مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

مسعود کیمیایی شناخته شده‌ترین کارگردان جشنواره چهلم فیلم فجر است. کارگردانی مطرح که بیش از نیم قرن است که فیلم می‌سازد و ساخت و نمایش فیلم‌هایش، فارغ از کیفیت آثار، یک اتفاق ویژه هستند و هر بار به نوعی نگاه‌ها را به سوی خود جلب می‌کنند. او فیلمسازی است که ساخت آثار ماندگاری چون «قیصر»، «داش آکل» و «گوزن‌ها» را در کارنامه دارد و مخاطبان سینمای ایران همچنان منتظر تکرار آن آثار موفق هستند.

علی اوجی، تهیه‌کنندگی «خائن کشی» را بر عهده داشته و داستان فیلم در مورد گروهی است که می‌خواهند از بانک ملی دزدی کنند. فیلم در واقع بخش‌هایی از زندگی مهدی بلیغ، سارق و کلاهبردار مشهور ایرانی را به تصویر کشیده و همچنین نگاهی هم به ماجرای ملی شدن صنعت نفت و حواشی آن می‌اندازد. مهدی بلیغ از آن دست شخصیت‌های تاریخی است که پرداختن به جزئیات زندگی او، جذابیت‌های سینمایی فراوانی دارد و باید دید فیلمساز کارکشته‌ی سینمای ایران، چطور توانسته این شخصیت را خلق و باورپذیر کند. گویا در فیلم به نقش دکتر محمد مصدق در ملی شدن صنعت نفت و مقوله قرضه ملی نیز اشاره می‌شود و حالا زاویه دید کیمیایی به این شخصیت ملی، کنجکاوی برانگیز است.

فیلم خائن کشی

در این فیلم پر بازیگر، امیر آقایی در نقش مهدی بلیغ، ظاهر شده و بازیگرانی چون پولاد کیمیایی، مهران مدیری، سارا بهرامی، فرهاد آئیش، مانی حیدری، سام درخشانی، پانته‌آ بهرام، اندیشه فولادوند، رضا یزدانی و … ایفای سایر نقش‌ها را برعهده دارند.

پولاد کیمیایی و مسعود کیمیایی پس از اعلام اسامی هیات داوران جشنواره فیلم فجر، با انتشار نوشتاری، خود را از دایره داوری کنار کشیدند ولی تاکید کردند دیگر هنرمندان فیلم «خائن کشی» به جای خود می‌مانند و مورد قضاوت داوران قرار خواهند گرفت. در بخشی از بیانیه مسعود کیمیایی آمده است: «این دوست در هشتاد و یک سالگی برای قضاوت شدن در سینما خودم را کنار می‌بینم و به این خط و نوشته از قضاوت بیرون می‌آیم. در این سنِ بسیار زحمت‌کشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر محمد مصدق، تردید بسیار دارم. عدالت همیشه نگران قضاوت است!»

باید منتظر ماند و فیلم را دید و آن‌گاه عادلانه، به قضاوت تازه‌ترین ساخته‌ی استاد پرداخت.