مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

«هناس» (صورت فلکی) فیلمی است به نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه که حسین دارابی آن را کارگردانی کرده است. فیلمی در ژانر بیوگرافی که در واقع روایت تلاش‌های عاشقانه زنی است برای بیرون کشیدن زندگی‌اش از تشویش و تلاطم.

فیلم در اصل قصه‌ی روزهای پایانی زندگی شهید داریوش رضایی‌نژاد است که از زاویه دید همسرش روایت می‌شود. زنی که تلاش دارد ضمن حفظ خود و خانواده‌اش، آن‌ها را از خطرات و آسیب‌های ناشی از مسائل شغلی همسرش دور نگاه دارد. حالا دیگر ساخت فیلم‌هایی زندگی نامه‌ای از دوران زندگی شخصیت‌های مطرح و شناخته شده، دارد به یک سنت در سینمای ایران تبدیل می‌شود. سنتی پسندیده که در صورت تداوم و دراماتیزه شدن آثار، می تواند نتایج خوبی را برای این سینما به ارمغان آورد. 

فیلم هناس

حسین دارابی که کارگردانی و تهیه‌کنندگی چندین فیلم کوتاه از جمله «مزاحم»، «قابلمه»، «سحری» و غیره را در کارنامه داشته سال گذشته با «مصلحت» در جشنواره فیلم فجر، شرکت کرد که دیپلم افتخار بهترین فیلم اول جشنواره فجر را برایش به ارمغان آورد.

مریلا زارعی و بهروز شعیبی، دو بازیگر اصلی فیلم هستند. بازیگران مطرحی که پس از فیلم اکران نشده‌ی «گزارش یک جشن» بار دیگر همبازی شده‌اند و باید دید نامشان در میان نامزدهای کسب سیمرغ قرار می‌گیرد یا خیر. بازیگرانی چون وحید رهبانی، سیاوش طهمورث و سولماز غنی ایفای نقش‌های مکمل و فرعی «هناس» را بر عهده گرفته‌اند.

گفته می‌شود وحید رهبانی در شمایل یک ضد قهرمان، بازی متفاوتی را از خود ارائه کرده که یکی از نقاط قوت فیلم محسوب می‌شود. ساخت موسیقی متن «هناس» را فردین خلعتبری انجام داده که به‌طور بالقوه می‌تواند از جذابیت‌های فیلم تلقی شود.