جشنواره فیلم ونیز امسال اولین جشنواره فیلم حضوری است که در دوران شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود. این جشنواره از دوم تا دوازدهم سپتامبر امسال در حال برگزاری است. با تماشای پیش‌نمایش‌های فیلم‌های این جشنواره، از فیلم‌هایی نوشته‌ایم که به نظر ما بخت‌‌های اصلی جشنواره‌ی امسال خواهند بود.

The Book of Vision – کارلو هینترمن

The Book of Vision  - کارلو هینترمن

The Book of Vision کارلو هینترمن با تهیه‌کنندگی ترنس مالیک به رابطه‌ی میان یک دکتر و بیمار می‌پردازد. در این فیلم داستان از چشمان یک دانشجوی پزشکی به نام ایوا روایت می‌شود و فیلم میان زمان حال و قرن ۱۸ میلادی در رفت و آمد است. در این فیلم چارلز دنس (بازی تاج و تخت)، لوته وربیک (غریبه) و سوریر گودناسون (Borg/McEnroe) به ایفای نقش پرداخته‌اند. در اولین آنونس این فیلم می‌توانیم نشانه‌هایی از فیلم‌برداری زیبای جورج ویدمر (یک زندگی پنهان) و طراحی تولید بی‌نظیر دیوید کرنک (دنیای جدید، خون به پا خواهد شد، خباثت ذاتی، استاد، به سوی شگفتی) را ببینیم. هینترمن از این فیلم به عنوان ترکیبی از بری لیندون و مارپیچ یاد کرده است. انتظار داریم این فیلم در بخش هفته‌ی منتقدین حسابی سر و صدا به پا کند.

City Hall – فردریک وایزمن

City Hall - فردریک وایزمن

استاد مستندسازی ۹۰ ساله، فردریک وایزمن اخیرا به ما گوناگونی نژادی جکسون هایتز در کویینز، عملکرد کتابخانه ملی نیویوزک و زندگی درون شهر کوچکی در آمریکا را در طول انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نشان داد. او برای پروژه‌ی بعدی‌اش سراغ تالار شهر بوستون رفته است. این فیلم که ۴.۵ ساعت طول می‌کشد، یک بررسی دقیق و صمیمانه‌ی دیگر از این کارگردان است، آن هم درست زمانی که سوالاتی در مورد عملکرد دولت و بودجه‌ها در حال مطرح شدن هستند.

The Disciple – چایتانیا تامهانه

The Disciple - چایتانیا تامهانه

کارگردان چایتانیا تامهانه بعد از اولین فیلمش در سال ۲۰۱۴ دادگاه که توجه‌ها را به خود جلب کرد، حالا با The Disciple برگشته است. این پروژه که آلفونسو کوآرون تهیه‌کننده‌ی اجرایی آن است، اولین فیلم هندی در جشنواره‌ی ونیز از سال ۲۰۰۱ به بعد به شمار می‌رود. این فیلم داستان یک هنرمند جوان را دنبال می‌کند که به دنبال رویای ساخت موسیقی محلی خیال Khayal می‌رود و راه پدرش را در پیش می‌گیرد. اثر قبلی این کارگردان به چند مسئله‌ی اجتماعی در جامعه‌ی هند می‌پرداخت، موضوعی که باعث می‌شود از خودمان بپرسیم آیا اثر جدید تامهانه نیز همین مسیر را در پیش می‌گیرد و یا اینکه این کارگردان با این اثر وارد حوزه‌ی جدیدی می‌شود.

Hopper/Welles – اورسن ولز

Hopper/Welles - اورسن ولز

اورسن ولز که این پاییز ۳۵ سال از فوتش می‌گذرد، امسال یک فیلم کامل جدید دارد؛ فیلمی که این پاییز در فستیوال‌های مختلف پخش خواهد شد. تصاویر فیلم Hopper/Welles که پیش از این تابه‌حال هیچ جا نمایش داده نشده‌اند توسط کارگردان فیلیپ جان ریمزا و تدوین‌گر باب موراسکی احیا شدند. این دو زمانی که در آرشیو‌های مختلف برای تکمیل سوی دیگر باد می‌گشتند، این تصاویر را پیدا کردند. این فیلم که در آن گفت‌و‌گویی میان دنیس هاپر و کارگردان همشهری کین نیز وجود دارد، درست مانند رویایی برای طرفداران این کارگردان است. این فیلم مصداقی بر اهمیت بودجه‌گذاری برای حفظ و ذخیره‌ی فیلم‌ها است.

