مجله نماوا: فیلم سینمایی «روز بلوا» در جشنواره دو سال قبل به نمایش در آمد. همان جشنواره‌ای که حدود یک هفته پس از پایانش کرونا به طور جدی خود را نشان داد و به یک‌باره سینماها را به تعطیلی کشاند تا انبوهی از فیلم‌های ساخته شده در صف اکران بمانند. بهروز شعیبی برخلاف برخی از سینماگران به جای اکران آنلاین فیلمش و یا فرستادن آن روی پرده در شلوغی اکران عمومی پس از بازگشایی سینماها بر آن شد تا با اضافه کردن برخی راش‌ها که در تدوین سینمایی از فیلم خارج شده بودند یک مینی‌سریال از فیلمش درآورد؛ به این ترتیب پخش «روز بلوا» در سه قسمت به صورت اختصاص به نماوا رسید.

از زمان شروع پخش سریال تاکنون تعداد بالای واکنش‌های مثبت مخاطبان و رسانه‌ها نشان می‌دهد که شعیبی برای فیلمی که شاید در شلوغی اکران گم می‌شد تصمیم درستی گرفته است. خبرگزاری ایلنا در ستایش این سریال می‌نویسد: «روز بلوا» قصه یک روحانی خوشنام (با بازی بابک حمیدیان) را روایت می‌کند که به دلیل سخنرانی‌هایش، به چهره شناخته شده‌ای نزد مردم تبدیل شده است، اما به دلیل سوء‌استفاده‌ها و تخلفات اطرافیانش، اتهاماتی به او وارد می‌شود و آبرویش به خطر می‌افتد. این فیلم همچنین در بخشی از داستان خود به موضوع سوءاستفاده‌های مؤسسات مالی و اعتباری از شهروندان نیز می‌پردازد. بدون شک روحانی «روز بلوا» یکی از کنش‌مندترین تصاویر سینمای ایران از جامعه روحانیت است. بهروز شعیبی با درک و آگاهی عمیقی که از تعامل با جامعه روحانیت داشته و همچنین به سبب سابقه و آشنایی نزدیکی که با حوزویان دارد، محوری‌ترین و سخت‌ترین کاراکتر خود را بر شانه‌های یک روحانی استوار کرده و شکلی از روایت را در نظر گرفته که گویی موضوع داستان همین حالا در تمام خیابان‌های این کشور جاری و ساری است.

پریسا الیاسی در خبرگزاری برنا درباره این سریال می‌نویسد: «روز بلوا»، حول محور شخصیت حاج‌آقا بدیعی، روحانی جوان و محبوب می‌چرخد. فیلم‌ساختن راجع به جامعه‌ روحانیت، شبیه به راه‌رفتن روی لبه‌ تیغ است، اما بهروز شعیبی پیش از ساخت این فیلم، در سریال «پرده‌نشین»، امتحان خودش را در مورد روحانیت و ساخت فیلم در موردشان، پس داده ‌است. سریال، با یک ضربه ناگهانی شروع می‌شود؛ دخترخانمی نسبتی به حاج‌آقا بدیعی می‌دهد که ما نمی‌دانیم نسبت نارواست یا درست است. مخاطب هنوز گیج از ضربه ابتدایی است که ضربه بعدی زده‌ می‌شود. سریال، ریتم تندی دارد و مخاطب را ترغیب به دنبال کردن داستان می‌کند.

خبرگزای دانشجو ضمن تاکید بر لحن تند و تیز و نقادانه «روز بلوا» می‌نویسد: یکی از نکاتی که شعیبی در فیلم تازه‌اش مطرح کرده حضور پررنگ افرادی با ظاهر موجه در پس پرده تخلفات مالی و اقتصادی است. افرادی که به واسطه سبقه و جایگاه اجتماعی خود روابطی با ارکان قدرت دارند و با زیر پا قرار دادن و سوء استفاده از کسانی به اهداف کثیف خود دست پیدا می‌کنند که دارای اعتبار و جایگاهی در جامعه هستند و اتفاقا به مقوله پول کثیف و حلال و حرام در زندگی‌شان معتقدند. این افراد کسانی هستند که وجهه و اعتباری در سطح جامعه دارند و مردم به آن‌ها اعتماد می‌کنند، رخدادی که نمونه‌های بیرونی و واقعی بسیاری دارد و شعیبی پیش از این در سریال «پرده‌نشین» نیز از زاویه‌ای دیگر به آن پرداخته بود. یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد جامعه‌ای که همواره در مقاطع زمانی مختلف به شکل‌های متفاوتی درگیر مسائل اقتصادی بوده، از مسائل اقتصادی ناشی از تغییر در حاکمیت و جنگ و تقابل فقیر و غنی تا سوءاستفاده از روابط و رانت اطلاعاتی که منجر به شکل‌گیری پرونده‌های بی‌شمار فساد‌های گسترده اقتصادی در قوه قضاییه شده، می‌تواند دستمایه خوبی برای فیلمسازانی باشد که خود نیز به نوعی دغدغه این موضوع را دارند.

