مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

ونسا بِیِر، مالی شانون و جنیفر لوئیس بازیگران اصلی سریال کمدی هشت اپیزودی «به خاطر تو عاشقشم» (I Love That for You) هستند. آن‌ها و دیگر بازیگران این مجموعه به لطف متن بامزه بیر، بازیگر و کمدین که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ یکی از بازیگران برنامه «پخش زنده شنبه‌شب» (اس‌ان‌ال) بود و جرمی بیلر، همکارش در آن برنامه، درخشان ظاهر می‌شوند.

سریال به خاطر تو عاشقشم با الهام از داستان خود بیر درباره غلبه بر سرطان خون در دوران نوجوانی ساخته شد. او نقش جوآنا گلد را بازی می‌کند، زنی جوان که آرزو دارد مجری یک شبکه تلویزیونی خرید خانگی قدیمی به نام اس‌وی‌ان باشد. شانون نقش جکی استیلتون، ستاره کاریزماتیک قدیمی شبکه را ایفاء می‌کند که جوآنا او را می‌پرستد؛ و لوئیس در اولین حضور خود پس از سریال «black-ish» در نقش پاتریشیا کاکرن، مؤسس و مدیرعامل بسیار سرد و مرموز اس‌وی‌ان ظاهر می‌شود. پل جیمز، آیدن مایری، مت راجرز و پونام پاتل گروه بازیگران بامزه سریال را کامل می‌کنند که پخش آن از اول مه ۲۰۲۲ از شوتایم شروع شد.

سریال به خاطر تو عاشقشم
ونسا بیر و مالی شانون

سریال به خاطر تو عاشقشم مملو از حس شوخ‌طبعی خاص بیر است، از دیالوگ‌هایی که تماشاگر را معذب می‌کند و فقط از عهده او برمی‌آید تا ژست و اداهایی که هرگز به اس‌ان‌ال راه پیدا نکردند. بیر، شانون و لوئیس در گفت‌وگوی پیش رو از این می‌گویند که کار کردن با هم در یک سریالِ کاملاً سرگرم‌کننده که داستانش در محل کار روی می‌دهد، به‌علاوه آنچه آن‌ها را در ابتدا به این پروژه کشاند، چگونه بود.

اپیزود افتتاحیه سریال به خاطر تو عاشقشم در ۱۹۹۷ در کلیولند، اوهایو شروع می‌شود؛ جوآنا نوجوان (با بازی سوفی پولونو که به شکلی واقعاً عجیب ادای بیر را درمی‌آورد) به خاطر سرطان خون در بیمارستان بستری است. او بیماری خود را بهانه می‌کند‌ تا یک کیک بزرگ از پرستاران بخش بگیرد و بعد در اتاق خود با لذت به تماشای یکی از برنامه‌های جکی در شبکه اس‌وی‌ان می‌نشیند.

بیر می‌گوید خودش در نوجوانی علاقه خیلی زیادی به برنامه‌های تلویزیونی خرید خانگی داشت. او توضیح می‌دهد: «شکل حرف زدن مجری‌های آن برنامه‌ها برای من خیلی مسحورکننده بود، جوری که محصولات را لمس می‌کردند. کل جهان آن‌ها را دوست داشتم؛ این که چقدر سرگرم‌کننده بود، مجری‌ها چقدر پر زرق و برق بودند و چطور می‌توانستند زمان طولانی درمورد هر چیزی صحبت کنند. در نوجوانی واقعاً مسحور آن‌ها بودم. تماشای آن برای من واقعاً آرامش‌بخش بود و به‌نوعی مثل یک گریز بود. کاملاً آن را دوست داشتم.»

پس‌ازآن که بیر برنامه «پخش زنده شنبه‌شب» را ترک کرد در «یک صبحانه دیرهنگام جادویی» با بیلر متوجه شد او روی سریالی کمدی با موضوع یک شبکه تلویزیونی خرید خانگی کار می‌کند. بیر و بیلر تصمیم گرفتند با هم آن مجموعه تلویزیونی را بسازند و بعد از جسی کلاین («دهان بزرگ» و «برای من مرده»)، یکی دیگر از چهره‌های سابق اس‌ان‌ال خواستند به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی با پروژه همکاری کند. بعدازآن «به خاطر تو عاشقشم» روی ریل قرار گرفت.

