امسال ۹ فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار شده‌اند و در مجموع ۶۹ نامزدی برای این ۹ فیلم مشخص شده است. منتقد سایت اینسایدر، نامزدهای این بخش را رتبه‌بندی کرده و در ادامه دربارهٔ آنها بیشتر توضیح می‌دهد.

The Irishman

مرد ایرلندی - نامزد اسکار

نکته جالب: مارتین اسکورسیزی کارگردانی است که بیش از هر کارگردان در قید حیات دیگر، در این رشته نامزد شده است؛ ۹ بار. 

تعداد نامزدی های اسکار: ۱۰

بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (مارتین اسکورسیزی)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آل پاچینو و جو پشی)، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین تدوین، بهترین فیلم‌برداری، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس، بهترین جلوه‌های تصویری
خلاصه داستان: یک آدمکش اوباش خاطراتی که با دوستش جیمی هوفا داشته را مرور می‌کند.
آیا این فیلم شانس برنده شدن دارد؟
احتمالا. شانس برنده شدن مارتین اسکورسیزی در بخش کارگردانی بیشتر است، اما مرد ایرلندی در بخش‌های مهم دیگر مثل تدوین، نویسندگی و بازیگری هم شانس برنده شدن دارد.
آیا این فیلم باید برنده شود؟
خیر. اسکورسیزی یک فیلم‌ساز ماهر است اما با فیلمی بسیار کشدار و آهسته روبرو هستیم که در جایگاه پایین‌تری نسبت به بهترین فیلم‌های او قرار می‌گیرد.

1917

1917 - نامزد اسکار

نکته جالب:  سم مندس در سال ۲۰۰۰ برای فیلم زیبایی آمریکایی American Beauty، جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی را گرفت.

تعداد نامزدی های اسکار: ۱۰

بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلم‌برداری، بهترین موسیقی فیلم، بهترین چهره‌پردازی و طراحی مو، بهترین طراحی صدا، بهترین میکس صدا، بهترین جلوه‌های تصویری.
خلاصه داستان: دو سرباز جوان در جنگ جهانی اول یک مأموریت غیرممکن دارند؛ آنها باید در منطقهٔ دشمن پیغام مهمی را برسانند که جلوی مرگ ۱۶۰۰ نفر را می‌گیرد.
آیا این فیلم شانس برنده شدن دارد؟
قطعا. ۱۹۱۷ توانست جایزهٔ مهم انجمن کارگردانان آمریکا را از آن خود کند و بهترین فیلم گلدن گلوب شد. این احتمال وجود دارد که جایزهٔ بهترین کارگردانی هم به مندس برسد. 
آیا این فیلم باید برنده شود؟
خیر. شکی نیست که ۱۹۱۷ از نظر تکنیکی یک فیلم بسیار مهم است، اما دورنما و تکنیک‌های فنی که در ساخت این فیلم استفاده شده، در جایگاه بالایی قرار دارد و بدون اینها با فیلمی توخالی روبرو می‌شویم.

Little Women

زنان کوچک - نامزد اسکار

نکته جالب: گرتا گرویگ یکی از ۵ زن معدودی است که موفق به کسب نامزدی در بخش بهترین کارگردانی برای لیدی برد Lady Bird شد، اما امسال این شانس را پیدا نکرد.

تعداد نامزدی های اسکار: ۶

بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن (سرشا رونان)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (فلورنس پیو)، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین موسیقی فیلم، بهترین طراحی لباس.
خلاصه داستان: جو مارچ داستان خواهران مارچ را تعریف می‌کند که هر کدام رویکرد متفاوتی در برابر زندگی دارند.
آیا این فیلم شانس برنده شدن دارد؟
احتمال آن کم است. طرفداران گرویگ پس از نامزد نشدنش در بخش کارگردانی از او حمایت کردند، اما ظاهرا علاقهٔ کافی نسبت به فیلم زنان کوچک وجود ندارد.
آیا این فیلم باید برنده شود؟
خیر. این فیلم نسخهٔ معتبری از داستان زنان کوچک به حساب می‌آید، اما این پروژه هفتمین اقتباس از کتاب لوییزا می الکات است. فیلم‌های غیراقتباسی در این بخش، لیاقت بیشتری برای دریافت این جایزه دارند.

