد با خطر باورپذیر نبودن روبرو هستید. ناگفته نماند چالش اصلی برای به تصویر کشیدن حمله سایبری نشان دادن خطر به‌طور تأثیرگذار بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به‌جای هزینه‌های اقتصادی بر هزینه‌های انسانی ناشی از حمله سایبری تمرکز کنیم. وقتی فهمیدیم بیش از ۹۶ درصد قربانیان پس از هک شدن پیامدهای احساسی یا روانی قابل توجهی را تجربه می‌کنند، شوکه شدیم.»

نورا-جین نون

او ادامه می‌دهد: «دو شخصیت نورا و جاش مأموران سی‌ای‌بی هستند که به‌طور ناشناس کار می‌کنند. در اپیزود اول بعد از حمله سایبری، هکرها به مواردی درمورد جاش اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد واقعاً اطلاعاتی دارند و تهدید می‌کنند در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایشان آن اطلاعات را در دارک وب منتشر می‌کنند. وقتی ‌شان پرندرگاست (آرون موناهن) می‌گوید شاید او ناخواسته باعث این حمله شده است، بین همکاران تنش ایجاد می‌شود. این نکته تائید می‌کند هک شدن اطلاعات مأموران سی‌ای‌بی می‌تواند شخصیت‌های ما را به خطر بیندازد و داستان را پیش ببرد.»

فاکس در ادامه صحبت‌های همکار خود می‌گوید: «حملات سایبری، دسیسه و فساد به فصل دوم فرصت زیادی برای انتخاب می‌دهد، درنتیجه تماشاگر می‌تواند در انتظار خطرات زیاد، چرخش‌های غیر منتظره و لحظه‌های هیجان‌انگیز باشد. ناگفته نماند فصل دوم یک لحظه خاص دارد که اصلاً از یاد نمی‌رود، اما خودتان ببینید. من چیزی را لو نمی‌دهم!»

منبع: د آیریش تایمز، آی‌اف‌تی‌ان

تماشای سریال دارایی ‌های مخفی در نماوا