تعریف فیلم خوب، متعدد و متفاوت است. در طول تاریخ بر اساس گرایش‌های متفاوت انسان‌ها مدل‌ها و سبک‌های متفاوتی به وجود آمد که مختص سینما و تلویزیون نبود، از وسایل منزل و مثلا مدل‌های مختلف میز و صندلی گرفته تا آلات موسیقی که پایه و بنیاد مشابهی دارند مانند کمانچه و ویولن‌سل. ژانرهای موسیقی و ژانرهای فیلم و سریال هم در طول زمان با توجه به نیازی که در بشریت و بازار احساس می‌شد با حضور خط شکن‌هایی جسور ایجاد شد و جای خود را پیدا کرد
فیلم خوب از نظر هرکس شاید تعریفی خاص داشته باشد، اینکه تماشاچی را به صندلی میخ کند و لحظه‌ای فرصت آرامش به او ندهد؛ اینکه بعد از پایان تماشای فیلم انسان حس متفاوتی داشته باشد یا به اصطلاح آدم یک چیزی بهش اضافه بشود؛ اینکه جوایز جشنواره فجر را گرفته باشد؛ فیلم خوب باید دید چقدر براش هزینه شده؛ باید دید کارشناس‌ها و منتقدهای خوب راجع به این فیلم چه گفته‌اند و ساده‌ترین تعریف هم فیلمی که پرفروش و سرگرم کننده باشد.
همیشه بحث و جنگی قدیمی بر سر کیفیت فیلم ایرانی و خارجی بوده و هست و من هم جزء همان افرادی بوده و هستم که ارادت بیشتری به سینمای خارجی دارم، اما در این شکی نیست که آثاری در سینمای ایران داریم که ندیدن آن‌ها کم لطفی به خودمان است. در این مقاله هدف معرفی لیستی از فیلم‌ها است که حتی برای کسانی که طرفدار فیلم خارجی هم هستند جذاب است.

گناهکاران

گناهکاران - فیلم ایرانی

گناهکاران یکی از فیلم‌های خوب ایرانی است ساخته فرامرز قریبیان که داستانی جنایی دارد و ازلحاظ ساختاری هم یک فیلم ایرانی جدید در ژانر خود بود. فیلمی که در آن رامبد جوان جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای بهترین بازیگر مکمل مرد گرفت. داستان این فیلم حول قتل دختر جوانی می‌گردد و فرامرز قریبیان و رامبد جوان در پی حل این معما هستند.

استرداد

استرداد - فیلم ایرانی

استرداد برخلاف فروش کمی که داشت فیلمی فوق‌العاده خوش ساخت بود، فیلمی که در تمامی بخش‌های جشنواره فجر نامزد دریافت جایزه شد. فیلمی که به داستان یازده تن طلایی که ایران بابت جنگ جهانی دوم از شوروی طلب داست می‌پردازد. این فیلم ۴ سیمرغ بلورین را به خانه برد؛ بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد که حمید فرخ نژاد بود، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین تدوین.
فیلم‌برداری این فیلم سینمایی خوب ایرانی در ۴ کشور ایران، ارمنستان، لهستان و روسیه انجام شد و اگر از فیلم‌های تاریخی لذت می‌برید حتما استرداد را تماشا کنید.

حوض نقاشی

حوض نقاشی - فیلم ایرانی

در لیست خوب‌ها فیلم حوض نقاشی خودش به صورت ویژه‌ای خوب است. فیلمی با بازی فوق‌العاده و به یاد ماندنی شهاب حسینی و نگار جواهریان در سال ۹۱ در صدر آرای تماشاچیان سی و یکمین جشنواره فیلم فجر می‌درخشید. برنده جایزه یونسکو آسیا و اقیانوسیه و برنده جایزه ویژه بهترین بازیگر مرد از جشنواره لیسبون را اگر ندیدید حتما در لیست خود برای تماشا قرار دهید.

