مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

یکی از آخرین نقش‌های اصلی نیکولا واکر در تلویزیون، کارآگاه کَسی استوارت، سربازرس همیشه عصبی در سریال بریتانیایی «به یاد مانده» بود که از ۲۰۱۵ تاکنون از آی‌تی‌وی پخش می‌شود. او پس از چهار فصل سریال را ترک کرد، با این حس که داستان شخصیت او «به پایان رسیده است.»

بنابراین، دیدن واکر که با بازی در نقش یک کارآگاه خویشتن‌دار در سریال آنیکا (Annika) در قالب شخصیتی تا حدی نزدیک به کَسی استوارت فرو می‌رود، شگفت‌انگیز است. البته تفاوت‌هایی وجود دارد. از همه مشخص‌تر این که شخصیت او در سریال جدید عادت دارد دیوار چهارم را بشکند و پنهانی مستقیماً با تماشاگر صحبت کند.

سریال آنیکا
نیکولا واکر

تصویربرداری «آنیکا» از دسامبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱، در حالی در گلاسکو و در مجاورت رود کلاید در جنوب اسکاتلند انجام شد که بیشتر آدم‌ها در دوران قرنطینه یاد می‌گرفتند زندگی را کندتر بگذرانند، درحالی‌که واکر و دیگر عوامل تولید سریال برعکس این کار را انجام می‌دادند.

بازیگر ۵۲ ساله متولد لندن با افتخار گواهینامه قایق تندرو خود را نشان می‌دهد و می‌گوید: «من یاد می‌گرفتم چطور یک قایق موتوری را هدایت کنم.»

او در «آنیکا» نقش بازرس آنیکا اِستِرَندهِد را بازی می‌کند، رئیس جدید واحد قتل‌های دریایی در گلاسکو که حوزه کاری آن تحقیق درباره جنایات ارتکابی در رودخانه‌ها و دریاچه‌های اسکاتلند است.

واکر می‌گوید: «من و همبازی‌ام، جِیمی سایوز باید آزمون‌های خود را پشت سر می‌گذاشتیم، در غیر این صورت اجازه نداشتیم برای تصویربرداری صحنه‌ها در رود کلاید پشت فرمان این قایق‌های قدرتمند بنشینیم.»

سریال آنیکا
نیکولا واکر و جِیمی سایوز

او به‌وضوح خوشحال است که دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشت. «ما باید یاد می‌گرفتیم و نشان می‌دادیم اگر کسی در دریا افتاد، چه کار کنیم و چطور در میان شناورها و خیلی چیزهای دیگر حرکت کنیم.»

جیمی سایوز که بیشتر برای بازی در نقش جیک در سریال تریلر موفق «گناه» تولید بی‌بی‌سی شناخته می‌شود، نقش غواص-گروهبان کارآگاه مایکل مک‌اندروز، یکی از همکاران آنیکا را بازی می‌کند. گروهبان کارآگاه تایرون کلارک (اوکوِلی روچ) و پاسبان کارآگاه بلر فرگوسن (با بازی کیتی لیونگ بازیگر نقش چو چانگ در فیلم‌های «هری پاتر») از دیگران همکاران او در واحد قتل‌های دریایی هستند.

استفاده از منابع ادبی و تاریخی

اما این آنیکا نروژی است که در مرکز صحنه است و او ویژگی‌های عجیب و غریب زیادی دارد؛ یکی از آن‌ها استفاده از منابع ادبی و تاریخی برای حل جنایات است. در اپیزود اول «آنیکا» که اوت ۲۰۲۱ از شبکه الیبای پخش شد، پس از کشف جسد مردی که با زوبین در رود کلاید به قتل رسیده است، آنیکا در نزدیکی صحنه جرم رو به تماشاگر به کتاب «موبی دیک» هرمان ملویل و رویارویی ناخدا ایهب با وال سفیدی که کشتی‌اش را نابود کرد و باعث قطع يكي از پاهايش شد، اشاره می‌کند. واکر برای این که خود را از شخصیت محبوب خود متمایز کند، به شکلی بازیگوشانه و عجیب حرف می‌زند که در تضاد با حال و هوای دهشتناک اطراف اوست.