The Human Voice – پدرو آلمودوار

The Human Voice - پدرو آلمودوار

پدرو آلمودوار اخیرا ساخت اولین فیلم انگلیسی زبانش را به پایان رسانده است؛ فیلم کوتاهی که اقتباسی از نمایش تک‌پرده‌ی The Human Voice است. در این فیلم تیلدا سوئینتون به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم ۳۰ دقیقه‌ای قرار است در جشنواره فیلم ونیز امسال بر روی پرده برود. این اولین باری نیست که او سراغ این نمایش رفته است، بلکه کلاسیک سال ۱۹۸۸ او، زنان در آستانه فروپاشی عصبی نیز در ابتدا به عنوان اقتباسی از این اثر ساخته شد.داستان این فیلم کلاسیک درباره‌ی تماس تلفنی بود که در آن یک زن تلاش می‌کند مانع رفتن شریک زندگی‌اش شود. این کارگردان با کار کردن بر روی این فیلم کوتاه انگلیسی خودش را آماده‌ی ساخت اقتباس مجوعه داستان‌های کوتاه A Manual for Cleaning Women لوسیا برلین کرده بود، اما فیلم‌برداری این اثر به تاخیر خورد؛ به همین دلیل آلمودوار برای فیلم بعدی‌اش Madres Paralelas با پنه‌لوپه‌ کروز شروع به همکاری کرد.

In Between Dying – هیلال بیدارو

In Between Dying - هیلال بیدارو

یکی از فیلم‌هایی که بی‌صبرانه انتظارش را می‌کشیم، اثری از کارگردان جدیدی است که اسم‌های تاثیرگذاری او را حمایت می‌کنند. کارگردان هیلال بیدارو (When The Persimmons Grew) با فیلم In Between Dying در جشنواره امسال به رقابت می‌پردازد. این درام که تهیه‌کنندگی آن را کارلوس ریگاداس و جوزلین بارنز برعهده دارند، دنی گلاور تهیه‌کننده‌ی اجرایی آن است و کریستین مونجیو از آن حمایت می‌کند. این فیلم داستان مردی را در روستایی در آذربایجان دنبال می‌کند که در حال شناختن خودش است. با توجه به چیزی که در آنونس این فیلم دیده‌ایم، تصاویر زیبایی در این فیلم دیده می‌شوند.

Mainstream – جیا کاپولا

Mainstream - جیا کاپولا

قبل از آن که روی صخره‌ها سوفیا کاپولا در جشنواره‌ی فیلم نیویورک به نمایش درآید، خواهرزاده‌اش جیا کاپولا دنباله‌ی پالو آلتو خود را، Mainstream، در جشنواره فیلم ونیز پخش خواهد کرد. این فیلم توسط تام استوارت و جیا کاپولا نوشته شده است و مایا هاک، اندرو گارفیلد، نات وولف و جیسون شوارتزمن در آن بازی می‌کنند. فیلم داستان یک مثلث عشقی در دوران مدرن و اینترنتی این روزهای ماست. منتظر هستیم ببینیم این کارگردان چطور داستان را از نقطه نظر خود روایت می‌کند و استایل شخصی خود را وارد این اثر می‌کند.

Nomadland – کلوئی ژائو

Nomadland - کلوئی ژائو

کلوئی ژائو بعد از درام بی‌نظیرش سوارکار، پاییز امسال با فیلم بعدی‌اش Nomadland باز می‌گردد. این فیلم با بازی فرانسیس مک‌دورمند داستان زنی اهل نوادا را روایت می‌کند که بعد از از دست دادن کارش، تجربه‌ی متفاوتی را به عنوان یک کوچ‌نشین مدرن شروع می‌کند. ژائو پیش از این ثابت کرده بود که استعداد فوق‌العاده‌ای در به تصور کشیدن طبیعت غرب میانه‌ی آمریکا دارد، در نتیجه داستان این فیلم درست همان چیزی است که می‌تواند اوج هنر این کارگردان را بر روی پرده ببرد. فیلم مارول او نیز سال آینده بر روی پرده خواهد رفت. Nomadland که این پاییز در تمام جشنوار‌ه‌های فیلم پخش خواهد شد، به گمان ما سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد.

Notturno – جان‌فرانکو رزی

Notturno - جان‌فرانکو رزی

فیلم‌ساز ایتالیایی جان‌فرانکو رزی که با فیلم برنده‌ی خرس طلا و نامزد جایزه‌ی اسکار خود، «آتش در دریا» به بحران مهاجرین پرداخت، این پاییز با مستند بعدی خود، Notturno باز می‌گردد. این فیلم در تلوراید، ونیز، جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو و جشنواره فیلم نیویورک به نمایش در می‌آید. داستان این مستند در سه سال در مرز عراق، کردستان، سوریه و لبنان ضبط شده است. در این فیلم، همان طور که از آنونس آن مشخص است، می‌توانیم چندین آهنگ بی‌نظیر را بشنویم. Notturno نگاهی کامل به مردم محلی و دیدگاه‌هایی می‌اندازد که معمولا توسط رسانه‌‌های خبری که تنها به دنبال جذب مخاطب هستند، نادیده گرفته می‌شوند.

