مجله نماوا، محمّد تقی‌زاده

نهمین فیلم هاتف علیمردانی فیلمی است که در مذمت مهاجرت و بی‌توجهی به بنیان خانواده ساخته شده و از جمله فیلم‌های مضمون‌گرای او به شمار می‌آید، این فیلم از جهاتی پیشروترین فیلم علیمردانی است که زندگی واقعی یک خانواده مهاجر ایرانی ساکن در آمریکا را به تصویر در آورده است.

«ستاره‌بازی» را از این جهت می‌توان پیشرو‌ترین فیلم علیمردانی نامید که در آن به طور صریح و واضح برخی معضلات اجتماعی نسل معاصر از جمله مهاجرت و طلاق را با معضل همیشگی اعتیاد پیوند داده است. موضوع مهاجرت در سال‌های اخیر از مهم‌ترین دغدغه‌های ایرانیان به شمار می‌آید که اتفاقا فیلم‌های زیادی درباره آن ساخته نشده است. از این رو، فیلم جدید علیمردانی با پرداخت به زندگی یک نوجوان ایرانی که بر اساس واقعیت نوشته شده است، تصویری مهم از رویای مهاجرت و تبعات و پیامدهای آن پیش‌روی تماشاگران می‌گذارد.

فیلم قصه یک خانواده سه نفره با بازی فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی و ملیسا ذاکری است که پس از برنده شدن در لاتاری به آمریکا مهاجرت می‌کنند. دعوا و مشاجرات فراوان زن و شوهر، باعث جدایی آنها می‌شود حال آنکه اثرات این مرافعه‌ و آسیب‌های طلاق پدر و مادر، تاثیر بسیار بدی روی دختر خانواده می‌گذارد. از این رو دختر نوجوان خانواده از سویی با غربت و مشکلات مهاجرت دست و پنجه نرم می‌کند و از جهت دیگر، خانواده خود را از هم پاشیده می‌بیند تا نخستین پناه درد و رنج‌های خود را استفاده از داروهای مخدر بداند، فیلم «ستاره‌بازی» روایت سرگشتگی و آشفتگی این دختر نوجوان و جوان است که به تصور در آمده است.

«ستاره‌بازی» از نظر حال و هوا بیش از آنکه فیلمی زندگی‌نامه‌ای باشد فیلمی رئالیستی و البته تراژیک است، فیلمی که برای زیر پانزده سال پیشنهاد نمی‌شود و برای افراد بالای این سن نیز با ملاحظاتی قابل تماشا است. صداها(وویس‌‌ها)ی پخش شده در فیلم همه واقعی هستند و فیلم بر اساس این صداها دراماتیزه و ساخته شده است از این رو با فیلمی تلخ و خوش ریتم طرف هستیم که فضای آن با دیگر آثار آپارتمانی و بومی علیمردانی به کلی متفاوت است.

فرهاد اصلانی از پرکارترین بازیگرانی است که با هاتف علیمردانی همکاری کرده و در فیلم‌های موفق او از جمله «کوچه بی‌نام» و «به‌خاطر پونه» هنرنمایی کرده است. در این فیلم نیز در نقش پدر خانواده ظاهر شده و در مسیر پر فراز و نشیب زندگی دختر، او را همراهی کرده است. شبنم مقدمی نیز که در دو فیلم قبلی علیمردانی یعنی «کلمبوس» و «آباجان» حضور داشته، نقش مادر خانواده را ایفا می‌کند که شخصیتی نه چندان دوست داشتنی و البته واقعی را در این فیلم بازی کرده است. ملیسا ذاکری در نقش صبا، یکی از اتفاقات مهم «ستاره‌بازی» است که نقش‌آفرینی درخشانی در فیلم دارد، شخصیتی که علاوه بر اجرای خوب ذاکری مرهون گریم خوب رکسانا رضوی نیز بوده است و هر دوی این افراد، در جشنواره سی و نهم فیلم فجر برای اجرای خود نامزد شدند. حضور مایکل مدسن بازیگر فیلم‌های تارانتینو در فیلم «ستاره‌بازی» نیز از بخش‌های کنجکاوبرانگیز آن به شمار می‌آید، بازیگری که دوستداران سینمای آمریکا او را در نقش بدمن‌ها و ضدقهرمان‌های وحشی و بی‌رحم آمریکایی می‌شناسند حال آنکه در این فیلم، در شمایلی متفاوت و روحیاتی مهربان‌تر و خانوادگی‌تر ظاهر شده است.

پرداخت علیمردانی در جایگاه کارگردان به نسل جدید جوانان ایرانی که به نسل زد موسوم شدند و همچنین رویکردی که به معضل اعتیاد داشته باعث شده که فیلم علاوه بر وجوه آموزندگی و پیام‌‌دار بودن، جذابیت سینمایی نیز پیدا کند. پرداخت فضای مالیخولیایی صبا در فیلم که با مصرف مواد به فضا می‌رود و فکر و ذهن‌اش به کلی از این زندگی تهی می‌شود به خوبی در فیلم نمایش داده شده است و از این رو فیلم با برخی فیلم‌های هالیوودی سال‌های اخیر سینمای جهان شباهت‌هایی دارد.

تماشای «ستاره‌بازی» در  نماوا