سریال آنیکا
نیکولا واکر

در اپیزودهای بعدی، داستان‌های نورس (اسکاندیناوی کهن) و نمایشنامه «دشمن مردم» هنریک ایبسن در ذهن اوست. واکر می‌گوید: «او مطمئناً کارها را طبق روال تعیین‌شده انجام نمی‌دهد. مهارت‌های مدیریتی آنیکا نامتعارف است. او قید یک دوره مدیریت را زد تا برای یک استراحت کوچک به مادرید برود و وقتی اولین بار با تیم خود ملاقات می‌کند، برخوردش با آن‌ها دور از ظرافت است. آنیکا به آن‌ها می‌گوید باید در روز معارفه برایشان کاپ‌کیک می‌آورد، اما درواقع شیرین‌بیان نروژی به آن‌ها تعارف می‌کند که هر کسی طعم آن را دوست ندارد»

واکر می‌گوید: «او به دوره‌های آموزشی اعتقادی ندارد. آنیکا روند خودش را دارد که یک روند بسیار منحصربه‌فرد است و تیم او این را می‌داند. آن‌ها با روال کار او آشنا هستند. نکته خیلی جالب دیگر ازنظر من این است که آنیکا هیچ ابایی ندارد نشان دهد تیمش را دوست دارد.»

یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی آنیکا صراحت اوست. واکر توضیح می‌دهد: «آنیکا یک خارجی است؛ ریشه‌های نروژی دارد و این ویژگی‌ها را از پدر و مادرش گرفته است. او بسیار رک و صریح است. این کلید آنیکا است. او با تیم خود رک است، با دخترش رک است و با تماشاگر هم بسیار رک است.»

سریال آنیکا
نیکولا واکر، جِیمی سایوز، اوکوِلی روچ، کیتی لیونگ

اولین از شش اپیزود سریال، شامل پیدا شدن جنازه مردی است که یک زوبین در گردن او فرو رفته است، درحالی‌که داستان بعدی درباره غرق شدن یک دانشمند کاملاً نامحبوب در دریاچه کاترین، منبع اصلی آب گلاسکو است.

خوشبختانه، روند تصویربرداری «آنیکا» خیلی مفرح و کاملاً متفاوت با خطوط داستانی وحشیانه سریال بود. درواقع، وقتی واکر و سایوز گواهینامه قایق تندرو خود را دریافت کردند، هیچ‌چیز مانع آن‌ها نبود.

واکر می‌گوید: «معمولاً سر صحنه یک سریال تلویزیونی با شما تا حد زیادی مثل یک بچه‌ رفتار می‌کنند – وقتی به توالت می‌روید، یک نفر با شما می‌آید و واکی تاکی در دست بیرون منتظر می‌ماند و به تهیه‌کننده می‌گوید که شما تقریباً چه زمان سر صحنه تصویربرداری برمی‌گردید، اما درمورد این سریال، ما آزادی عمل خیلی بیشتری داشتیم. مثلاً بقیه عوامل تولید روی یک سکوی شناور بودند و ما عملاً نمی‌توانستیم آن‌ها را ببینیم چون روی آب رفته بودند.»

سریال آنیکا
نیکولا واکر و جِیمی سایوز

او ادامه می‌دهد: «جیمی و من توانستیم کار خودمان را انجام دهیم که شامل استفاده از ارقام بسیار سریع هشت عددی در آرآی‌بی (قایق‌های بادی سخت‌تنه) ما بود تا این که کسی با واکی تاکی به ما می‌گفت برای نمای بعدی به موقعیت خود برگردیم، اما رادیوهای تیم تولید همیشه قابل اعتماد نبودند. واکی تاکی‌ها، هوای خیلی سرد اسکاتلند و آرآی‌بی‌های خیلی سریع با هم خوب عمل نمی‌کنند و ارتباط رادیویی جیمی اغلب در عرض چند دقیقه پس از شروع تصویربرداری قطع می‌شد. درنتیجه ما به حال خودمان رها می‌شدیم و در بخش زیادی از یک روز کاری کسی نمی‌توانست با ما تماس بگیرد!»