سریال به خاطر تو عاشقشم
جنیفر لوئیس

در اپیزود اول، جوآنا بالاخره موفق می‌شود به‌عنوان مجری جدید در اس‌وی‌ان مشغول کار شود و از این طریق با مجری محبوب خود دیدار کند؛ و درحالی‌که برخی ممکن است تصور کنند جوآنا و جکی رقیب هم می‌شوند، برعکس آن اتفاق می‌افتد و جکی فوراً جوآنا را زیر بال و پر خود می‌گیرد. دیدن دو چهره‌ سابق «اس‌ان‌ال» – که مانند جوآنا هر دو اهل کلیولند هستند – در کنار هم برخی تماشاگران را خوشحال می‌کند.

تماشاگران همچنین متوجه شباهت‌هایی به «اس‌ان‌ال» می‌شوند، از اس‌وی‌ان، نام شبکه گرفته تا زنده بودن تولیدات شبکه و شخصیت‌هایی که احساس می‌شود مستقیماً از یک آیتم تلویزیونی بیرون کشیده شده‌اند.

شانون می‌گوید اولین بار که متن به دستش رسید فوراً مجذوب سریال شد. «به نظرم واقعاً اورجینال بود. من متن خیلی از اپیزودهای افتتاحیه سریال‌های تلویزیونی را خوانده‌ام، اما “به خاطر تو عاشقشم” واقعاً خاص بود. واقعاً به چشم می‌آمد، خیلی خوب نوشته شده بود. این یک کمدی شخصیت‌محور است که من خیلی دوست دارم. من را به یاد کمدی‌های رمانتیک دهه ۹۰ انداخت. درواقع، نقش جکی در اپیزود افتتاحیه کم‌تر بود و من واقعاً از آن خوشم آمد. به خودم ‌گفتم، “می‌خواهم این نقش کوچک را در یک سریال خوب بازی کنم.” به این شکل به سریال نزدیک شدم.»

سریال به خاطر تو عاشقشم

شانون ادامه می‌دهد: «سریال واقعاً تا حدی “اس‌ان‌ال” را به یاد می‌آورد. انتخاب بازیگران هم واقعاً جالب است. ضمن این که من و ونسا هر دو قبلاً در “اس‌ان‌ال” بازی می‌کردیم، هرچند من قبل از او در آن برنامه بودم. ما هر دو اهل کلیولند در اوهایو هستیم و نقاط مشترک زیادی داریم. هر دوی ما در کودکی بر چیزهای سخت غلبه کردیم و هر دو نگرش مثبتی به زندگی و کارهای نمایشی و هنر و خلاق بودن داریم. فکر می‌کنم از خیلی جهات شبیه هم هستیم.»

طبیعتاً شانون در نقش جکی برای این که بیر را در نقش جوآنا زیر بال و پر خود بگیرد، کار سختی در پیش نداشت. از سوی دیگر، پاتریشیا با بازی لوئیس ازهرجهت با جکی و جوآنا متفاوت است، اما این سه نفر چیزی دارند که فوری گل می‌کند.

بیر می‌گوید: «سفر جوآنا و پاتریشیا خیلی سرگرم‌کننده است. بازی مقابل جنیفر لوئیس هم خیلی سرگرم‌کننده بود، چون من و او شخصیت‌های خیلی متفاوتی داریم، اما از لحظه‌ای که با هم آشنا شدیم، یک ارتباط آنی بین ما شکل گرفت. به‌نوعی جمع اضداد بود و فکر می‌کنم تماشاگران از دیدن پیشرفت رابطه آن‌ها واقعاً لذت می‌برند.»

لوئیس می‌گوید: «در “به خاطر تو عاشقشم” یک طوفان کامل اتفاق افتاد. سریال چند نسل را کنار هم قرار می‌دهد – ونسا در ۴۰ و چند سالگی، مالی در ۵۰ و چند سالگی و من در ۶۰ و چند سالگی. همه ما کار کمدی کرده‌ایم و اشتباه نکنید، این خانم‌ها غول‌های کمدی هستند.»

سریال به خاطر تو عاشقشم

جوآنا در اپیزود ۱ برای حفظ شغل خود و ماندن در کنار مجری محبوب خود و غول شبکه، دروغ بزرگی می‌گوید، این که سرطان او برگشته است و این موضوع تهدیدی برای روابط او با این زنان است که آن‌ها را بسیار تحسین می‌کند.

بیر می‌گوید: «جوآنا هم‌زمان با این دروغ، شروع به ایجاد روابط واقعی با آدم‌ها می‌کند. در همین حال دروغ او به چیزی عمیق‌تر تبدیل می‌شود که اگر آن را اصلاح نکند به‌نوعی یک دروغ بزرگ‌تر می‌شود. با ادامه فصل، این مسئله زندگی او را پیچیده می‌کند که فکر می‌کنم تماشای آن برای بیننده خیلی سرگرم‌کننده است.»

