فیلم انیمیشنی جذاب و عجیب کریس پرن، ویلوبی ها The Willoughbys از همان ابتدا دیدگاه عجیبش را به مخاطب معرفی می‌کند: این فیلم یکی از آن‌ داستان‌های کودکانه نرم و گرم همیشگی نیست که به دیدن آن عادت داریم، حتی اگر نمادهایی از کلیشه‌های همیشگی این ژانر دیدید هم گول آن‌ها را نخورید. حتی با اینکه یک گربه‌ی بامزه داستان را روایت می‌کند (با صدا گذاری بی‌نظیر ریکی جرویس)، پر از بچه‌‌های بامزه است، یک خانه‌ی زوار در رفته‌ی قدیمی، یک پرستار بچه‌‌ی فریبنده و یک کودک یتیم دوست‌داشتنی هم در خود دارد. حتی تری کروز هم در این فیلم در نقش رئیس عجیب یک کارخانه‌ی شکلات‌سازی صداگذاری کرده است. اما به هر حال ویلوبی ها The Willoughbys متفاوت است، و تفاوت آن با سایر آثار این ژانر آنقدر زیاد است که کاملا به چشم آمده و حس می‌شود. این فیلم در عین حالی که داستان‌هایی درباره‌ی پدر و مادر گم‌شده، مرده و یا حتی پدر و مادرهایی بد را تعریف می‌کند، موضوعاتی تازه و خنده‌دار را هم به مخاطب معرفی می‌کند.
این فیلم بر اساس رمانی از لوئیس لوری به همین نام ساخته شده است. این رمان هم انتظارات خسته‌کننده معمول از آثار ساخته شده در حوزه کودک را در هم شکسته و نگاهی تازه ارائه می‌کند.

همچنین بخوانید:
نقد فیلم تور جهانی ترول ها Trolls World Tour – بازگشت جاستین تیمبرلیک به دنیای ترول‌ها

انیمیشنی ساخته  کریس پرن

البته نسخه‌ی انیمیشنی پرن که متعلق به شبکه‌ی نت‌فلیکس است، نتوانسته است در مورد داستان‌هایی که معمولا در آثار بخش سرگرمی کودکان استفاده می‌شود، مقاومت کند. با این حال، نکته این است که با این وجود، این فیلم انیمیشنی با خنده‌هایی طعنه‌آمیز و طنز دوست‌داشتنی خودش برای تماشاگرانی از تمام رده‌های سنین جذاب و تماشایی خواهد بود.
خانواده‌ی ویلوبی ها که زمانی یک خانواده‌ی آبرومند و کمی عجیب بودند- پسر بزرگ خانواده تیم می‌گوید: تمام اعضای خانواده‌ی ویلوبی، حتی زن‌هایشان هم سبیل داشتند!- اما حالا دیگر چیزی از آن اسم و رسم نمانده است و به سایه‌هایی از اجدادشان تبدیل شده‌اند، که از میان آن‌‌ها می‌توان به مادر (با صدای جین کراکوسکی) و پدر خانواده (با صدای مارتین شورت) که تنها به یکدیگر علاقه دارند و شیفته و مجذوب یکدیگر هستند، اشاره کرد. این زوج به هیچ وجه صلاحیت پدر و مادر بودن را ندارد و حتی نمی‌خواهند به فرزندانشان، تیم (با صدای ویل فورته)، جین (با صدای ستاره‌ی پاپ آلیسیا کارا) و یک دوقلوی عجیب (با صدای شین کولن بامزه) ابراز علاقه کنند. میراث شگفت‌انگیز ویلوبی‌ها هنوز هم برای تیم که سعی دارد همه چیز را با طنز خوب و کمی قدیمی‌اش تحت کنترل نگه دارد، جذابیت دارد.

ویلوبی ها

جین یک آدم رویا پرداز است که علاقه‌ی زیادی به ابراز احساسات از طریق آواز خواندن دارد و دوقلوهای بارنابی‌ها (از آن‌جایی که بدترین پدر و مادر دنیا حتی نخواسته بودند دو اسم جدا انتخاب کنند، در نهایت یک اسم بر روی این دوقلوها گذاشتند) هم معمولا دنباله‌روی برادر و خواهر بزرگ‌ترشان هستند.
رسیدن یک بسته‌ی اسرارآمیز به خانه‌ی ویلوبی ها به داستان فیلم سرعت می‌بخشد، بسته‌ای که در نهایت به جدا شدن بچه‌ها از پدر و مادر بدشان می‌انجامد. بچه‌‌ها نقشه‌ می‌کشند تا با فرستادن پدر و مادرشان به سرزمینی خطرناک از شر آن‌ها خلاص شده و یک‌جورهایی خودشان را یتیم کنند. فیلم ویلوبی ها The Willoughbys که بر اساس یک رمان از لوری ساخته شده است، در نیمه‌ی اول قسمت قسمت به نظر می‌رسد و خیلی گذرا به بخش های مهم داستان و شخصیت‌های جدید می‌پردازد- حتی آشنایی با نقش‌های فرعی اصلی داستان مثل پرستار مهربان بچه‌ها (مایا رودولف) و رئیس کارخانه‌ی شکلات‌سازی، فرمانده ملانوف (کروز) نیز خیلی سریع جمع می‌شود، اما در نهایت تمام این بخش‌ها به یکدیگر ارتباط داده شده و مخاطب نیمه‌ی دوم رضایت‌بخش و دوست‌داشتنی فیلم را می‌بیند.

ویلوبی ها

حتی وقتی که المان‌های روایت‌گویی ویلوبی ها The Willoughbys آن‌طور که باید در جای خود قرار نمی‌گیرند هم، انیمیشن جذاب فیلم که با رنگ‌ها و کیفیتی بی‌نظیر به تصویر کشیده شده است و در عین حال به محیط‌های خارجی که در دنیای داستان به چشم می‌خورد نیز به زیبایی پرداخته است، چشم‌ها را درگیر خود می‌کند. از آن‌جایی که ویلوبی ها مجبور می‌شوند خانه‌ی خودشان را ترک کنند و به فضاهایی جدید، از جمله یک شهر سرسام‌آور تا کارخانه‌‌ی ملانوف و حتی به قله‌هایی کوهستانی بسیار دور، بروند؛ ویلوبی ها The Willoughbys داستان خودش را گسترده‌تر می‌کند. این گستردگی ماهرانه، احساسی که داستان رمان اصلی به مخاطب می‌دهد را بهبود می‌بخشد و این سکانس‌های کوتاه را به صحنه‌هایی خنده‌دار، از جمله‌ صحنه‌ای که بچه‌ها آژانس مسافرتی الکی خودشان را تاسیس می‌کنند، ختم می‌کند.
طنز زیبای فیلم آن‌قدر دل‌نشین است که حتی وقت‌هایی که فیلم به طور موقت ضعیف عمل می‌کند هم فضا را آن‌قدر طنز نگه داشته تا فیلم دوباره به اوج خود برسد. ویلوبی ها The Willoughbys بیست و دو آوریل از نت‌فلیکس پخش شد.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی کیت اربلند در وب‌سایت indiewire.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.