دهم ژانویه سال ۱۹۹۹ اولین قسمت سریال گانگستری مهیج و فیلسوفانه‌ی دیوید چیس David Chase پخش شد. به مناسبت گذشت ۲۰ سال از شروع پخش سوپرانوز The Sopranos تصمیم گرفتیم ۱۰ تا از بهترین قسمت‌های این سریال را معرفی کنیم. مطمئنا اگر هنوز موفق به دیدن این سریال نشده‌اید، متن قسمت‌هایی از داستان سریال را برای شما لو می‌دهد.

۱۰- Marco Polo (فصل ۵، قسمت ۸)

قسمت‌هایی زیادی از سوپرانوز شباهت زیادی به یک اجرای تئاتری دارند، قسمت‌هایی که در آن‌ها اتفاقات مهمی در یک لوکیشن رخ می‌‌دهند. قسمت‌های Pine Barrens، Mrs. and Mrs. John Sacrimoni Request و Soprano Home Movies همگی مثال‌هایی از این دست هستند، اما این قسمت به طور خاص از همه‌ی آن‌ها بهتر است. در این قسمت هیو Hugh پدر کارملا Carmela، به او اصرار می‌کند همسرش تونی Tony را که قرار است به زودی از هم جدا شوند را به جشن تولدش دعوت کند. در کمال تعجب، این دو در نهایت دوباره مثل قدیم با یکدیگر معاشرت می‌کنند. اتفاقی که منجر به از سرگیری جلسات مشاوره‌ی این زوج می‌شود.

۹- Made in America (فصل ۶، قسمت ۱۲)

سوپرانوز

به غیر از قسمت اول فصل اول، Made in America تنها قسمتی است که هم فیلم‌نامه و هم کارگردانی آن بر عهده‌ی چیس بوده است. این قسمت پایانی فصل، شامل یک صحنه‌ی شام رویایی چهاردقیقه‌ای با خانواده‌ی سوپرانوها می‌شود. خود این صحنه به تنهایی برای تثبیت این قسمت در فهرست بهترین قسمت‌های پایانی کافی بوده است. با این حال بقیه‌ی قسمت هم فوق‌العاده است. Made in America هم‌چنین یکی از خنده‌دارترین قسمت‌های سریال است که تصاویر خنده‌دارش را را به رسم سوپرانوز با طنز شخصیت‌های سریال تلفیق می‌کند.

۸- The Test Dream (فصل ۵، قسمت ۱۱)

یکی از بلندپروازانه‌ترین قسمت‌های سریال، این قسمت است که بخش مهم آن یک سکانس بدون‌توقف بیست‌دقیقه‌ای که در ذهن تونی سوپرانو می‌گذرد، است. این قسمت هوشمندانه و خنده‌دار، پر از تصاویر و موقعیت‌های خشن و ترسناک است که شباهت‌های میان رویاپردازی و فیلم‌سازی را نشان می‌دهد. این قسمت آن‌چنان نرم از میان خیال به واقعیت می‌رود که تشخیص این‌که کجا واقعیت تمام شده و رویا شروع می‌شود کار سختی است.

۷- Second Opinion (فصل ۳، قسمت ۷)

سوپرانوز

در این قسمت دو شخصیت اصلی کارملا و عمو جونیور Uncle Junior دنبال یک نظر ثانویه می‌گردند، چرا که از نظر اولیه‌‌‌ای که گرفته‌اند راضی نیستند. جونیور تحت درمان سرطان است و تونی فکر می‌کند از آن جایی که اسم دکتر او جان کندی John Kennedy است، برنامه‌ی درمانی خوبی را دریافت نکرده است و باید دکترش را عوض کند. اما قسمت مهم‌تر داستان این قسمت در مورد کارملا است. او بدون تونی به یک جلسه‌ی مشاوره می‌رود و مشاورش دکتر ملفی Dr. Melfi او را به مشاور دیگری معرفی می‌کند. این مشاور جدید کارملا را مجبور می‌کند از مسئولیت‌هایش فرار نکند.

۶- A Knight in White Satin Armor (فصل ۲، قسمت ۱۲)

سوپرانوز

این قسمت که کارگردانی آن را الن تیلور Alan Taylor بر عهده داشته است، تا ابد به عنوان قسمتی که جنیس Janice به ریچی Richie شلیک کرد در یادها خواهد ماند. این قسمت یکی از تاثیرگذارترین قسمت‌های سریال‌های تلویزیون به شمار می‌رود. این قسمت به تمام سریال‌های دیگر یاد داد که نه تنها می‌توانند با اتفاقات سریال تماشاگر را غافلگیر کرد، بلکه قسمت اصلی این است که چطور و کی این اتفاق‌ها وارد داستان شوند. زمان‌بندی هیچ‌گاه نقشی تا این حد دراماتیک نداشته است.

