بعد از سه هفته که از بازگشایی سینماها می‌گذرد، اوضاع همچنان به حالت عادی بازنگشته است. فروش گیشه تعریفی ندارد و با اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا، سینماهای استان البرز و شهر مشهد دوباره تعطیل‌شده است. بااین‌حال، اکران جدید از 25 تیرماه با نمایش فیلم‌های آنجا همان ساعت ساخته سیروس الوند و زن‌ها فرشته‌اند 2 ساخته آرش معیریان آغاز خواهد شد. در این میان اولین فیلم کودک سال پیشی میشی به کارگردانی حسین قناعت از اکران انصراف داده است و تاکنون فیلمی جایگزین آن نشده است.
سیروس الوند که در ابتدا از اعلام آمادگی برای نمایش فیلمش در جریان اکران آنلاین خبر داده بود و از این طرح بسیار استقبال کرده بود، حالا متقاضی اکران است. شرایط پیش‌آمده برای فیلم‌های اکران آنلاین و پخش غیرقانونی این فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای، بسیاری از صاحبان آثار را نسبت به اکران آنلاین بدبین کرده است . در این شرایط بغرنج، به نظر می‌رسد که هنوز راهکار جایگزینی برای سینما وجود ندارد.
به همین دلیل است که در چند روز گذشته برخی از سالن‌های سینما اقدام به اکران فیلم‌های خارجی ازجمله جوکر و 1917 کرده‌اند تا سالن‌ها و سانس‌های خالی را پر کنند.
در همین شرایط، اخبار عجیب‌وغریبی از اکران خصوصی برخی فیلم‌ها در برج‌های لوکس تهران به گوش می‌رسد. غم‌انگیز است که تهیه‌کننده‌ای فیلمش را زیر بغل بزند و در مناطق شمال تهران به دنبال اکران خصوصی باشد تا شاید قسمتی از هزینه‌هایش جبران شود.
به‌هرحال، شورای صدور پروانه نمایش هم روزهای پرکاری را می‌گذراند. خون شد آخرین ساخته مسعود کیمیایی، آن شب اولین ساخته کوروش آهاری با بازی شهاب حسینی و در ژانر وحشت و نارگیل به کارگردانی داوود اطیابی پروانه نمایش گرفته اند تا صف انتظار برای اکران طولانی‌تر شود. البته تهیه‌کنندگان و هنرمندان تنها کسانی نیستند که از این اپیدمی جهانی متضرر شده‌اند و در حال حاضر کسب‌وکارهای زیادی درخطر هستند.
فیلم‌برداری آثار متوقف‌شده‌ای که در چند هفته اخیر کار خود را از سر گرفتند هم ادامه دارد. ریحانه پارسا و امیر جعفری، تازه‌ترین بازیگرانی هستند که جلوی دوربین سعید سهیلی در گشت ارشاد 3 رفته‌اند.

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته دوم تیر

شبکه نمایش خانگی در بحران

آقازاده

درحالی‌که روزنامه همشهری در تازه‌ترین گزارشش خبر از قطعی شدن انتقال مدیریت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما می‌دهد، اعتراض‌ها دراین‌باره همچنان ادامه دارد.
فریدون جیرانی که قبلاً با نهنگ آبی تجربه حضور در شبکه نمایش خانگی را داشته است، صداوسیما را فاقد تعریف مناسبی برای شبکه نمایش خانگی دانسته است. سید ضیا هاشمی، رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان هم گفته است اگر در شبکه نمایش خانگی را ببندیم بهتر است تا آن را به تلویزیون بدهیم.
این صحبت پر بیراه هم نیست. برای مثال حسین سهیلی زاده که بعد از استقبال از مانکن به سراغ ملکه گدایان رفته و باران کوثری را به‌عنوان بازیگرش برگزیده است، هیچ شانسی برای نمایش این مجموعه نخواهد داشت. یا سرنوشت عادل فردوسی که به‌تازگی با برنامه‌ای در حوزه فوتبال داخلی قصد دارد به سراغ بسترهای اینترنتی برود، چه خواهد بود؟
باورش سخت است که حتی آقازاده که هنوز سه قسمت از پخشش نگذشته، مدیران دولتی را در مقابل هم قرار داده شانسی در تلویزیون داشته باشد.
تکلیف عاشقانه 2 منوچهر هادی هم که مشخص است. او که آنا نعمتی را به‌عنوان جایگزین احتمالی مهناز افشار در نقش گیسو معرفی کرده است، احتمالاً باید کلیت طرحش را تغییر بدهد تا بتواند از صداوسیما مجوز بگیرد.
در این میان شهاب حسینی و هم رفیق می‌توانند بدون نگرانی این اخبار را رصد کنند و خیالشان هم از بابت مخاطب راحت باشد و هم از بابت مجوز.
معاونت سیما اما در پاسخ به این انتقادات، گفته است که ارشاد تعهدی در سریال سازی ندارد، همان‌طور که صداوسیما در ساخت فیلم سینمایی ورود نکرده است. این صحبت‌ها در حالی است که صداوسیما سال‌هاست در تولید آثار سینمایی و ویدیویی فعال است. چه دیوار بلندی است این دیوار حاشا!

نوید محمدزاده و زبل خان

قورباغه نوید محمدزاده

نوید محمدزاده بعد از یک سال دوری از سینما و سکوت رسانه‌ای، حالا تیتر یک بیشتر اخبار مربوط به سینمای ایران است. بعد از تولید عطر و واکنش‌های فضای مجازی به این خبر، مسعود فراستی هم از فعالیت‌های تبلیغاتی محمدزاده انتقاد کرده و از تعریف و تمجیدش از او ابراز پشیمانی کرده است. شاید توانایی بازیگری محمدزاده بعد از تولید عطر کاهش پیداکرده و ما خبر نداریم.
به‌هرحال، محمدزاده بعد از پایان فیلم‌برداری قورباغه چند پروژه دیگر در دست دارد. او که به‌تازگی به شب، داخلی، دیوار جلیلوند پیوسته است ، در پستی از علاقه‌اش به ایفای نقش شهید همت گفته بود. در همین حال گفت می‌شود که رضا میرکریمی پروژه‌ای با محوریت زندگی شهید همت در دست دارد و احتمالاً این پست نوید محمدزاده هم بی‌علت نبوده است. از سوی دیگر، سعید روستایی که در واکنش به انتقادهایی که از نوید محمدزاده می‌شد، از او حمایت می‌کرد، گویا در حال کلید زدن سومین فیلمش است و قرار است برای سومین بار با نوید محمدزاده همکاری کند.
می‌بینید؟ بعد از یک سال گوشه‌نشینی، نوید محمدزاده مثل زبل خان، همه‌جا هست.

متهم این بار نگریخت

هفته گذشته، خبر درگذشت ناگهانی سیروس گرجستانی شوک بزرگی بود. سیروس گرجستانی، که با نقش هاشم آقا در متهم گریخت در خاطره‌ها ثبت شد، سگ بند، ساخته مهران احمدی را در نوبت اکران داشت. همچنین سریال شرم به کارگردانی احمد کاوری، آخرین حضور او در تلویزیون بود که حالا نیمه‌کاره مانده است.
درنهایت برای کیانوش گرامی و بهاره رهنما که به کووید-19 مبتلا شده‌اند هم آرزوی سلامتی داریم.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.