Ford v Ferrari

فورد در برابر فراری فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی نامزد اسکار

نکته جالب: جیمز منگلود کارگردان با فیلم لوگان Logan در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نامزد شده بود. 

تعداد نامزدی های اسکار: ۴

بهترین فیلم، بهترین تدوین، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا.
خلاصه داستان: کارول شلبی طراح ماشین آمریکایی و کن مایلز راننده ماشین‌های مسابقه‌ای، توسط شرکت فورد استخدام می‌شوند تا در یک پروژهٔ مشترک، یک ماشین قدرتمند بسازند. هدف نهایی، شکست فراری در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ۱۹۶۶ است. 
آیا این فیلم شانس برنده شدن دارد؟
خیر. با وجود تنها چهار نامزدی در بخش‌های مختلف، فورد در برابر فراری شانس زیادی ندارد.
آیا این فیلم باید برنده شود؟
خیر. فورد در برابر فراری بسیار هیجان‌انگیز است، اما در کل یک فیلم امن به حساب می‌آید. 

Once Upon a Time Hollywood

روزی روزگاری در هالیوود فانتزی - نامزد اسکار

نکته جالب: کوئنتین تارانتینو تا به حال دو جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی برای داستان عامه‌پسند Pulp Fiction و جنگوی زنجیرگسسته Django Unchained برنده شده، اما تابه‌حال در بخش کارگردانی موفق به دریافت اسکار نشده است.

تعداد نامزدی های اسکار: ۱۰

بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد (لئوناردو دی‌کاپریو)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برد پیت)، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین فیلم‌برداری، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا.
خلاصه داستان: بازیگر تلویزیونی که شغلش را در معرض فراموشی می‌بیند، به همراه بدلکارش به دنبال راهی برای کسب شهرت و موفقیت در صنعت فیلم در دوران طلایی هالیوود ۱۹۶۹ هستند. 
آیا این فیلم شانس برنده شدن دارد؟
قطعا. گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی به روزی روزگاری در هالیوود رسید و طرفداران زیادی دارد. ممکن است این دفعه بخت با تارانتینو یار باشد.
آیا این فیلم باید برنده شود؟
احتمالا اگر این فیلم برنده شود، معترضان زیادی نخواهد داشت، اما روزی روزگاری بهترین فیلم تارانتینو نیست و عقل حکم می‌کند بهترین اثر یک کارگردان برندهٔ این جایزه شود.

Jojo Rabbit

خرگوش جوجو اسکار نامزد

نکته جالب: تایکا وایتیتی در دو بخش برای جوجو خرگوشه نامزد شده است؛ بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین فیلم به عنوان تهیه‌کننده.

تعداد نامزدی های اسکار: ۶

بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن (اسکارلت جوهانسون)، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین تدوین، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس.
خلاصه داستان: یک پسر کوچک در ارتش هیتلر متوجه می‌شود که مادرش یک دختر یهودی را در خانه‌شان قایم کرده است. 
آیا این فیلم شانس برنده شدن دارد؟
احتمال آن کم است. این فیلم کمی تفرقه‌انگیز است؛ یا مخاطبان عاشق آن می‌شوند یا متنفر. این موضوع در یک رای‌گیری حرفه‌ای نکتهٔ مثبتی به حساب نمی‌آید.
آیا این فیلم باید برنده شود؟
جوجو خرگوشه فیلمی خاص و خاطره‌انگیز است که ارزش آن با گذر زمان سنجیده می‌شود. این فیلم نسبت به دیگر فیلم‌های امسال متفاوت است و برای یک فیلم کمدی دربارهٔ پسری که هیتلر به دوست خیالی‌اش تبدیل شده، بسیار همدلانه است. 

Marriage Story

داستان ازدواج 2019 سینما - نامزد اسکار

نکته جالب: نوآ بامباک این فیلم را کارگردانی کرده است.