۵- Employee of the Month (فصل ۳، قسمت ۴)

در این قسمت دکتر ملفی Dr. Melfi از ترسناک‌ترین بیمارش به عنوان ابزاری علیه مردی که به او تعرض کرده است، استفاده می‌کند. این قسمت‌ را رابین گرین Robin Green و میچل برگز Mitchell Burgess نوشته‌اند و جان پترسون John Patterson آن را کارگردانی کرده است. این قسمت ملفی را در هر صحنه دنبال می‌کند و بیشتر از این که به حمله بپردازد، به حال و هوای ملفی بعد از این اتفاق‌ می‌پردازد. این قسمت، قسمت ملفی است که در آن ارزش‌های اخلاقی او تا حدی جابجا شده اما زیر پا گذاشته نمی‌شوند.

۴- Whitecaps (فصل ۴، قسمت ۱۳)

سوپرانوز

قسمت فوق‌العاده‌ی دیگری از گرین و پترسون که چیس هم روی فیلم‌نامه‌ی آن کار کرده است. کارملا که از یکی دیگر از خیانت‌‌های تونی بو برده است، او را از خانه بیرون می‌اندازد و این اتفاق منجر به دعواهای این دو می‌شود. این قسمت سوپرانوز به خوبی ماهیت رابطه‌ی جیمز گاندولفینی James Gandolfini و ادی فالکو Edie Falco را به تصویر می‌کشد. داستان‌های فرعی این قسمت هم جالب هستند: برای مثال بیرون آمدن کریستوفر Christopher از کمپ ترک اعتیاد و یا تلاش تونی برای پس گرفتن پولی که برای خرید خانه‌ی دوم کارملا کنار گذاشته بود.

۳- Pine Barrens (فصل ۳، قسمت ۱۰)

این قسمت سوپرانوز به قلم یکی از بهترین فیلم‌نامه‌نویسان این سریال ترنس وینتر Terence Winter نوشته شده و کارگردانی آن را استیو بوشمی Steve Buscemi که بعدا در این سریال جلوی دوربین هم آمد، انجام داده است. این قسمت در عین حالی که یکی از خنده‌دارترین و ناراحت‌کننده‌ترین قسمت‌های سریال است، از نظر بصری جذابیت‌های زیادی دارد. در این قسمت کریس Chris و پائولی Paulie در جنگل‌های پر برف به دنبال یک گانگستر روس Russian هستند که قبلا تلاش کرده‌ بودند او را بکشند اما موفق نشده بودند.

۲- College (فصل ۱، قسمت ۵)

سوپرانوز

این قسمت را چیس و جیمز مانوس James Manos, Jr نوشته‌اند و الن کولتر Allen Coulter هم آن‌ را کارگردانی کرده است. در این قسمت شخصیت اصلی سریال سوپرانوز در حالی که کالج‌های مختلف را به دخترش مدو Meadow نشان می‌دهد، به معنای واقعی کلمه دست‌هایش را به خون آغشته می‌‌کند. این انتقام‌گیری و ماهیت کمدی رابطه‌ی این پدر-دختر به تنهایی این قسمت را به قسمتی خاص تبدیل می‌کرد. اما چیزی که این قسمت را در تاریخ ثبت کرد، هماهنگی اتفاقات این پدر و دختر و اتفاقاتی که میان کارملا و کشیش محلی پدر فیل Father Phil می‌افتد، است.

۱- University (فصل ۳، قسمت ۶)

سوپرانوز

تماشای بهترین قسمت سوپرانوز واقعا کار سختی است. داستان اصلی این قسمت در مورد این است که تونی نمی‌تواند از یک رقاص به نام تریسی Tracee که در رابطه با یک گانگستر خطرناک به نام رالف Ralph است محافظت کند، رالف دیوانه بعد از اینکه می‌فهمد تریسی از او باردار است او را به قتل می‌رساند. این داستان وحشتناک در کنار ماجرای دعوای مدو و دوستش نوآ Noah اتفاق می‌افتد که بر سر هم‌اتاقی مدو، کیتلین Caitlin رابطه‌‌شان را تمام می‌کنند.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی مت ‌زولر سیتز Matt Zoller Seitz در سایت vulture.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.