تقریبا اکثر بزرگسالان دوران نوجوانی‌شان را به یاد می‌آورند. فرقی نمی‌کند که از خاطرات آن دوران فرار کنیم یا سعی در فراموش کردن آنها داشته باشیم، فیلم‌های زیادی با محوریت این موضوع و تجربه بلوغ ساخته شده‌اند که به نوعی یادآور آن دوران برای افراد بالغ هستند. 
در ادامه لیستی از فیلم‌های دوران بلوغ در ژانرهای مختلف کمدی، عاشقانه غمگین، اقتباس از کتاب‌های محبوب یا درام‌های برنده اسکار را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

۱. لیدی برد Lady Bird

لیدی برد

گرتا گرویگ، ستاره مستقل، پس از گذشت چند سال از جلوی دوربین بودن در فیلم‌هایی مثل جکی Jackie و فرانسیس ها Frances Ha، در سال ۲۰۱۷ روی صندلی کارگردانی نشست و اولین فیلم بلندش به نام لیدی برد Lady Bird را ساخت. این فیلم با هنرپیشگی سورشا رونان در نقش اصلی، داستان دختر دبیرستانی به نام کریستین ملقب به «لیدی برد» را را روایت می‌کند که رابطه نابسامانی با مادرش ماریون (با بازی لاری میت‌کالف) دارد. این دختر به روش‌های مختلفی سعی در کشف و پیدا کردن خودش دارد: خیلی زود عاشق و فارغ می‌شود، انجمن‌های مدرسه را برهم می‌زند و با بهترین دوستش دعوا می‌کند. زمانی که در شهر دیگری به دانشگاه می‌رود، متوجه می‌شود که برخلاف آرزویی که برای مستقل شدن داشت، دلش برای خانواده و شهرش تنگ شده است. 
لیدی برد Lady Bird یک فیلم جالب، تأثیرگذار و خالص از بازگویی این نکته است که یک دختر نوجوان بودن و رد شدن از آن واقعا چه حسی دارد.

۲. آستانه هفده‌سالگی Edge of Seventeen

آستانه هفده‌سالگی

اولین ساخته کِلی فرمون کریگ در سال ۲۰۱۶ واقعا مبهوت‌کننده است. هیلی استاینفلد نقش نادین یک نوجوان عاصی و نیش‌دار را بازی می‌کند که پس از مرگ زودهنگام پدرش، دیگر هیچ تمایلی به ارتباط با دیگران ندارد. نادین در زندگی تنها روی دو نفر حساب باز کرده است: بهترین دوستش کریستا و معلمش مکس برونر که در وقت استراحت بین کلاس‌ها با بی‌میلی به شکایت‌های نادین گوش می‌دهد. نادین که به شدت به همراهی و همدلی نیاز دارد، ترجیح می‌دهد به جای اینکه به دیگران اجازه نزدیک شدن بدهد، بمیرد.
آستانه هفده‌سالگی Edge of Seventeen در زمان اکران به‌خصوص برای بازی بی‌نظیر استاینفلد، وودی هارلسون و کیرا سجویک، به شدت مورد استقبال قرار گرفت. 

۳. زنان کوچک Little Women

زنان کوچک - نامزد اسکار

تاکنون اقتباس‌های زیادی از رمان محبوب لوییزا می الکات که در سال ۱۸۶۸ منتشر شد، ساخته شده است که تنها تعداد کمی از آنها به اندازه ساخته گرتا گرویگ در سال ۲۰۱۹ ماهرانه بودند. گرویگ برای ساخت دومین فیلمش دوباره با ستارهٔ لیدی برد Lady Bird در کنار ستارگانی مثل اما واتسون، فلورنس پیو، الیزا اسکانلن، لارا درن، تیموتی شالامی و مریل استریپ همکاری کرد. 
گرویگ با استفاده از یک روایت غیرخطی، وفاداری به خوی فمینیستی در متن اصلی و استفاده از نقل‌قول‌ها و جزئیاتی از زندگی شخصی الکات برای کامل کردن فیلم‌نامه و ساخت فیلمی خلاقانه درباره یک داستان آشنا کاری کرد که نامزدی اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای رونان و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای پیو برای فیلم به دست آمد. 
دوران بلوغ و نوجوانی خواهران مارچ در زنان کوچک Little Women به شکلی خلاقانه به تصویر کشیده شده است. 