دربند

دربند - فیلم ایرانی

دربند فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی است که به داستان یک دختر شهرستانی که دانشجو است و به دنبال خانه می‌گردد و با دختر دیگری هم‌خانه می‌شود و درگیر اتفاقاتی که تصورش را نمی‌کرد می‌شود. این فیلم از جشنواره فجر ۳ سیمرغ بلورین برای بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مکمل زن و بهترین فیلم‌برداری را گرفت. نازنین بیاتی نقش این دختر را در این فیلم بازی کرده است و پگاه آهنگرانی نقش مکمل و هم‌خانه او در تهران را بازی کرده است.

دل‌تنگی‌های عاشقانه

دل‌تنگی‌های عاشقانه - فیلم ایرانی

فیلم دل‌تنگی‌های عاشقانه با بازی محمدرضا فروتن و بازی فوق‌العاده میترا حجار هم در ژانر عاشقانه و اجتماعی است که به داستان ایران بعد از انقلاب می‌پردازد که زوجی جوان بعد از بازگشت از ماه عسل خود با مشکلات مردم در زمان جنگ ایران و عراق مواجه می‌شوند و مشکلاتی که یک زن در آن زمان به آن دچار می‌شود را از زاویه‌ای جدید به تصویر می‌کشد. دیدن این فیلم نیز خالی از لطف نیست.

برف روی کاج ها

برف روی کاج ها - فیلم ایرانی

ساخته پیمان معادی هم یک فیلم خوب ایرانی در ژانر درام و داستان خیانت است. این فیلم با بازی صابر ابر و مهناز افشار به صورت سیاه سفید فیلم‌برداری شد و جزء فیلم‌های پرحاشیه سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر بود. فیلمی که در نهایت سیمرغ نگاه تماشاگران را از آن خود کرد. در کل هر فیلم ایرانی که هرسال سیمرغ بلورین تماشاچی‌ها را گرفته قطعا خیلی حرف‌ها برای گفتن داشته است و برف روی کاج ها هم از این قاعده مستثنا نیست.

فیلم ایرانی چ

چ - فیلم ایرانی

چ نام فیلم ایرانی خوب دیگری ساخته ابراهیم حاتمی کیا و محصول سال ۱۳۹۲ است. این فیلم ۲ روز از زندگی مصطفی چمران طی نبرد پاوه را به تصویر می‌کشد. فیلم چ برنده ۶ سیمرغ بلورین از سی و دومین جشنواره فیلم فجر شد. فیلم ایرانی چ دارای ۵۲۰ پلان است و در رقابت با فیلم‌های دیگر ژانر سینمای جنگی ایرانی، دارای جلوه‌های ویژه و صحنه آرایی‌های نظامی بی‌نظیری است. فیلم‌برداری ۵ ماه، صداگذاری ۶ ماه و مونتاژ ۴ ماه برای چ زمان برد و همگی به صورت بی‌وقفه انجام شد.
این فیلم با حضور فریبرز عرب نیا، مریلا زارعی و بابک حمیدیان قطعا می‌تواند گزینه خوبی برای تماشا در ژانر جنگی و تاریخی باشد.

شیار ۱۴۳

شیار ۱۴۳ - فیلم ایرانی

شیار ۱۴۳ فیلم ایرانی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی است. فیلم شیار ۱۴۳ در زمینه جوایز حرفی برای گفتن نگذاشت و مورد استقبال همه طیف‌های جامعه قرار گرفت و نیز در بیش از ۳۰ جشنواره بین‌المللی حضور پیدا کرد و ۱۶ جایزه بین‌المللی را به خانه آورد. فیلمی با بازی کم نظیر مریلا زارعی حتی با استانداردهای خود این بازیگر راجع به داستان مادر سربازی که نمی‌داند پسرش اسیر یا کشته شده. فیلم شیار ۱۴۳ را از دست ندهید!

عصبانی نیستم!

