مجله نماوا، محمد تقی‌زاده

مستند «سمفونی حمید» ساخته جعفر صادقی، یکی از آثار کنجکاوی‌برانگیز پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت و روایتگر زندگی حمید علیدوستی فوتبالیست و پدر ترانه علیدوستی است.  صادقی که پیش از این مستند «فرشاد آقای گل» را درباره مهاجم سابق تیم پرسپولیس ساخته بود، سعی کرده در مستند جدید خود با رویکردی متفاوت وجوه برجسته و مغفول زندگی علیدوستی را به تصویر درآورد.

گرفتن تنها ۵ کارت زرد در کل دوران بازیگری، عدم تمایل به انتقال به دو تیم سرشناس پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس، گرایش به ادبیات، موسیقی و سینما (به طور کلی هنر)، حذف از تیم ملی به دلیل طرح عجیب حذف ۲۷ ساله‌ها، فوت پسرنوجوان در ماجرای چهارشنبه‌سوری و جدایی از همسر و … اصلی‌ترین ابعاد رخ داده در زندگی علیدوستی بودند که در مستند سمفونی حمید به خوبی به آن اشاره شده است.

به علاوه، صادقی در «سمفونی حمید» با بهره‌گیری از آرشیو تصویری و نوشتاری بکر و متنوعی توانسته اسناد جدید و قابل اعتنایی از زندگی شخصی و حرفه‌ای علیدوستی ارائه دهد که پیش از این کمتر کسی موفق به مشاهده آن شده بود. حضور چهره‌های برجسته عالم فوتبال و سینما از جمله علی ‌پروین، ترانه‌ علیدوستی، پیمان ‌معادی، پژمان‌ جمشیدی و عادل ‌فردوسی‌پور از دیگر دلایلی است که می‌تواند به کنجکاوی‌برانگیز بودن و جذب مخاطب این مستند کمک شایانی کند. نکته قابل توجه فیلمساز، امساکی است که برای تمرکز روی صحبت‌ها و به تصویر کشیدن سلبریتی‌های ورزشی و هنری انجام داده است، گویی تعمدا قصد داشته که مخاطبان ارزش مستندش را فراتر از حضور سلبریتی‌ها و افراد سرشناس متصور شوند.

پوستر سمفونی حمید

با وجود امتیازهای مثبت مستند «سمفونی حمید» ایراداتی هم در زمینه فرم هنری و طراحی اثر به چشم می‌آید که توجه به آن خالی از لطف نیست: نخست ریتم و زمان‌بندی کلی فیلم است به طوریکه به نظر می‌رسد ۱۱۰ دقیقه برای محتوای ارائه شده در این مستند زمان زیادی است، از سوی دیگر سکانس‌های فیلم نیز در برخی لحظات طولانی طراحی شده و یا به طور مکرر در حال تاکید بر یک تم تکراری است که باعث رخوت تماشاگر نیز می‌شود. مورد دوم به علاقه نخست فیلمساز بازمی‌گردد؛ جعفر صادقی همچنانکه در روند کاری و مصاحبه‌هایش مشخص است از طرفداران پروپاقرص ورزش فوتبال است و همین علاقه تا حدی ساختار مستندش را تحت تاثیر قرار داده است، به طوریکه حجم تصاویرآرشیوی (اگرچه بکر و با زحمت زیادی تهیه شده است) بیش از انتظار به نظر می‌رسد و شاید این حجم برای یک تماشاگر غیرفوتبالی تاحدی کسالت‌آور باشد. به نمایش درآوردن این حجم از تصاویرآرشیوی از دوران  فوتبالی علیدوستی بدون شک باعث محدودیت‌هایی در پرداخت شخصیت فردی و غیرفوتبالی علیدوستی که وجه تمایز او با دیگر فوتیالیست‌های ایرانی بود، شده است.

در کل، سمفونی حمید در وهله نخست پیشنهاد خوبی برای دوستداران فوتبال و بعد پیشنهاد مناسبی برای دوستداران سینما و علاقه‌مندان حمید علیدوستی به عنوان پدر ترانه علیدوستی و یک انسان فرهیخته و با اخلاق و شریف است.

تماشای آثار پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در پردیس نماوا