۴. بوک اسمارت Booksmart

بوک اسمارت دبیرستان - اسکار

کمدی‌های دبیرستانی دوزاری ژانر جدیدی در سینمای هالیوود محسوب نمی‌شود، اما معدود فیلم‌هایی در این ژانر هستند که داستان دختران نوجوان را روایت می‌کنند. بوک اسمارت Booksmart اولین ساخته اولیویا وایلد در سال ۲۰۱۹ را به لیست این فیلم‌ها اضافه کنید. بنی فلداستین و کیتلین دیور نقش مالی و ایمی را بازی می‌کنند که بهترین دوست‌های یکدیگرند و به زودی از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند و راهی کالج‌های رویایی‌شان ییل و کلمبیا خواهند شد. از قوانین مدرسه این است که کسی درباره کالج و دانشگاه مقصدش با دیگران صحبت نکند تا مبادا دیگر دانش‌آموزان احساس ناکافی بودن داشته باشند. مالی و ایمی هر دو به موفقیت‌هایی که به‌دست آورده‌اند مفتخر و نسبت به آینده‌شان خوشبین هستند؛ تا اینکه متوجه می‌شوند که بچه‌های محبوب و مطرح مدرسه نیز وارد کالج‌های درجه یک خواهند شد. این بدان معناست که این دو دختر زمانی که می‌توانستند حسابی تفریح و شیطنت کنند، تمام وقت‌شان را صرف پیروی از قوانین دبیرستان کرده‌اند. یک شب قبل از فارغ‌التحصیلی، دو دوست صمیمی تصمیم می‌گیرند تا با برنامه‌ای مفرح، تمام ناکامی‌های این دوران را جبران کنند. 

۵. کلاس هشتم Eighth Grade

کلاس هشتم

کلاس هشتم Eighth Grade محصول ۲۰۱۸ اولین فیلم سینمایی ساخته بو بورنهام استندآپ کمدین بود که روراست‌ترین و راسخ‌ترین نگاه را نسبت به تجربه نوجوانی داشت. السی فیشر نقش کیلا را در این فیلم بازی کرد. داستان فیلم درباره سال آخر کلاس هشتم کیلا است. او اضطراب شدیدی دارد و به دنبال راهی برای ملحق شدن به جمع اطرافیانش است. او یک وبلاگ دارد و ویدیوهای انگیزشی ضبط می‌کند. کیلا با وجود رابطه سمی که با شبکه‌های اجتماعی دارد، این کار را ادامه می‌دهد. بورنهام با خلق داستانی ملموس و اندوهگین از خودزندگی‌نامه تقریبی‌اش، یکی از واقعی‌ترین تصاویر از دوران نوجوانی را به تصویر کشیده که بازی شجاعانه فیشر نیز به ملموس‌تر شدن آن کمک شایانی کرده است. دیدن اشک‌های کیلا به‌خاطر کامنت‌های دردآور در شبکه‌های اجتماعی، آرایش کردن وسواسی او و سوال از پدر مجردش که آیا او را غمگین کرده یا نه، قلب هر بیننده‌ای را در هم می‌شکند. 

۶. خیلی بد Superbad

خیلی بد دبیرستان

یکی از فیلم‌های کمدی نوجوانانه بارز در دوران خودش، فیلم خیلی بد Superbad با فیلم‌نامه‌ای از ست روگن و اوان گلدبرگ در سال ۲۰۰۷ بود. آنها نوشتن فیلم‌نامه را از زمانی که ۱۴ سال داشتند شروع کرده بودند. مایکل سرا و جونا هیل در نقش‌های خیالی ست و اوان، شب قبل از فارغ‌التحصیلی را به یک شب افسانه‌ای تبدیل می‌کنند. 
بیل هیدر و اما استون (که اولین تجربه بازیگری را در این فیلم به دست آورد) بازیگران نقش‌های مکمل بودند که توسط خود روگن انتخاب شدند و با وجود فیلم‌نامهٔ خنده‌دار و تصویر صادقانه از یک رابطه دوستی در دوران بلوغ، موفقیت این فیلم را تضمین کردند.