بیر با اشاره به تجربیات دوران نوجوانی خود و دروغی که جوآنا برای حفظ کار خود در شبکه می‌گوید، توضیح می‌دهد: «من خودم در دوران نوجوانی سرطان خون داشتم و واقعاً همیشه دوست داشتم مزایای آن را کشف کنم. خوب، البته دوران سختی بود، اما متوجه شدم از بیماری خودم می‌توانم برای جلب توجه دیگران و خلاص شدن از کارهایی که نمی‌خواستم انجام دهم، مثلاً شرکت در کلاس ورزش، استفاده کنم. همیشه فکر می‌کردم یک برداشت سرگرم‌کننده از یک تجربه دشوار است.»

او ادامه می‌دهد: «همیشه می‌خواستم درمورد آن زمانی که مریض بودم کاری انجام دهم، چون احساس می‌کردم عناصری جالب و طنزآمیز دارد. مزایایی داشت که واقعاً از آن‌ لذت می‌بردم؛ بنابراین، ساخت این سریال یک راه سرگرم‌کننده برای کند و کاو آن به نظر می‌رسید.»

سریال به خاطر تو عاشقشم

به‌راحتی می‌شد شخصیت هر سه زن را طوری نوشت که رقیب هم باشند، اما بیر و شانون می‌گویند برای آن‌ها مهم بود این سه را دوستانی متکی به هم نشان دهند، اما در کل این مسیر، دروغ جوآنا مثل یک پتک بر سر او می‌کوبد.

بیر در مورد ارتباط جوآنا و جکی می‌گوید: «برای جوآنا خیلی پیچیده است بیشتر و بیشتر به این شخص که فکر می‌کند یک جای کار جوآنا ایراد دارد، نزدیک شود.» و درحالی‌که جکی و پاتریشیا به‌نوعی در آن قلمرو رقابت کلنجار می‌روند، چند دهه‌ دوستی، پایه و اساس همه تعاملات آن‌هاست.

شانون می‌گوید: «جکی و پاتریشیا واقعاً از جایی به بعد با هم اختلاف نظر پیدا می‌کنند، چون پاتریشیا می‌خواهد جکی همان‌ آدم سابق باشد. تماشاگران، جکی را به‌عنوان زنی متأهل می‌شناسند که چیزهای باحالی می‌فروشد و روی آنتن درباره شوهرش، مارتی صحبت می‌کند. همه او را با این ویژگی‌ها می‌شناسند و پاتریشیا، رئیس جکی می‌خواهد او در همان خط بماند. پاتریشیا به او می‌گوید، “مردم تو را این‌طوری می‌شناسند، عزیزم! ما این‌طوری جنس می‌فروشیم. من این‌طوری پول درمی‌آورم.” اما جکی واقعاً در برابر پاتریشیا قرار می‌گیرد، به او فشار می‌آورد، سعی می‌کند بلند شود و بگوید، “من این را نمی‌خواهم، می‌خواهم خودم باشم.” جکی می‌خواهد تغییر مسیر بدهد.»

سریال به خاطر تو عاشقشم

لوئیس درمورد رفتار غیردوستانه پاتریشیا می‌گوید: «او باید خودش را بسازد تا احترامش بین کارمندانی که باید در صف نگه دارد، محفوظ بماند. پاتریشیا آن‌ها را به تقابل با هم وا می‌دارد. بعضی وقت‌ها خودش شلوغش می‌کند تا آن‌ها را روی پا نگه دارد، اما خیلی از کسانی که شبیه ملکه یخی هستند، قلب بزرگی دارند و پاتریشیا هم بعداً این را نشان می‌دهد.»

شخصیت جوآنا در سریال کمی ناشی است و با کاری که بیر در برنامه «پخش زنده شنبه‌شب» انجام می‌داد متفاوت است، اما یک خط اصلی مشابه هست که این دو را به هم پیوند می‌دهد.

بیر درباره این که چه چیزی او را جذب شخصیت‌هایی می‌کند که شاید یک قدم عقب باشند یا شاید همیشه نشانه‌های اجتماعی را به‌خوبی درک نکنند، می‌گوید: «خوب، من این‌طوری هستم! ته دلم یک آدم ‌ناشی هستم. فکر می‌کنم همه ما یک‌جورهایی ناشی هستیم، اما وانمود می‌کنیم که نیستیم تا این که یک جا خودش را نشان می‌دهد… کار من در این سریال به‌نوعی اغراق درمورد چیزی است که از قبل تا حد زیادی در من بوده است.»

منبع: تی‌وی اینسایدر، ایندی‌وایر

تماشای سریال به خاطر تو عاشقشم در نماوا