قدس آنلاین نیز با اشاره به پرداختی که روی شخصیت‌ها صورت گرفته، درباره تفاوت سریال شعیبی با سایر آثار می‌نویسد: تصویری که شعیبی در این فیلم از یک روحانی به نمایش گذاشته خلاف تصاویری است که مخاطب تابه‌حال از این قشر دیده است. عماد زندگی خانوادگی اعیانی دارد، با بزرگان وصلت کرده، سوار ماشین لوکس می‌شود و گوشی موبایل آخرین مدل روز را از همسرش هدیه می‌گیرد، اما همچنان در تلاش است به کارهای خیر و خداپسندانه‌اش ادامه دهد. تا اینکه ناگهان او را درست در گردابی از تخلفات و فعالیت‌‍‌های اقتصادی غیرقانونی می‌بینیم که سرنخش به پدر همسر بانفوذ و برادر زنش می‌رسد. عماد با اتهام‌های جدی از سوی مراجع امنیتی مواجه می‌شود که او را در تنگنا و موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد، تا آنجا که در این مسیر به حقایقی درباره اعضای خانواده‌اش دست پیدا می کند و متوجه می‌شود که از اعتمادش سوءاستفاده شده است. او در میانه راه برای خلاصی از موقعیتی که در آن گیر افتاده دست به دامن هکر همه کاره‌ای می‌شود که مشکلاتش را از میان بردارد. «عدالت» کلیدواژه داستان «روز بلوا»ست. شعیبی معتقد است باید بلوای درونی در همه ما شکل بگیرد تا عدالت را به خودمان بازگردانیم. ممکن است کدهای مختلفی در فیلم وجود داشته باشد که مخاطب را یاد بسیاری از آدم‌هایی که می‌شناسیم بیندازد، اما در نهایت قرار است این فیلم درباره اخلاق باشد و هر فرد با عقاید خودش بر پایه اخلاق و انسانیت به دیگران کمک ‌کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پس از بررسی کارنامه بهروز شعیبی ضمن تاکید بر کارنامه قابل قبولش در فیلمسازی «روز بلوا» را برای مخاطب جذاب می‌داند: مینی‌سریالی که موضوعی جسورانه دارد و با محور قراردادن یک روحانی جوان و محبوب (با بازی خوب بابک حمیدیان) که درگیر یک پرونده بزرگ فساد مالی می‌شود درام سیاسی جذابی ساخته که می‌تواند برای مخاطبانی که به‌دنبال قصه‌های نزدیک به دنیای واقعی هستند جذاب باشد.

رویداد ایران نیز با مرور تصویر روحانیت در سینمای ایران درباره مهره‌های اصلی «روز بلوا» می‌نویسد: بهروز شعیبی پیش از این تجربه کارگردانی یک سریال تلویزیونی با عنوان «پرده‌نشین» و با موضوع روحانیت را دارد و هم تجربه ایفای نقش یک روحانی را در فیلم «طلا و مس». بابک حمیدیان نیز بازیگری است که نقش‌های متفاوت و پرچالشی همچون شهید اصغر وصالی فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، دو نقش عبیدالله بن زیاد و یزید بن معاویه فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش، مراد صفرخانی «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» پوران درخشنده، مهران «نیم‌رخ‌ها»ی ایرج کریمی و بسیاری نقش‌های دیگر را به خوبی ایفا کرده است.

واکنش مردم اما در شبکه‌های اجتماعی به جدیدترین ساخته شعیبی بسیار مثبت است؛ کاربری به نام فرهاد در شبکه اجتماعی‌اش می‌نویسد: «روز بلوا» یک زنگ خطر است، آفرین به او به خاطر این جسارت و جابجایی مرزهای نقد و روشنگری در حوزه خودش.

مخاطب دیگری با نام مستعار با اشاره به تعداد کم قسمت‌های این سریال می‌گوید: هرچقدر از زیبایی این سریال بگم کم گفتم؛ سه قسمت واقعا برای این داستان کمه.

محمدمهدی عسگری کاربر دیگری است که با به اشتراک گذاشتن تیزر این سریال نوشته: «روز بلوا»… خلاقیت در کارگردانی و روایت.

سعید تقوی دیگر بیننده این سریال که بسیار آن را پسندیده، می‌نویسد: به طرز غیرقابل انتظاری خوبه، کارگردانی بهروز شعیبی، میزانسن‌ها، دوربینش، نماها، کم نظرین توی سینمای ایران. بازی ژوست بابک حمیدیان و یه بازی حیرت‌انگیز از داریوش ارجمند.

محمدصادق هم با اشاره به موضوع به روز «روز بلوا» اشاره می‌کند: یک چالش به روز… موضوعی که تا به حال هیچ کارگردانی ورود نکرده…

مهدی مفیدی با انتشار پوستر فیلم می‌نویسد: «روز بلوا» با بازی بابک حمیدیان، لیلا زارع، مصطفی کیایی و داریوش ارجمند به کارگردانی بهروز شعیبی از نماوا یکی از بهترین‌ سریال‌های خوب این روزهاست. بازی‌ها خوب و به‌جا، روند داستانی سریع و خوش‌ریتم و موضوع اثر هم نزدیک به روزگار فعلی خودمان. هرچند هویت داستانی اثر تکراری است، اما چون زاویه دید شعیبی به موضوعات همیشه بدیع بوده است می‌توان این اثر را هم از همین الان جزء کارهای خوب او دسته‌بندی کرد.

کاربر دیگری با نام زینب با اشاره به بازی محمد علیمحدی بازیگر مکمل «روز بلوا» او را تحسین می‌کند و آن را بازیگر آتیه‌داری قلمداد می‌کند.

این‌ها تنها بخشی از نظرات رسانه‌ها و مردم در مواجهه با سریالی است که هنوز قسمت پایانی‌اش منتشر نشده و به نظر می‌رسد در همین دو قسمت میخ خودش را برای مخاطب کوبیده است. ظاهرا راهکار بهروز شعیبی برای دیده شدن آخرین ساخته‌اش بسیار فکرشده و درست بوده و او و تیمش را به نتیجه مطلوب رسانده است.

تماشای مینی سریال «روز بلوا» در نماوا