عصبانی نیستم! - فیلم ایرانی

عصبانی نیستم! یک فیلم ایرانی است به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان، محصول سال ۱۳۹۲. این فیلم تنها نمایندهٔ سینمای ایران در شصت و چهارمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم برلین بود. عصبانی نیستم! به دانشجوی جوانی در دوران ریاست محمود احمدی نژاد می‌پردازد که خود را درگیر عشق و مسائل سیاسی می‌بیند. این فیلم ایرانی خوب در سی و دومین جشنواره فجر فیلم فجر در ۶ بخش نامزد شد اما جایزه‌ای نبرد!
رضا عطاران بعد از اعلام نامش به عنوان بهترین بازیگر مرد این دوره هم به بازی فوق‌العاده نوید محمد زاده در این فیلم اشاره کرد و این جایزه را حق خود ندانست جایزه‌ای که به گفته عطاران از نظر داوران هم باید به نوید محمد زاده اعطا می‌شد اما حواشی داستانی این فیلم مشکلات زیادی برای این تیم ایجاد کرد. عصبانی نیستم حتی با همه سانسورهای قبل از اخذ مجوزش هم فیلمی است که ارزش دیدن را حتما دارد.

خط ویژه

خط ویژه - فیلم ایرانی

فیلم بعدی لیست ما خط ویژه است که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را برد. خط ویژه با بازی مصطفی زمانی، هانیه توسلی، هومن سیدی، میلاد کی‌مرام، محسن کیایی و پریناز ایزدیار که با شعار کمدی‌ترین فیلم جدی سال پخش شد فیلم ایرانی خوبی بود راجع به چند جوان که قصد دور زدن یک مفسد اقتصادی دارند. ۱۰ میلیارد تومان پول با یک اشتباه ساده وارد مسیری متفاوت می‌شود و پای ۲ جوان دیگر به این موضوع نادانسته وسط کشیده می‌شود. خط ویژه هم جزء پیشنهاد‌ها ما به شماست.

رخ دیوانه

رخ دیوانه - فیلم ایرانی

فیلم ایرانی رخ دیوانه هم ازلحاظ فروش خوب بود، هم ازلحاظ نام و آوازه بازیگرانش پرستاره بود و هم ۵ سیمرغ بلورین را از سی و سومین جشنواره فیلم فجر گرفت. فیلمی راجع به چند جوان که در یک قرار اینترنتی با هم آشنا شده و درگیر مشکلات پیچیده‌ای می‌شوند فیلمی با بازی فوق‌العاده طناز طباطبایی و ساعد سهیلی که هر دو هم نامزد سیمرغ بلورین شدند. رخ دیوانه در سال ۹۳ اکران شد و فیلم خوب ایرانی در ژانر اجتماعی-هیجانی است.

بادیگارد

بادیگارد - فیلم ایرانی

بادیگارد فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی کیا است. این فیلم خوب ایرانی برنده دو سیمرغ و نامزد شش سیمرغ بلورین شد و همچنین جزء سه فیلم برتر از نگاه تماشاگران در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب بود. بادیگارد با بازی عالی پرویز پرستویی و بابک حمیدیان و مریلا زارعی ژانر اجتماعی سیاسی داشت و جزء فیلم‌های خوب ابراهیم حاتمی کیا است که در آن استاد پرویز پرستویی نقش محافظ یک شخصیت مهم را به عهده دارد، محافظی که با توجه به حضور در جنگ و مشکلات جسمی و نحوه فکری‌اش کارکتر جذابی است.

خشم و هیاهو

خشم و هیاهو - فیلم ایرانی

خشم و هیاهو فیلم خوب ایرانی دیگری به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی است. این فیلم در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده جایزه بهترین فیلم‌برداری شد. هومن سیدی هم برای کارگردانی خشم و هیاهو جایزه ویژه هیئت‌داوران را از آن خود کرد. ولی در ۴ رشته دیگر هم نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد و بیش از دو میلیارد تومان هم در زمان اکرانش فروش داشت که برای آن سال‌ها فروش بسیار خوبی بود. نوید محمد زاده و طناز طباطبایی بازی به یاد ماندنی از خود در این فیلم به نمایش گذاشتند.

