عنوان سریال جدید اکشن و ماجراجویانهی نتفلیکس شما را ترغیب میکند که آنرا جدی نگیرید. داستان آن که در اسپانیای معاصر روایت میشود، دربارهی زن جوانی (با بازی آلبا باتیستا) است که از دنیای مردگان باز میگردد و به لطف هالهی نوری که توسط یک فرشته در پشتش قرار داده شده است، قدرتهای ماورایی به دست میآورد.
علیرغم تمام حس بیکیفیت بودن که خواندن خلاصهی سناریوی آن به ما میدهد، خود سریال به شدت سرگرمکننده و خندهدار است. در آن مبارزههایی با اهریمنها وجود دارد، همچنین دانشمندانی که به لحاظ اخلاقی و وجدانی مبهم هستند، پیچشهای داستانی که دهانتان را باز میگذارند، و گروهی سری از — همانطور که حدس میزنید — راهبهی سلحشور. راهبه جنگجو Warrior Nun یک سریال بسیار فلسفی است که بحثهای داغ اخلاقی که در کلیسای کاتولیک مدرن به آن پرداخته میشود، را مطرح کرده و با طنز و بذلهگویی، شجاعت و بالاتر از همه با تمام روح خود به آنها پرداخته است. راهبه جنگجو Warrior Nun آن سریالی که شما فکر میکنید نیست، بلکه هزاران درصد بهتر از آن است.
همچنین بخوانید:
نقد فصل سوم تاریک Dark – قطرهای در اقیانوس
راهبه جنگجو Warrior Nun بر اساس سری رمانی به نام آریلا راهبهی سلحشور نوشتهی بن دان ساخته شده است. وقتی راهبهی سلحشور قبلی در یک ماجرای اسرارآمیز به قتل میرسد، متحدان مقدس او هالهی نوری که قدرتهای ماورایی به او میداد را به نفر بعدی که در صف قرار دارد میدهند، و او کسی نیست جز خواهر لیلیت (با بازی لورنا آندریا). چرخ سرنوشت میچرخد و یک راهبهی مستاصل در تلاش برای پنهان کردن هالهی نور، آنرا در بدن مردهی یک بچهی یتیم فلج قرار میدهد. این بدان معنی است که قدرت عرش در دستان یک دختر نوجوان است که با حس عصبانیت و شور و شوق برای آزادی گیج شده است.
از اینجا به بعد راهبه جنگجو Warrior Nun گامهای اساسی سفر قهرمان جوزف کمپل را طی میکند. یک شخصیت کماهمیت که فراخوانده میشود تا به بزرگی برسد، اما در ابتدا به مخالفت با این ندا و رد آن کمر میبندد، اما در نهایت با کمک مربی فرزانهای تصمیم میگیرد وارد این ماجراجویی شده و یک بار برای همیشه آنرا تمام کند.

بسیاری از داستانهای قهرمانی مدرن تقلا میکنند تا دلیل اینکه برخی از شرافتمندان از نبردی خیرخواهانه فرار میکنند را توصیف کنند، اما راهبه جنگجو Warrior Nun ترس آوا از آنچه ممکن است پیش بیاید را در تمام وجود او ریشه میدواند. آوا همانقدر که فرد منتخب کلیسای کاتولیک است، قربانی آن هم به حساب میآید.
وقتی که روی تختهای یتیمخانه میخوابید، به طرز وحشتناکی از طرف راهبههایی که مسئول مراقبت از او بودند مورد آزار و اذیت قرار میگرفت. نفرت آوا از کلیسا کاملا قابل توجیه و قابل درک است، همانطور که خوشحالی اولیهی او بیشتر به خاطر توانایی راه رفتن، دویدن و رقصیدن است تا بقیهی ابرقدرتهای خدادادی که به او انتقال داده شده است.
راهبه جنگجو Warrior Nun یک سریال فانتزی عامهپسند نادر است که میداند چطور به سمت احمقانهی خود متمایل شود تا بامزه بودن خود را حفظ کند، و همینطور کی سرعت خود را کم کند و کی جدی شود. این باعث شده است که تماشای آن بسیار اعتیادآور باشد.
این مطلب برگرفته از نوشتهی مگان اوکیف در وبسایت دیسایدر است.

حال به بررسی نظر سایر منتقدین میپردازیم:
جان اندرسن John Anderson | وال استریت ژورنال Wall Street Journal
به لطف حضور خانم باتیستا که شجاع و ظریف است و شباهت بسیار زیادی به بازیگر الن پیج دارد، این سریال معمولا سرگرمکننده و چشمنواز است. اما فضای آن تاثیر گرفته از دیدگاه کسی است که با عینک نقادانه به مکتب کاتولیک نگاه میکند، و به همین دلیل بیش از آنکه ضد دین باشد، واقعگرایانه است.
رکسانا حدادی Roxana Hadadi | ای. وی. کلاب The A.V. Club
فیلمنامهی راهبه جنگجو Warrior Nun گاهی بیش از حد به سمت اسطورهپردازی و جایگاه دینی راهبهها متمایل میشود، مخصوصا وقتی راهبهها ماموریت آوا را به او توضیح میدهند، اما رابطهی میان بازیگران چنان خوب شکل گرفته است که جفتهای مختلف آنها — مری و آوا، آوا و بیتریس، مری و لیلیت — روان و چشمنواز پیش میروند و صحنههای نبرد نیز به خوبی طراحی شده و از آب درآمدهاند.
وینی مانکوسو Vinnie Mancuso | کلایدر Collider
مسالهی اصلی راهبه جنگجو Warrior Nun این است که یک نیمه از داستان آن بسیار درگیرکنندهتر و جذابتر از نیمهی دیگر است. جنبههای طولانی و خسته کنندهی بخش نجات راهبهی سلحشور تا حدی به خود باتیستا باز میگردد، که نقشآفرینیاش به عنوان آوا بدون آنکه تلاش کند جذاب و گیرا به نظر میرسد، در حالیکه کار زیادی برای آن شده است.