۷. مرا با نامت صدا کن Call Me by Your Name

عاشق شدن یکی از بخش‌های مهم داستان‌های دوران بلوغ و نوجوانی است و کمتر فیلمی به خوبی مرا با نامت صدا کن Call Me by Your Name محصول ۲۰۱۷ توانسته به این موضوع بپردازد. لوکا گوادانینو این فیلم را با اقتباس از رمانی با همین نام اثر آندره اسیمن کارگردانی کرده و با کسب اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و نامزدی در بخش‌ها و جشنواره‌های دیگر، نظر منتقدان و تماشاچی‌ها را به فیلمش جلب کرده است. بازی تیموتی شلمی و آرمی همر در این فیلم فوق‌العاده است.

۸. مهتاب Moonlight

مهتاب

شاید اشتباهی که حین اعلام برنده اسکار بهترین فیلم در دوره هشتاد و نهم مراسم رخ داد، برای مدت کوتاهی باعث بدنامی این فیلم شد. اما با گذشت چهار سال مشخص شد که هیچ چیز نمی‌تواند درخشش این فیلم را تحت‌تأثیر خودش قرار دهد. شاهکار بری جنکینز داستان شایرون یک پسر همجنسگرا را با بازی سه بازیگر مختلف در سه مقطع زمانی مختلف روایت می‌کند. شایرون در حال کشف وجودش است و در همین حال با مسئله اعتیاد مادرش و مرگ مرد محبوب زندگی‌اش (با بازی برنده اسکار ماهرشالا علی) که جای پدر را برای او پر کرده بود دست‌وپنجه نرم می‌کند. بازی‌های خوب و فیلم‌نامه عالی جنکینز، مهتاب Moonlight را به یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های قرن ۲۱ تاکنون تبدیل کرده است.

۹. با عشق، سایمون Love, Simon

 با عشق، سایمون

دوران بلوغ تقریبا برای همه دوران سختی است، اما اگر این دوران با بحران هویت جنسی نیز همراه شود، بی‌شک سخت‌تر خواهد شد. با عشق، سایمون Love, Simon همین موضوع را دست‌مایه اصلی داستانش قرار داده است. فیلم ماجرای سایمون اسپیر (نیک رابینسون) دانش‌آموز دبیرستانی است که هویت جنسی‌ همجنس‌گرایانه‌اش را از همه مخفی کرده است. او با وجود ارتباط کمی که با دیگران دارد، ناگهان از یک همکلاسی مرموز نامه‌های تهدیدآمیزی درباره هویت جنسی‌اش دریافت می‌کند. اما این تنها بخش جذاب زندگی سایمون نیست؛ او با همکلاسی ناشناس دیگری به نام بلو شروع به مکالمه از طریق ایمیل می‌کند و کم‌کم رابطه عمیقی بین آنها شکل می‌گیرد و سایمون بدون اینکه بداند او کیست، عاشقش می‌شود.
بعدها سریال اسپین‌آف از این فیلم در شبکه هولو به نام با عشق، ویکتور Love, Victor ساخته شد.

۱۰. پسرانگی Boyhood

پسرانگی

پسرانگی Boyhood تنها فیلمی است که بزرگ شدن و دوران بلوغ شخصیت اصلی را جلوی چشم تماشاچی‌ها و طی ۱۲ سال به تصویر کشیده است. اثر ریچارد لینکلیتر در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و داستان زندگی، یادگیری و بزرگ شدن پسر داستان را به نمایش می‌گذارد. لینکلیتر و گروه فیلم‌سازش به همراه ایتن هاک بازیگر نقش پدر، هر سال تابستان به مدت ۱۲ سال دور هم جمع می‌شدند تا بخشی از پسرانگی Boyhood را ضبط کنند. 
احتمالا اگر طرح اولیه خاص این فیلم در دست هر گروه تولید دیگری بود، آن را با حقه‌های سینمایی اجرا می‌کردند. خوشبختانه تیم سازنده پشت پسرانگی Boyhood سابقه حرفه‌ای چشمگیری داشتند. فیلم‌های نوجوانانه زیادی ساخته و فراموش شده‌اند، اما این فیلم هنوز بعد از این همه سال جذابیتش را حفظ کرده است. 

