مجله نماوا، محمّد تقی‌زاده

خلاقیت‌های سروش صحت در سینما تنها به تغییرات ساختاری و روایی در سریال‌ها و تنها فیلم سینمایی‌اش «جهان با من برقص» محدود نمی‌شود و تاثیرات نگاه ‌نوآورانه و بی‌اغراق بگوییم نبوغانه این هنرمند در سایر بخش‌های فنی و اجرایی از موسیقی و طراحی لباس تا بازیگری و بازیگردانی قابل دریافت و تحلیل است. در این نوشته سعی شده به طور اجمالی قدرت نوآورانه سروش صحت در بازیگری، بازیگردانی و معرفی، احیا و تغییر شمایل بازیگران «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» مورد بررسی قرار می‌گیرد:

معرفی چهره‌های جدید

از برجسته‌ترین امتیازات این سریال که به قدرت انتخاب و بازیگردانی سروش صحت برمی‌گردد و در آثار قبلی این فیلمساز نیز قابل ردیابی است، انتخاب و کشف بازیگران تئاتری و تبدیل آنها به چهره‌های شناخته شده در سینما و تلویزیون است که شاید بارزترین نمونه این کشف و ستاره‌شدن هوتن شکیبا باشد که با وجود استعداد فوق‌العاده در صداپیشگی و تئاتر تا قبل از سریال «لیسانسه‌ها» و بروز هنرنمایی‌هایش، در سینما و تلویزیون و مخاطبان این مدیا آنچنان شناخته‌شده و محبوب نبود.

در «مگه تموم عمر چند تا بهاره» نیز مجید یوسفی در نقشِ نیما، گیلدا ویشکی در نقش آزیتا خواهر نیما و احسان منصوری در نقش همکار و دوست نیما از بازیگران تئاتری و برخی برنامه‌های اینترنتی بودند که در حوزه بازیگری در نمایش خانگی و سریال تلویزیونی کم‌سابقه یا بی‌سابقه بودند، اما حالا به چهره‌های شناخته‌شده و حتی محبوبی بدل شدند که به طور قطع آینده کاری و حرفه‌ای آنها بعد از «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟»، توفیر زیادی خواهد داشت.

مجید یوسفی انتخاب و کشف ویژه سروش صحت در این سریال است. یوسفی در دهه ۹۰ به طور حرفه‌ای وارد حوزه هنرآفرینی در تئاتر شده و از آن زمان تا به حال بیشتر در تئاتر و تنها در دو فیلم سینمایی جریان نوی سینمای ایران بازی کرده است. یوسفی علاوه بر بازیگری طراحی صحنه آثار هنری را نیز انجام می‌دهد.

احیای چهره‌های قدیمی

بخش دیگر قدرت‌نمایی سروش صحت در بازیگری سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» به احیای چهره‌های قدیمی تئاتر و تلویزیون مربوط می‌شود که به طور نمونه می‌توان به ‌قدرت‌الله ایزدی در نقش جلال، اردشیر کاظمی در نقش پدر جلال، عین‌الله دریایی در نقش رزاقی و حسن نوری در نقش جمشید اشاره کرد که جملگی این افراد در سال‌های اخیر یا بسیار کم‌ کار یا به طور کلی از صحنه نمایش و اجرا دور و فراموش شده ‌بودند.

برجسته‌ترین چهره این طبقه‌بندی قدرت‌الله ایزدی است که با نام رشید در میان سینمادوستان و اهالی هنر در ایران شناخته می‌شود. ایزدی به دلیل نوع بازی و اکت‌های خاص خود همانقدر که طرفدار دارد به همان میزان نیز مخالف و منتقد دارد، اما هنر سروش صحت این بوده که علاوه بر احیای این بازیگر، توانسته چهره‌ای محبوب، مقبول و همه‌پسند از این بازیگر ۶۷ ساله اصفهانی بگیرد.

تغییر شمایل رایج و مرسوم گذشته

نوآوری صحت در بخش بازیگری به این موارد ختم نشده و او برای بازیگران شناخته‌شده و فعال اثر جدیدش نیز خواب‌های خوبی دیده بود: تغییر شمایل قبلی و مرسوم آثار قبلی و ترسیم چهره‌های جدید و شکستن تابوها و بت‌هایی که پیرامون شخصیت ‌این افراد شکل گرفته بود استراتژی صحت در مواجهه با این دست از بازیگران بوده است: علی مصفا در نقش شاهین، بیژن بنفشه‌خواه در نقش می تریکس، بهار کاتوزی در نقش مرجان، وحید آقاپور در نقش بهرام و دایی گلی، آناهیتا افشار در نقش گلی و کاظم سیاحی در نقش شهرام، شاخص‌ترین بازیگران این بخش هستند.

در این لیست بازی متفاوت و شمایل جدید علی مصفا در نقش یک فرد میانسال مجرد و متوهم که پیش‌تر در نقش‌های جدی، سرد و روشنفکرانه نقش‌آفرینی کرده بود، بسیار جلب توجه می‌کند: مصفا همکاری در نوع و سبک جدید بازیگری خود را در فیلم سینمایی «جهان با من برقص» در سال ۱۳۹۷ تجربه کرد و در این سریال نیز توانسته کاراکتری جدید در کارنامه هنری خود خلق کند.

کاظم سیاحی از دیگر بازیگرانی است که شهرت و محبوبیت خود در دهه اخیر را مرهون و مدیون حضور در کارهای سروش صحت است، البته که سیاحی همچون شکیبا از مهم‌ترین استعدادهای یک دهه گذشته بازیگری ایران بوده‌اند اما این فرصت ظهور و نمو از سوی صحت کشف و در قابل آثار طنز تلویزیونی به نمایش در آمد.

بیژن بنفشه‌خواه، بهار کاتوزی، وحید آقاپور و آناهیتا افشار نیز با وجود همکاری بیش و کم در آثار قبلی صحت توانستند چهره‌هایی بعضا مخالف با شمایل قبلی خود ارائه دهند که بیشترین تغییر در بازی آناهیتا افشار قابل تماشا است که پیش از این در نقش‌های غیر کمیک و عاشقانه و رئال نقش‌آفرینی کرده بود.

محمد نادری شاید تنها استثنای این طبقه بندی باشد که در سریال قبلی سروش صحت یعنی «شمعدونی» در سال ۱۳۹۴ در نقشی کمدی و با همین حال و هوای «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» نقش آفرینی کرده بود اما صحت برای او نیز برنامه‌ای جالب طراحی کرده و نادری تنها بازیگر سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» است که در دو نقش بازی می‌کند و از همین رو برای نادری نیز اتفاقی جدید و تازه در همکاری با صحت رخ داده است.

تماشای «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» در نماوا