ابد و یک روز

ابد و یک روز - فیلم ایرانی

کلا سال ۹۴ سال سینمایی خوبی بود و مملو بود از فیلم‌های ایرانی خوب. ابد و یک روز فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان است. ابد و یک روز در طول نمایش خود مورد توجه عموم مردم و منتقدان قرار گرفت و توانست ۹ سیمرغ بلورین (۷ سیمرغ در بخش اصلی و ۲ سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو) سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد و جزء پر افتخارترین فیلم‌های تاریخ جشنواره فجر هم هست.
ابد و یک روز گیشه‌های سینما را نیز به آتش کشید و با فروش ۱۱ میلیاردی‌اش فوق‌العاده عمل کرد. با هنرمندی نوید محمد زاده و پیمان معادی و بازی بی‌نظیر پریناز ایزدیار ابد و یک روز تبدیل به یکی از فیلم‌های نمادین سبک اجتماعی شد که با خیال راحت می‌توان آن را برای این لیست پیشنهاد کرد.

بدون تاریخ، بدون امضا

بدون تاریخ، بدون امضا - فیلم ایرانی

فیلم بدون تاریخ، بدون امضا به کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه‌کنندگی احسان علیخانی و علی جلیلوند در تاریخ بهمن ۹۶ به گیشه‌های سینما رفت. این فیلم در تاریخ شهریور ۹۷ به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار ۲۰۱۹ انتخاب شد. این فیلم خوب ایرانی برنده ۳ سیمرغ بلورین در ۳ رشته بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد که نوید محمد زاده هنرمندی در آن را به عهده داشت و بهترین صداگذاری شد. فیلم به داستان زندگی خانواده فقیری می‌پردازد که با یک پزشک تصادف می‌کنند و بعد از این تصادف درگیر اتفاقاتی پیش بینی نشده می‌شوند.

ماجرای نیمروز

ماجرای نیمروز - فیلم ایرانی

در سینمای ایران همیشه اهمیت فراوانی به جنگ تحمیلی و آن تاریخ و زمان داده می‌شود و هرسال معمولا فیلمی در این ژانر داشته‌ایم؛ اما رد خون فیلمی با نگاه متفاوت به آن روزهاست. جنگ در عرصه‌های مختلفی در حال انجام بود و سازمان اطلاعات با موضوعات پیچیده‌ای درگیر بود.
فیلم ایرانی خوبی که انقدر خوب بود، قسمت دومش هم ساخته شد. فیلم به داستان ترورهای سال ۱۳۶۰ پرداخته، ترورهایی که یکی پس از دیگری به‌طور موفق انجام می‌شد. بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و پنجمین دوره جشنواره فجر ۲ سیمرغ بلورین دیگر را هم به خانه برد و حتما دیدنش ارزش وقت شما را دارد.

تابستان داغ

تابستان داغ - فیلم ایرانی

تابستان داغ فیلم رکورددار تعداد کاندیدی در سی و پنجمین دوره جشنواره فجر است. کارگردانی آن را ابراهیم ایرج‌زاد، نویسندگی را پیام کرمی و تهیه‌کنندگی این فیلم را جواد نوروزبیگی به عهده داشته است. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری و تدوین را گرفت اما وقتی یک فیلم در این تعداد رشته نامزد سیمرغ می‌شود ورای اینکه برنده شده یا نه قطعا ارزش دیدن را دارد.