۱۱. جونو Juno

جونو

یکی از نامتعارف‌ترین فیلم‌های نوجوانانه، جونو Juno اثر دیابلو کودی نویسنده و جیسون رایتمن کارگردان در سال ۲۰۰۷ است که از الن پیج یک ستاره ساخت و به‌خاطر فیلم‌نامه هوشمندانه‌، بازی‌های بی‌نظیر، موسیقی متن عالی و کارگردانی زیرکانه‌ای که داشت، هنوز هم قدیمی نشده است. پیچ نقش جونو نوجوان ۱۶ ساله‌ای را بازی می‌کند که ناخواسته باردار شده و حالا تصمیم می‌گیرد فرزندش را به زوج‌های خواهان سرپرستی بسپارد.
جونو درگیری‌های خاص مربوط به سن خودش را دارد و میان دو دنیای مختلف گرفتار شده است. 

۱۲. مزایای گوشه‌گیر بودن The Perks of Being a Wallflower

مزایای گوشه‌گیر بودن

این فیلم با اقتباس از رمان مشهوری با همین نام به قلم استیون شباسکی در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. لوگان لرمان بازیگر نقش چارلی که تجربه اضطراب در دوران دبیرستان را دارد، تمام وقتش را صرف نوشتن نامه برای دوست ناشناسش می‌کند. در این میان، چارلی با سم (اما واتسون) دانش‌آموز زیبای سال بالایی و برادر نانتی عجیب اما دوست‌داشتنی‌اش به نام پاتریک (ازرا میلر) آشنا و به آنها نزدیک می‌شود. با این حال آسیب‌های گذشته در زندگی چارلی موجب تهدید تمام مسیری که برای خودش ساخته می‌شود. اگر به دنبال تماشای یک داستان دبیرستانی یا دیدن سیروسلوک زندگی چارلی هستید، مزایای گوشه‌گیر بودن The Perks of Being a Wallflower برای شما انتخاب جذابی خواهد بود.

۱۳. کنار من بمان Stand by Me

کنار من بمان

در سال ۱۹۸۱، راب رینر کارگردان سرشناس آمریکایی ساخت فیلمی با اقتباس از کتاب استیون کینگ به نام بدن The Body را برعهده گرفت که نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی داشت. داستان فیلم درباره چهار دوست صمیمی است که حین گردش با جنازه پسربچه‌ای روبرو می‌شوند که قبلا گم شده بوده است. حالا آنها با وجود مشکلاتی که خودشان دارند باید تصمیم بگیرند درباره این قتل به مراجع ذی‌صلاح گزارش بدهند یا نه.
این داستان کلاسیک با محوریت دوستی، فقدان و رشد به یکی از محبوب‌ترین اقتباس‌های سینمایی کینگ تبدیل شد. ترکیب داستان هولناک کینگ با ماجراهای سن بلوغ در کنار من بمان Stand by Me به فیلم تکان‌دهنده‌ای تبدیل شده که تماشاچی از گروه‌های مختلف سنی را به خود جذب می‌کند. 

۱۴. اوقات خوش در ریجمونت های Fast Times at Ridgemont High

اوقات خوش در ریجمونت های

یکی از مشهورترین فیلم‌های نوجوانانه در این ژانر در تمام دوران، ساخته ایمی هکرلینگ در سال ۱۹۸۲ است. اوقات خوش در ریجمونت های Fast Times at Ridgemont High هنوز هم یک فیلم عالی محسوب می‌شود. کامرون کرو نوشتن فیلم‌نامه را بر اساس مجموعه داستان‌های واقعی خودش برعهده داشت. چهره‌های جوان از بازیگران مشهور امروزی هالیوود مثل شان پن، جنیفر جیسن لی و نیکلاس کیج در این فیلم دیده می‌شوند که در نوع خودش بسیار جالب است. داستان فیلم در یک دبیرستان می‌گذرد و ماجراهای شخصیت‌های مختلفی از زبان دو تا از بچه‌ها نقل می‌شود. اگر مایل به تماشای یکی از مهم‌ترین داستان‌های دبیرستانی در سینما و یکی از لذت‌بخش‌ترین فیلم‌ها در این ژانر هستید، تماشای این فیلم را از دست ندهید.
این مقاله برگرفته از نوشته نینا استارنر در سایت looper.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.