از رادیو تا تلویزیون

شخصیت آنیکا از قبل برای واکر آشنا بود. او مخلوق نیک واکر است – که هیچ نسبتی با نیکولا ندارد. نیکولا در شش فصل برنامه رادیویی «آنیکا اِستِرَندهِد» که بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ از رادیو بی‌بی‌سی ۴ پخش می‌شد نقش او را بازی کرد. شخصیت واکر در آن برنامه یک عضو خلاق جوخه قتل اداره پلیس اسلو است.

در دوران قرنطینه این ایده مطرح شد که آنیکا زندگی جدیدی در تلویزیون پیدا کند و شخصیت او از نروژ به اسکاتلند منتقل شود. تفاوت دیگر این است که آنیکا در برنامه رادیویی یک پسر دارد، اما در سریال فرزند او به دختری نوجوان به نام مورگان تغییر کرد، هرچند به گفته واکر آن‌ها اساساً یک شخصیت هستند.

سریال آنیکا

مثل خیلی از تولیدات نمایشی در دو یا سه سال اخیر، تصویربرداری «آنیکا» در سایه کووید ۱۹ انجام شد. واکر می‌گوید: «وقتی برای شروع تصویربرداری با قطار به گلاسکو رفتم، اسکاتلند عملاً در دومین فاز قرنطینه بود. در فاز اول من با همسرم (بارنبی کی، بازیگر و نویسنده) و پسر نوجوانمان هری بودم که عالی بود.»

او ادامه می‌دهد: «قرنطینه دوم سخت‌تر بود چون مجبور بودم در اسکاتلند بمانم و کاملاً دور از خانواده‌ام باشم. آن‌ها را سه ماه ندیدم، اما حداقل ما تصویربرداری را به پایان رساندیم. یادم می‌آید اولین بار که متن را خواندم، با خودم فکر کردم، “تولید آن در دوران کووید غیرممکن است.” بعضی وقت‌ها فقط بعد از آن که کاری را انجام دادید، متوجه می‌شوید چه کردید. گاهی اوقات به خودم می‌گویم، “چه کار بزرگی کردیم که “آنیکا” را در آن شرایط ساختیم. چطور این کار را انجام دادیم؟”»

تماشاگر در نقش یک دستیار ساکت

واکر با اشاره به شکستن دیوار چهارم توسط شخصیت خود در سریال و مستقیماً مخاطب قرار دادن تماشاگر می‌گوید: «نکته جالب این واقعیت است که “آنیکا” به‌نوعی تنها سریال کارآگاهی است که تماشاگر آن نقش یک دستیار ساکت را دارد؛ در خانه روی مبل نشسته است و نقش همدست آنیکا را دارد. آنیکا چیزهایی را برای تماشاگر فاش می‌کند، چیزهایی را از آن‌ها پنهان می‌کند و درباره همه شخصیت‌هایی که در آنجا حضور دارند نظر می‌دهد.»

سریال آنیکا
نیکولا واکر

او در عین حال استفاده از این تمهید را درمورد آنیکا «بسیار عادی و درست» می‌داند چرا که او در برنامه رادیویی یک رابطه شخصی با شنونده داشت. «این یک راه واقعاً عالی برای انتقال آن به تلویزیون است؛ برخلاف هر سریال جنایی دیگری است که تماشا می‌کنید.»

بااین‌حال، صحبت مستقیم با دوربین یک کار غیرعادی بود و به گفته واکر او را «نابود» کرد. «مدام به من یادآوری می‌کردند به دوربین نگاه کنم. در روز اول تصویربرداری خیلی نگران بودم. کار عجیبی بود. به‌طور معمول شما در یک فیلم یا سریال تلویزیونی نباید به دوربین نگاه کنید، اما در این سریال باید کاملاً عکس کاری را انجام می‌دادم که به آن عادت داشتم. روز اول سخت بود، اما بعداً واقعاً خوشم آمد و حتی تصمیم گرفتم ادامه بدهم. حالا در هر کار دیگری که بازی می‌کنم فیلمبردار از دست من دیوانه می‌شود، چون دائم به دوربین نگاه می‌کنم!»

منبع: دیلی میل، ویکنداسپیشیال

تماشای سریال آنیکا در نماوا