One Night in Miami – رجینا کینگ

One Night in Miami - رجینا کینگ

بعد از بازی‌اش در اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند که جایزه‌ی اسکار را برای او به همراه داشت، رجینا کینگ با One Night in Miami اولین فیلم خود را کارگردانی کرده است. این فیلم که قرار است بعد از جشنواره ونیز در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو پخش شود، یک عصر خیالی را به تصویر می‌کشد که در آن محمد علی، مالکوم ایکس، سم کوک و جیم براون با یکدیگر ملاقات کرده و درباره‌ی نقش‌هایشان در جنبش‌های حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا و تحولات فرهنگی دهه‌ی ۶۰ میلادی صحبت می‌کنند. موضوع بسیار جالبی است و ما بی‌صبرانه منتظر این اثر جدید کینگ هستیم.

Pieces of a Woman – کورنل موندروتسو

Pieces of a Woman - کورنل موندروتسو

کورنل موندروتسو بعد از معروفیتش با درام خدای سفید، با فیلم قمر مشتری بازگشت که توجه زیادی به آن نشد. اما او این بار با پروژه‌ی جدیدی برگشته است که به احتمال خیلی زیاد سر و صدای زیادی به پا می‌کند. این فیلم که تهیه‌کنندگی اجرایی آن را مارتین اسکورسیزی برعهده داشته است، داستان مادر جوانی (با بازی ونسا کربی) را دنبال می‌کند که بعد از مرگ فرزندش در حین زایمان، با عذاب وجدان و غم دست و پنجه نرم می‌کند. از سایر بازیگران Pieces of a Woman می‌توان به شایا لباف، بنی سفدی، سارا اسنوک، مالی پارکر، جیمی فیلز و الن برستین اشاره کرد.

Wife of a Spy – کیوشی کوروسوآ

Wife of a Spy - کیوشی کوروسوآ

جدیدترین فیلم کیوشی کوروسوآ که اولین فیلم جنگی او به حساب می‌آید، فیلم رمانتیک/مهیج Wife of a Spy است و در آن یو آئوی و ایسا تاکاهاشی بازی می‌کنند. فیلم‌نامه‌ی این فیلم را کوروسوآ به همراه ریوسوکی هاماگوچی (Happy Hour،‌ Asako I & II) نوشته‌اند. داستان این درام در سال ۱۹۴۰ و در کوبه روایت می‌شود، درست زمانی که چیزی به جنگ جهانی دوم نمانده است. فیلم داستان تاجری را روایت می‌کند که شاهد اقدامی ناگوار است و تلاش می‌کند خبر آن را به گوش تما جهانیان برساند، اما همسرش تلاش می‌کند او را ساکت کند. با توجه به اینکه کارگردان این فیلم از فیلم مهیج رمانتیک جاسوسی متفقین رابرت زمکیس به عنوان فیلم مورد علاقه‌اش در دهه‌ی گذشته یاد کرده است، انتظارات ما از Wife of a Spy بسیار بالا است.

The World to Come – مونا فاستولد

The World to Come - مونا فاستولد

مونا فاستولد بعد از اولین فیلم‌اش The Sleepwalker که فیلم بسیار موفقی از آب در آمد، حالا با The World to Come برگشته است. آخرین پروژه‌ی فیلم‌نامه‌نویس وکس لوکس، کودکی یک رهبر و موستانگ، در مرز ساحل شرقی آمریکا در اواسط دهه‌ی ۱۹ میلادی روایت می‌شود. ما در این فیلم داستان چند زوج را دنبال می‌کنیم که چالش‌های این سبک از زندگی ایزوله‌شده را تجربه می‌کنند. با وجود چهارگانه‌ی ونسا کربی، کاترین واترستون، کیسی افلک و کریستوفر ابوت، بی‌صبرانه مشتاق تماشای این فیلم هستیم.

دیگر آثار مهم جشنواره

چند مستند دیگر نیز توجه ما را جلب کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به Sportin’ Life ابل فرارا که در دوران قرنطینه دست‌خوش تغییر شد، Salvatore: Shoemaker of Dreams لوکا گوادانینو و The Truth About La Dolce Vita اشاره کرد.
لاو دیاز نیز با Genius Pan برگشته است. موسیو وزو نیز با اثر جدیدش Mandibules در این جشنواره شرکت خواهد کرد. مایکل انگلرت و ماوگوژاتا شوموفسکا نیز در این جشنواره Never Gonna Snow Again را بر روی پرده خواهند برد، فیلمی که نماینده‌ی لهستان در اسکار خواهد بود. هم‌چنین دو فیلم The Night of Kings و Tragic Jungle که در جشنواره فیلم نیویورک امسال پخش خواهند شد نیز توجه ما را به خود جلب کرده‌اند.همکار یورگوس لانتیموس، کریستوس نیکو نیز اولین تلاشش برای کارگردانی، Apples را در این جشنواره پخش خواهد کرد، فیلمی که آنونس آن به تازگی پخش شده است.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی جردن راپ در وبسایت thefilmstage می‌باشد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.