مغزهای کوچک زنگ زده

مغزهای کوچک زنگ زده - فیلم ایرانی

بهترین ساخته هومن سیدی در طول دوران کارگردانی‌اش؛ این فیلم که نوشته خود هومن سیدی است با بازی نوید محمد زاده و فرهاد اصلانی قابل جدا کردن برای یک ژانر سینمایی نیست. جنایی، درام، اکشن، اجتماعی و گانگستری همه با ذات این فیلم عجین شده است، بازی محمد زاده و اصلانی هم نقش شکلات روی کیک را داشته؛ بازی متفاوت و فوق‌العاده نوید محمد زاده در این فیلم لایه متفاوتی از استعداد این بازیگر را به تصویر کشیده فیلمی که به گفته خود هومن سیدی خیلی با هدف انتقال پیام خاصی نوشته نشده بود حاوی پیام‌های بسیاری بود. خوب بودن تا هر جا که پیش برود مغزهای کوچک زنگ زده همان‌جا ایستاده است.

تنگه ابوقریب

تنگه ابوقریب - فیلم ایرانی

تنگه ابوقریب فیلم ایرانی خوبی بر اساس واقعیت است که دفاع گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در برابر لشکرکشی رژیم بعثی برای عبور از تنگه استراتژیک ابوقریب دهلران روایت می‌کند. نخستین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر بود. تنگه ابوقریب در کنار فیلم ایرانی مغزهای کوچک زنگ‌زده با یازده نامزدی سیمرغ بلورین پیشتاز جشنواره سی و ششم بودند اما این فیلم با پیروزی در شش رشته بیشترین سیمرغ را از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
بازی به یادماندنی امیر جدیدی و جواد عزتی در نقشی متفاوت نیز لذت تماشای این فیلم را دوچندان کرده است.

لاتاری

لاتاری - فیلم ایرانی

لاتاری پنجمین فیلم پرفروش غیر کمدی تاریخ سینمای ایران است. فیلمی با بازی ساعد سهیلی و هادی حجازی فر که به داستان دو جوانی می‌پردازد که در رویای ازدواج و بردن گرین کارت آمریکا در لاتاری هستند، اما نوشین که توسط زیبا کرمعلی بازی شده به اشتباه پدرش و خودش درگیر باندهای قاچاق جنسی شده که در ابتدا با اسم مدلینگ جوان‌ها را به راه تباه می‌کشند؛ نوشین پس از مدتی خودش را می‌کشد.
لاتاری به دلیل سوژه خاصی که داشت ماه‌ها در انتظار پروانه ساخت بود و فیلم جذابی برای تماشا است.

به وقت شام

به وقت شام - فیلم ایرانی

به وقت شام فیلمی پرحاشیه به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی کیا محصول است. جشنواره فجر سال ۹۶ سال فیلم‌های جنگی بود با چندین اثر خوب و فاخر که هرکدام اگر در سال‌های دیگری اکران می‌شدند موفقیت بیشتری ازلحاظ جایزه نصیبشان می‌شد. این فیلم موفق به دریافت ۳ سیمرغ بلورین شد. بهترین کارگردانی، بهترین صداگذاری و بهترین موسیقی متن.
این فیلم داستان یونس و علی، پدر و پسر خلبانی هستند که مأموریت ویژه آن‌ها به پرواز درآوردن یک هواپیمای ایلوشین به سمت دمشق است. به وقت شام با توجه به بودجه ۸ میلیاردی‌اش ازلحاظ سخت افزاری وضعیت خوبی دارد و دیدنش حتی فقط به خاطر عناصر اکشن این فیلم خوب ایرانی خالی از لطف نیست.

بمب؛ یک عاشقانه

بمب؛ یک عاشقانه - فیلم ایرانی

بمب؛ یک عاشقانه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پیمان معادی و تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اف، پیمان معادی است. النی کارایندرو، موسیقی ساز مطرح سینمای جهان، با حضور در پروژه بمب؛ یک عاشقانه، برای نخستین بار موسیقی یک فیلم از سینمای ایران را ساخته است و بدعتی در زمینه تولید موسیقی در فیلم‌های ایرانی بود. در میانه جنگ تحمیلی و در اوج بمباران‌های پایتخت، روزگار با ترس و دلهره می‌گذرد؛ اما ترس از مرگ به زیر سایه عشق و دلدادگی دو کودک می‌رود. این فیلم خوب ایرانی با بازی پیمان معادی و لیلا حاتمی هم جزء فیلم‌های پیشنهادی من است.