تعداد نامزدی های اسکار: ۶

بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد (آدام درایور)، بهترین بازیگر نقش اول زن (اسکارلت جوهانسون)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (لارا درن)، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین موسیقی فیلم.
خلاصه داستان: نگاه صریح و غم‌خوار نسبت به یک ازدواج در حال جدایی و ماندن اعضای خانواده در کنار هم.
آیا این فیلم شانس برنده شدن دارد؟
در یک رای‌گیری حرفه‌ای، داستان ازدواج می‌تواند برنده شود. ممکن است این فیلمْ بهترین فیلم مخاطبانش نباشد، اما یک فیلم برای برنده شدن در این بخش می‌تواند جزو دومین یا سومین فیلم‌های انتخابی از طرف تماشاچی‌هایش باشد. شاید مثل سال گذشته و کتاب سبز Green Book، امسال هم شگفت‌زده شویم. اما این فیلم هنوز هم یک فیلم نت‌فلیکسی است که خیلی‌ها از آن متنفرند.
آیا این فیلم باید برنده شود؟
این فیلم که بسیار شبیه کریمر علیه کریمر Kramer vs. Kramer است، دو بازی فوق‌العاده از درایور و جوهانسون را در کنار بازی خاص لارا درن به تصویر کشیده است. داستان ازدواج زیاد بحث‌برانگیز نخواهد بود.

Joker

واکین فینیکس - نامزد اسکار

نکته جالب: جوکر با ۱۱ نامزدی در بخش‌های مختلف، رکورد امسال را از آن خود کرده است.

تعداد نامزدی های اسکار: ۱۱

بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (تاد فیلیپس)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (واکین فینیکس)، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین تدوین، بهترین فیلم‌برداری، بهترین طراحی لباس، بهترین چهره‌پردازی و طراحی مو، بهترین موسیقی فیلم، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا.
خلاصه داستان: در شهر گاتهام، با آرتور فلک که یک کمدین با مشکلات روانی است بدرفتاری می‌شود. او تصمیم به تغییر می‌گیرد و اقدامات خشن و مرگ‌باری را رقم می‌زند و این مسیر موجب پدید آمدن جوکر می‌شود. 
آیا این فیلم شانس برنده شدن دارد؟
هرچند این فیلم در ۱۱ رشته نامزد شده، کسب اسکار بهترین فیلم می‌تواند تعجب‌برانگیز باشد. این فیلم یک فیلم بر پایهٔ کتاب‌های کمیک محسوب می‌شود و شانس زیادی ندارد. همچنین، رای‌دهندگان موفقیت اجتناب‌ناپذیر واکین فینیکس را کافی می‌دانند.
آیا این فیلم باید برنده شود؟
قطعا. یک فیلم پیشگام از چند وجه، که دقیقا همان فیلمی است که بین سینمای مولف (auteur cinema) و فیلم‌های پول‌ساز در گیشه، پل ارتباطی زده است. 

Parasite

انگل 2019 سینما -گلدن گلوب - نامزد اسکار

نکته جالب: انگل اولین فیلم از کره جنوبی خواهد بود که شانس دریافت اسکار در چند بخش را دارد. 

تعداد نامزدی های اسکار: ۶

بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (بونگ جون-هو)، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین تدوین، بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلم بین‌المللی.
خلاصه داستان: تمام اعضای یک خانواده چهارنفره بیکار هستند و یکی یکی در عنوان‌های شغلی مختلف، به خانوادهٔ ثروتمندی تعدی می‌کنند و به دردسر بزرگی می‌افتند.
آیا این فیلم شانس برنده شدن دارد؟
قطعا. این فیلم شانس زیادی برای برنده شدن دارد و احتمالا با ۱۹۱۷ رقابت خواهد کرد. تقریبا هرکس این فیلم را تماشا کرده عاشق آن شده است. انگل موفق به کسب جایزه بهترین فیلم انجمن بازیگران فیلم شد که یک پیشرو مهم اسکار به حساب می‌آید. تا قبل از این، هرگز یک فیلم خارجی برندهٔ بهترین فیلم اسکار نشده است. با این حال، حتی رما Roma هم موفق به دریافت این جایزه نشد. 
آیا این فیلم باید برنده شود؟
بله. فیلم جون-هو یکی از بهترین فیلم‌های امسال است. اگر جایزه بهترین فیلم به انگل نرسد، واقعا جای تعجب دارد.

این مقاله برگرفته از نوشته جاکوب سارکیسیان در سایت insider.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.