ماجرای نیمروز: رد خون

ماجرای نیمروز: رد خون - فیلم ایرانی

ماجرای نیمروز: رد خون، دنباله فیلم سینمایی ماجرای نیمروز که در لیست ما هم بوده باز هم به کارگردانی محمدحسین مهدویان است. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و با نامزدی در ۱۲ بخش از این جشنواره، توانست ۳ سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری، بهترین طراحی لباس و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را به دست آورد. این فیلم داستان اتفاقات بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۶۷ و عملیات مرصاد را روایت می‌کند. نیروهای امنیتی ایران متوجه حضور نفوذی‌های بسیاری از نیروهای سازمان مجاهدین خلق در جبهه می‌شوند و سعی در عوض کردن مسیر جنگ دارند.

سرخ‌پوست

سرخ‌پوست - فیلم ایرانی

فیلم ایرانی سرخ‌پوست برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با وجود نامزدی در ۸ رشته این جشنواره، توانست سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت‌داوران را به خود اختصاص دهد و دومین فیلم انتخابی از نگاه تماشاچیان شد. فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نیما جاویدی که دستان جابجایی زندانی‌های یک زندان است که در مجاورت یک فرودگاه در حال ساخت است.
سرگرد جاهد، رئیس زندان، با بازی نوید محمد زاده به همراه مأمورانش در حال انتقال زندانیان هستند و قرار است این انتقال تا عصر انجام شود؛ اما با فرار یکی از زندانی‌ها همه برنامه‌ها به هم می‌ریزد. سرخپوست جلوه‌های ویژه عجیب خوبی دارد و تا این موضوع را در خارج از فیلم و در قالب پشت صحنه نبینید شاید متوجه آن نشوید. سرخپوست با فروش ۱۵ میلیاردی در رتبه چهارم فیلم‌های غیر کمدی است.

متری شیش و نیم

متری شیش و نیم - فیلم ایرانی

متری شیش و نیم فیلم ایرانی به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است که روایت دستگیری سردسته یک مافیا مواد مخدر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر و درگیری‌های درونی این تیم پلیس در مسیر محکومیت این مجرم است. این فیلم نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و موفق شد در کنار صدابرداری و تدوین، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. بعد از ابد و یک روز، این فیلم دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی است دو اثری که هر دو جزء آثار به یاد ماندنی سینما است.
نام فیلم برگرفته از خاطره ناصر خاکزاد، این رئیس مواد مخدر است که در بخشی از سکانس دادگاه روایت می‌کند که کفن برادرش را متری شش و نیم خریدند. متری شیش و نیم با فروشی نزدیک به ۲۸ میلیارد پرفروش‌ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینما است و شاید جذاب‌ترین فیلم ایرانی این لیست است.

شبی که ماه کامل شد

شبی که ماه کامل شد - فیلم ایرانی

این فیلم ایرانی دومین تجربه کارگردانی نرگس آبیار است. این فیلم برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در ۱۳ رشته این جشنواره، توانست ۶ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره پردازی را به خود اختصاص دهد و در حضور متری شیش و نیم پرافتخارترین فیلم جشنواره فجر بود.
فیلمی که از داستان عروس عبدالمالک ریگی و زجرهایش می‌گوید. در تاریخ سینما فقط یک بار دیگر یک زوج مستقیم در فیلم هر دو برنده سیمرغ بهترین بازیگران نقش اول زن و مرد می‌شوند، افتخاری که اولین بار در فیلم قرمز به محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی رسید.
با نزدیک شدن به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر منتظر آثار متعدد و فاخر دیگری هستیم تا سالی پر لذت از دنیای سینما داشته باشیم. امیدوارم از دیدن این فیلم‌ها لذت ببرید.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.